Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Löytyykö sinulta 20 senttiä, 20-vuotias Hanna kysyi asiakkaaltaan kaupan kassalla: "Housuissa mulla olisi yksi, jos haluat nähdä"

Vierailija
29.10.2025 |

Hanna kysyi asiakkaalta vaihtorahaa vastaus järkytti

Häirintä kaupan alalla on 20-vuotiaan Hannan mukaan lähes arkipäivää.

Löytyykö sinulta 20 senttiä, 20-vuotias Hanna kysyy välillä asiakkailtaan kaupan kassalla.

Vastaus arkiseen kysymykseen on järkyttänyt useamman kerran.

Housuissa mulla olisi yksi, jos haluat nähdä, Hanna kertoo erään asiakkaan vastanneen.

Pian neljä vuotta kaupan alalla työskennellyt Hanna kohtaa työssään lähes päivittäin häirintää, josta iso osa on seksuaalista. Aiheen arkaluontoisuuden vuoksi Hanna ei esiinny tässä artikkelissa omalla nimellään. Hänen henkilöllisyytensä on toimituksen tiedossa.

IS kysyi hiljattain lukijoiltaan, millaista häirintää kaupan alan työntekijät joutuvat kokemaan työssään. Kymmenet työntekijät kertoivat IS:lle kokemuksistaan. Hanna oli yksi kyselyyn vastanneista.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011588503.html

Kommentit (509)

Vierailija
241/509 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Niin, miehethän ei tosiaan ikinä kerro toisilleen tyhmiä ja usein rasittavia vitsejä". 

Saavat miehet kaveriporukassa ja saunailloissa ja missäikinä toisiaan tapaavat kertoa toisilleen törkeyksiä, jos se kerran on heistä hauskaa ja kiva tapa olla yhdessä. Mikäs siinä. 

Mutta tuskinpa kertovat niille miespuolisille _työntekijöille_ joita kohtaavat miesten _työpaikoilla_. Sehän se pointti oli. 

"tuskinpa" = sinulla ei ole hajuakaan, eikä edes argumenttia jos tuo ei pidäkään paikkaansa :D

Vierailija
242/509 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännästi naisaspat tai -asiakkaat eivät heitä "vitsiä" esimerkiksi, kun miehet menee ostamaan erexonia tai kaljuuslääkettä tyyliin "susta kyl näkeekin, ettei nouse" tai "kaljusi kiiltää kirkkaampana kuin aurinko". Tai ei naisaspat ingooraa miestä, jos mies etsii jotain ns naiselliseksi miellettyä juttua, kuten meikkejä tai lankoja. Ainoastaan miesaspoissa on tullut sellaista vähättelyä, sterrotypisointia tai suoraan on ingoorattu mun olomassaoloni. Esimerkiksi elektroniikka ja autoliikkeissä tätä tapahtuu liian usein.

Miksi käyttäytymisessä on näin iso ero sukupuolien välillä? Kaikille pitäisi opettaa toki käytöstavat, mutta tarvitseeko "luomakunnan kruunu" apua ja lisäopetusta tässäkin asiassa? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/509 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässäkin on se jos tuon olisi sanonut 26 vuotias urheilullinen mies Hanna olisi ollut ihan innoissaan, mutta koska kyseessä oli varmasti joku vanha äijä niin se oli kauheaa ahdistelua.

Ai, pitäiskö vanhojen äijien saada pervoilla, jos tykkää nuorista miehistä?

Mitä pervoa tuossa nyt oli? Typerät uuspuritaanit voisivat muuttaa jenkkien raamattuvyöhykkeelle.

Luuletko, että naiset ovat ennen tykänneet ajatella jokaisen vastaantulijan tai asiakkaan värkkiä? Miten ihmeessä voitte pitää niitä niin ihmeellisinä, et luulette muiden olevan niistä kiinnostuneita? Teett hallaa miesten maineelle näillä jutuillanne.

Vierailija
244/509 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No voi kun on kassahutsulla vaikeaa. Sellaista se on kun joutuu miesten kanssa olemaan tekemisissä työkseen. Seuraavalla kerralla ottaa tissistä kiinni.

Mikä sinä olet ketään haukkumaan hutsuksi, jos ei halua kuunnella asiattomuuksia työpaikallaan? Sinä taidat olla juuri näitä ahdistelijoita. Varo vaan, joskus saatat kouria väärää naista. Meitä on sellaisiakin, jotka eivät epäröi kalauttaa kelleille.

Vierailija
245/509 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Niin, miehethän ei tosiaan ikinä kerro toisilleen tyhmiä ja usein rasittavia vitsejä". 

Saavat miehet kaveriporukassa ja saunailloissa ja missäikinä toisiaan tapaavat kertoa toisilleen törkeyksiä, jos se kerran on heistä hauskaa ja kiva tapa olla yhdessä. Mikäs siinä. 

Mutta tuskinpa kertovat 

"tuskinpa" = sinulla ei ole hajuakaan, eikä edes argumenttia jos tuo ei pidäkään paikkaansa :D

Tämä selvä. Vaihdan mieluusti:

Eivät miehet kerro (seksuaalissävytteisiä törkeyksiä) niille miespuolisille _työntekijöille_ joita kohtaavat miesten _työpaikoilla_.

Vierailija
246/509 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime kesänä mansikan myyjänä oli isotissinen tyttö tiukka toppi päällä. Sanoin, että onpas täällä hyvän näköisiä mollukoita, mairea hymy naamallani

m42

Vierailija
247/509 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei kestä tyhmiä vitsejä niin ehkä kannattaa valita joku muu ammatti kuin tuollainen asiakaspalvelu.

Tuo loputon valitus vaan jatkuu kun kansan opettaminen 100% järkeväksi on yhtä mahdoton tavoite kuin opettaa venäjä sotimisen sijaan rakastamaan tai media olemaan nykypäivänä rehellinen. 

Tyhmät vitsit pitää siis kestää, mutta niistä ei saa kertoa, vaikka kysyttäis?? Ja pidät miehiä niin onnettomina tapauksina, ettet usko heidän kykenevän käyttäytyvän asiallisesti. 

Kyse on siitä että miksi tämä on nyt sitten valtakunnanuutinen? Feministit tai sellaista teeskentelevät säntää tietty rünküttamaan omaa vihaansa tätä keppihevosena käyttäen joka palstalle, kuten ketjussakin näkee.

Vitseihin voi reagoida monella tavalla, tuokin on ammattitaitoa jota monella ei näem

Koska aspan ammattitaitoa ei mitata härskien asiakkaiden kohtaamisella. Järkyttävää on, et jollakin on tarve normalisoida tällainen huono käytös. Ja haukkua samalla naiset yleisesti tämän johdosta. Feminismillä on todellakin vielä työsarkaa. Ihan itse olette tämän aiheuttaneet.

Vierailija
248/509 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viime kesänä mansikan myyjänä oli isotissinen tyttö tiukka toppi päällä. Sanoin, että onpas täällä hyvän näköisiä mollukoita, mairea hymy naamallani

m42

Mikäpä siinä. Muut miehet kiittävät varmasti, että naiset välttelevät miehiä entistä enemmän.

Vierailija
249/509 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

m42

Ja sitten ihmetellään joukolla, että minkä takia nuoret naiset yhä enemmän ovat tulleet siihen johtopäätökseen, että parempi elellä sillä tavoin, että mahdollisimman vähän joutuu miesten kanssa tekemisiin. Asiakaspalvelutehtäviinkään ei enää ole kovin helppoa työntekijöitä edes saada, johtuen juuri asiakkaiden (yleensä miesten) sikamaisesta käytöksestä. Kohta on vain itsepalvelukassoja. 

Vierailija
250/509 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta tuskinpa kertovat niille miespuolisille _työntekijöille_ joita kohtaavat miesten _työpaikoilla_. Sehän se pointti oli.

Mitä järkeä heteromiehen olisi heittää jollekin miespuoliselle työntekijälle seksuaalisia juttuja?

En sano että se on oikein heittää kenellekään työntekijälle mitään ylimääräistä, mutta on siinä tietty logiikka kuitenkin olemassa. 

Vierailija
251/509 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

" En ole koskaan nähnyt keski-ikäistä miestä kassalla ja harvoin nuortamiestäkään"

Siis missä asut? Täällä 10 000 asukkaan kunnassa on nuokin ihmeet nähty aikapäiviä sitten ja oikestaan joka päivä jonkun ruokakaupan kassalla on ainakin se nuorimies, mutta mun kantakaupassa on usein myös se keski-ikäinen mies. 

Gigantin ym tuon tyyppisten kassoilla on paljon miehiä ja kodinkonemyymäköiden kassoilla myös. Paikallisessa K-raudassa on harvemmin nainen kassalla.

Mutta joo, ei tulis mieleenkään mennä heittämään kaupan kassalle tuollaista "läppää" siitä , mitä siellä omissa housuissa on, oli se kassa sitten mies tai nainen.

Joku ruuvi puuttuu päästä näiltä, jotka kuulee, että se on jotenkin hyvää huumoria ja normaalia käytöstä. 

Kesäisin noita nuoria miehiä on kauppojen kassoilla paljoikin kesätöissä

Olis se sitten kiva, kun keski-ikäinen mies (tai minkä ikäinen tahansa) heille tarjoaisi kulliaan maksuksi, kun kysellään 20 senttistä. 

Osalle miehistä ihan ok ja normaalia???

Vierailija
252/509 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei kestä tyhmiä vitsejä niin ehkä kannattaa valita joku muu ammatti kuin tuollainen asiakaspalvelu.

Tuo loputon valitus vaan jatkuu kun kansan opettaminen 100% järkeväksi on yhtä mahdoton tavoite kuin opettaa venäjä sotimisen sijaan rakastamaan tai media olemaan nykypäivänä rehellinen. 

Tyhmät vitsit pitää siis kestää, mutta niistä ei saa kertoa, vaikka kysyttäis?? Ja pidät miehiä niin onnettomina tapauksina, ettet usko heidän kykenevän käyttäytyvän asiallisesti. 

Kyse on siitä että miksi tämä on nyt sitten valtakunnanuutinen? Feministit tai sellaista teeskentelevät säntää tietty rünküttamaan omaa vihaansa tätä keppihevosena käyttäen joka palstalle, kuten ketjussakin näkee.

Vitseihin voi reagoida monella ta

Koska aspan ammattitaitoa ei mitata härskien asiakkaiden kohtaamisella. Järkyttävää on, et jollakin on tarve normalisoida tällainen huono käytös. Ja haukkua samalla naiset yleisesti tämän johdosta. Feminismillä on todellakin vielä työsarkaa. Ihan itse olette tämän aiheuttaneet.

Tottakai mitataan. Muuten vääristelet tyylillesi uskollisesti muiden sanomisia. Sinun tavoitteesi tuolla spämmillä ei ole keskustella vaan lietsoa tästäkin joku myyttisiin mittoihin paisuva raivofeministien vyörytysketju jossa pääset täydellä teholla spämmimään solvauksiasi ison joukon suojassa. Kuten palstalla niin moneen kertaan sinä ja kloonisi teette. 

Vierailija
253/509 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta tuskinpa kertovat 

Tämä selvä. Vaihdan mieluusti:

Eivät miehet kerro (seksuaalissävytteisiä törkeyksiä) niille miespuolisille _työntekijöille_ joita kohtaavat miesten _työpaikoilla_.

Ja mutuilet sitten lisää asiasta josta sinulla ei ole selvästikään mitään kokemusta, mutta toivot ettei kohdeyleisösi eli feministit tajua sitä. Parempihan se onkin muodostaa maailmankuva pelkkien oman kuplan olkiukkojen perusteella, vai mitä?

Vierailija
254/509 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä järkeä heteromiehen olisi heittää jollekin miespuoliselle työntekijälle seksuaalisia juttuja?

En sano että se on oikein heittää kenellekään työntekijälle mitään ylimääräistä, mutta on siinä tietty logiikka kuitenkin olemassa. 

Kerro se logiikka, ole hyvä, sillä minä en keski-ikäisenä naisena ymmärrä sitä vieläkään.

Vierailija
255/509 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kassatyttöä voi pyytää treffeille. Olen itse pyytänyt ja se suostui. Olin sen naisen kanssa 3 vuotta. Ehkä ajat on erilaiset nyt 30 vuotta myöhemmin.

Vierailija
256/509 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännästi naisaspat tai -asiakkaat eivät heitä "vitsiä" esimerkiksi, kun miehet menee ostamaan erexonia tai kaljuuslääkettä tyyliin "susta kyl näkeekin, ettei nouse" tai "kaljusi kiiltää kirkkaampana kuin aurinko". Tai ei naisaspat ingooraa miestä, jos mies etsii jotain ns naiselliseksi miellettyä juttua, kuten meikkejä tai lankoja. Ainoastaan miesaspoissa on tullut sellaista vähättelyä, sterrotypisointia tai suoraan on ingoorattu mun olomassaoloni. Esimerkiksi elektroniikka ja autoliikkeissä tätä tapahtuu liian usein.

Miksi käyttäytymisessä on näin iso ero sukupuolien välillä? Kaikille pitäisi opettaa toki käytöstavat, mutta tarvitseeko "luomakunnan kruunu" apua ja lisäopetusta tässäkin asiassa? 

Itse olen 50-vuotias mies, joka sattuneista syistä johtuen, sairaus, menetin ajokorttini. Olen kuitenkin koko ikäni ollut enemmän ja vähemmän autojen kanssa tekemisissä, joten kun taloutemme piti hankkia seuraava auto, aloin katsella netistä sopivaa kulkupeliä. Löysinkin ilmoituksen perusteella lähes täydellisen yksilön, jolloin netin automatiikka ilmoitti liikkeen myyjälle, että tätä autoa katsellaan parhaillaan ja myyjä avasi chat keskustelun, jossa selvisi autosta lisää ja sain varattua autolle koeajon. Olin keskustelusa myös maininnut, että auto tulee vaimolle, en puhunut mitään siitä, etten itse saa enää autoa ajaa tms. No menimme liikkeeseen ja ensimmäinen myyjä tuli melkein heti ovella vastaan ja kysyi tietysti minulta tyyliin "olemmeko millaista autoa vailla". Vaimo siihen, että on sovittu koeajo x:n (myyjän nimi) kanssa. No tämä myyjä näytti, mistä ko myyjän löytää. Menimme myyjän työpisteelle ja olin kuin ilmaa hänelle, koska tiesi, että auto tulee vaimolle. Olin todella positiivisesti yllättynyt, kun vaimo jotain kysyi minulta, että mitä mieltä olen, niin sen jälkeen myyjä vielä nykytteli vaimolle, että juuri näin kuin miehesi sanoi, eikä alkanut keskustella asiasta minun kanssa. Yllättäen vaimo teki autosta heti kaupat tämän myyjän kanssa. Vielä pari viikkoa myöhemmin tuli myyjältä meille molemmille viesti, että onhan rouvan autossa kaikki toiminut hyvin jne... eli kun itse teimme heti selväksi, että mä olen vain apuna liikkeessä mukana, rouva huomioitiin, mutta jos en olisi tätä tehnyt, niin varmaan koeajosopimuskin olisi tehty ensin minulle...😂

Vierailija
257/509 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska eihän ne ole seksuaalisia juttuja, johan tässäkin ketjussa moni on kertonut että ne on vaan VITSEJÄ. Ei niissä ole mitään seksuaalista, joten ne eivät ole seksuaalista häirintää. Joten niitä voi ihan hyvin heittää niille miespuolisille työntekijöille ja sitten nauraa yhdessä niille. Koska miehet just ymmärtää näitä vitsejä. Jostain ihme syystä nää jutut pitää kuitenkin heittää vain sille nuorelle naiskassalle. Vaikka ne ei niitä ymmärrä alkuunkaan. Vitsit kannattaa kertoa niille jotka ne ymmärtää. Voitte sitten yhdessä nauraa ihan kippurassa hyvälle jutulle. Hukkaanhan se menee sen kassatytön kohdalla.

Oikeastihan ne kohdistetaan siihen naiseen sen takia, koska mies saa siitä tyydytystä. Ne ovat seksuaalisia juttuja, miehellä jöpöttää kun pääsee niitä kertomaan nuorelle naiselle. Samaa jöpötystä ei tulis mieskassan kohdalla. Eikä naurattais. Ei heteromies halua seksuaaliahdistella miestä, koska hän ei saa siitä mitään itselleen. On ihan turha sanoa, että nää on vaan vitsejä. Jos ne olis niin ne vois sanoa myös sille mieskassalle ja naureskella. 

Vierailija
258/509 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

palsta taas täynnä v i h e r va ss arei ta ammattiloukkaantujia. Eikö teidän pitäisi olla jo Manskulla makaamassa tähän aikaan?

Hyvät käytöstavat eivät ole vihervassareiden yksinoikeus, kokeile sinäkin:-)

Koska sinä olet nähnyt vihervassarin joka olisi käyttäytynyt hyvin? Ketjukin pelkästään on täynnä tuota porukkaa joka käyttää muiden "vääriä" mielipiteitä tekosyynä oman törkyvyörytyksensä jatkamiselle. Tuohan on koko suomen vihervasemmistolaisuuden ydin, eli olla niin paljon parempi ihminen ettei enää itseä koske mitkään vaatimukset käytöstavoista koska vastapuoli ei vihervasemmistolle ole ihminen ollenkaan. 

Jos törkeilyn vastustaminen tekee minusta vihervas

"Jos vastustat t törkeilyä olemalla törkeä, niin jokainen normi-ihminen tajuaa että tuolla saat vaan niskaasi lisää törkyä"....

No täällähän on miehet juuri olleet sitä mieltä, että heidän tytär ainakin osaa vastata "napakasti" takaisin, eikä juokse ruokatunnilla takahuoneeseen itkemään  ja että tuollaiseen pitää vaan sanoa takaisin. No mitä se takaisin sanominen sitten tarkoittaa, jos ei sitä, että sanotaan samalla mitalla taksin?

Ja totta kai se voi johtaa siihen, että tuo "20 senttistään housuistaan tarjoava" siitä suuttuu ja alkaa haukkumaan, mutta kumman vika? sen joka puolustaa sitä, että töissä ihminen saa olla häirinnän ulottumissa vai se joka sitä sitä häirintää harrastaa. Miksi tuolaisia pitäisi suojella ja antaa heidän käyttäysyä huonosti?

Ei miehet itsekään tuollaista sulattaisi, että joku random ukko tarjoaa heille "läpällä" kulliaan maksuksi. 

Vierailija
259/509 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten te koskaan edes saatte kumppania jos ette uskalla pyytää naista treffeille. Ihan sama misä sitä pyytää, sen takia olette iikisinkkuja kun ette uskalla flirttailla kassatytölle. Ei tietenkään mitään törkeä että sulla on iso muna housuissa vaan voi kysyä miten päiväsi on mennyt.

Vierailija
260/509 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kassatyttöä voi pyytää treffeille. Olen itse pyytänyt ja se suostui. Olin sen naisen kanssa 3 vuotta. Ehkä ajat on erilaiset nyt 30 vuotta myöhemmin.

Mä olen ollut entisen kaupan kassan kanssa yli 20 vuotta naimisissa. En kyllä kassalta pyytänyt häntä treffeille, kun tunnettiin muuta kautta, mutta ei ois mieleenikään tullut heittää mitään piilotörkeyksiä kassalla hänelle. Toki kaupassa kaikki tiesivät, että olen ko henkilön seurustelukumppani. Ja itseasiassa henkilökunnasta moni oli myös meidän häissä.