Hesarin juttu ALS-potilaista joille ei myönnetä hengityskonetta (säästöjen vuoksi?)
Mitä ajatuksia herää?
Kommentit (411)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvovalintojahan nämä ovat. Laitetaanko verorahat esim kulttuurin tukemiseen ennemmin kuin tähän? Vasurit ottaisi vain lisää ja lisää velkaa jälkipolvien maksettaviksi. Suomalaisilla ei ole varaa tähän elintasoon mihin on totuttu.
Onko sun ymmärryksessä jotain vikaa? Vasurit eivät ole NYKYhallituksessa joka ottaa ennätysmäärän velkaa (täytyyhän rikkaiden veroale ja pörriäisten tuet jollain maksaa).
Luetun ymmärtäminen. Tiedätkö mitä tarkoittaa konditionaali? Kysy chatgtp:ltä.
Ilmeisesti sinä et ymmärrä sitä että nykyinen hallitus joutuu vastaamaan myös edellis(t)en hallitusksen veloista.
Että sä olet sekaisin. Edelliset
Lähe lenkille. Siellä on ihan kiva ilma. Yritä rauhoittua että saat nukuttua.
Ehen. Mä katson Netflixiä, sun rahoilla...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että eutanasia pitää laillistaa.
Tämä on juuri nykyajan asennemaailmaa. Mieluummin eutanasia kuin että mahdollistettaisiin ihmisarvoinen elämä kuoleville.
Mitä jos se ALS-potilas ei haluaisi eutanasiaa, vaan haluaisi vielä elää sen jäljelläolevan ajan, joka on jo valmiiksi lyhyt? Miksi kaikki muut päättävät hänen puolestaan, että hänen olisi paras kuolla jo pois muita häiritsemästä?
Ehkä tämä on nykyajan asennemaailmaa. Mutta entisaikaan ei tällaisia päätöksiä ole edes tarvinnut tehdä, koska lääketieteellä ei ollut keinoja.
Oma isoisäni kuoli melko nuorena syöpään. Vatsa avattiin ja ommeltiin kiinni. Lääkärin saatesanat olivat, että olisi pitänyt tulla aiemmin. Siinä oli se hoito. Nykyään annettaisiin sytostaatteja ja säteitä vuosien ajan, vaikkei toivoa paranemisesta olisi.
Itsellänikin on sukurasitetta syöpään, ja perheellisenä ihmisenä minulle on todella tärkeä tieto, että jos syöpä napsahtaa kohdalle, minulla on vielä viisi tai kymmenen vuotta aikaa olla läheisten kanssa. Totta kai soisin saman toivon myös ALS-potilaille, vaikkei toivoa parantumisesta ole.
Faith kirjoitti:
Pitäisi myöntää hengityskone jos ALS-potilas sitä toivoo. Se sairauden hoitoa.
Jo jotain kymmenen vuotta sitten muistan lukeneeni vastaavasta tapauksesta Ruotsissa. ALS-potilas muistaakseni sai lopulta hengityskoneen. En enää muista oliko se oikeuden päätöksellä vai joutuiko keräämään rahaa ja ostamaan oman vai miten juttu päättyi.
Suomessa ALS-potilailla on aina ollut vaikeaa saada hengityskoneita. Jo yli 20 vuotta sitten oli sama tilanne kuin nykyään, ihmiset eivät saaneet hengityskoneita vaikka olisivat halunneet jatkaa elämäänsä. Lääkäri vain naureskeli, että et kai sinä oikeasti enää halua elää.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärtäisin, jos edes myönnettäisiin, että siksi tehdään näin kun rahaa ei ole. Mutta sitä en tajua, että lääkäri selittää, että näin tehdään potilaan kipujen vuoksi. Potilas kuitenkin itse on ilmaissut, että kipuja ei ole. Lääkäri sitten korkeudessaan varmaan tietää paremmin, että kyllä on vaikka potilas ei huomaa.
Lääkärit eivät tietenkään voi kommentoida potilaiden asioita, joten tässä kuullaan vain toinen puoli tarinasta. Mutta voisin kyllä kuvitella, että itsellänikin kivuista valittaminen loppuisi, jos lääkkeeksi tarjottaisiin piuhojen irrotusta.
Luulen, että kaikki rahat menee sotaan, joten ollaan sillä lailla poikkeustilanteessa. Meille ei vain kerrota suoraan, että siksi näitä leikkauksia pitää tehdä. Suomessa ei oikein osata puhua rehellisesti (enää) tai onko koskaan osattu.
Vierailija kirjoitti:
Että eutanasia pitää laillistaa.
Nämä tuskin toivovat eutanasiaa, koska haluavat hengityskoneen. Vai laittaisitko eutanasialle ihmisiä vastoin heidän tahtoaan
Voisi olla silti hengitystä avustava laite. Kuka tekee sen? Ja happi. Lääkettä. Vai nukuttaako aikovat jos pyytää. Tukehtumisen tunne olisi liian hirveää, jos pitkään huono happi.
Kannattaa rakentaa siis puskurirahastoa tuollaistakin skenaariota varten. Siis jos joku yksilö kokee, että haluaa elää ihan kaikki mahdolliset lisäpäivät vaikka koneavustettuna. Itse olen tehnyt valinnan etten halua. Tarpeeksi olen nähnyt nykymaailmaa eikä meillä suvussa kuolema ole koskaan ollut tabu ja aina opetettu lapsillekin tekemään asiat nuorena kun vielä virtaa riittää ja energiaa ja nivelet kestää ja terveys.
Itsellä on kokemusta ALS:sta työn kautta ja lähinnähän tuossa mietityttää se, että mitenköhän pitkä se hengityskonevaihe sairauden etenemisessä noin keskimäärin olisi? Oma perstuntuma olisi, rajallisella otannalla, että ei se nyt niin kovin pitkäksi venyt, että puhuttaisiin ihan valtavista kuluista edes koko maan mittakaavassa. Puhutaan kuitenkin ehkä noin luokkaa 500 ALS-diagnoosista koko maassa, joista isolla osalla on sellainen hoitotahto etteivät halua hengityskonetta.
Aika paska peruste on siis raha varsinkin kun samalla joku HUS ostaa taidetta miljoonilla ja maksellaan vuosipalkka erorahana paskoille johtajille.
Vierailija kirjoitti:
Voisi olla silti hengitystä avustava laite. Kuka tekee sen? Ja happi. Lääkettä. Vai nukuttaako aikovat jos pyytää. Tukehtumisen tunne olisi liian hirveää, jos pitkään huono happi.
Ja se hengityskonelaitteisto itsessään ei oikeasti ole kiva tunne kurkussa eikä siihen oikein totu. Sen mukana taitaa tulla vielä sitten tarve ympärivuorokautiselle avustajalle tai hoitajalle (vähön potilaasta riippuen)
Mikä ihmisten hermostossa ja kropassa saisi hengityksen toiminnot takaisin. Onko ihmeitä enää. Mutta toimiiko muukaan kroppa enää sitten sairauksia omaavilla.
tiedän yhden tutun joka sairasti alsia. oli yksityises hoidos koska oli varakas ihminen ja ne viimeiset hetket vietti perheen kanssa.
tässä tulee vahvasti köyhä tapetaan ja rikkaat saa rahal hoitoa fiilis.
hengityskoneita ilmeisesti voi olla kotonakin jos hoidetaan kotona.ainakin happilaitteita voi kotona olla. vaatii kuitenkin kotihoitoa ja osaamista.
omat läheiset on sairastanut vakavasti vuosia kotona,ja ne hetket jotka saanut viettää sairaan kanssa on mulle vieläkin tärkeitä ja niitä elämän tähtiihetkiä. miksi ei tajuta että hetki äidin tai mummon kanssa voi olla esim.lapselle tärkeitä.
suomessa ajetaan pakko eutanasiaa,köyhien tappamistä nälkäään ja omaisuuden varastamista rikkaille. agenda etenee.tämä on se tarkoitus.
köyhällä itsenäisellä suomella oli varaa hoitaa,oli varaa omaan rahaan,omaan taloon,omaan kouluun,omaan terveyskeskukseen jne. eli järjellä ajatellen suomi paskottu ja ryöstetty vasalli poliitikkojen avulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvovalintojahan nämä ovat. Laitetaanko verorahat esim kulttuurin tukemiseen ennemmin kuin tähän? Vasurit ottaisi vain lisää ja lisää velkaa jälkipolvien maksettaviksi. Suomalaisilla ei ole varaa tähän elintasoon mihin on totuttu.
Onko sun ymmärryksessä jotain vikaa? Vasurit eivät ole NYKYhallituksessa joka ottaa ennätysmäärän velkaa (täytyyhän rikkaiden veroale ja pörriäisten tuet jollain maksaa).
Vasurit ovat aluehallinnossa johdossa, sekä aluevaltuustoissa, joissa rahan käytöästä päätetään. Lisäksi olivat vielä ajamassa tätä maailman surkeinta ja kalleinta sote-uudistusta maaliin
Vierailija kirjoitti:
Tämä on uusliberaalia politiikkaa, jos kansalainen ei ole tuottava, niin joutaa kuolla pois.
Päinvastoin, Suomessa tuottamatonta osaa väestöstä eli eläkeläisiä hyysätään loputtomasti. He elävät korkealla sosiaaliturvalla eli eläkkeillä, jonka köyhemmät työssäkäyvät maksavat. Kaikki terveydenhuoltokin on eläkeläisten miehittämää, kukaan muu ei pääse terveysasemallekaan ja nyt vielä pääsevät yksityisellekin veronmaksajien kustantamana. He saavat kaikki rokotteetkin ilmaiseksi, jopa kuolemaa odottava 90 v vuodepotilas saa influenssa- ja koronarokotteen ilmaiseksi, työikäinen joutuu itse ostamaan. Työikäiset tuottavat ihmiset saavat selviytyä miten pystyvät yksin. Jos artikkelin sairaat olisivat eläkeläisiä, heille olisi jo kustannettu hengityskoneetkon aikaa sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ilman hengityskonetta eläminen onnistu niin kyllähän se vääjäämättä Viikatemiehen matkaan vie ja sitä on aivan turha pitkittää väen vängällä vaikka kova elämänhalu olisikin.
Jos itsellä olisi ALS niin haluaisin eutanasian siinä vaiheessa kun ei hengitys kulje. On selvää, ettei elämä ole elämisen arvoista enää. Kaikki kuolemme kuitenkin ja pitää osata luovuttaa. Olen nähnyt työssäni tukehtumiskuoleman ( ei ollut ALS) ja lääkäri oli paikalla mutta ei voinut tehdä mitään, mikä olisi helpottanut potilasta. Todella voimaton ja avuton olo meillä oli. Hirveä kuolema ja läsnäoleville myös hirveä kokemus.
Ja koska sinä oletat haluavasi tuossa tilanteessa eutanasian oletat, että kaikki muutkin ovat sen automaattisesti ansainneet? Miksi lääkäri antoi potilaan tukehtua hengiltä, kun on olemassa monta erilaista vaihtoehtoa miten henki saadaan kulkemaan? Päätti sitten vaan katsoa vierestä kun ihminen tukehtuu ja sinä taputit käsiäsi yhteen vieressä
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että kaikki rahat menee sotaan, joten ollaan sillä lailla poikkeustilanteessa. Meille ei vain kerrota suoraan, että siksi näitä leikkauksia pitää tehdä. Suomessa ei oikein osata puhua rehellisesti (enää) tai onko koskaan osattu.
Kuten joku tuolla edellä totesi, tämän päivän tilanne on aivan erilainen kuin vielä esim. 60- ja 70-luvuilla. Nykyään osataan/voidaan hoitaa lukuisia sellaisia sairauksia, joihin 40 vuotta sitten kuoltiin... ei kuluja. Nyt on pakko priorisoida.
Ongelma on siinä että Als ei ole harvinainen sairaus. Sairastavia on vähän, koska se johtaa nopeasti kuolemaan. Jos kuolema ei tulisikaan niin hoidettavien määrä, vaikeasti hoidettavien, räjähtäisi käsiin.
Tästä on puhunut paljon suomen pitkäikäisimpien joukossa oleva, hengityskoneella pärjäilevä mies.
Als ei ole kuolemantuomio jos hengityskoneen saa. Nyt se sitä on Suomessa.
Tämäkin kertoo nyky-yhteiskunnan arvoista. Aseisiin ollaan valmiit laittamaan 6 miljardia euroa vuodessa lisää, ihmisten terveydestä ja hyvinvoinnista sen sijaan leikataan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ilman hengityskonetta eläminen onnistu niin kyllähän se vääjäämättä Viikatemiehen matkaan vie ja sitä on aivan turha pitkittää väen vängällä vaikka kova elämänhalu olisikin.
Jos itsellä olisi ALS niin haluaisin eutanasian siinä vaiheessa kun ei hengitys kulje. On selvää, ettei elämä ole elämisen arvoista enää. Kaikki kuolemme kuitenkin ja pitää osata luovuttaa. Olen nähnyt työssäni tukehtumiskuoleman ( ei ollut ALS) ja lääkäri oli paikalla mutta ei voinut tehdä mitään, mikä olisi helpottanut potilasta. Todella voimaton ja avuton olo meillä oli. Hirveä kuolema ja läsnäoleville myös hirveä kokemus.
Kumma lääkäri kun ei sedaatiota antanut. Kannattaa tehdä kantelu.
Ymmärtäisin, jos edes myönnettäisiin, että siksi tehdään näin kun rahaa ei ole. Mutta sitä en tajua, että lääkäri selittää, että näin tehdään potilaan kipujen vuoksi. Potilas kuitenkin itse on ilmaissut, että kipuja ei ole. Lääkäri sitten korkeudessaan varmaan tietää paremmin, että kyllä on vaikka potilas ei huomaa.