Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hesarin juttu ALS-potilaista joille ei myönnetä hengityskonetta (säästöjen vuoksi?)

Vierailija
29.10.2025 |

Kommentit (411)

Vierailija
41/411 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ilman hengityskonetta eläminen onnistu niin kyllähän se vääjäämättä Viikatemiehen matkaan vie ja sitä on aivan turha pitkittää väen vängällä vaikka kova elämänhalu olisikin. 

Jos itsellä olisi ALS niin haluaisin eutanasian siinä vaiheessa kun ei hengitys kulje. On selvää, ettei elämä ole elämisen arvoista enää. Kaikki kuolemme kuitenkin ja pitää osata luovuttaa. Olen nähnyt työssäni tukehtumiskuoleman ( ei ollut ALS) ja lääkäri oli paikalla mutta ei voinut tehdä mitään, mikä olisi helpottanut potilasta. Todella voimaton ja avuton olo meillä oli. Hirveä kuolema ja läsnäoleville myös hirveä kokemus.

Vierailija
42/411 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko monsteriukko vielä hengissä? Sen kanavalta on poistettu videoita, ja enää ei tule uusia rullakebab videoita sairaalasta. Kärsi siis ALS-taudista ja happinaamari oli käytössä jonkin aikaa. 

Eiköhän tuo ihan tuore haastattelu ole. Palliatiivisessa hoidossa Salossa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/411 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvovalintojahan nämä ovat. Laitetaanko verorahat esim kulttuurin tukemiseen ennemmin kuin tähän? Vasurit ottaisi vain lisää ja lisää velkaa jälkipolvien maksettaviksi. Suomalaisilla ei ole varaa tähän elintasoon mihin on totuttu. 

Onko sun ymmärryksessä jotain vikaa? Vasurit eivät ole NYKYhallituksessa joka ottaa ennätysmäärän velkaa (täytyyhän rikkaiden veroale ja pörriäisten tuet jollain maksaa). 

Luetun ymmärtäminen. Tiedätkö mitä tarkoittaa konditionaali? Kysy chatgtp:ltä. 

Ilmeisesti sinä et ymmärrä sitä että nykyinen hallitus joutuu vastaamaan myös edellis(t)en hallitusksen veloista. 

Vierailija
44/411 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juusto alkoi Mengeleksi

Vierailija
45/411 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ilman hengityskonetta eläminen onnistu niin kyllähän se vääjäämättä Viikatemiehen matkaan vie ja sitä on aivan turha pitkittää väen vängällä vaikka kova elämänhalu olisikin. 

Jos itsellä olisi ALS niin haluaisin eutanasian siinä vaiheessa kun ei hengitys kulje. On selvää, ettei elämä ole elämisen arvoista enää. Kaikki kuolemme kuitenkin ja pitää osata luovuttaa. Olen nähnyt työssäni tukehtumiskuoleman ( ei ollut ALS) ja lääkäri oli paikalla mutta ei voinut tehdä mitään, mikä olisi helpottanut potilasta. Todella voimaton ja avuton olo meillä oli. Hirveä kuolema ja läsnäoleville myös hirveä kokemus.

Eikö voitu nukuttaa? Niin yleensä tehdään. Vai eikö kyseessä ollut saattohoitopotilas? 

Vierailija
46/411 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen vaan, miksi nämä ihmiset takertuvat elämään kasviksena eivätkä tee omaa ratkaisuaa silloin, kun vielä mahdollisuus olisi.

Minun ratkaisuni perheellisenä ihmisenä olisi käyttää kaikki keinot ollakseni mahdollisimman pitkään läheisteni kanssa. Minun vanha isäni taas on tehnyt päinvastaisen hoitotahdon. Hyväksyn senkin. Mutta miksi niitä tahtoja edes kysellään, jos lääkäri päättää lopulta?

Tuossa artikkelissa oli kiintoisa tärkeysjärjestys siinä, keiltä kysytään: vastuulääkäri, hoitajat, läheiset ja potilas. Potilas pahnanpohjimmainen.

Vierailija
47/411 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvovalintojahan nämä ovat. Laitetaanko verorahat esim kulttuurin tukemiseen ennemmin kuin tähän? Vasurit ottaisi vain lisää ja lisää velkaa jälkipolvien maksettaviksi. Suomalaisilla ei ole varaa tähän elintasoon mihin on totuttu. 

Onko sun ymmärryksessä jotain vikaa? Vasurit eivät ole NYKYhallituksessa joka ottaa ennätysmäärän velkaa (täytyyhän rikkaiden veroale ja pörriäisten tuet jollain maksaa). 

Ilmeisesti sinä et ymmärrä sitä että nykyinen hallitus joutuu vastaamaan myös edellis(t)en hallitusksen veloista. 

Että sä olet sekaisin. Edelliset eivät päättäneet rikkaimpien veroalesta, eikä yksityisen terveydenhuollon tukien lisäämisestä. 

Vierailija
48/411 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauhean kivaa on itkeä vasemmistolaisista ja kulttuurista. Mutta tosiasia on, että kulttuurin tuet sun muut ovat lillukanvarsia. Tosiasiassa terveydenhuollon kestävyysvaje on samaa luokkaa kuin puolustuksen lisäinvestoinnit. Joku voi tietty sanoa, että nämä rahapulan vuoksi kuolevat ovat sankarivainajia. 

Vierailija
49/411 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikeita asioita. Rahat ei vaan kertakaikkisesti riitä kaikkeen. Kuinka monen ihmisen verorahat (mieti vaikka omia kollegoitasi) voidaan laittaa yhden ihmisen elämän pidentämiseen varsinkaan tilanteessa jossa toivoa paranemisesta ei ole?

"Kuinka monen ihmisen verorahat (mieti vaikka omia kollegoitasi) voidaan laittaa yhden ihmisen elämän pidentämiseen varsinkaan tilanteessa jossa toivoa paranemisesta ei ole?"

En oikeasti tajua, miten asennemaailma on tullut tähän nykyään. Ennen oli itsestäänselvää, että lisäajan antaminen potilaalle on tavoiteltava asia. Toki 20 vuottakaan sitten ei tehty miten valtavia leikkauksia vain siksi,

Valitettavasti rahan voi ajatella olevan yhtä kuin energia. Yhtään mikään tässä maailmassa ei tapahdu itsestään. Kaikki maksaa. Kaikki vaatii työtä. Raha on se vaihdon väline. Tässä sossuyhteiskunnassa kun kaikki on totuttu saamaan vailla ilmaiseksi vailla ponnisteluja (kärjistäen), onhan se realiteetti raskas tajuta.

Vierailija
50/411 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Mitä ajatuksia herää, ap?

No itse mietin sitä kun tuttu 97-vuotias oli syöpäleikkauksessa, että oliko siinä järkeä. Kirurgi oli kyllä etukäteen vielä varoitellut ettei ehkä herää nukutuksesta. Leikattiin silti. 

Juu juu, niin varmasti.

Ehkä omilla rahoilla ja Saksassa. Suomessa julkisella puolella ei todellakaan. Ellei se "syöpäleikkaus" ollut todellisuudessa jokin basaliooma eli luomileikkausta vastaava toimenpide.

Kyllä minun 93-vuotiasta sukulaistanikin oltiin jo valmistelemassa syöpäleikkaukseen (vatsa), kun saatiin viimeiset tulokset, että oli levinnyt ennakoitua pahemmin. Siinä tilanteessa ei sitten enää leikattu. 

Vierailija
51/411 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun siskolle ei myöskään annettu morfiinia, kun kärsi monia vuosia kivuista?! Miksi Suomen valtio ei välitä sairaista lainkaan ja heitä helpottavista lääkkeistä ja tai edes niistä hengitys laitteista, jos haluaa elää vielä? Ja kun olin hoitajana aikoinaan ja eräs syöpäpotilas huutaa tuskiaan. Niin eräs sairaanhoitaja kertoi, että lääkäri määrännyt tietyn annoksen, että ei potilas kuole yliannostukseen morfiiniin!? Huusin tuolle sh:lle, että hän kuolee jo syöpään, kun on jo vanha, että soitat sille lääkärille heti tai minä soitan, kun minulla ei mukamas ole oikeutta itse soittaa, kun hän on ns. pätevämpi hoitamaan?! Näin tämä meidän surkea hoito on sairaille, että ei edes sairaana saa oikeaa hoitoa ja kuolla tuskiin. Kivun lievitys on näköjään on kielletty ja myös hengitys kielletty Suomessa. Toivottavasti joku poliitikko ei saa enää henkeä tai kuolee omiin kipuihinsa, kun onhan se toki tärkeämpää, että on hyvä palkka, tunnin juna ja ratikka Vantaalle ja myös erittäin tärkeää vähentää työttömyystukea, kun samalla kertaa nostavat omia palkkojaan? Ja miten ihmeessä on rahaa jollekin ampumaradalle? Sekö nyt pelastaa kansan? Ja mitä muuta tämä hyväveli järjestö tekee kansalle? Huutaa vain kansalle naama punaisena, että menkää töihin?

Vierailija
52/411 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikeita asioita. Rahat ei vaan kertakaikkisesti riitä kaikkeen. Kuinka monen ihmisen verorahat (mieti vaikka omia kollegoitasi) voidaan laittaa yhden ihmisen elämän pidentämiseen varsinkaan tilanteessa jossa toivoa paranemisesta ei ole?

Mutta esimerkiksi tällä palstalla ollaan laajasti sitä mieltä, että jos 70-vuotias saa 10 vuotta lisää elämää, se on arvotonta verrattuna esimerkiksi siihen, että 20-vuotias saisi saman. Jos tämä viedään tarpeeksi pitkälle, niin ketään muita ei kannatakaan enää hoitaa kuin pikkulapsia. Heillähän on potentiaalisesti koko elämä vielä edessä.

Ei arvotonta mutta todellakin olen sitä mieltä että lapset ja nuoret saavat mennä minunkin edelleni. Olen keski-ikäinen.

70-vuotiaalla on elämä pääosin takana jo. 

Vierailija
53/411 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No itse mietin sitä kun tuttu 97-vuotias oli syöpäleikkauksessa, että oliko siinä järkeä. Kirurgi oli kyllä etukäteen vielä varoitellut ettei ehkä herää nukutuksesta. Leikattiin silti. 

Juu juu, niin varmasti.

Ehkä omilla rahoilla ja Saksassa. Suomessa julkisella puolella ei todellakaan. Ellei se "syöpäleikkaus" ollut todellisuudessa jokin basaliooma eli luomileikkausta vastaava toimenpide.

Kyllä minun 93-vuotiasta sukulaistanikin oltiin jo valmistelemassa syöpäleikkaukseen (vatsa), kun saatiin viimeiset tulokset, että oli levinnyt ennakoitua pahemmin. Siinä tilanteessa ei sitten enää leikattu. 

Ja mun 80-vuotias isä saa lääkettä joka maksaa n. 2500 € joka kuukausi. Hyöty on melko mitätön, saattaa hidastaa sairautta tai sitten ei. 

54/411 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi myöntää hengityskone jos ALS-potilas sitä toivoo. Se on sairauden hoitoa.

Jo jotain kymmenen vuotta sitten muistan lukeneeni vastaavasta tapauksesta Ruotsissa. ALS-potilas muistaakseni sai lopulta hengityskoneen. En enää muista oliko se oikeuden päätöksellä vai joutuiko keräämään rahaa ja ostamaan oman vai miten juttu päättyi.

Vierailija
55/411 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu juu, niin varmasti.

Mikä siinä on kummallista, pelkääkö että perinnönsaanti pitkittyy?

Vierailija
56/411 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että eutanasia pitää laillistaa.

Mutta kun he eivät itse halua kuolla. Ymmärrätkö mitä eutanasia tarkoittaa?

Eipä tuo tauti kysele haluaako vai ei. Jos tuon diagnoosin saisin lähtisin hoitamaan ebola potilaita ilman suojia, se kestää vain kolme päivää 

Vierailija
57/411 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että sä olet sekaisin. Edelliset eivät päättäneet rikkaimpien veroalesta, eikä

Lähe lenkille. Siellä on ihan kiva ilma. Yritä rauhoittua että saat nukuttua. 

Vierailija
58/411 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamala tilanne. 

Vierailija
59/411 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiskohan tähän perustaa jonkin kuukausilahjoitus-jutun. Paljonko hengityskonehoito per vuosi maksaa? 

Vierailija
60/411 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se ei pidennä elinikää merkittävästi/kohtuullisesti (en osaa antaa vuosiarviota), niin kai tu on _teoriassa_ ok, puhutaan sentään yhteiskunnan varoista. Ehkä samalla lailla pitäisi tehdä päätöksiä narkkareiden ja alkoholistien hoidon suhteen. JOssin vaiheessa kuitenkin on selvää ettei "jeppe"  enää selviä sairautensa kanssa, joten voisi pohtia sitten, että onko tarpeen kärrätä häntä päivysytykseen tikkauttamaan päätään.  Kirjoitin edellisen tahallisesti kärjistäen, mutta siinä on pointti, että tuohan meillä kaikilla on edessä, kun pitää alkaa priorisoida. Maksat itse elämäsi pidentämisen, jos et enää ole työkykyinen, saat hoitoa, jos sillä hoidolla pääset tai voit jatkaa työkykyisenä. Elämme kovia ja epäinhimillisiä aikoja. 

Henkilökhtainen mielipiteeni on sellainen, että pitäisi edetä yksilölähtöisesti ja antaa ihmisen itse päättää elämästään ja hoidostaan. Toki yhdessä hoitavien lääkärien kanssa. Suomessa ei vain taida olla sellaista kulttuuria, että potilaan kanssa voisi puhua vaikeistakin asioista. Esim. että lääkäri voisi kertoa todella rehellisesti mitä hengityskoneen varassa eläminen on ja mikä siinä tulee ehkä olemaan vaikeinta ym. Ehkä siksi meillä vielä on tuollainen kulttuuri, että lääkäri päättää potilaan puolesta (holhous...). Tuon artikkelin naisella teini-ikäiset lapset ja varmasti heillekin olisi parempi, että äiti olisi vielä maisemissa. Varsinkin kun äiti itsekin sitä haluaa.

Itsellä syöpää sairastava sukulainen, jo eläkkeellä, mutta sai kuopuksena varsin vanhana, joten kuopus vielä teini-ikäinen. Hän on hyvin sitoutunut isä ja on koko ajan ollut nähtävissä, että ilmiselvästi lapsensa vuoksi yrittää olla hengissä ja voimissaan niin pitkään kun mahdollista. Nyt tosin hänet on siirretty jo palliatiiviseen eikä enää ole mitään hoitoja kokeiltavana, mutta kaikki nämä vuodet varmasti perheelle hyvin tärkeitä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kahdeksan