Vinkkejä kuivan ihon hoitoon
Heti kun kelit alkaa viilenee mun iho alkaa kuivua. Nyt naama suorastaan hilseilee ja iho on tosi arka ja punoittaa. Oon koittanut käyttää nivean kosteusvoidetta. Onko mitään hyviä hyviä neuvoja mikä toimis tai mitä tuotteita kannattais kokeilla?
Oon 40 kymppinen mies ja muuten ihan perusterve.
Kommentit (147)
Vaikka nimestä ehkä toisin luulisi, niin ns. "kosteusvoide" on kaikkein kevyin ja heppoisin voide. "Kosteuttava perusvoide" on oikea nimitys voiteelle, kun tarvitaan voidetta kuivalle iholle. Ja kun purkissa lisäksi lukee, että kuivalle tai erittäin kuivalle iholle, niin silloin on varmasti oikeanlainen perusvoide.
Olen aina ollut kuivaihoinen, atoopikkona. En ole koskaan saanut hyötyä apteekin kemiallisista tuotteista, iho alkaa vaan kutiamaan helvetisti, kun paksut mönjät tukkii huokoset. Kokeiltu on kaikkea.
Nykyinen toimiva periaate: en laita iholle mitään, mitä en voisi laittaa suuhuni.
Mulle toimii: luontaiskaupoista saatava shea-voi, shea-pähkinästä, ei siis voin kanssa mitään tekemistä. Sekä paksu castor öljy eli risiiniöljy. Muut öljyt ovat liian heppoisia, risiiniöljy on paksua.
Pakkasilla laitan ilmankostuttimen päälle (vanhan ajan Ufox) tai kosteaa pyykkiä kuivumaan huoneeseen. Se lievittää kutinaa.
Avokado syötynä on hyvä iholle.
Lisäksi käyn silloin tällöin kylvyssä 50 litran saavissa saunassa, veteen laitan keittämääni vahvaa kamomillateetä ja kylmäpuristettua oliiviöljyä. Vie kutinan pois kyllä ja kosteuttaa ihoa, se pitää vain rasvata vielä, kun iho on kostea.
Itse pesen Agulan L perusvoiteella ja ihon kuivattuani laitan Agualan Carbalan tai Carbalan Plus voidetta iholle. Sain reseptit lääkäriltäni. Voit ostaa ilman reseptiä apteekista. Agualan L pullon kyljessä on koko voidesarjan tuotteiden nimet. Ohuemmasta voiteesta rasvaiseen ja hoitavampaan. Nuo Carbalanit kosteuttaa ihoa.
Kosteusköyhää ihoa kosteus kirvelee hoidon aluksi. Se menee kuukaudessa ohi kun jatkaa sinnikkäästi voitelemalla ihoa. Pelkkä rasva ei kosteuta ihoa. Kuitenkin on hyvä tapa kerrostaa esimerkiksi kosteuttava geeli ja lukita se ihoon perusvoiteella, jossa on myös rasvaa.
Kannattaa miettii mikä on sun iho tyyppi eli sekaiho vai normi /kuivahko iho vai tosi kuiva.... Vesi kuivattaa. Käsiä, vartalon ihoa ja kasvoja.
Kosteutus pitää olla oikeanlainen ja oikeanlainen rasvaisuus.
Liika läträys vedellä ja kostetuksella ei auta kuivaan ihoon. Pitää olla maltillinen että iho uudistuu vähitellen ja palautuu 👍
Samoin liika veden läträys suihkussa kuivattaa hiuksia ja hiusten laatu voi kärsiä. Oikeat tuotteet jotka pitää hiukset raikkaina ja pehmeinä. Jos hilsettä niin päänahkan tuotteet kuntoon 👍 ihoa kannattaa suojata pakkasilla ja kylmällä. Naamaa oikeanlaisella huivilla ei huivilla joka ärsyttää ihoa ja naaman ihoa. Villa ei esim sovi minulle jos on vähän saatan kestää sen. Esim hanskoissa kädet alkaa heti reagoimaan jos on sekoitettu villaa hanskoihin ja käsineisiin.
Tsemppiä ihon hoitoon se on tärkeä aihe! Siihen kannattaa panostaa. Vähälläkin voi saada hyviä muutoksia aikaan!
Malttia ja oikeille Kaupoille!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä laitan ensin Xylidermiä kuivahkoksi taputellulle iholle ja sen päälle sitten rasvaisempaa perusvoidetta. Se, jos ihoa kirvelee, johtuu ihon kuivuudesta ja se korjantuu kun jatkaa sinnikkäästi. Käytän perusvoidetta kaiken muun, paitsi hiusten, kainaloiden ja jalkaterien pesuun.
Miten perusvoidetta käytetään pesuun?
Ihan samalla tavalla kuin nestesaippuaa. Kastelet ihon ja levität kädellä tai luffalla perusvoidetta iholle ja huuhtelet.
En jaksa lukea koko ketjua, mutta minulla auttoi syväkosteuttava seerumi. Ostin ihan vaan Tokmannilta. Saattoi olla jopa kasvoille tarkoitettu, kun muuta ei löytynyt, mutta auttoi kyllä. Itselläni oli ongelmana ihon järjetön kutina etenkin säärissä, myös käsissä, ja mikään rasvaaminen ei auttanut, kun rasva ei imeytynyt. Nykyisin laitan ensin seerumia ja sitten vasta sen jälkeen kosteusvoidetta. Ja kutina on poissa!
Käsi kädessä ei tarvitse katsoa ympäri.
Sinä olet ihminen ja petrokemian tuotteet eivät ole sinua varten lopeta kaikki ja ei kuumia suihkuja,ja fluoritahna myös roskiin
Ne voiteet on se ongelma ja mitkä helvetin kuorimiset hikoilun jälkeen,ihmiset hoitaa itsensä sairaaksi,pois shampoot,kosteusvoiteet,puhdistusaineet kaikki,be on myrkkyä jotka imeytyy verenkiertoon
Hilseilikö menneiden aikojen ihmisten naamat?
Hankaat,peset ja kiillotat itsesi sairaaksi noilla kemikaaleilla jotka ei ihmiseen kuulu,tottakai iho kuivuu kun een rasvaan totuttaa,tottakai hiukset rasvoyyuu ku kemikaalit sotkee päänahan pH arvon
Kauppias on saanut sinut koukkuun turhiin ja haitallisiin tuotteisiin,et tarvitse mitään noista riippumatta ihotyypistäsi,raiskaa ihon oma rasvakerros kemikaaleilla,näyttele tyhmää ja ihmettele miksi iho kuivuu tai hiukset rasvottuu,kaikki on bisnestä
Vierailija kirjoitti:
Jos olet normaalipainoinen, lusikallinen laadukasta ruokaöljyä sisäisesti nautittuna päivittäin.
------------------------------------
Useimmat ruokaöljyt sisältävät aivan liikaa mm. verisuonia vaurioittavaa matala-asteista tulehdusta aiheuttavia oomega*-6 -rasvahappoja.
https://chatgpt.com/s/t_69773484b1308191ab317c0a58e71681
* suuri (= pitkä?) o ??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osta seerumi. Pese naama, seerumia ja sen päälle rasvaisempi kosteusvoide. Se lukitsee seerumin kosteuden ihoon. Seerumi yksin ei riitä.
Seerumi tai kosteuttava kasvovesi.
Ongelmallista tästä tulee, jos koko vartalon iho on liian kuiva. Kannattaako silloin alkaa leikkiä kasvovesillä ja seerumeilla, tulee kalliiksi.
Vartaloöljy suihkun jälkeen vielä hiukan kostealle iholle. Elemis frangipani monoi on hyvä tähän,arvokas mutta yksi pullo kestää koko talven runsaassa käytössä. Jos oikein kuiva öljyn sekaan tai päälle Le Roche Posay lipikar voidetta,saman sarjan suihkuvoide on myös hyvä ja sopii kasvoille myös.
Vierailija kirjoitti:
Hilseilikö menneiden aikojen ihmisten naamat?
Kyllä ja olivat haavautuneet kylmästä.
Olisiko apua pintakuivaan ihoon? Iho on paksu ja kuiva, mutta kasvojen iho kiiltää ja iho on muualta "likainen", eli huokoset tukkeutuu. Peseminen tai mekaaninen kuoriminen ei ole ainakaan toimiva ratkaisu. Peseminen kuivattaaa, kuorinta saa aikaan enemmän ja enemmän näppylöitä. Sauna voisi auttaa, mutta sellaista ei nyt ole käytössä.
Sisältä se lähtee hyvät öljyt, ruoka,vettä tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko apua pintakuivaan ihoon? Iho on paksu ja kuiva, mutta kasvojen iho kiiltää ja iho on muualta "likainen", eli huokoset tukkeutuu. Peseminen tai mekaaninen kuoriminen ei ole ainakaan toimiva ratkaisu. Peseminen kuivattaaa, kuorinta saa aikaan enemmän ja enemmän näppylöitä. Sauna voisi auttaa, mutta sellaista ei nyt ole käytössä.
Kemiallinen kuorinta ja retinol yöksi. Jos saat käsiisi Juice beauty green apple maskin niin tosi hyvä. Retinol Medik8 crystal retinal 10 tai 20.
Mulla auttaa runsas saunominen, saunan jälkeen iho hehkuu. Lisäksi kevyttä kuorintaa ja tehokkaat kosteusvoiteet.