Onko boomer-viha tervettä?
Tulee aina mieleen kun avaan tänän keskustelusivuston? Onko se jotain pääjumia monellakin.
Kommentit (153)
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin minua surettaa ja huolestuttaa lasteni ja lastenlasteni elämä! Tietenkin kärsin virheratkaisuista, joita tehtiin vuosikymmeniä sitten. Silti sen myöntäminen ei helpota heidän taakkaansa. Tässä ovat tehneet virhearvioita sen ajan talousasiantuntijat ja poliittiset päättäjät. En koe, että olen syyllinen henkilökohtaisesti.
Kyllä se itseasiassa vähän helpottaa. Sen sijaan ei helpota se vähättely ja pullamössöttely sekä boomersplaining . Siis jmalauta maksetaan teidän ikäluokan vuosikymmenien lomailu ja palkaksi saadaan vaan omahyväistä vttuilua ja tarinoita kuin ihmeellinen ikäluokka te olette ja ansainneet kaiken vain omalla erinomaisuudellaan. Kyllä tätä taustaa vasten se olisi oikeasti helpottavaa , että asia tiedostetaan ja myönnetään. Mutta kysyin myös olisiko valmis äänestämään kysymykseni mukaisella tavalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
126.
Niin on tämä edes jotain. Mutta lienetkö itse boomeri? Hiton kalliiksi tämä eläkekusetus vain tulee. Meidänkin ainutkertaisesta elämästä vuosikausia oravanpyörässä juoksemista , että boomerien lomailut saadaan maksettua.
En ole lomalla olen työeläkkeellä. N.67v.
Muiden rahoilla lomailua yhtäkaikki. Kelpaisi se oma aika ja vapaa muillekin ,mutta on vain teitä varten ja me sitten sen kustantamista varten.
Entäpä jos hyvinkin pääsisit loppuelämän lomalle eläkettä nostaen. Työterveyteen vaan kertomaan mielen päällä olevia asioita ja ahdistusta, kunnon raivareita töissä. Se vaatii vähän rohkeutta hakea apua, sanoi yksi joka illat vaan makasi ja itki. Hän sai avun.
Mutta sairauslomalle ensin, siitä se eläkkeelle pääsy alkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen myös häkellyksissäni. Kukaan ei kysynyt tahdonko syntyä. Tokko olin ees toivottu lapsi, olinhan jo kymmenes. Kävin kansakoulun, sitten töihin. Palkat pieniä ja niin on eläkekin.
Pieni pääni ei ymmärrä miksi joku tuntematon 40 -50 v insinööri tai maisteri tai yo-merkonomi vihaa minua niin valtavasti.
Koska ikäluokkana elätte muiden kustannuksella.
Mielestäni työnantaja maksanut minusta vakuutusmaksut. Ainakin eläketurvan luettelo kertoi niin kun lähetti sen eläkepäätöksen mukana.
Sepä se. Itse et ole maksanut mitään kuten nuoremmat.
Nyt sinulla on väärää tietoa. Ei nuoremmat maksa eläkevak.maksuja, vaan työnantajat.
Työntekijän palkasta perittävä eläkevak.maksu, tapaturma-ja tyött.vak.maksu on tulonsiirto työnantajalle, koska sillä pienennettiin työnantajan palkan sivukuluja ja näin uskottiin lisäävän työllisyyttä.
Se on tulonsiirto valtiolta työnantajalle, joka kulkee työntekijän palkan kautta.
Vastaavasti, kun työntekijän palkasta peritään eläkevak. se on verotuks ssa vähennyksenä eli vastaavan summan maksat vähemmän veroa, Voit tarkistaa sen veroilmoituksesta ja verotiedoista.
Eikä se myöskään kerrytä myöskään työntekijän eläkekertymää, vaan hyöty tulee työnantajalle.
Eli olet ihan turhasta kateellinen suurille ilälupkille.
Voisin tuolle vihaiselle näyttää lapsuuskotini, 1800-luvun puolella rakennettu hirsimökkönen. Ei edelleenkään sähköä, porakaivo sentään nykyisin. Kiviset pellot, nyt umpeen kasvaneet ympärillä. Siellä 72 neliössä asui 10-lapsinen perhe ja isän vanhemmat. Tosin sitä myöten kun 15 tuli täyteen lähikaupunkiin töihin. Isä oli kyllä aikaansa edellä, hän sanoi että viljely loppuu häneen, tähän ei kenenkään pidä jäädä
Kaikki pojatkin sotaväen suorittaneet ollen jo välivuodet kansakoulun jälkeen kotoa pois. Lomilla asepuvussa muistan heidän käyneen joten ehkä kämppänsä irtisanoivat armeijan ajaksi.
Siitä sitten lähdettiin työntekoa leikkimään ja kiitos sinulle joka maksat eläkkeeni ja vielä tuon aurauksenkin tänne lähiön kaduille
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulle raivopää. Omet vakuuttunut että me yksinkertaisia perustöitä tekevät pystyimme tekemään päätöksiä ja sanelemaan työnantajille prosentit ja eduskunnalle ja vakuutusyhtiöille jne.
Jos se on niin helppoa miksi sinä et tee niin ikätovereittesi kanssa? Sanele teille edulliset sopimukset eri instasseille. Onnistuihan se meiltä kansakoulun käyneiltäkin mielestäsi.
Teillä se onnistui ennemmistönne turvin. Olitte aina isoin ikäluokka ja kyllä käytittekin sen törkeästi hyväksenne. Poliittisia päätöksiä. Meillä ei sellaista mahdollisuutta ole. Eläkeläiset ovat nytkin isoin äänestäjäryhmä.
Ei muuten ole.
Mutta ihan oikeastiko olisit halunnut syntyä siihen sodanjälkeiseen kurjuuteen missä Suomi silloin oli?
Kaikk
On. Muut kuin eläkeläiset eivät toimi samanlaisena eturyhmänä. Tässä kysymyksessä ei ole vastaavaa vastapainetta. On 1.6mil eläkeläistä ikäluokista, jotka tottuivat äänestämällä saamaan ikäluokalleen suotuisia päätöksiä. Kurjuuteen..niin luuletko että tämä pätkätyö aikakausi 20 vuoden taantumassa on herkkua? Mistään ei ole takuita eikä horisontissa edes näy helpotusta. Ei edes sen eläkkeen muodossa. Teillä oli teini-iästä lähtien vakkarityöt ja palkalliset kesälomat. Minä olin jopa verrattaen nuori kun sain ensimmäisen palkallisen kesäloman 26v. Nythän on käytännössä pakko opiskellakin ja sekin käännetään meitä vastaan. Kyllä nyt on kaikenmaailman härpäkettä ja lärpäkettä. Niillä ei tee isossa kuvassa mitään kun kaikki perusasiat sakkaa ja romuttuu silmiemme edessä. Vain te saatte olla turvassa vuosikymmeniä eläkelupauksen takana. Meitä kohtaan ei pidä mitkään lupaukset. Eikä tämä kurjuusvertailukaan, vaikka siinä voittaisitte oikeuta siihen , että toiset saavat jäädä muiden maksamalla seniorilomalle jo 59- vuotiaina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin minua surettaa ja huolestuttaa lasteni ja lastenlasteni elämä! Tietenkin kärsin virheratkaisuista, joita tehtiin vuosikymmeniä sitten. Silti sen myöntäminen ei helpota heidän taakkaansa. Tässä ovat tehneet virhearvioita sen ajan talousasiantuntijat ja poliittiset päättäjät. En koe, että olen syyllinen henkilökohtaisesti.
Kyllä se itseasiassa vähän helpottaa. Sen sijaan ei helpota se vähättely ja pullamössöttely sekä boomersplaining . Siis jmalauta maksetaan teidän ikäluokan vuosikymmenien lomailu ja palkaksi saadaan vaan omahyväistä vttuilua ja tarinoita kuin ihmeellinen ikäluokka te olette ja ansainneet kaiken vain omalla erinomaisuudellaan. Kyllä tätä taustaa vasten se olisi oikeasti helpottavaa , että asia tiedostetaan ja myönnetään. Mutta kysyin myös olisiko valmis äänestämään kysymykseni mukaisella tavalla?
En nyt muista kysymystäsi, mutta olen ilman muuta valmis äänestämään niin, että se hyödyttää lasteni ja lastenlasteni elämää. Vaikka luottamukseni päätöstentekijöihin on laskenut pakkasen puolelle. Taitaa olla koko ihmiskunta ihan pihalla. Joka tapauksessa elämme murroksen aikaa, se on selvä.
Määritelkää ensin boomerit. Suuria ikäluokkia olivat 1946-1956 syntyneet. Itse olen syntynyt 1960. Kai nykynuoret määrittäisivät minutkin boomeriksi.
Samaa paskaa se elämä oli silloin kun nytkin. Pyrin 11-vuotiaana oppikouluun. Koko ikäluokka jaettiin tuossa iässä vuohiin ja lampaisiin. Kansalaiskouluväylä oli suurimmalle osalle umpikuja koulutuksen osalta. Oppikoulussa oli lukukausimaksut ja maksullinen kouluruoka.
60-70 lukujen taitteessa Suomessa oli vaikeaa tulla toimeen. Noin 400 000 ihmistä muutti leivän perässä Ruotsiin.
Yliopistoaika asuttiin 80-luvulla soluasunnoissa ja opiskeltiin lainalla. Oli ihan tavallista, että ihmisillä oli valmistumisen aikaan nykyeuroissa 50 000 € vastaavat opintolainat niskassa.
Ensimmäinen maksuton hammaslääkäri oli minulle intissä ja sittemmin YTHS:n kautta. Valitettavasti kannaltani liian myöhään. Hampaat ovat olleet romut teini-iästä lähtien.
Valmistuin 1988. Sitten iski lama. Työttömyys hipoi pahimmillaan 20 % rajaa. Kaikki työpaikat oli otettava vastaan. Ensimmäisen vakituisen työsuhteen sain vuonna 2000. Sekin muutettiin osa-aikaiseksi finanssikriisin aikaan 2009. Tunnit onneksi riittivät.
Lasten syntyessä 80-luvun lopussa ei isyyslomia tunnettu. Ensimmäinen omistusasunto jouduttiin myymään laman aikaan tappiolla.
Jään eläkkeelle vuodenvaihteessa noin vuoden alimman eläkeiän jälkeen. Eläkkeeni on noin 40 % nykyisestä palkastani. Minun ikäluokkani ei ole päässyt nauttimaan mistään superkarttumista. Kyllä kai pienelläkin eläkkeellä toimeen tulee, mutta eivät eläkkeet Suomessa mitenkään ruhtinaallisia ole. Suurimmalla osalla meistä kertymään vaikuttaa 90-luvun repaleiset työsuhteet.
Lottovoittajia ikäluokassani ovat lähinnä ne, jotka sattuivat perimään aikanaan asunnon Helsingin kantakaupungista. Meillä muilla on arvottomat talot muuttotappiopaikkakunnilla.
Ihan OK tämä elämä on ollut. Rikastumaan ei ole päässyt, mutta en valita. En kuitenkaan usko, että ikäluokkani on saanut tästä kakusta yhtään osuuttaan suurempaa siivua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sillä ei oikein ole merkitystä onko terveellistä vai ei. Sillä on se merkitys, että sitä on ja hyvästä syystä.
Kerro ne syyt.
Eläkekusetus ja sen ympärillä olevat ilmiöt. Ihan kuin et tietäisi. Vai luuletko että on vain niin kiva maksella teille korkeita tyel-maksuja ja työskennellä 70 vuotiaaksi, kun ette niitä itse maksaneet ja silti jäitte noin 59v eläkkeelle. Sitten tämän päälle kuunnella teidän omahyväisiä sankarikertomuksia ja meidän vähättelyä. Kyllä ne vapaat eläkevuodet kiinnostaa muitakin kuin vain teitä.
Kerrotko mitä voin asialle tehdä, kiinnostaa ratkaisusi. -eläkeläinen
Tietynla
Miksi tätäkin on alapeukutettu? Voisiko joku kertoa?
Onneksi noita Boomereita ei ole kuin Amerikassa
Vierailija kirjoitti:
Jos tässä tarkoitetaan oikeita boomereita eli suuria ikäluokkia, niin ovat kus*päisin ikäluokka koskaan
Tarkoitat siis, että vuonna 1950 syntynyt on kusipää, mutta 1951 syntynyt on kelpo ihminen eikä kusipää laisinkaan.
Tuollaiset boomer jutut leviävät myös meille ulkomaalaisilta keskustelupalstoilta, kun se on niin muodikasta Amerikassa: Aivan sama juttu Halloweenin kanssa, Black Friday ja Ystävänpäivä/ Valentine's Day. Kiitospäivä vielä puuttuu mutta eiköhän sekin vielä tule.
146
Se, että joku saa jotain ei ole sinulta pois. Jokainen tulee saamaan eläkettä tässä maassa, kun sen aika koittaa.
Sanot, että boomerit ovat saaneet mittavia etuja vain äänestämällä. Eikö se tarkoita sitä, että myös sinä saisit mittavia etuja vain äänestämällä.
Ei muuten ole.
Mutta ihan oikeastiko olisit halunnut syntyä siihen sodanjälkeiseen kurjuuteen missä Suomi silloin oli?
Kaikki oli kortilla vielä pitkään ja jatkuva pelko itänaapurin suhteen.
Ruoka oli perunaa ja kastiketta.
Koulu olisi tyssännyt kansa-ja kansalaiskouluun, jos vanhemmilla ei olisi ollut varaa laittaa sinua keski-kouluun. Hammaslääkärissäkin oli kai jalalla poljettavat porat ja hampaat märkäni ihmisillä suuhun, kuin ei niitä ymmärretty hoitaa.
En kyllä jaksa kadehtia noita sen ajan eläneitä ihmisiä, vaikka he nyt sitten eivät ole koko eläkettään maksaneetkaan.
Nyt on kuitenkin saanut elää ihan erilailla helpompaa elämää. On saanut käydä kouluja, vaikka vanhemmat ei ole olleet rikkaita. On saanyt ihan erilaista ruokaa ja on ollut jos jonkinlaista huvitusta ja herkkua ja paremmat vaatteet ja vaikka mitä. En vaihtaisi sitä, että olen saanut helpomman elämän, kuin nuo sotien jälkeen syntyneet.
Kyllä minä olen valmis maksamaan siitä, että olen saanut syntyä parempaan maailmaan, kuin he aikoinaan.
Harmi, ettei tämä joka täällä boomereita haukkuu ole saanut syntyä siihen sodan jälkeiseen onnen maahan ja saisi nyt nostaa pientä eläkettään.