Onko boomer-viha tervettä?
Tulee aina mieleen kun avaan tänän keskustelusivuston? Onko se jotain pääjumia monellakin.
Kommentit (156)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sillä ei oikein ole merkitystä onko terveellistä vai ei. Sillä on se merkitys, että sitä on ja hyvästä syystä.
Se on sitä pullamössön vastuunkantoa, syyllinen on aina joku muu.
Jos boomereilla olisi ollut vastuunkantoa esimerkiksi tulevista eläkkeistään niin ei tässä vihattaisi.
Eihän tässä 20-30-luvulla syntyneitä vihata.
On totta, että eläkejärjestelmä olisi pitänyt suunnitella erilaiseksi, mutta silloin ei osattu ennustaa, miten paljon syntyvyys laskee. Kieltämättä niitä asioista silloin päättäneitä boomereita voi vähän syyttääkin, koska olisi pitänyt silti ottaa huomioon, että niin voi käydä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sillä ei oikein ole merkitystä onko terveellistä vai ei. Sillä on se merkitys, että sitä on ja hyvästä syystä.
Kerro ne syyt.
Eläkekusetus ja sen ympärillä olevat ilmiöt. Ihan kuin et tietäisi. Vai luuletko että on vain niin kiva maksella teille korkeita tyel-maksuja ja työskennellä 70 vuotiaaksi, kun ette niitä itse maksaneet ja silti jäitte noin 59v eläkkeelle. Sitten tämän päälle kuunnella teidän omahyväisiä sankarikertomuksia ja meidän vähättelyä. Kyllä ne vapaat eläkevuodet kiinnostaa muitakin kuin vain teitä.
Kerrotko mitä voin asialle tehdä, kiinnostaa ratkaisusi. -eläkeläinen
Heitä v
Heitin sen just keittiön nurkkaan, mitä nyt pitäisi tapahtua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos boomereilla olisi ollut vastuunkantoa esimerkiksi tulevista eläkkeistään niin ei tässä vihattaisi.
"Ne boomerit" kantoivat vastuunsa eläkkeistään ja sen lisäksi noiden aiemmin syntyneiden eläkkeistä, heillähän ei vielä eläkemaksuja ollut eli hoitivat osuutensa kunnialla,....tiedän, olisi pitänyt maksaa vielä myöhempienkin eläkkeet.....vai?
No eivät kantaneet. Ei lähellekään. Siitähän tässä on kysymys. Voiko joku olla noin paitsiossa mistä tässä on kyse. Olisivat tosiaan edes ne omansa maksaneet , on ihan suotta edes puhua muiden eläkkeiden maksamisesta. Kaikkea sitä saakin lukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen myös häkellyksissäni. Kukaan ei kysynyt tahdonko syntyä. Tokko olin ees toivottu lapsi, olinhan jo kymmenes. Kävin kansakoulun, sitten töihin. Palkat pieniä ja niin on eläkekin.
Pieni pääni ei ymmärrä miksi joku tuntematon 40 -50 v insinööri tai maisteri tai yo-merkonomi vihaa minua niin valtavasti.
Koska ikäluokkana elätte muiden kustannuksella.
Suksi nyt jo vit tuun, ääliö.
Kovaa puhetta muiden laskuun lomailevalta. Mutta onhan se harkinnassa . Vaihtoehtoja selvittelen.
Miten minusta tuntuu, ettet sinä ole maksan
"Sinun tuntumallasi on kovin vähän merkitystä ottaen huomioon, että sinusta tuntuu myös, että olet itse maksanut eläkkeesi"...
Mikä saa sinut luulemaan, että olen eläkkeellä?
En ole mutta pääsen ehkä parinkymmenen vuoden päästä. Silti en ole kateellinen boomereille, koska tiedän, että heistä suurin osa on elänyt hyvin raskaan elämän sodan jälkeisessä Suomessa monellakin tapaa.
Kyllä nuo vanhat ihmiset on eläkkeensä ansainneet. Varsinkin naiset on raataneet huonoilla palkoilla jaa saaneet pienen eläkkeen jota sinä nyt verissäpäin kadehdit.
Ei hyvää päivää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On totta, että eläkejärjestelmä olisi pitänyt suunnitella erilaiseksi, mutta silloin ei osattu ennustaa, miten paljon syntyvyys laskee. Kieltämättä niitä asioista silloin päättäneitä boomereita voi vähän syyttääkin, koska olisi pitänyt silti ottaa huomioon, että niin voi käydä.
Niin on tämä edes jotain. Mutta lienetkö itse boomeri? Hiton kalliiksi tämä eläkekusetus vain tulee. Meidänkin ainutkertaisesta elämästä vuosikausia oravanpyörässä juoksemista , että boomerien lomailut saadaan maksettua.
Eläkeläisiä haukkuva ketju vol.21668965254788
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin on tämä edes j
Olet se tyyppi jonka mielestä boomereita on 1,6 miljoonaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin on tämä edes j
En tiedä miksi lainaus ei tule kokonaan, mutta en ole boomeri, vanhempani ovat. En vain koe, että olisi reilua syyttää heitä tilanteesta, kun he ovat vaan eläneet elämäänsä niinkuin kaikki muutkin.
En ole nähnyt boomer-vihaa muualla kuin täällä vauvapalstalla.
Vierailija kirjoitti:
Onhan sitä Hesarissa ainakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro ne syyt.
Eläkekusetus ja sen ympärillä olevat ilmiöt. Ihan kuin et tietäisi. Vai luuletko että on vain niin kiva maksella teille korkeita tyel-maksuja ja työskennellä 70 vuotiaaksi, kun ette niitä itse maksaneet ja silti jäitte noin 59v eläkkeelle. Sitten tämän päälle kuunnella teidän omahyväisiä sankarikertomuksia ja meidän vähättelyä. Kyllä ne vapaat eläkevuodet kiinnostaa muitakin kuin vain teitä.
Kerrotko mitä voin asialle tehdä, kiinnostaa ratkaisusi. -eläkeläinen
Tietynla
Olen äiti ja isoäiti ja tietenkin olen täysin tietoinen tästä epäkohdasta. Mutta oletko varma, että sinä pystyt nyt näkemään tämän päivän poliittisten päätösten seuraukset esim. 30 tai 40 vuoden päähän? Oletko tietoinen, että sinua voidaan aikanaan syyttää asioista, joita kukaan nyt ei voi nähdä tai vaikuttaa tai ainakin erittäin harvat ja todennäköisesti et sinä. Vaikka tekoälyn ottamista elämäämme. Voitko varmuudella sanoa, ettei se johda hirveään katastrofaaliseen kehitykseen? Ok, mitä voit tehdä asialle? Onko ok syyttää sinua aikanaan siitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen myös häkellyksissäni. Kukaan ei kysynyt tahdonko syntyä. Tokko olin ees toivottu lapsi, olinhan jo kymmenes. Kävin kansakoulun, sitten töihin. Palkat pieniä ja niin on eläkekin.
Pieni pääni ei ymmärrä miksi joku tuntematon 40 -50 v insinööri tai maisteri tai yo-merkonomi vihaa minua niin valtavasti.
Koska ikäluokkana elätte muiden kustannuksella.
Suksi nyt jo vit tuun, ääliö.
Kovaa puhetta muiden laskuun lomailevalta. Mutta onhan se harkinnassa . Vaihtoehtoja selvittelen.
Minusta eivät ole ansainneet. Eivätkä verrattaessa eläke-ehtoja minun ikäluokkani kanssa olekaan ansainneet. Onhan se liikuttava kuinka jalomielisesti suot toisille omalla kustannuksellasi ja omaksi vanhinhoksesi jotain tuollaista, mutta sekin pitäisi tehdä omaann askuun eikä muita sotkea mukaan tähän fanittamiseen.
126.
Niin on tämä edes jotain. Mutta lienetkö itse boomeri? Hiton kalliiksi tämä eläkekusetus vain tulee. Meidänkin ainutkertaisesta elämästä vuosikausia oravanpyörässä juoksemista , että boomerien lomailut saadaan maksettua.
En ole lomalla olen työeläkkeellä. N.67v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan sitä Hesarissa ainakin.
Eivät kaikki lue sitä.
Minusta on täysin kestämätöntä olla eläkkeellä vuosikymmeniä. Juu, moni kuolee kuuskymppisenä, jos joku alkaa nyt sitä jankuttaa. Hyvin moni ei kuole, hoivakodeissa olevien keski-ikä nousee nousemistaan, eikä satavuotias ole mikään ihme enää. Tässä on tapahtunut kaksi suurta yhteiskunnallista muutosta: ihmiset elävät paljon pitempään eli ovat usein 30 vuotta eläkkeellä ja lapsia ei synny tarpeeksi. Tämä yhdessä aiheuttaa tilanteen kärjistymisen. Minun olisi pitänyt nähdä tämä 25-vuotiaana, mutten nähnyt. Olkaa te nuoret aikuiset nyt viisaampia ja havaitkaa tulevaisuuden sudenkuopat nyt. 40 vuoden kuluttua on liian myöhäistä!
N64
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro ne syyt.
Kerrotko mitä voin asialle tehdä, kiinnostaa ratkaisu
Ei asiassa olisi tarvinnut nähdä niin pitkällekään , koska tätä voi dynaamisesti muuttaa. Nyttemmin tähän reagoidaan koko ajan. Teidän kohdalla se vain sementoitiin täysin lukkoon ja vain teidän eduksi. Älytöntä että juuri teidät voidaan rauhoittaa tämän asian ulkopuolelle ja kaikelta säästöllä täysin turvaan vaikka juuri te olette yksiselitteisesti tästä vain ja ainoastaan hyötyneet. Kaikki mitä voidaan tehdä on sysätty nuoremmille sukupolville. Meidän kohdalla ei mikään lupaus ja säädös pidä. Kokonaan voidaan uudelleen arvioida tilanne. Teille se lyötiin lukkoon ja sillä selvä. Eikö sinua äitinä yhtään sureta että sinunkin vuoksesi lapsesi pitää maksaa korkeita tyel-maksuja ja työskennellä 70 vuotiaaksi. Mimista on käsittämätön miten itsekkäiksi vanhemmat muuttuu tämä asia edessä. Olisitko valmis äänestämään omia etujasi vastaan lapsiesi ja lastenlastesi eduksi? Se kai tässä käytännössä on ainoa tapa käytännössä jotain tehdä.
Tietenkin minua surettaa ja huolestuttaa lasteni ja lastenlasteni elämä! Tietenkin kärsin virheratkaisuista, joita tehtiin vuosikymmeniä sitten. Silti sen myöntäminen ei helpota heidän taakkaansa. Tässä ovat tehneet virhearvioita sen ajan talousasiantuntijat ja poliittiset päättäjät. En koe, että olen syyllinen henkilökohtaisesti.
Lasteni kuten jokaisen terveys on arvaamaton. Kaksi on sairastanut syövän. Toivottavasti pysyvät terveinä, näkevät lapsensa aikuisina ja hautaavat minut eikä päinvastoin.
Kuten lehdistä luemme, työkyvyttömyyseläke on edelleen olemassa, nuoria jotka ehtivät olla 60 vuotta eläkkeellä jää työelämän ulkopuolelle mt-ongelmien takia.
Vierailija kirjoitti:
126.
En ole lomalla olen työeläkkeellä. N.67v.
Muiden rahoilla lomailua yhtäkaikki. Kelpaisi se oma aika ja vapaa muillekin ,mutta on vain teitä varten ja me sitten sen kustantamista varten.