Muut äidit eivät halua olla kanssani
Olen käynyt poikani kanssa lukuisissa eri vauvatapahtumissa Turun seudulla, muskarissa, vauvajumpassa, lorukerhoissa ja leikkipuistojen ja kirjastojen vauvatapahtumissa. Lisäksi meidän taloyhtiössä asuu useampi vauvaperhe. Mikäli vauvat ovat tuntuneet olevan keskenään samalla aallonpituudella kuten me äiditkin, olen saattanut ehdottaa kahvittelua tai leikkitreffejä tulevaisuudessa. Myös naapureille olen sanonut, että meille saa tulla leikkimään. Mikään näistä ei ole toteutunut kertaakaan. On saatettu sopia jotain ja aina peruttu viime tinkaan tai on jopa jätetty kokonaan vastaamasta. Mikä minussa on vikana, kun en onnistu luomaan mitään suhteita muihin vauvaperheisiin? :(
Kommentit (101)
6kk vauva on kyllä ikäisistään kiinnostunut, mutta ei sillä tavalla että hänellä olisi heihin kohdistuvia sosiaalisia tarpeita. Tutkii ja testailee ympäristöään kuten tuon ikäisen kuuluukin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on varmasti paljon vauvakohtaisia eroja, mutta poikani kyllä selkeästi jo kaipaa kontaktia muihin kanssaeläjiin. On selvästi äitinsä poika. Olen siis ehdottanut myös muun muassa vaunulenkkejä enkä pelkästään kotivisiittejä. En vain kerta kaikkiaan onnistu löytämään seuraa. Yrityksestä ja oma-aloitteisuudesta se ei ole kiinni. Ap
Millä tavalla tuo 6kk kontaktin tarve ilmenee? Kaipaako siis muita ikäisiään?
Kun näkee muita vauvoja niin näkee kyllä että haluaa omia juttujaan sen vauvan kanssa. Kyllä meillä kaksoset "jutteli" kovasti keskenään tuossa iässä ja nauroivat välillä toisen jutuille. Ilmeilivät myös toisilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kuule, olen tuskaillut saman kanssa nyttemmin jo luovuttanut että tässä tutustuisi muihin lapsiperheellisiin. Meillä naapurustossa olisi lapsia vaikka millä mitalla ja saman ikäisiä. Kahdessa perheessä oli äidit kanssani samaan aikaan äitiyslomalla. Yritin sopia leikkideittejä, mutta se oli aina yksipuolista ja on edelleen.koskaan ei kutsuta vastavuoroisesti kylään. Pihalla nähdään joskus jos satutaan samaan aikaan mutta harvoin satutaan. Jos olen kysellyt tulevatko pihalle niin tulevat silloin mutta muuten ei näy eikä he itse ehdota. Muskarissa, perhekerhoissa tai asukaspuistoissa kukaan ei puhu mitään. Jos itse yrittää saada jutun juurta aikaiseksi sanotaan vaan joo, ei ja poistutaan paikalta. Tätä tämä on. Ihmettänyt monet kerrat enää en jaksa itsekään puhua kenelläkään saati yrittää järjestää naapureiden lasten kanssa mitään.
Kiitos vastauksestasi. Itse olen
Laumasieluisuus kaantaa vähän matkaa, mutta ei maaliin asti.
Itse olin vauva aikana niin uupunut, että vauvan, puolison, sukulaisten ja ystävien lisäksi en jaksanut oikeastaan tutustua vauvani lisäksi uusiin ihmisiin. Kävimme myös vauvauinnissa ja vauvakerhossa.
Ei sinussa ap varmaankaan ole mitään vikaa, olet ehkä vain keskitasoa vahvempi.
Koen uusiin ihmisiin tutustumisen työläänä. Vauva työllistää jo tarpeeksi, en tarvitse siihen päälle lisävaivaa uusista ihmisistä.
Äidit eivät kaipaa itselleen seuraa ja lapset menevät jo pienenä päiväkotiin. Moni haluaa levätä sen vuoden, eikä juosta missään leikkitreffeillä.
Vauvakohtaisia eroja varmaan on. Meillä taas 7kk ikäiset kaksoset ei ole erityisen kiinnostuneita toisistaan, myöskään vanhemmat sisarukset ei ole pikkusisaruksia lukuun ottamatta mielestäni kaivannut mitään kontakteja ennen parin vuoden ikää. Keskimmäinen oli tarhassa 1v4kk iästä ja alkoi vasta ehkä 1v9kk-2v ikäisenä edes jollain tavalla leikkiä muiden lasten kanssa. Ei ne silti ole pilalle menneet :)
Mutta vaikuttaa siltä että käytte kuitenkin paljon erilaisissa tapahtumissa, jossa lapsi niitä kontakteja saa, jos kerran 6kk ikäisenä on jo jumpassa ja muskarissa ym. Kelpaisiko sinulle ap muutkin kuin äidit kaveriksi? Jos lähtisit ihan siitä liikkeelle että tapaisit muita ihmisiä?
Lastensuojelua taitaa pelätä moni kun elämä ei olekaan niin täydellistä kenelläkään ja sossut voi hyökätä jo pienestä asiasta jos saavat vaan vihiä jostain perheestä. Pelkkä nimen tietäminen antaa jo valtaa tehdä ilmoitus saatika osoitteen jne..
Se vaikuttaa paljon onko esikoisen äiti vai myös muita lapsia. Yhden vauvan äitinä ehtii paljon, mutta jos on lisäksi isompiakin (etenkin jos nekin nukkuvat vielä päiväunia tai käyvät harrastuksissa), niin ei ehdi enää samalla tavalla. Eikä viitsi mennä pelkän vauvan perheeseen kylään, kun ei siellä ole isommille 2-5vuotiaille sopivia leluja ja nämä tylsistyvät jne. Lisäksi lapsilla on jo leikkiseuraa kotona.
Ehkä vauvaiässä vielä lapsi ei tarvitse niin kavereita. Sitten kun lapsi on isompi, lapset tutustuu toisiinsa esim päiväkodissa ja en usko että useimmat vanhemmat suhtautuu syrjivästi kun lapsella kavereita vaan hyvällä.
Vierailija kirjoitti:
Se vaikuttaa paljon onko esikoisen äiti vai myös muita lapsia. Yhden vauvan äitinä ehtii paljon, mutta jos on lisäksi isompiakin (etenkin jos nekin nukkuvat vielä päiväunia tai käyvät harrastuksissa), niin ei ehdi enää samalla tavalla. Eikä viitsi mennä pelkän vauvan perheeseen kylään, kun ei siellä ole isommille 2-5vuotiaille sopivia leluja ja nämä tylsistyvät jne. Lisäksi lapsilla on jo leikkiseuraa kotona.
Just näin. Mulla on vilkas 2,5v ja 4kk vauva. Kaveri, jolla on 5kk lapsi kutsuu meidät aina välillä kylään ja ollaan kyllä käyty mutta käytännössä se menee niin että lykkään sen vauvan viltille ja juoksen taaperon perässä ettei se putoa portaista, lyö päätä pöydän kulmaan tai riko jotain. Samalla kaveri kahvittelee ja kertoilee omia kuulumisiaan, joista en muista mitään kun oma aika menee taaperon paimentamiseen. Välillä ollaan otettu omia leluja mukaan mutta sitten alkaa mennä lähteminen jo sen verran työlääksi että mieluummin vaan antaa olla
"Kotiimme olen kutsunut ainoastaan naapureita. Tietävät, että olemme tavallisia ja järkeviä ihmisiä. Helpompaahan se olisi nähdä toisen kotona kuin lähteä kauemmas jonnekin julkiseen tilaan. Kyse on jo yli puolivuotiaasta lapsesta. Ap"
Mitäs kivaa nämä yli puolivuotiaat voisivat keskenään leikkiä leikkitreffeillä?
Vierailija kirjoitti:
"Kotiimme olen kutsunut ainoastaan naapureita. Tietävät, että olemme tavallisia ja järkeviä ihmisiä. Helpompaahan se olisi nähdä toisen kotona kuin lähteä kauemmas jonnekin julkiseen tilaan. Kyse on jo yli puolivuotiaasta lapsesta. Ap"
Mitäs kivaa nämä yli puolivuotiaat voisivat keskenään leikkiä leikkitreffeillä?
ja sitten valitetaan somessa ja lehdissä miten yksinäistä äitiyslomalla on ?
Oletko nätti, hoikka ja koulutettu? Nämä naiset usein torjutaan mammalaumoissa.
Minut hyväksyttiin porukkaan vasta lapsen saatuani, siihen asti olin ollut jonkinlainen outolintu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on varmasti paljon vauvakohtaisia eroja, mutta poikani kyllä selkeästi jo kaipaa kontaktia muihin kanssaeläjiin. On selvästi äitinsä poika. Olen siis ehdottanut myös muun muassa vaunulenkkejä enkä pelkästään kotivisiittejä. En vain kerta kaikkiaan onnistu löytämään seuraa. Yrityksestä ja oma-aloitteisuudesta se ei ole kiinni. Ap
Millä tavalla tuo 6kk kontaktin tarve ilmenee? Kaipaako siis muita ikäisiään?
Kaipaa siis nimenomaan muita ikäisiään. Ryömii kohti, koskettelee (en aina anna, ettei toinen vauva pelästy eikä kaikki vanhemmat tykkää), hymyilee, ääntelee, katsoo silmiin, ojentelee leluja. Saa siis kyllä seuraa kerhoistakin ja niissä on aina ihan elementissään. Olisi kuitenkin kiva tehdä joskus jotain muutakin, löytää ns. äitikavereita. Ap
Ai sä siis yritätkin vauvan kautta/varjolla etsiä itsellesi uusia (äiti)kavereita?
Lainaus ei toimi, mutta vikaa siinä on, että haluaa itselleen äitikavereita? Olemme lapseni kanssa molemmat sosiaalisia ja mielestäni olisi kiva tutustua muihin äiteihin muutenkin kuin hyvänpäiväntuttuina. Siis sillä tasolla, että voisi käydä joskus vaunuttelemassa tai kahvilla. Ap
Oliko sinulla ap kavereita ennen kuin sait lapsen? Oletko katsonut esim someryhmistä Turun seudulla olisiko siellä muita yksinäisiä? Jos tämmöistä ei ole niin perusta sellainen, tuskin olet ainoa