Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muut äidit eivät halua olla kanssani

Vierailija
29.10.2025 |

Olen käynyt poikani kanssa lukuisissa eri vauvatapahtumissa Turun seudulla, muskarissa, vauvajumpassa, lorukerhoissa ja leikkipuistojen ja kirjastojen vauvatapahtumissa. Lisäksi meidän taloyhtiössä asuu useampi vauvaperhe. Mikäli vauvat ovat tuntuneet olevan keskenään samalla aallonpituudella kuten me äiditkin, olen saattanut ehdottaa kahvittelua tai leikkitreffejä tulevaisuudessa. Myös naapureille olen sanonut, että meille saa tulla leikkimään. Mikään näistä ei ole toteutunut kertaakaan. On saatettu sopia jotain ja aina peruttu viime tinkaan tai on jopa jätetty kokonaan vastaamasta. Mikä minussa on vikana, kun en onnistu luomaan mitään suhteita muihin vauvaperheisiin? :(

Kommentit (101)

Vierailija
21/101 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi joku tulisi vauvaikäisen kanssa leikkimään toisen ventovieraan kotiin? Vauva-ikäiset nukkuvat paljon, jos aamulla on ollut harrastus, iltapäivä menee vauvalla nukkuessa.

Kun esikoinen oli vauva en käynyt missään vauvatapahtumissa, kun meille tuli toinen vsuva ja esikoinen oli taapero alettiin harrastaa taaperotreffejä ja harrastuksia päivällä ja se vauva oli toki mukana nukkumassa yleensä.

Yleensäkin esikoisen vauva-aika oli minulle sitä lomaa, jota kaipasin kun olin ollut työelämässä jo pitkään. Taaperoiässä ne lapset kaipaavat seuraa enemmän. Eli kun lapsi menee hoitoon niin lasten syntymäpäivien ja harrastusten kautta tulee sitten tutustuttua aikuisiin.

Vierailija
22/101 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on edelleen ne samat vanhat kaverit, jotka olivat jo ennen lapsia. Tapaan mieluummin heitä kerhojen ulkopuolella. Perhekerhoissa muut äidit halusivat jutella vain ja ainoastaan lapsiin liittyvistä jutuista ja ne ei minua juurikaan kiinnosta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/101 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi joku tulisi vauvaikäisen kanssa leikkimään toisen ventovieraan kotiin? Vauva-ikäiset nukkuvat paljon, jos aamulla on ollut harrastus, iltapäivä menee vauvalla nukkuessa.

Kun esikoinen oli vauva en käynyt missään vauvatapahtumissa, kun meille tuli toinen vsuva ja esikoinen oli taapero alettiin harrastaa taaperotreffejä ja harrastuksia päivällä ja se vauva oli toki mukana nukkumassa yleensä.

Yleensäkin esikoisen vauva-aika oli minulle sitä lomaa, jota kaipasin kun olin ollut työelämässä jo pitkään. Taaperoiässä ne lapset kaipaavat seuraa enemmän. Eli kun lapsi menee hoitoon niin lasten syntymäpäivien ja harrastusten kautta tulee sitten tutustuttua aikuisiin.

Kotiimme olen kutsunut ainoastaan naapureita. Tietävät, että olemme tavallisia ja järkeviä ihmisiä. Helpompaahan se olisi nähdä toisen kotona kuin lähteä kauemmas jonnekin julkiseen tilaan. Kyse on jo yli puolivuotiaasta lapsesta. Ap

Vierailija
24/101 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotiimme olen kutsunut ainoastaan naapureita. Tietävät, että olemme tavallisia ja järkeviä ihmisiä. Helpompaahan se olisi nähdä toisen kotona kuin lähteä kauemmas jonnekin julkiseen tilaan. Ky

Käyttekö missään seurakunnan kerhoissa?

Vierailija
25/101 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käydään myös seurakunnan kerhoissa! Ap

Vierailija
26/101 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

onko sinulla wt-leimoja?

Onko tämä mielestäsi asiallinen kysymys?

Häpeä!

kyllä, kun kerran haluttiin tietää, miksi ap:sta ei pidetä. töhryt ovat erittäin hyvä syy pysyä kaukana ongelmaihmisistä

Vierailija
27/101 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en ole halunnut mihinkään mamma piireihin. Ei voisi vähempää kiinnostaa nää paskan koostumuksen ja käyrien vertailu kehot. Mulla on ne samat ystävät ja kaverit kun aina ennenkin, osa äitejä, osa isejä ja osa lapsettomia enkä ole kokenut tarvisevani akka laumaa ympärilleni juoruilemaan. 

Kiva asenne sulla. Ystävilläni ei ollut lapsia, kun sain esikoiseni ja koska kukaan heistä ei ollut työtön, sairaslomalla tms. olivat päivät yksinäisiä. Onneksi asenteeni ei ollut tuo ja sain "akkalauman" (on muuten yhdyssana), jonka kanssa jauhettiin paskaa, muttei paskan koostumuksesta.

Vierailija
28/101 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa vaan jatkaa niissä itse käymistä. Itse kävin, vaikka olin niissä yksinäinen, mutta oli lapsella kavereita. T. Nro 3

Vierailija
29/101 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla ihan sitä, että niitä ystäviä ja kavereita on jo tarpeeksi ja nykyajan vanhemmat ovat aika uupuneita, niin ei yksinkertaisesti ole aikaa ja voimia tutustua läheisemmin toisiin ihmisiin.

Vierailija
30/101 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotiimme olen kutsunut ainoastaan naapureita. Tietävät, että olemme tavallisia ja järkeviä ihmisiä. Helpompaahan se olisi nähdä toisen kotona kuin lähteä kauemmas jonnekin julkiseen tilaan. Ky

Toki helpompaa, mutta se 6 kk vauva ei kaipaa mielestäni vauvaseuraa. Toisekseen monlla on iso kynnys mennä toisen kotiin. Naapurit ovat puolituttuja. Jos olet aikuiseuraa vailla pyydä vaikka kävelylke tai harrastukseen ilman vauvaa alkuillasta.

Vierailija
31/101 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en ole halunnut mihinkään mamma piireihin. Ei voisi vähempää kiinnostaa nää paskan koostumuksen ja käyrien vertailu kehot. Mulla on ne samat ystävät ja kaverit kun aina ennenkin, osa äitejä, osa isejä ja osa lapsettomia enkä ole kokenut tarvisevani akka laumaa ympärilleni juoruilemaan. 

Kiva asenne sulla. Ystävilläni ei ollut lapsia, kun sain esikoiseni ja koska kukaan heistä ei ollut työtön, sairaslomalla tms. olivat päivät yksinäisiä. Onneksi asenteeni ei ollut tuo ja sain "akkalauman" (on muuten yhdyssana), jonka kanssa jauhettiin paskaa, muttei paskan koostumuksesta.

Kiva asenne sulla. Kaikki ei kaipaa ympärilleen "akkalaumaa". En ole ed. Viestin kirjoittaja mutta nimenomaan koen pienen vauvan kanssa kaikista parhaaksi kun tapaa lapsettomia kavereita. Ei katoa kokonaan siihen vauvakuplaan. Ja myös työelämässä olevat voivat tavata vanhempainvapaalla olevia. Minulla tuo oli jopa ideaalitilanne, kun usein herättiin vasta puolen päivän jälkeen niin ehdittiin hengailla pari tuntia ja lähteä sitten tapaamaan töistä päässyttä kaveria.

Vierailija
32/101 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

onko sinulla wt-leimoja?

Ei ole ja mitä sitten vaikka olisikin. Olemme suorastaan ällöttävän tavallinen, keskiluokkainen perhe tuikitavalliselta alueelta. Ap

Sinut tunnetaan pitkistä keksityistä aloituksista. Vastaile edelleen  itsellesi  🤮🤮🤮🤮🤮

Vierailija
33/101 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot aloituksessa että muut äidit eivät halua olla kanssasi, mutta tekstistä käy ilmi, että olet aika hyvinkin verkostoitunut, kyläilyt eivät vaan toteudu. Mistään ei saa vaikutelmaa että sinua jotenkin välteltäisiin, vaan olet tulkinnut koko asian. Kyläily toisten kotona tai sovitut lounaat tms. ovat nykyään vähän hankala juttu. Ihmiset arastelevat kutsumista kotiinsa, jotkut pelkäävät että heidän kotiaan ja elämäänsä arvostellaan, eivätkä siksi halua kutsua. Moni ajattelee kyläilyn vaativan suursiivousta ja tarjottavien laittoa jne, sellainen rento muiden kotona oleilu on historiaa. Vauva-aikana varsinkin kotona saattaa olla kaaosta eikä sellaista haluta näyttää. Saatetaan myös ajatella, että se oma vauva on huonotuulinen tai väsynyt tai nälkäinen, ja kyläilyn yhteydessä hankalien tilanteiden hoitamiseen on vähemmän pelivaraa. Yksilökeskeinen kulttuuri tekee sen, että muiden ei haluta näkevän omia heikkoja hetkiä ja puutteita. Ei haluta ehkä imettää muiden nähden jne. Jos vauvasi on 6kk, eivät nämä muut äidit ja naapurit vielä kovin tuttuja voi olla, ja vauvat varsinkaan eivät mitään leikkitreffejä kaipaa. Sanoisin, että lapset leikkivät kunnolla keskenään vasta noin 3-vuotiaina. Sinuna olisin todella iloinen siitä että naapurustossa on vauvaperheitä ja saat sosiaalisia kontakteja heistä, ja kun lapset kasvavat niin heillä on kavereita lähistöllä. Kyllä ne suhteet syvenevät siinä pihallakin, ja kyläily tapahtuu omalla painollaan luontevasti jos tapahtuu. Itsekin olisin pitänyt vähän erikoisena jos jokin pihalla tapaamani naapuri kutsuu muutaman rupatteluhetken jälkeen kylään. Kehottaisin myös tarkkailemaan sitä oletko henkilö joka lähtee liian intensiivisesti syventämään ihmissuhteita, tai tulkitsee toisen käyttäytymisen ensisijaisesti kohdistuvan itseensä, eikä kertovan henkilön omista tarpeista. Aloituksesi vähän dramaattinen otsikko kertoo että näin voisi olla, ja silloin muut kyllä herkästi pitävät vähän etäisyyttä.

Vierailija
34/101 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on varmasti paljon vauvakohtaisia eroja, mutta poikani kyllä selkeästi jo kaipaa kontaktia muihin kanssaeläjiin. On selvästi äitinsä poika. Olen siis ehdottanut myös muun muassa vaunulenkkejä enkä pelkästään kotivisiittejä. En vain kerta kaikkiaan onnistu löytämään seuraa. Yrityksestä ja oma-aloitteisuudesta se ei ole kiinni. Ap

Vierailija
35/101 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko muistanut ne palapelit.  🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Vierailija
36/101 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanot aloituksessa että muut äidit eivät halua olla kanssasi, mutta tekstistä käy ilmi, että olet aika hyvinkin verkostoitunut, kyläilyt eivät vaan toteudu. Mistään ei saa vaikutelmaa että sinua jotenkin välteltäisiin, vaan olet tulkinnut koko asian. Kyläily toisten kotona tai sovitut lounaat tms. ovat nykyään vähän hankala juttu. Ihmiset arastelevat kutsumista kotiinsa, jotkut pelkäävät että heidän kotiaan ja elämäänsä arvostellaan, eivätkä siksi halua kutsua. Moni ajattelee kyläilyn vaativan suursiivousta ja tarjottavien laittoa jne, sellainen rento muiden kotona oleilu on historiaa. Vauva-aikana varsinkin kotona saattaa olla kaaosta eikä sellaista haluta näyttää. Saatetaan myös ajatella, että se oma vauva on huonotuulinen tai väsynyt tai nälkäinen, ja kyläilyn yhteydessä hankalien tilanteiden hoitamiseen on vähemmän pelivaraa. Yksilökeskeinen kulttuuri tekee sen, että muiden ei haluta näkevän omia heikkoja hetkiä ja puutteita. Ei ha

Äitiysloma on loppujen lopuksi kovin lyhyt, siksi olen ajatellut pyytää yhteystietoja jo parin tapaamisen jälkeen ja minultakin on siis monesti kysytty puhelinnumeroa, olen sosiaalinen itsekin. Sitten kuitenkin aina perutaan viime tinkaan :( En ole tupannut itseäni muille, vaan olen sanonut parille naapurille, että meille saa tulla leikkimään. Ap

Vierailija
37/101 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

onko sinulla wt-leimoja?

Ei ole ja mitä sitten vaikka olisikin. Olemme suorastaan ällöttävän tavallinen, keskiluokkainen perhe tuikitavalliselta alueelta. Ap

Sinut tunnetaan pitkistä keksityistä aloituksista. Vastaile edelleen  itsellesi  🤮🤮🤮🤮🤮

🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Vierailija
38/101 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä on varmasti paljon vauvakohtaisia eroja, mutta poikani kyllä selkeästi jo kaipaa kontaktia muihin kanssaeläjiin. On selvästi äitinsä poika. Olen siis ehdottanut myös muun muassa vaunulenkkejä enkä pelkästään kotivisiittejä. En vain kerta kaikkiaan onnistu löytämään seuraa. Yrityksestä ja oma-aloitteisuudesta se ei ole kiinni. Ap

Millä tavalla tuo 6kk kontaktin tarve ilmenee? Kaipaako siis muita ikäisiään?

Vierailija
39/101 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piirit on pienet ja yleensä hyvin eksklusiiviset. Uusia kavereita tai tuttuja ei vaan haluta, ennemminkin monet kehuskelee sillä, miten ovat raivanneet turhat ihmiset pois elinpiiristään ja keskittyvät vain parhaimpiin kavereihinsa. 

Vierailija
40/101 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä tavalla tuo 6kk kontaktin tarve ilmenee? Kaipaako siis muita ikäisiään?

Kaipaa siis nimenomaan muita ikäisiään. Ryömii kohti, koskettelee (en aina anna, ettei toinen vauva pelästy eikä kaikki vanhemmat tykkää), hymyilee, ääntelee, katsoo silmiin, ojentelee leluja. Saa siis kyllä seuraa kerhoistakin ja niissä on aina ihan elementissään. Olisi kuitenkin kiva tehdä joskus jotain muutakin, löytää ns. äitikavereita. Ap