Ratkaisu työttömyyteen: Eläkeiän lasku
Kuuskymppisillä on jo talous usein turvattu ja traagisesti moni menettää terveytensä kun kauan odotettu eläköityminen koittaa. Nuoret taas tarvivat mitä tahansa työmahdollisuuksia etteivät syrjäydy pysyvästi. Yritysten on hyväksyttävä se ettei kukaan ole seppä syntyessään.
Kommentit (137)
Vierailija kirjoitti:
Pitää olla vain eläkkeellä tai töissä. Jos on eläkeikä saavutettu ja on töissä ei saa eläkettä ja työn teko ei kerrytä eläkettä enää.
Ja olen muuten eläkkeellä oleva insinööri.
Nuorille työt ei eläkeläisille.
Kyllä pystyy tekemään töitä ja saamaan eläkettä samanaikaisesti. Me olemme molemmat eläkkeellä ja teemme töitä. Uutta eläkettä ei tietenkään kerry.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taloustieteen professori ehdottaa eläkeiän nostamista yli 70 vuoteen.. Kertokaas mitä tuo professori on ymmärtänyt mitä minä en?
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/professori-mtv-lle-elakeika-nostett…
ap
Kun on vähemmän porukkaa eläkkeellä, eläkkeisiin menee vähemmän rahaa.
Hyötyjiä ovat työeläkeyhtiöt ei valtio.
Nämä keskustelut ei ikinä ota huomioon sitä, että ihmistyö tulee parissa-kolmessa vuosikymmenessä yleensä vähenemään radikaalisti. Eli tosiaan, voidaan aika pian vapauttaa yli kuusikymppiset varmasti työelämästä. Ja jos. poliittista tahtoa löytyy, niin maksaa heille kunnon eläkkeetkin. Koska koko talous ei enää perustu tulevaisuudessa ihmistyöhön, vaan koneiden työhön.
Vierailija kirjoitti:
Edes ne sairaat kuuskymppiset eläkkeelle, puolueeton terveystarkastus.
Kaikki kroonisesti sairaat työkyvyttömät eläkkeelle. Sillä saataisiin kummasti työttömyyslukuja kauniimmaksi. Pitkäaikaistyöttömyys vähenisi lähelle nollaa jos työkyvyttömät siirrettäisiin eläkkeelle.
Terveille voitaisiin antaa mahdollisuus siirtää eläkkeelle jäämistä vaikka sataan vuoteen jos vaan työkuntoa riittää. Moni tekisi töitä mielellään vielä 80-vuotiaana, eikä sitä pitäisi estää jos terveys vaan riittää.
Vierailija kirjoitti:
Nämä keskustelut ei ikinä ota huomioon sitä, että ihmistyö tulee parissa-kolmessa vuosikymmenessä yleensä vähenemään radikaalisti. Eli tosiaan, voidaan aika pian vapauttaa yli kuusikymppiset varmasti työelämästä. Ja jos. poliittista tahtoa löytyy, niin maksaa heille kunnon eläkkeetkin. Koska koko talous ei enää perustu tulevaisuudessa ihmistyöhön, vaan koneiden työhön.
Amazon irtisanomassa jopa 30 000 työntekijää, muut yhtiöt joutuvat seuraamaan perässä
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/amazon-irtisanomassa-jopa-30-000-ty…
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, tekoäly tekee kirjanpito työt jo parin vuoden sisällä. Moni on vaihtanut suuntautumisvaihtoehtoa ammattikorkeakoulussa. Kirjanpito töitä ei enää kohta ole.
Lausuntopalvelussa oli menossa käsittelyyn asia, että tekoäly tekee jatkossa sairaaloissa työvuorolistat ja lisäksi tulee älylattia jolloin hoitajia tarvitaan vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö professori tajua että niitä töitä ei nykyselläänkään riitä kaikille ja sitten pitäisi vielä rääkätä vanhoja ihmisiä pysymään töissä pidempään? Näköjään kuka tahansa aivokääpiö pääsee professoriksi.
Ei eläkeiän nostolla yritetä pitää ihmisiä töissä, vaan olla maksamatta eläkkeitä. Tähän kun lisätään, ettei sairaitakaan päästetä eläkkeelle, niin säästö on melkoinen. Tähän kun vielä lisätään uusi yleistuki, jossa vanheneville ja sairaille työttöminä pidettäville maksetaan vain muutaman satasen tuki, jos sitä katsotaan tarvittavan, niin kokoomuslainen hyvinvointi malli on tosiasia. Fantastista, sanoisi Jyrki.
Kyllä
Yleistuki 595 netto kuukaudessa.
Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea.
Ja toimeentulotukea ei saa, jos omistaa kesämökin.
"Kesämökki esti toimeentulotuen saamisen."
"Yhtiölaina / rahoitusvastike ei ole asumismeno toimeentulotuessa eikä kaupunki saa antaa harkinnanvaraista tilalle."
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006142183.html
Putkiremonttia pukkaa monessa talossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taloustieteen professori ehdottaa eläkeiän nostamista yli 70 vuoteen.. Kertokaas mitä tuo professori on ymmärtänyt mitä minä en?
ap
Tämän kun äänestäjäkin jo vihdoin ymmärtäisi
Vierailija kirjoitti:
ap
Eläkettä ei ole varaa maksaa nuoremmille. Rahaa ei yksinkertaisesti ole. Eivätkö vanhemmat keskimäärin tarvitse enempää kuin nuoret, joten annetaan niille jotka eniten tarvitsevat, eli vanhimmille. Mitä et ymmärtänyt?
Vierailija kirjoitti:
"Yhtiölaina / rahoitusvastike ei ole asumismeno toimeentulotuessa eikä kaupunki saa antaa harkinnanvaraista tilalle."
Onko sulla kopio-jankuttaja jotain vikaa päässäsi? Menisit saatana hoitoon
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla kopio-jankuttaja jotain vikaa päässäsi? Menisit saatana hoitoon
Miltä tuntuu, kun sulla on sähkölämmitys paska mitä omaiset ei saa ikinä myytyä eikä vuokrattua.
Olet jättänyt remontitkin tekemättä. Lapsesi kiroaa sinut maasta taivaaseen vielä tulevaisuudessa.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Mä jätin vapaaehtoisesti työni nuoremmalle, vaikka en ole vielä edes eläkkeelläkään. 5 vuotta sitten palkattiin 25-vuotias ja kun parissa vuodessa osoitti olevansa hyvä työntekijä, mä aloin opettaa omia hommiani hänelle. Tästä seurasi, että mä pystyin vähentämään omia työtuntejani ja nyt, kun hän osaa kaikki mun kivat hommat (ikävät hommani nakitin firman vanhemmille työntekijöille), pystyin kesällä irtisanomaan itseni kokonaan. Tein tosin firman kanssa vielä 0-tuntisopimuksen siltä varalta, että jokin asia jäi opettamatta ja mua vielä tarvitaan. Olin yksi firman osakkaista ja katsoin, että firman jatkuvuuden kannalta on tärkeää, ettei siellä ole pelkkiä vanhoja kääpiä ja sitten olla paniikissa, kun ne yks toisensa jälkeen tipahtelee eläkkeelle. En osaa sanoa, miten tämä olisi mennyt, jos en olisi ollut yksi firman omistajista. Onneksi olin.
Siskoni taas oli töissä vielä ylimmän eläkeiän jälkeenkin ja syynä se, ette
Ei ihmekään,että vanhemmat työntekijät palaa loppuun, kun heille nakitetaan ne hankalimmat ja ikävimmät hommat ja nuoria suositaan heidän kustannuksella
Ruotsissa alhaisempi eläkeikä kuin meillä. Järkevää!
Työttömyydestä ei tosiasiassa edes haluta päästä "eroon". Näin työntantajat voivat paikallisella sopimisella vetää työehdot ja palkat alas ja aina on sopivasti ylitarjontaa työnhakijoista.
Toisekseen eläkeikä on monissa maissa huomattavasti alempi kuin Suomessa johtuen siitä että väestöstä 80-90 prosenttia on työikäisiä. Vanhuksia vähemmän ja niistä siten vähemmän kuluja. Suomessa taas väestöpyramidi on heikunkeikun - suurin osa vanhuksia tai vanhenevia, syntyvyys alhainen, joten porukkaa haalitaan ulkomailta. Kohta olemme afrikan siirtomaa.
Vierailija kirjoitti:
Monilla kuusikymppisillä ei ole sellaisia säästöjä, että voisivat elää ilman yhteiskunnan tukia viittä vuotta ennen eläkettä. Tai sitten keskieläke laskisi noin 15% Nykyinen mediaanieläke on noin 1850€. Tuon jälkeen eläke olisi noin 1570€, josta jäisi verojen jälkeen käteen noin 1250€. Moni eläkeläinen ei haluaisi tyytyä siihen.
1250e/kk. Tolla summalla ei tässä maassa tule toimeen. Mitä enemmän ikää, sitä enemmän menee pelkästään lääkkeisiin rahaa. Lisäksi, kun on ikänsä työssä raatanut, vero sekä eläkemaksuja maksanut niin miksi eläkeikäisenä pitäisi kituuttaa puutteessa? Ei läheskään kaikilla ole ollut sellaisia tuloja että niistä jäisi isoja säästöjä tai sijoituksia. Lisäksi tänä päivänä monella on vielä asuntolainaa jäljellä kuuskymppisenä. Omistuasujana ei saa asumistukea. Eikä eläkeläisellä saa olla yhtään säästöjä jos jotain tukia mielii saada. Tosin tämä ei nykyiselle kuuskymppiselle ole ongelma (velkaista omistusasuntoa lukuunottamatta) koska pitkittynyt työttömyys on syönyt vähäisetkin säästöt kauan ennen eläkeikää. Näin kävi minullekin, 58v työttömäksi ja on ihan mahdotonta saada enää töitä. Tosiaan olen jo täyttänyt 60v. Jäisin mielelläni eläkkeelle, kunhan se lasketaan kunnon eläkekertymällä. En minä omasta halusta työttömänä ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Tämän kun äänestäjäkin jo vihdoin ymmärtäisi
Ymmärtäisi mitä? Kommentissasi ei ole mitään järkeä.
"Paikallinen sopiminen tuli voimaan 1.1.2025.
Usein paikallisella sopimisella tarkoitetaan työpaikkakohtaista sopimista jostakin työehtosopimuksen määräyksestä, kuten työajoista, vuosilomista tai palkoista."
Täähän on aivan pelkkää taulukkolaskenta tuloksen tekemistä. Se on aivan sama tämän päivän lamaan jääkö tämän päivän viiskymppiset eläkkeelle 67 vai 70-vuotiaana. Tämä on samaa idiotismi tutkijapelleilyä kuin se, että työn tuottavuus nousee kun työvuosia lisätään. Julkinen talous paranee ainoastaan riittävillä verovaroilla. Veroja taas voidaan kerätä ainoastaan jos on verotettavaa tuloa. Verovarojen käyttö pitää myös suhtetuttaa väestörakenteeseen ja siitä pitäisi jättää politikointi pois. Sillä alueella näille professorilausunnoille olisi oikeasti tarvetta ja ne säästöt saataisiin heti käyttöön.