Menisitkö huomenna töihin, jos tänään pientä kuumetta 37,5 ja flunssaa?
Olen ollut viikonlopun kipeänä. Pe-iltana alkoi kurkkukivulla ja oli pyörryttävä olo, vähän varsa sekaisin. La ja su vuotanut nenä, ollut pientä lämpöä, joka kyllä laskee särkylääkkeellä. Tänään aamulla oli jo terveempi olo, yskää alkaa pukata, mutta nenää ei tarvitse enää niistää koko ajan. Lämpöä ei ollut aamulla, nyt on 37,5. Olo ei kuitenkaan ole väsynyt.
Mietin vaan, että kuinka moni jäisi kotiin huomenna ja kuinka moni menisi töihin. Siksi kysymys.
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Yhtään oireisena ei tule mennä töihin eikä harrastusryhmiinkään sekä itsensä että muiden ihmisten edun vuoksi. Tartuntaketju pitää saada katkaistua.
Yhtään oireisena kuulostaa minusta vähän liioittelulta. Nuha kai suurimmalla osalla kestää yli viikonkin, vaikka muuten olisi jo normaali olo. Itselläni lisäksi kun sairastuu kunnolla yskä jää päälle useammaksi kuukaudeksi, mutta siitä huolimatta olen ihan työkykyinen. Eikä varmasti kukaan lääkäri kirjoita minulle niin pitkää saikkua pelkän yskän takia.
En menisi,,yksi terve päivä ennen töihinpaluuta, ja et kuulosta ihan terveeltä. Tämä siis jos tekee jotain ns kevyttä toimistotyötä, jos tekee fyysisempää tai joutuu puhumaan koko päivän niin mahdollisesti vieläkin enemmän jos on yskä jää päälle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen tuollaisessa kuumeessa jo huonossa kunnossa, joten en todennäköisesti menisi. Riippuu myös vähän työtehtävistä.
37,5 ei ole kuumetta.
Jos normilämpötila on esim.36,8 tai jopa 36,5 niin 37,5 on jo kohtalainen kuume, ja se tuntuu. Minulla tuntuu heti huonona olona. En pystyisi työskentelemään.
Tosi edesvastuuntonta siltä työnantajalta jos vaatii sairasta tulemaan töihin. Mä sanoisin okei, tuun töihin tartuttaan kaikki. Mun mies ei saanut kuin kaks päivää sairaslomaa, vaikka oli silmät ihan tulehtuneet ja punaiset. Onneks pomo oli viisaampi ja ajoi hänet kotiin. Ihmetteli ääneen kuinka tyhmä lääkäri antoi vaan kaks päivää saikkua. Mikä lääkäreitäkin vaivaa??
Vierailija kirjoitti:
On täällä kyllä hölmöä väkeä, kun kipeenä tekevät töitä.
Tämä. Kukaan ei ole tieääkseni niin korvaamaton että pitäisi sairaana mennä töihin, parhaassa tapauksessa tartuttamaan muita.
En tietenkään, miksi menisin töihin kun olen kipeä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei missään tapauksessa! On edesvastuutonta mennä minnekään tartuttamaan toisia ihmisiä. Eikö työpaikallanne ole ohjeistusta?
Eri. On meillä. Sen mukaan mennään ja jos ei ole kuumetta, niin ei ole kipeä.
Missä ihmeen 70-luvun rasvapajalla työskentelet?
Vähintään yksi kuumeeton päivä levossa kotona.
Vierailija kirjoitti:
Meillä töissä on aina ongelma kun joku on saikulla, aina ei meinaa löytyä sijaista. Ei saisi mennä sairaana töihin, mutta kuka ne työt tekisi.
Se ei ole työntekijän ongelma.
Sepä vasta kivaa olisi, jos kaikki sairastuisi yhden vatipään takia, joka tulee sairaana töihin, niin siinä sitä sitten ollaan :)
Riippuu tosiaan omasta jaksamisesta ja voinnista + räkäisyyden määrästä. Itsellä normilämpö on noin 36 5 eli 37.5 lämpötilasda olo itsellä kuumeinen ja vetämätön. Mutta jos pysyt hyvin tolpillasi, jaksat touhuta ja ei joka rööristä vuoda räkää ja limaa niin miksikäs ei. Toki jos teet töitä lasten tai vanhusten kanssa niin silloin harkitsisin vielä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhtään oireisena ei tule mennä töihin eikä harrastusryhmiinkään sekä itsensä että muiden ihmisten edun vuoksi. Tartuntaketju pitää saada katkaistua.
Yhtään oireisena kuulostaa minusta vähän liioittelulta. Nuha kai suurimmalla osalla kestää yli viikonkin, vaikka muuten olisi jo normaali olo. Itselläni lisäksi kun sairastuu kunnolla yskä jää päälle useammaksi kuukaudeksi, mutta siitä huolimatta olen ihan työkykyinen. Eikä varmasti kukaan lääkäri kirjoita minulle niin pitkää saikkua pelkän yskän takia.
Jep. Mulla enemmän ns "oireisia" päiviä kuin täysin terveitä päiviä, koska olen sarja flunssa sairastuja. Käyt kaupassa sairastut flunssaan, istut bussissa sairastut flunssaan, olet työpaikassa sairastut flunssaan....ylipäätään kaikkialla missä on muita ihmisiä sairastun tosi herkästi flunssaan. En saisi siis poistua kämpästäni 80% vuoden ajasta. Ihanuutta.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu tosiaan omasta jaksamisesta ja voinnista + räkäisyyden määrästä. Itsellä normilämpö on noin 36 5 eli 37.5 lämpötilasda olo itsellä kuumeinen ja vetämätön. Mutta jos pysyt hyvin tolpillasi, jaksat touhuta ja ei joka rööristä vuoda räkää ja limaa niin miksikäs ei. Toki jos teet töitä lasten tai vanhusten kanssa niin silloin harkitsisin vielä.
Täytyy sanoa, että en minäkään työkaverina halua sitä saada ja viedä kotiini. 1-3 päivää on kuitenkin tartuttavinta aikaa.
"Jep. Mulla enemmän ns "oireisia" päiviä kuin täysin terveitä päiviä, koska olen sarja flunssa sairastuja. Käyt kaupassa sairastut flunssaan, istut bussissa sairastut flunssaan, olet työpaikassa sairastut flunssaan....ylipäätään kaikkialla missä on muita ihmisiä sairastun tosi herkästi flunssaan. En saisi siis poistua kämpästäni 80% vuoden ajasta. Ihanuutta."
Niin, eikö se olekin ihanaa, kun flunssaiset ihmiset liikkuu vailla huolenhäivää ja tartuttaa ihmisiä, joilla on alhaisempi vastustuskyky, kuten varmaan sinulla, kun noin paljon sairastelet?
Vierailija kirjoitti:
Minä olen tuollaisessa kuumeessa jo huonossa kunnossa, joten en todennäköisesti menisi. Riippuu myös vähän työtehtävistä.
Sama. Normi ruumiinlämpö on 36,2 eli toi olisi ihan kunnon kuume mulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten vain miten perus ruumin lämpö vaihtelee niin paljon ihmisten välillä? Mulla yli kymmenen vuotta ollut 37,3-37,4 aika vakio.
Vierailija kirjoitti:
"Jep. Mulla enemmän ns "oireisia" päiviä kuin täysin terveitä päiviä, koska olen sarja flunssa sairastuja. Käyt kaupassa sairastut flunssaan, istut bussissa sairastut flunssaan, olet työpaikassa sairastut flunssaan....ylipäätään kaikkialla missä on muita ihmisiä sairastun tosi herkästi flunssaan. En saisi siis poistua kämpästäni 80% vuoden ajasta. Ihanuutta."
Niin, eikö se olekin ihanaa, kun flunssaiset ihmiset liikkuu vailla huolenhäivää ja tartuttaa ihmisiä, joilla on alhaisempi vastustuskyky, kuten varmaan sinulla, kun noin paljon sairastelet?
Ongelma on siinä että työnantaja ei pitkään sitä katsele kun flunssaisena jäät kotiin liian tiheästi. Jos menisin itse ohjeiden mukaan olisin koko elämäni työtön käytännössä.
En, miksi ihmeessä mennä sinne muita tartuttamaan puolikuntoisena? Ennemmin lepää itsensä terveeksi.
Mulle 37,5 on jo sellainen kuumelukema, että olen aika kanttuvei. Eli mitä luultavimmin pitäisin toipumispäivän tuollaisten lukemien jälkeen, koska yleisvointi muutenkin olisi varmasti huono. Mulla harvoin nousee flunssassa lämpö, ja siltikin saatan pitää saikkupäivän, jos en ole työkykyien (esim. vaikka kun sairastin koronaa kuumeettomasti).
Tosin mä saan todella harvoin sellaisen flunssan, jossa joudun olemaan saikulla, tänä vuonna en ole ollut vielä kertaakaan pois, olinkohan viime vuonnakaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten vain miten perus ruumin lämpö vaihtelee niin paljon ihmisten välillä? Mulla yli kymmenen vuotta ollut 37,3-37,4 aika vakio.
Näin se vain on. Itselläni normaali ruumiinlämpö on 36,5 ja heti, kun yli 37 menee rikki, niin kyllä sen huomaa olossa. Itsellä se kyllä nouseekin tästä nopeasti reilusti kuumeen puolelle.
Haisereo kainalot? Entä nivuset?
Haiseeko kainalot?