Renkaan vaihto aina väärään aikaan
Mistä sen tietää ennustaa, mitä on tulossa? Autoilijoita syytetään, jos on nastat liian aikaisin. Voi kauheaa tiet kuluu, bensaa kuluu, katuihin tulee urat. Julkisuudessa aina näin. Sitten jos onkin mustaa jäätä ja tulee ketjukolari, kuten reilu viikko sitten Lahdessa oli valtavat ketjukolarit, niin sitten syytetään autoilijaa, että miksei ollut talvirenkaat! Eihän renkaanvaihtoon saa edes aikoja milloin haluaa ja töissäkin pitää käydä. Minulla on ollut nyt Etelä-Suomessa 2 viikkoa nastat alla, ja jos sakot tulee että liian aikaisin, niin tulkoon. Ajelenpa niillä nyt 10 asteen lämpötiloissa.
Kommentit (92)
Voi tulla yllätyksenä, mutta ajotavallakin voi vaikuttaa. Jos on vaara mustasta jäästä, ei pidä ajaa satasta
Vierailija kirjoitti:
Kitkoilla ei ole mikään ongelma
Siskonpojalla lähti henki, ei sen kummempaa ongelmaa. Halvat kitkat tappaa
Sääennustuksia voi lukea. Parhaiten sää selviää itse havainnoimalla. Mulla ei vielä ole nastarenkaat alla. Viime viikolla oli pari pakkasaamua, mutta ne oli tiedossa etukäteen ja tiesin myös, että mitään pakkoa mulla ei silloin ole ajaa. En ajanut. En kolaroinut.
Nyt ennusteessa näkyy lauantaille saakka useamman asteen lämpöjä, eli mahdollisesti vaihdan renkaat viikonloppuna, jos silloin vielä ennusteessa on useammalle yölle nollaa tai sitten pakkasta.
Ne jo alle vaihdetut renkaat voi myös vaihtaa uudestaan pois, jos on luvassa 2vkoa lämmintä. Se on puolen tunnin homma, vaikka olis hidaskin vaihtaja. Toki jos sen aina teettään muualla, kun ei itse osaa, niin sitten on varmaan ajettava vaan niillä nastoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sukulaiselta lähti henki vaikka ei ollut edes autoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Halvat renkaat tappaa. Ihan sama onko kesä- vai talvirenkaat, kitkat vai nastat.
Ja kaikilla renkailla pitää aina ajaa kelin mukaan. Parhaillakaan renkeilla ei voi kaahata yli niiden suorityskyvyn.
Antakoot sakot jos haluaa. Ite kuljen niin vähän että ei tää poliiseja näy ku 2 krtt vuodessa vastaan tulee.
Kerran viikos käyn kaupassa muuten hoidan etänä monet asiat.
Saitko ite sakot?
Mieluummin ajoissa, ettei yllätä.
Kukaan täyspäinen ei syksyllä moiti liian aikaisesta nastarenkaiden alle laitosta.
Mutta keväällä ajetaan liian usein tarpeettoman kauan nastarenkailla etelässä.
Vierailija kirjoitti:
Sääennustuksia voi lukea. Parhaiten sää selviää itse havainnoimalla. Mulla ei vielä ole nastarenkaat alla. Viime viikolla oli pari pakkasaamua, mutta ne oli tiedossa etukäteen ja tiesin myös, että mitään pakkoa mulla ei silloin ole ajaa. En ajanut. En kolaroinut.
Nyt ennusteessa näkyy lauantaille saakka useamman asteen lämpöjä, eli mahdollisesti vaihdan renkaat viikonloppuna, jos silloin vielä ennusteessa on useammalle yölle nollaa tai sitten pakkasta.
Ne jo alle vaihdetut renkaat voi myös vaihtaa uudestaan pois, jos on luvassa 2vkoa lämmintä. Se on puolen tunnin homma, vaikka olis hidaskin vaihtaja. Toki jos sen aina teettään muualla, kun ei itse osaa, niin sitten on varmaan ajettava vaan niillä nastoilla.
No en todellakaan vaihda enää takaisin kesärenkaisiin. =D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Halvat renkaat tappaa. Ihan sama onko kesä- vai talvirenkaat, kitkat vai nastat.
Ja kaikilla renkailla pitää aina ajaa kelin mukaan. Parhaillakaan renkeilla ei voi kaahata yli niiden suorityskyvyn.
HUONOT renkaat tappaa. Edullinen rengas ei automaattisesti ole huono. Esimerkiksi paljon parjattu Ling Long tekee nykyään hyviä renkaita ja hinta on edelleen edullinen. Huono maine tulee siitä mitä laatu oli vuosia sitten suomen markkinoille saapuessaan.
Minä seuraan ennusteita ja tarvittaessa siirrän jo varattua aikaa. Ei ole vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootko joku rengaskauppias? Kyllä se syyllinen istuu ratin ja penkin välissä oli alla mitkä tahansa renkaat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en todellakaan vaihda enää takaisin kesärenkaisiin. =D
No v*ttuako sitten täällä manailette. Jos harmittaa, kun renkaat tuli jo vaihdettua ja pari viikkoa pitää jyrsiä sulaa asfalttia sakkojen pelossa, siihen on hyvin helppo ratkaisu: vaihda ne renkaat.
Toki jos se on ihan kauhea työmaa tai ei osaa ollenkaan, niin sittenhän ei auta, kuin ajaa.
Osta Kitkat. Ei tarvii arpoa kun voi laittaa huoletta päälle jo lokakuussa.
Itse vaihdoin jo nastat alle.
Ihan sama vaikka niitä juuri nyt ei tarvitsekaan.
Ei paljoa ulisijoiden mielipiteet kiinnosta tässäkään asiassa.
Lähes joka syksy toistuu sama ilmiö, et hyvissä ajoin ennen talven tuloa on parina päivänä pakkasta, tai lähinnä öisin, ja sit porukka alkaa hullunlailla vaihtaa talvirenkaita aivan pää märkänä. Sen jälkeen onkin lämpötila useita viikkoja yötä-päivää reippaasti plussan puolella ja tiet jyristellään nastoilla paskaksi.
Noista renkaista. Ei tarvii olla edes loppuun ajetut ja halvat kun saattavat olla vaaraksi.
Hälytysmerkkinä esim pieni vipatus kun renkaan paine on laskenu 0,5bar vaihtovälin aikana. --> Lopputuloksena 3v vanha ja 4mm pinnalla oleva ns. merkkirengas repesi rungostaan, jolloin oli hetken aikaa kieli keskellä suuta. Eli olisi kannattanut vaihtaa heti pois eikä vaan täytellä ja todeta että vipatus johtui liian pienestä paineesta.
Eli älkää säästäkö niissä kumeissa ja uutta alle jos vähänkin oireilee.
Vierailija kirjoitti:
Voi tulla yllätyksenä, mutta ajotavallakin voi vaikuttaa. Jos on vaara mustasta jäästä, ei pidä ajaa satasta
Voi kun nimenomaan siellä Lahdessa ei ajettu satasta vaan paljon pienemmillä nopeuksilla ja silti rysähti. Oliko siellä yhteensä 50 autoa kahdessa eri ketjukolarissa.
Eli olet yksi niistä typeristä jyrsijöistä, toivottavasti nastarenkaille määrätään todella tuntuva haittavero.