ADHD diagnoosia halajavat vievät resurssit oikeasti sairailta
Psykiatrian ja psykiatrien rajalliset resurssit pitäisi suunnata oikeisiin psykiatrisiin häiriöihin. Hupenevassa hyvinvointivaltiossa täytyy alkaa ajatella vähän laajemmin kuin vain minä minä.
Nyt aikaa ja resursseja menee aikuisten ADHD: n tutkimiseen, ihmisillä, jotka ovat kuitenkin kymmeniä vuosia eläneet ihan joten kuten elämästä selviytyen lievän tai korkeintaan keskivaikean ADHD:n kanssa.
Hain itsekin diagnoosin ja nyt kaduttaa, että käytin resursseja pois oikeasti psyykkisesti sairailta.
Kommentit (82)
Kuka muka tahallaan haluaa diagnoosin? Et pääse lentäjäksi etkä poliisiksi, et saa luovuttaa siittiöitä etkä synnyttää, joudut käyttämään huumeiksi luokiteltavia lääkkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Ei sulla mitään adhd ole. Ap on bipo.
Itseasiassa olen yksi harvoista aikuisiän ADHD dg saaneista, joilla aidosti löytyi ennen kouluikää näyttöä juuri ADHD-oireista, neuvolapapereista. Vanhempani haastateltiin, tehtiin Diva, OuluAhdh, jopa psykologin tutkimukset.... Eli diagnoosini on pätevä, toisin kuin monen muun. Mutta se ei ollut se pointti.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kuka muka tahallaan haluaa diagnoosin? Et pääse lentäjäksi etkä poliisiksi, et saa luovuttaa siittiöitä etkä synnyttää, joudut käyttämään huumeiksi luokiteltavia lääkkeitä.
Moni haluaa diagnoosin. Eikä kyse ole siitä, etteikö ADHD-oireita oikeasti voisi olla, mutta lievien ja keskivaikeiden oireiden kanssa pitäisi vain pärjäillä itsehoidolla, kuten elämänsä siihen asti, eikä lähteä prosessiin, jossa käytetään paljon ammattilaisten aikaa, joka on pois oikeasti psykiatrisilta potilailta.
Taas tätä samaa jankuttamista. Eikö nää päivittäiset aloitukset jo ala riittää?
Mieti paljon siihen meni ammattilaisten aikaa kun on yritetty diagnosoida kaksisuuntaista, vaikea masennus, persoonallisuushäiriöitä, autismia 7 vuotta eri terapiaa, psykologi ja psykiatrian käyntejä. Lopulta diagnosoitiin adhd, sain lääkkeet ja sen jälkeen en ole tarvinnut mitään mielenterveyden palveluja.
Vierailija kirjoitti:
Taas tätä samaa jankuttamista. Eikö nää päivittäiset aloitukset jo ala riittää?
Mieti paljon siihen meni ammattilaisten aikaa kun on yritetty diagnosoida kaksisuuntaista, vaikea masennus, persoonallisuushäiriöitä, autismia 7 vuotta eri terapiaa, psykologi ja psykiatrian käyntejä. Lopulta diagnosoitiin adhd, sain lääkkeet ja sen jälkeen en ole tarvinnut mitään mielenterveyden palveluja.
Sinä oletkin ollut oikea psykiatrinen potilas noiden komobiditerttiesi kanssa.
Aloitus koskee ihmisiä, joilla ADHD on mieleetään se isoin ongelma, ehkä lisänä korkeintaan jotain lievää ahdistus ja mielialaoireilua.
Adhd:sta on tullut trendisairaus ja diagnoosi postaillaan someen huomion toivossa.
Lapsellani on adhd ja elämä sen kanssa on oikeasti helvettiä niin lapselle itselleen kuin läheisille. Olen hänen omaishoitaja ja itse en pysty käymään töissä, koska lapsi vaatii 24/7 apua ja valvontaa.
niin vie...
ADHD on invalidisoivaa vie täysin elämänhalun ja kyvyn pärjätä elämässä, mihinkään et sovi. Aloitat puhtaalta pöydältä joka päivä ja vuosi, mistään et saa kiinni. Ahdistus on 24/7, palikat hajoavat 24/7.
Tällä ei mitään yliopisto tutkintoja tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Adhd:sta on tullut trendisairaus ja diagnoosi postaillaan someen huomion toivossa.
Lapsellani on adhd ja elämä sen kanssa on oikeasti helvettiä niin lapselle itselleen kuin läheisille. Olen hänen omaishoitaja ja itse en pysty käymään töissä, koska lapsi vaatii 24/7 apua ja valvontaa.
Näinhän se on. Nämä aikuiset "adhd" potilaat ajattelevat adhd:n olevan sitä että silloin tällöin tekee jotain harkitsematonta ja on levoton olo. Sukulaislapsella on diagnosoitu adhd ja ennen lääkitystä vanhempansa olivat romahtamispisteessä.
5v lapsi piti pukea aamuisin kuin pikkuvauva, paitsi että vauvat eivät lyö, potki ja pure.
Syödessä keikkui tuolilla ja säntäili päättömästi ympäriinsä. Ohjeet eivät menneet perille, aivan kuin lapsi olisi ollut kuuro. Teki myös kaikkea oikeasti vaarallista täysin ilman harkintakykyä. Valvoi usein puoleen yöhön sängyssä huudellen ja pomppien sieltä pois.
Lääkityksellä tilanne rauhouttui ja lapsi kykenee käymään normaaliluokalla, avustettuna tosin.
Tuo lääkityshän on muuten amfetamiinipohjainen, en tiedä sitten, onko siinä yksi syy miksi tuo diagnoosi niin monia himottaa.
Vierailija kirjoitti:
Ai ADHD diagnosoitu ei saa synnyttää? Aika jännä kun siihen on jopa kehitysvammaisilla oikeus.
Ap, olet naurettava. Luulen, että pieniaivoisuutesi tuomat rajoitteet ovat pahempi ongelma, kuin adhdsi.
Tuuppa sanoon päin naamaa äläkä kirjota asiasta vauvapalstalle. Ja ei sulla mitään diagnoosia ole, vaikka sellasen tarvisitkin. Ei ne ongelmat lähde kieltämällä.
Vierailija kirjoitti:
Se on kuule helvetin hyvä, etten minä pääse lentäjäksi tai poliisiksi. Se konehan putoaa taivaalta ja poliisiks jos rupean niin jollain on vahingossa kuula otsassa. Synnyttää saan kyllä, siittiöitä en tuota. Munasoluja en missään nimessä haluaisi tieten tahtoen luovuttaa. Adhd-tutkimuksiin hakeutuvat kärsivät oireista kyllä itse vaikka se ei ulkopuolisille niin näkyisikään. Mulla esim. oon asiantuntijatyössä ja korkeakoulutettu, mutta kämppä muistuttaa sellaista himohamstraajan kotia, vaikka en hamstraa vaan en vaan osaa pitää yllä järjestystä. Mitään arjenhallintaa ei ole ja elämä on ihan levällään.
Vierailija kirjoitti:
Hulluhan se on jos haluaa lapselleen tai itselleen vammaisen diaknoosin🤪 Vai onko halu saada mömmöjä ja yhteiskunnan tuki?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai ADHD diagnosoitu ei saa synnyttää? Aika jännä kun siihen on jopa kehitysvammaisilla oikeus.
Jännä, jännä, jopa on oikeus läskeillä mt Vanhoillapiioilla ... argumentti on tragikoominen... missä kohtaa on se narratiivi. 🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣
Vierailija kirjoitti:
niin vie...
ADHD on invalidisoivaa vie täysin elämänhalun ja kyvyn pärjätä elämässä, mihinkään et sovi. Aloitat puhtaalta pöydältä joka päivä ja vuosi, mistään et saa kiinni. Ahdistus on 24/7, palikat hajoavat 24/7.
Tällä ei mitään yliopisto tutkintoja tehdä.
ADHD ei vaikuta älykkyyteen.
Vierailija kirjoitti:
Mutta äiti saa Kelalta rahaa ja pillerit voi myydä Katri Valan puistossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä, jännä, jopa on oikeus läskeillä mt Vanhoillapiioilla ... argumentti on tragikoominen... missä kohtaa on se narratiivi. 🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣
Toki, toki ,toki huomasin heti aloituksesta kuka asialla 😝
Runsas diagnosointi on seurausta sumpusta kun aiemmin ei juuri välitetty eikä tutkittu ADHDta. Inhimillinen kärsimys siitä on kamala seuraus, huumeisiin ja onnettomuuksiin nuorena kuolleita, n. 80 % vangeista ADdeja jne. Siinä niitä resursseja vasta onkin hukattu, lisäksi yhteiskunta muuttunut vaikeammaksi pärjätä adhdn kanssa, siitäkin pitäisi ilmeisesti näitä potilaita syyttää!
Vanhanpiian paskan vatvomista ja vauhkoomista. Hyi hemmetti.
Ei sulla mitään adhd ole. Ap on bipo.