Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Roope Lipasti: Lapsettomat ovat liikaa tekemisissä vain itsensä ja napansa kanssa

Vierailija
26.10.2025 |

Lapsi on jotain, jonka vuoksi eletään ja ponnistellaan. Lapsi on tietenkin vanhemmilleen kaiken muuttava asia, mutta vastaavasti lapsenlapsi voinee pelastaa isovanhemmat kyynisyyden ja kränttyisyyden kierteeltä.

Näin ainakin oman empiirisen otantani perusteella näyttää ja se on hienoa. Ihmisen ei ole hyvä olla liikaa tekemisissä itsensä ja napansa kanssa molemmat ovat nöyhtäisiä.

Lapset ja lapsenlapset takaavat, ettei ehdi uppomaan jonninjoutavuuksien suohon, vaan saa, tai pikemmin joutuu keskittymään oleelliseen. Ei jää aikaa velloa omissa liemissä, kun täytyy silmä kovana vahdata, ettei se pikkuinen kuole nälkään, kun edellisestä ruokailusta on jo vartti.

Siksi säälin yhteiskuntaa, joka on muuttumassa sellaiseksi, ettei siihen uskalleta, haluta tai voida tehdä lapsia.

Kommentit (152)

Vierailija
121/152 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toiset ihmiset löytävät tarpeellisuuden ja merkityksen vain omien geenien jatkamisesta ja siitä huolehtimisesta. Toiset löytävät sitä merkitystä esimerkiksi toisten ihmisten, eläinten tai ympäristön auttamisesta, tai vaikka tieteen edistämisestä.

Pysähdy hetkeksi miettimään kumpi on oikeasti, koko yhteiskunnan tasolla ajateltuna enemmän omaan napaan tuijottamista?

Kyllähän omasta lapsestakin huolehtiminen on toisesta ihmisestä huolehtimista. Perheellinen voi yhtä lailla auttaa eläimiä tai olla vaikka ympäristöaktivisti. Kirjoituksen ydinsanoma oli se, että lapsiperheissä on niin vilkasta, että kaikkea ei jaksa aina analysoida loputtomiin. Tekisi hyvää kelle vaan. Itse koin tämän vaikutuksen jo ensin koiran kautta, mutta onhan tämä lapsen kanssa intensiivisempää.

Vierailija
122/152 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helppoa miesten keulia lapsista ja lapsenlapsista kun nainen tekee isomman työn. Kantaa, synnyttää, huolehtii, mikromanakeeraa. Kyllä minäkin miehen osassa olisin suurperheen isä. Naisena ei kiinnostanut se loputon työn määrä. 

Tämä.

Ap ei piittaa lapsista pätkääkään. Onpahan vain huolissaan omasta eläkkeestään ja siitä, kuka hänet hoitaa kun loppukin äly häviää. 

Ei kukaan. Persut laittaa entiselle puolueveljelle messinkiä otsaan kun tämä ei osaa enää edes äänestää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/152 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai lapseton voi keskittyä vain itseensä. Siksihän lapseton on lapseton. Onse niin kivaa tuhlata kaikki rahat vain itseensä ja puolisoonsa.

Vierailija
124/152 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kuka Roope Lipasta? Nevöhööd

Vierailija
125/152 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just ajattelin tänään aamulla herättyäni, että onpa ihanaa kun ei ole lapsia. Saan maata sängyssä ja nauttia aamukahvin rauhassa. :D 

Häiritsetkö itse vielä vanhempiesi aamukahvetta? Lapset katsos kasvaa aika nopeasti.

Miksi kärsisin kakaroista yhtä ainutta aamua? 

Vierailija
126/152 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perjantaina, kun tulin töistä kotiin ja näin vanhemman taistelevan raivokiukuttelevan kakaransa kanssa pihalla mietin itsekseni, että onneksi ei tarvitse enää töiden päälle tuollaista kestää ja tunsin onnellisuutta.

Miksi haukut toisten lapsia kakaroiksi? Kakara on haukkumasana. 

Yhyy yhyy joku sanoi itkupotkuraivoavaa rääkylettä kakaraksi yhyy

Vierailija
127/152 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toiset ihmiset löytävät tarpeellisuuden ja merkityksen vain omien geenien jatkamisesta ja siitä huolehtimisesta. Toiset löytävät sitä merkitystä esimerkiksi toisten ihmisten, eläinten tai ympäristön auttamisesta, tai vaikka tieteen edistämisestä.

Pysähdy hetkeksi miettimään kumpi on oikeasti, koko yhteiskunnan tasolla ajateltuna enemmän omaan napaan tuijottamista?

Ei juttu niinkään mene, että oma lapsi/lapset ovat esteenä hyväntekeväisyydelle tai tieteen/taiteen/tutkimuksen tekemiselle. Minulla on lapsia, teen työkseni tutkimusta, osallistun vapaaehtoisena vanhustenhoivaan mm.

Vierailija
128/152 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja vanhemmatko sitten pyörii tomerana ja uutterana muualla kuin sen oman lapsiperhe-elämän ympärillä siihen keskittyen? Toivottavasti ei.

Tomerana ja uutterana jaksavat tunkea nokkaansa tuikituntemattomien elämään ja valintoihin. Keskittyisivät vain niihin omien valintojensa tuotoksiin.

Todella lapsellista ja typerää yleistää, että kaikki vanhemmat ovat tuollaisia. Mun lapsi on jo aikuinen eikä mua ole koskaan kiinnostanut paskan vertaa saako muut lapsia vai ei. 

Minulla on kolme pientä, eikä minuakaan kiinnosta vähääkään, tekevätkö muut lapsia tai ei. Elän omaa elämääni, en toisten.

Vierailija
129/152 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Roope on hyvä ja laittaa talouden kuntoon. Vanhemminelle vakituoset työpaikat, terveydenhuolto pelittämään ja tuet ja muut siihen malliin ettei työttömäksi joutuminen vie pohjaa kaikelta. 

Roope saa aloittaa.

Siitähän Roope puhuikin. Yhteiskunnan muuttumisesta sellaiseksi, ettei voida tehdä lapsia.

Monelta näyttää puuttuvan luetun ymmärtäminen.

Vierailija
130/152 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi on vanhemmilleen kaiken muuttava asia? Ai niinkö? Ehkä sellaisille joilla ei todella ole mitään muuta elämää kuin se lapsi. Onneksi monilla on sitä muutakin elämää. Oli ennen lasta ja on lapsen synnyttyä.

Äiti minäkin. 

Vierailija
131/152 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perjantaina, kun tulin töistä kotiin ja näin vanhemman taistelevan raivokiukuttelevan kakaransa kanssa pihalla mietin itsekseni, että onneksi ei tarvitse enää töiden päälle tuollaista kestää ja tunsin onnellisuutta.

Miksi haukut toisten lapsia kakaroiksi? Kakara on haukkumasana. 

Yhyy yhyy joku sanoi itkupotkuraivoavaa rääkylettä kakaraksi yhyy

Lapsia tai ei, niin kielenkäyttö (itkupotkuraivoava rääkyle) on törkeää.

Vierailija
132/152 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jaa, parhaimmat naistaiteilijat ovat aina olleet lapsettomia. Vaikkapa maamme ykköskirjailija ja varsin tuottelias kuvataiteilija Tove Jansson. Ennen kuin joku ehättää sanomaan, että oli lesbo eikä siksi hankkinut lapsia, niin ei muuten pidä paikkaansa. Tovella oli myös monia miessuhteita ja harkitsi aikanaan lapsentekoakin. Fiksu nainen, kun jätti sen väliin. Ja niistä miehistäkin olisi todennäköisesti uralla ollut lähinnä haittaa.

Vierailija
133/152 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tämä kirjoitus löytyy? Lähde? 

Vierailija
134/152 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäs sen itsekkäämpää kuin vain oman klaaninsa kesken pyöriminen ja jos ulkopuolisia kohtaakin niin lähinnä se meidän perhe on se keskustelunaihe.

Vierailija
135/152 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mietin pari viikkoa sitten, kun näin kaupan parkkihallissa isän kahden lapsensa kanssa, toista, sitä joka huusi jo valmiiksi, läpsäisi poskelle ja huusi Nyt v@#tu turpa kiinni! Isä ei ollut nähnyt minua kun tuli hissistä ulos kärryineen ja lapsineen. Olin kieltämättä järkyttynyt.

Vierailija
136/152 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin tuon ukon juttujen lukemisen jo Sipilän aikaan, kun se kirjoitti jonkun splainauskolumnin. En ole sen jälkeen klikannut, enkä klikkaa nytkään. Mitään en ole selvästikään edes menettänyt.

Vierailija
137/152 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kiinnosta lasten seura. Vietän mieluummin aikaa puolisoni ja lapsettoman akateemisen ystäväpiirini kanssa.

Meillä on kolme pientä lasta, ollaan molemmat vanhemmat akateemisia. Kyllä meillä riittää silti aikaa toisillemme ja myös ystäväpiirillemme, johon kuuluu lapsettomiakin. Eivät lapset sulje pois muuta elämää, päinvastoin. 

Vaan kun ei niiden seura kiinnosta, ei niitä tietenkään tee.

Mun lapsi on akateeminen, oikein hyvää seuraa 🤗

🏅

Vierailija
138/152 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen monta erittäin epäitsekästä ja yhteiskunnallisesti hyödyllistä lapsetonta henkilöä, ei pöllähtele napanöyhtä. 

Vierailija
139/152 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just ajattelin tänään aamulla herättyäni, että onpa ihanaa kun ei ole lapsia. Saan maata sängyssä ja nauttia aamukahvin rauhassa. :D 

Häiritsetkö itse vielä vanhempiesi aamukahvetta? Lapset katsos kasvaa aika nopeasti.

No kyllä minä olen ainakin 18 vuotta vastuussa lapsesta. Se on pitkä aika. 

Joo mutta eivät tule 18v viekkuun ;) 

Vierailija
140/152 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitäs saitte, itsekkäät lapsettomat!