Roope Lipasti: Lapsettomat ovat liikaa tekemisissä vain itsensä ja napansa kanssa
Lapsi on jotain, jonka vuoksi eletään ja ponnistellaan. Lapsi on tietenkin vanhemmilleen kaiken muuttava asia, mutta vastaavasti lapsenlapsi voinee pelastaa isovanhemmat kyynisyyden ja kränttyisyyden kierteeltä.
Näin ainakin oman empiirisen otantani perusteella näyttää ja se on hienoa. Ihmisen ei ole hyvä olla liikaa tekemisissä itsensä ja napansa kanssa molemmat ovat nöyhtäisiä.
Lapset ja lapsenlapset takaavat, ettei ehdi uppomaan jonninjoutavuuksien suohon, vaan saa, tai pikemmin joutuu keskittymään oleelliseen. Ei jää aikaa velloa omissa liemissä, kun täytyy silmä kovana vahdata, ettei se pikkuinen kuole nälkään, kun edellisestä ruokailusta on jo vartti.
Siksi säälin yhteiskuntaa, joka on muuttumassa sellaiseksi, ettei siihen uskalleta, haluta tai voida tehdä lapsia.
Kommentit (152)
En laita huonoja geenejä minun vahtivuorolla eteenpäin 🖕
Lapsia ei kenenkään täydy tai tarvitse haluta.
Mutta minusta on surullista, jos ei uskalla hankkia lapsia vaikka haluaisikin, koska pelkää niin paljon selviämistään, henkistä, fyysistä ja taloudellista. Sellaisiakin ihmisiä tiedän jonkin verran.
Heitä haluan rohkaista: elämä kantaa, kaikkea ei tarvitse pelätä <3
Vierailija kirjoitti:
Lapset kasvattavat vanhempiaan. Lapsettomilta jää tämä korkeakoulu käymättä.
Kyllä. Tulee ryhtiä elämään. Joutuu välillä venymään, ehkä äärirajoillekin. Täyttä elämää. Ja sen jatkumista.
Juuri olin lapsia hankkineen kaverin luona kylässä, ja kaveri itki siinä taaperon leikkiessä jaloissa sitä, miten on paha olla eikä apua saa. Ei minua kyllä varsinaisesti lapsiperheiden luona kyläily ole vakuuttanut siitä, että oma elämänvalintani olisi tietämättömyydestä kiinni ja että siellä lapsiperhe-elämässä odottelee joku aarre, jonka nyt missaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Tulee ryhtiä elämään. Joutuu välillä venymään, ehkä äärirajoillekin. Täyttä elämää. Ja sen jatkumista.
Lapsesi ainakin joutuvat elämään äärirajoilla luonnonvarojen huvetessa. Eivät omasta valinnastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi voi myös hakea apua lapsiperheiden sosiaalipalveluista.
Ja tämän Roopen koulutus on mikä?
Vierailija kirjoitti:
Paskojen vanhempien lapset joutuvat kannattelemaan vanhempiaan ja sitten kasvattamaan itse itsensä. Siinä tarpeeksi koulua yhdelle elämälle.
Vierailija kirjoitti:
Ei kiinnosta lasten seura. Vietän mieluummin aikaa puolisoni ja lapsettoman akateemisen ystäväpiirini kanssa.
Tämä liittyy aloituksen väitteeseen miten? Tai no, oikeastaan se todistaa Lipastin tietävän mistä puhuu.
Meillä on sukuvikana adhd, autisminkirjo ja pakko-oireet. Omalta osaltani geenivirhe päättyy minuun. Veljelläni on 2 lasta, molemmilla adhd ja autisminkirjo.
Mulla on (yksi luojan kiitos iso ja fiksu) lapsi ja inhoan Lipastin kolumneja. Saa perhe-elämän kuulostamaan ihan hirveältä.