Roope Lipasti: Lapsettomat ovat liikaa tekemisissä vain itsensä ja napansa kanssa
Lapsi on jotain, jonka vuoksi eletään ja ponnistellaan. Lapsi on tietenkin vanhemmilleen kaiken muuttava asia, mutta vastaavasti lapsenlapsi voinee pelastaa isovanhemmat kyynisyyden ja kränttyisyyden kierteeltä.
Näin ainakin oman empiirisen otantani perusteella näyttää ja se on hienoa. Ihmisen ei ole hyvä olla liikaa tekemisissä itsensä ja napansa kanssa molemmat ovat nöyhtäisiä.
Lapset ja lapsenlapset takaavat, ettei ehdi uppomaan jonninjoutavuuksien suohon, vaan saa, tai pikemmin joutuu keskittymään oleelliseen. Ei jää aikaa velloa omissa liemissä, kun täytyy silmä kovana vahdata, ettei se pikkuinen kuole nälkään, kun edellisestä ruokailusta on jo vartti.
Siksi säälin yhteiskuntaa, joka on muuttumassa sellaiseksi, ettei siihen uskalleta, haluta tai voida tehdä lapsia.
Kommentit (137)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just ajattelin tänään aamulla herättyäni, että onpa ihanaa kun ei ole lapsia. Saan maata sängyssä ja nauttia aamukahvin rauhassa. :D
Mutta on sekin ihanaa kun lapsi tulee köllimään siihen viereen, halaa, ja sanoo "äiti rakas" 🥹
Miksi olet noin itsekäs? Teit lapsen kärsimään tähän maailmaan, jotta joku sanoisi sinua rakkaaksi? Sairasta narsismia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just ajattelin tänään aamulla herättyäni, että onpa ihanaa kun ei ole lapsia. Saan maata sängyssä ja nauttia aamukahvin rauhassa. :D
Mutta on sekin ihanaa kun lapsi tulee köllimään siihen viereen, halaa, ja sanoo "äiti rakas" 🥹
Tuota ei juuri 10 ikävuoden jälkeen kuule, ja muutoinkin kierrokset kasvavat.. 😑
No höh, teinityttö 17 v tuli just illalla kainaloon. Katsottiin yhdessä leffa. (ja siis äiti olen, ettei joku heti tulkitse jotain muuta...)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se varmaan ihanaa jos tykkää lapsista. Itse nukun mielummin yöllä.
Puhuin aamusta. Pidempään ne lapset nukkuu kuin minä.
Niin, nyt. Ei vauvavuosina.
No se nyt oli lyhyt aika, puolivuotiaana jo monet nukkuu läpi yön, omani nukkui jo kolmekuisena 8 h ennen kuin tuli nälkä.
Siskoni lapsi (3v) ei nuku vieläkään kunnolla.
Hohhoijaa. Eipä siinä lapsettomana omaishoitajana ehtinyt juuri itseä ajatella. Mitä tuokin tietää toisten elämästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi olet noin itsekäs? Teit lapsen kärsimään tähän maailmaan, jotta joku sanoisi sinua rakkaaksi? Sairasta narsismia.
Vielä hullumpaa mielestäni ylijalostetut lemmikit...
Näköjään lisääntyminen vie aivotoiminnan myös isiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai senkö takia tein? 😅 No en.
Vierailija kirjoitti:
Hohhoijaa. Eipä siinä lapsettomana omaishoitajana ehtinyt juuri itseä ajatella. Mitä tuokin tietää toisten elämästä.
Miten jo nuorena tuollaiseen jouduit?
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ollut kerran oma lapsi kyseessä niin miksi suostuit omaishoitajaksi?
Vierailija kirjoitti:
Kehtaako joku julkaista tuollaista tuubaa omalla nimellään?
Kannattaisi lukea se koko kolumni, tuo on vain pieni pätkä.
Jahas, kuinkas paljon miehet sitten huolehtivat ihan kaikista lapsiin liittyvistä asioista aina synnäriltä lähtien niihin omiin taaperoikäisiin lastenlapsiin.
On ne naiset niiiin itsekeskeisiä kun haluavat omaa aikaa. Ja tehdä omaa uraa. Eivätkä uhraudu enää muille 24/7.
Kyllä minäkin olisin tehnyt monta lasta jos olisin voinut sivusta katsella ja hengailla messissä palkkatöitä tehden ja laskuja maksaen.
On nähtävissä, kuinka nuoremmat miehet tosiaan petraavat tässä ja haluavat oikeasti olla läsnä lastensa elämässä sen palkkatyön lisäksi. Se on oikeasti hieno juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ollut kerran oma lapsi kyseessä niin miksi suostuit omaishoitajaksi?
Jotta voi uhriutua täällä. Kenenkään ei tarvitse ryhtyä esimerkiksi vanhempansa omaishoitajaksi. Kukaan ei pakota.
Joskus onneksi niin. Lapsella ei olisi kovin kiva kasvaa ilman ruokaa, pahoinpideltynä, kaltoinkohdeltuna tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämmöinen lapsettomille lällättely ei kyllä kannusta lisääntymään tippaakaan.
Ne joilla ei ole lapsia yrittää pilata niiden onnen joilla lapsia on, eli salaa kadehtivat niitä joilla on todellisia unelmia.
Sun unelma on synnyttää tänne lisää saastuttajia ja maapallon ekosysteemin tuhoajia. Mun unelma on vähentää ihmisiä ja palauttaa luontoa. Kun lasket lastesi takia kuolleiden kasvien ja eläinten määrän, niin heidän tekonsa ovat järkyttävät. Minä en valinnut synnyttää itseäni, mutta valitsin elää mahdollisimman ekologisesti ja olla synnyttämättä lapsia. En ajattele itsekkäästi, että minulla pitää olla seuraa, hoitaja tai muita tekosyitä tehdä lapsia. Ajattelen, että maapallon aika on parantua ihmiskunnan hirveistä teoista. Ihmiset ovat mikromuovittaneet koko planeetan läpikotaisin, mutta sinä ja lapsesi ette ole valmiita keräämään mikromuoveja pois. Haluatte vain syytää lisää roskaa, paskaa ja saasteita planeetalle. Mieti ihan paskavaippavuorta per lapsi. 5000 vaippaa eli 400 kg jätettä per lapsi jo pelkästään parin ensimmäisen vuoden aikana. Emme kiitä.
Vierailija kirjoitti:
Aseellako sua uhattiin uhraamaan oma elämä? Oma oli valintasi, pälli.
Olen eri mieltä. Yhtä lailla voisit vaikka leikata itseltäsi vasemman jalkasi ja saada sisältöä elämääsi, sekä uutta opeteltavaa ja mielenkiintoa. Uuden, alkeellisen elämän tuottaminen on samalla tavalla typerää ja vammaista.
Vanhusten kyynistyminen johtuu uskon ja hengen elämän kuihtumisesta. Kun materiaaliruumis kutistuu, tulisi hengen kasvaa samaa tahtia. Miksi näin ei ole? Tiedeuskonto on kieltänyt hengellisyyden.
Suositan lämpimästi olemaan kapinallinen ja tutustumaan hengelliseen maailmaan VIIMEISTÄÄN vanhetessaan. Aiemminkin, jos siltä tuntuu.
Minulla on paljon hyvää seuraa, myös lapsia ja nuoria, vaikka en omia lapsia ole tehnytkään. Minusta ei olisi äidiksi. Sen sijaan haluan tukea niitä lapsia, joiden äidit eivät aina jaksa ja/tai osaa kaikkea, ja samalla heidän äitejään. Sellaista omaan napaan tuijottelua täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota ei juuri 10 ikävuoden jälkeen kuule, ja muutoinkin kierrokset kasvavat.. 😑
No höh, teinityttö 17 v tuli just illalla kainaloon. Katsottiin yhdessä leffa. (ja siis äiti olen, ettei joku heti tulkitse jotain muuta...)
Ihanan epäitsekästä. Enpä epäitsekkäämpää tekoa keksi, kun oman sikiönsä halailu 17 vuotta. :)
Mitäs ihmettä nyt taas :D
Olen lapseton, mutta mun elämä pyörii pitkälti muiden ihmisten ja sosiaalisten verkostojeni ympärillä. Perheellisten välittäminen ja jaksaminen riittää ainoastaan siihen omaan perheeseen. Itse taas olen aina auttamassa jotakuta ilman verisukulaisuuden velvoitetta ja ilman odotusta palkkiosta perinnön muodossa. Viimeksi eilen kävin pesemässä ikkunat naapurin ikäihmisen puolesta, ihan vaan koska kyseessä on hyvä ystäväni jonka ei ole turvallista tehdä asiaa itse. Siinä samalla kun pesin ikkunat, höpöteltiin kaikenlaisia asioita ja "palkaksi" riitti mukava juttutuokio ja kahvit homman päätteeksi. Käyn myös hänen puolestaan kaupassa silloin tällöin jos hänen polvensa vihoittelee. Hän taas on käynyt hoitamassa kissaani kun olen matkoilla.
Teen myös vapaa-ajallani vapaaehtoistyötä nuorten mielenterveysasioissa. Olen muutaman tunnin viikossa olen chatissa tai puhelimessa tukihenkilö jolle nuoret voivat jutella luottamuksellisesti murheistaan ja tarvittaessa osaan kertoa mitä kautta heidän kannattaa lähteä hakemaan apua jos ongelmat kriisiytyvät.
Olen usein ystävilleni lastenvahtina, muuttoapuna tai pihatalkoissa.
No se nyt oli lyhyt aika, puolivuotiaana jo monet nukkuu läpi yön, omani nukkui jo kolmekuisena 8 h ennen kuin tuli nälkä.