Parhaat asiat vapaaehtoisessa lapsettomuudessa (VELA)? Nyt saa kertoa!
+ vapaus
+ rahan säästö (1 lapsi maksaa noin 150-200k€)
+ vähemmän stressiä
+ saa nukkua täydet yöunet, mikä myös suojaa sairauksilta
+ paljon vapaa-aikaa (hyväksi terveydelle)
+ voi vaihtaa työpaikkaa ja paikkakuntaa helpommin
+ taudit ei kulkeudu koulusta/päiväkodista kotiin
+ koti on aina siisti ja puhdas
Mitäs muuta tulee mieleen?
Kommentit (112)
Miksi sinun pitää perustella itsellesi, ettet halua lapsia. Kuulostaa vähän teennäiseltä. Jos kerran olet päättänyt elää ilman lapsia, ei sinun tarvitse sitä kenellekään perustella.
Onhan tämä vain vapautravaa, kun ei tarvitse kantaa huolta ja vastuutankuin itsestä.
Olen aina yrittänyt ajatella, että itse minun on voitava enimmäkseen hyvin, jotta voisin edes haaveksia omasta lapsesta.
Koen "jo" ilman omaa lasta jatkuvaa riittämättömyyden tunnetta, enkä halua, että lapsi joutuisi elämään riittämättömyyteni rinnalla.
Vaikuttaa siltä, että velojen pitää jatkuvasti vakuutella itselleen ja muille, että teki oikean valinnan.
Minulle on se ja sama miten kukin elää elämänsä. Itselleni lapset ovat tärkein asia maailmassa, enkä todellakaan haaveile lapsettomasta elämästä.
Hyvähän näitä ketjuja on avata vähän väliä. Miten sitä velat muuten saisi itselleen uskoteltua valintaansa hyväksi, kun ei ole lapsetkaan kuuntelemassa :D
Ei pariutumis/lastenhankintastressiä. Varsinkin naisena ei joudu miettimään hedelmällisyyttä tai haluaako joku mies alkaa isäksi vaan voi seurustella rennosti vielä kolmekymppisenäkin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinun pitää perustella itsellesi, ettet halua lapsia. Kuulostaa vähän teennäiseltä. Jos kerran olet päättänyt elää ilman lapsia, ei sinun tarvitse sitä kenellekään perustella.
Miksi ihmiset analysoivat omaa elämäänsä? Koska saavat parempaa itsetuntemusta, ja toki ihmiset haluavat jakaa oman ilon muillekin: saa elää vapaana, terveenä, vapaa-aikaa yms. Miksi siitä ei iloitsisi?
Vierailija kirjoitti:
Ei pariutumis/lastenhankintastressiä. Varsinkin naisena ei joudu miettimään hedelmällisyyttä tai haluaako joku mies alkaa isäksi vaan voi seurustella rennosti vielä kolmekymppisenäkin.
Paranee mahdollisuudet myös löytää sopiva kumppani, kun ei ole kiirettä ottaa ensimmäistä ehdokasta joka on edes "vähän sinne päin".
Vierailija kirjoitti:
Hoidan työkseni muistisairaita ja voin todeta, ettei sairauden loppuvaiheessa lapsista ole mitään iloa. Et muista heitä tai jos muistat niin olet vihainen kun eivät vie kotiin.
Itse olen lapseton ja hoidan kyllä vanhuuteni asiat kuntoon hoitotahtoja myöten kuntoon. Usein nämä asiat ovatkin lapsettomilla paremmin mietittynä kuin vanhuksilla, joilla on lapsia.
Ei tarvitse miettiä mitään kun lapset hoitaa... paitsi ettei hoida. Älytöntä olettaa/vaatia että lapset tulevat esim. toiselta puolen Suomea tai ulkomailta asti hoitelemaan vanhempiensa asioita.
+ ei tarvitse sietää mitään typeriä 3v hubristaan rakentaneita "lapsiasiantuntijoita" ja tanttoja äitiydessään
+ ei enää orjuutta ja koulupakkoa
+ ei tarvitse katsoa vierestä kehon mutilaatiota ja aivopesua pharman valheisiin
+ kukaan ei silvo sinua tai lapsiasi
+ syntymätöntä lasta ei voi hyväksikäyttää
+ ei pakotettua yhteistyötä pallillisen siittäjän kanssa
+ ei riskiä, että poikalapsesi m urhaisi sinut :D
+ rauhaa ja vapautta
+ rauhaa
+ hyvinvointia
+ kodissa oma ilmapiiri, oma musiikki ja siisteystaso
+ voi olla herkkiä esineitä eikä tarvitse pelätä että mies tai lapset paskovat asioita
+ pienemmät kulut
+ vähemmän sotkua
+ rauha
Mulle se on rauha, hiljaisuus ja vapaus. Ja se ettei tarvi elää ns. kunnollisesti, eli herätä aina suht samaan aikaan aamulla mennä nukkumaan ajoissa, joka päivä syödä säännöllisesti. Mä tykkään mun rennosta boheemielämästä.
Vierailija kirjoitti:
No yksi merkittävä huoli vähemmän kun oma toimeentulo on epävarma, niin vaikruttaa se jo pelkästään kumppanin (omalla kohdalla naisen) löytämistä merkittävästi, enkä nyt väitä, että nsiset olisivat merkittävästi kiinnostuneita aina vain miedten rahoista ja varallisuudesta
- Kammoan vain ajatusta suhteestta, jossa se olisin aina minä, jota katsottaisiin alentuvasti, tyyliin, että no onkos sulla rahaa ostaa nyt edes kahvikupillinen itsellesi..
Kaiken ei tietenkään tarvitse mennä fifti- fifti parisuhteessa mutta iso ero tuloissa on omiaan luomaan luullakseni ristiriitoja (en omaa kokemusta) mutta vielä ikävämpää on, jos on kumppanin kans huomattava erimielisyys siitä, mihin rahaa on fiksuinta käyttää.
Kun mielestäni suhde, jossa ei haluta jakaa toisen kans juuti mitään on enempi kämppikset kuin kaksi parisuhteessa olevaa.
Sen sijaan voin kyllä hyvin kuvitella, että parisuhde voi hyvin toimi
Tässä ei puhuta parisuhteesta.
Naisena näen erittäin vähän syitä hankkia lasta ja vielä vähemmän syitä hankkia miestä, jos mies ei hoida edes aviovelvollisuuttaan elättää perhettä.
+ ei tarvitse noudattaa ruokateollisuuden ja pharman sekopäisiä ravinto-oppeja
+ kukaan ei ala huumaamaan lastasi tai aivopese tätä silpomaan sukuelimiään :D
Syntymätöntä lasta ei voi pahoinpidellä!
En täytä ennestään ylikansoitettua planeettaa uusilla hiilijalanjäljillä. Fiksut ei lisäänny.
Samanlainen elämä, kun lapset on aikuisia. Lisäksi saa apua aina välillä.
Vierailija kirjoitti:
En täytä ennestään ylikansoitettua planeettaa uusilla hiilijalanjäljillä. Fiksut ei lisäänny.
Tämä. Ihmiskunta tosin yleisesti ei ole kovin fiksua, kun vaikka toisaalta kohkataan ilmastonmuutoksesta, ja ymmärretään että kuluttajien liika määrä on pääsyy ongelmiin, niin samalla sitten rummutetaan synnytystalkoita, että saadaan pidettyä pyramidihuijausmaista eläkejärjestelmää pystyssä.
Vierailija kirjoitti:
Samanlainen elämä, kun lapset on aikuisia. Lisäksi saa apua aina välillä.
Ei pidä paikkansa. Miksi valehtelet? Ilmaiseksiko kasvatit lapset aikuisuuteen?
Miten heikko ja turha ihminen pitää olla, jos ei kykene suorittamaan minkä tahansa elävän organismin ainoaa syytä olla tällä pallolla, eli lisääntyminen?
Toisaalta evoluutio toimii, kun niin heikko aines ei lisäänny.
Kelasta saa toimeentulotukea 300-400€/kk per lapsi lapsen kuluihin. 150€/kk ei riitä edes köyhälle perheelle.