Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muistatteko sen ajan, kun töitä sai pelkällä ammattikoulututkinnolla tai jopa peruskoulun oppimäärällä?

Vierailija
26.10.2025 |

Nykyään edes amk ei ole oikein mitään, sillä pääsee korkeintaan ruohonjuuritason töihin.

Kommentit (76)

Vierailija
61/76 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ne ajat muuttuu, nykyään pääsee FM papereilla mäkkäriin hommiin, jos hyvin käy. Ehkä syynä on koulutettujen ylitarjonta, johtuen ilmaiskoulutuksesta.

Ei tämä ilmaiskoulutus ole mitenkään uusi juttu. 

Vierailija
62/76 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan.

Sitten tulivat  mistään mitään ymmärtämättömät korkeakoulutetut HR-kalkkunat, jotka haluavat rekrytoida ainoastaan kaltaisiaan korkeakoulutettuja naisia.

Siis reaaalielämästä täysin vieraantuneita tyhjäpäitä ja keskenkasvuisia pissiksiä. Suomi nousuun.

1990-luvulla oli täytettävänä työvoimatoimiston kautta paikka, jossa ei ollut erityisiä koulutusvaatimuksia. Sitä täytettäessä oli työvoimatoimiston johtaja todennut jostakin hakijasta "eihän se ole edes merkonomi". Siihen aikaan kauppaopiston käynyt merkonomi saattoi olla toimiston johtaja, kuten hän itse oli. Ja hän oli mies (niin kuin siihen aikaan suurin osa johtajista muutenkin).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/76 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä 20 vuotta sitten oli yleistä, että työpaikoilla tarvittaessa opetettiin työhön. Nykyään uudella työntekijällä pitää olla soveltuva koulutus sekä erittäin mielellään myös vuosien työkokemus. Ehkä suurin syy muutokseen on se, että nykyjohtajat ovat erittäin ahneita ja haluavat säästää kaikessa mahdollisessa.

Usealla alalla tehtäviin ollaan niin erikoistuneita, ettei kenelläkään välttämättä ole samaa osaamista kouluttaa uutta tulokasta. Lisäksi nykyään yhteen työpaikkaan sitoutuminen ei ole samalla tasolla kuin ennen, joten onhan se riski laittaa aikaa ja resursseja uuteen työntekijään, kun ei hänen pysyvyydestä ole mitään takuita.

Vierailija
64/76 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ne ajat muuttuu, nykyään pääsee FM papereilla mäkkäriin hommiin, jos hyvin käy. Ehkä syynä on koulutettujen ylitarjonta, johtuen ilmaiskoulutuksesta.

Ei tämä ilmaiskoulutus ole mitenkään uusi juttu. 

Ei,  mutta hallitukset pyrkivät lisäämään korkeakoulutettujen määrää. Mitä  hyötyä siitäkin on , että Suomessa on entistä enemmän työttömiä korkeakoulutettuja, mutta hitsareita ja metsureita haalitaan ulkomailta? Niihin hommiin ei kelpaa DI eikä metsätieteen maisteri.

Vierailija
65/76 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ammattikoulutuksella saa työtä (normaalissa taloustilanteessa). AMK tutkinnolla saa sairaanhoitajan työtä.

Meille tuli asiakkaalta ehto että kaikkien on oltava korkeakoulutettuja.

No, akateeminen ei osaa hitsata tai tehdä sähköasennuksia. Sorry siitä asiakas. Ei voida rakentaa jäänmurtajia Suomessa, kun ei ole akateemisia hitsaajia. No, joku saattaa olla amiksen käynyt teininä ennen DI opintoja

Olen akateeminen ja sähköasentaja ja tunnen ainaki kymmenen akateemista tyyppiä lisäkseni, jotka on myös ammattitaitoisia sähköasentajia. Muutama heistä osaa myös hitsata. 

Tästä voikin päätellä, että turha käydä lukio ja parempi suorittaa sen sijasta ammattitutkinto. Kun sitten valmiina maisterina, insinöörinä tai muun korkeamman tutkinnon suorittaneena ei ura urkene, voi hakea ammattityötä. Suunnittelussa ja työnjohdossa on iso etu, jos ymmärtää myös työntekijän näkökulman.

Vierailija
66/76 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähipiirissäni on henkilö, joka suoritti lähes väkisin ja rimaa hipoen peruskoulun jälkeen ammatillisen tutkinnon alalle jonne ei edes halunnut eikä yrittänyt työllistyä eikä tuosta tutkinnosta ole ollut hänelle juuri mitään hyötyä työelämässä. Henkilö on omilla kyvyillään ja sinnikkyydellään löytänyt kuitenkin itselleen sopivan alan hakenut ja saanut töitä sekä suorittanut jotain tutkintoja työn ohessa ja edennyt jo alle 10 vuodessa hyväpalkkaisiin esimiestehtäviin. Osalle nuorista sopisi perinteistä ammatillista koulutusta huomattavasti paremmin työtä tekemällä ammatin oppiminen ja tätä mahdollisuutta pitäisi kyllä saada lisättyä.

Olen samaa mieltä.

Tunnen hyvin elämässä pärjäävän nuoren aikuisen, joka ei ole keksinyt mitä haluaisi opiskella, mikä kiinnostaisi riittävästi, että lopettaisi työskentelyn. Lukion käynyt ja sen jälkeen elät

Ne neljä ammattia ovat ... puhelinmyyjä, somevaikuttaja, vai mitä?

Vierailija
67/76 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ne ajat muuttuu, nykyään pääsee FM papereilla mäkkäriin hommiin, jos hyvin käy. 

MSc: McDonald's of Science.

Vierailija
68/76 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, jos sait jalan ovenväliin, niin parilla lisäkurssilla siirryit rivisihteeristä tuotepäälliköksi. 

Näin 80-luvulla ja 90-luvun alussa,  kunnes tuli stoppi. 

Vierailija
69/76 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, jos sait jalan ovenväliin, niin parilla lisäkurssilla siirryit rivisihteeristä tuotepäälliköksi. 

Näin 80-luvulla ja 90-luvun alussa,  kunnes tuli stoppi. 

Vähän siinä piti harrastaa ehkä lipomista, mutta tuolloin oli yleistä, että vähän paremmissakin hommissa oltiin pelkällä kirjekurssi taustalla. 

Vierailija
70/76 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista, kirjoitin yo suoraan ysärin lamaan. Ei opiskelupaikkaa eikä edes paskaduunia, vanhemmat vaan hoki että kaikki saa töitä kun menee reippaasti kysymään.

Vierailija
71/76 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: 3000 euroa alkaa olla vähän alakanttiin nykyään. Riippuu vähän missä asuu ja onko lapsia.

Juuri oli palstalle linkitetty Jyskin myymäläpäällikkö traineen työpaikkailmoitus jossa palkka alk. 1750;-

Opettele kirjoittamaan. 1 750 euroa tai 1 750 e tai 1 750 €.

Etkö tiennyt, että ennen kirjoitettiin ;-?! 

Tuolla valittajalla ei ole mitään järkevää sanottavaa niin viisastelee muille täysin tyhjänpäiväisestä.Luulee olevansa älykäs.

Vierailija
72/76 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

16 vuotiaana jätin keskikoulun kesken ja menin kauppaan töihin. 

Oon ollut ensin lapsenlikkana. Sitten tuolla yllä mainitussa kaupassa, siivoojana, ravintola-alalla astiainkantajana, keittiöapulaisena sisältäen lähinnä tiskaamista ja ravintolakeittön siivoamista, sitten ravintolassa kassahenkilönä ja tarjoilijana. Sitten kävin kirjekurssin markkinointi-instituutissa ravintolatöiden ohella ja olin muissa hommissa 64 vuotiaaksi asti. Silloin kun olin ravintola-alalla mulla oli myös yksityiskeikkoja monissa avajaisissa tms.

Työttömyyttä ei mulla ollut koskaan paitsi silloin milloin sanoin itseni irti tyyliin eilen ja huomenna aloitin uudessa työssä. Siis itseaiheutettua työttömyyttä päivän tai pari vanhan ja uuden työn välissä. Töitä olisi ollut niin paljon kuin vain olisi viitsinyt tehdä mutta kun oli muutakin elämää. 

Vierailija
73/76 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

16 vuotiaana jätin keskikoulun kesken ja menin kauppaan töihin. 

Oon ollut ensin lapsenlikkana. Sitten tuolla yllä mainitussa kaupassa, siivoojana, ravintola-alalla astiainkantajana, keittiöapulaisena sisältäen lähinnä tiskaamista ja ravintolakeittön siivoamista, sitten ravintolassa kassahenkilönä ja tarjoilijana. Sitten kävin kirjekurssin markkinointi-instituutissa ravintolatöiden ohella ja olin muissa hommissa 64 vuotiaaksi asti. Silloin kun olin ravintola-alalla mulla oli myös yksityiskeikkoja monissa avajaisissa tms.

Työttömyyttä ei mulla ollut koskaan paitsi silloin milloin sanoin itseni irti tyyliin eilen ja huomenna aloitin uudessa työssä. Siis itseaiheutettua työttömyyttä päivän tai pari vanhan ja uuden työn välissä. Töitä olisi ollut niin paljon kuin vain olisi viitsinyt tehdä mutta kun oli muutakin elämää. 

Mutta kävikö pippeli pimpissä?

Vierailija
74/76 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Olen 53- vuotias. 

Vierailija
75/76 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entinen työkaveri oli juuri tällainen, Peruskoulupohjalta suorittavia töitä nuoretsta tehnyt. Nyt kun kolmikymppiset alkaa olla oven takana niin mieleen on selvästi noussut ajatus että voishan sitä jotain opiskellakin. Sitä vaan kun on tottunut palkkatuloihin on todella vaikea lähteä täyspäiväiseksi opiskelijaksi. Eikä pelkällä peruskoulututkinnolla pääse kuin joko aikuislukioon tai amikseen. Jos haluaa amk-tutkinnon suorittaa niin ensin on tehtävä jompikumpi mainituista. Selkeästi vähän alkanut tätä entistä työkaveria nolottaa kun ei ole peruskoulua pitemmälle kouluttautunut. Sanoisin että hyvä kun on herännyt ja sietääkin olla nolona.

Vierailija
76/76 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistatteko ajan, kun pääsi pelkällä puhelinsoitolla töihin eikä tarvinnut taistella kaikenmaailman nettityönhakulomakkeiden kanssa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän yksi