Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muistatteko sen ajan, kun töitä sai pelkällä ammattikoulututkinnolla tai jopa peruskoulun oppimäärällä?

Vierailija
26.10.2025 |

Nykyään edes amk ei ole oikein mitään, sillä pääsee korkeintaan ruohonjuuritason töihin.

Kommentit (76)

Vierailija
41/76 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moniin töihin ei yhä vieläkään tarvita mitään sen suurempaa koulutusta, ainoastaan luovuutta ja se ettei ala itkeä ja hakea sairaslomaa jokaisen vastoinkäymisen edessä kuten naiset. 

Somevaikuttajilla ja tv:stä muutenkaan tutuilla ei ole useinkaan kaksista koulutusta.

Vierailija
42/76 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuonna -78 pääsin tammikuussa armeijasta. Isä oli uusissa naimisissa ja äiti oli kuollut joten oli ankeat ajat. Olin koulupoika-aikana ollut kesä- ja lauantaitöissä rautakaupassa joten samalta alalta töitä hakemaan. Keväällä natsasi kun em. kokemuksen lisäksi oli esittää koulun päättötodistus, aliupseeripassi ja molemmat kotimaiset hallussa länsirannikon kaupungissa. 

Jälkeenpäin, nyt 68v työeläkkeellä, voi tietysti miettiä olisiko jotain voinut tai pitänyt tehdä toisin? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/76 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ahkeruus on paras valtti työelämässä.

Joo, kirjoitat työhakemukseen, että olen ahkera ja heti saat työpaikan

Vierailija
44/76 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään ei saa kolmella tutkinnolla edes töitä.

Kukaan ei palkkaa edes kahden tutkinnon ihmistä saatikka sitten kolmen. Hakija selvästi viihtyy koulun penkillä mutta työelämä on vastenmielistä, tai sitten ei osaa mitään.

Kyllä koulunpenkillä viihtymistä katsotaan hyvällä joutenoloon verrattuna. Moni työllistyy neljänteen ammattiin. Töitä on yksinkertaisesti paljon vähemmän kuin tekijöitä. Poliittisia ratkaisuja kaivataan mutta työttömyyttä hoitaa strutsi joka on piilottanut päänsä hiekkaan.

Vierailija
45/76 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Armeijan jälkeen menin raksafirmaan töihin ja olin siellä 17 vuotta. Kävin amiksen puupuolen ainoastaan ja sitten pääsin töihin raksalle. Rakensin ja remontoin kaikenlaisia taloja eikä kukaan sanonut etten osaa. Olin kyllä hyvä työntekijä ja opin nopeasti mutts osasin minä kaikenlaista ennenkin ei siinä mitään. Nyt 50 vuotiaana ei pääse enää raksalle kun on ulkomaalaisia niin paljon.

Suomeen on tullut aasialainen systeemi. Fyysisiin hommiin ei oteta yli 45-vuotiaita ja tarkkuutta vaativiin (ompelu yms.) yli 35-vuotiaita. Siihen mennessä on pistettävä omaa firmaa pystyyn jos meinaa saada ruokaa pöytään. 

Vierailija
46/76 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukion käyneenä vuonna 2000 sain ekan vakituisen työni, jossa viihdyin pari vuotta. Sitten kävin ammattiopiston ja niillä papereilla sain nykyisen työni, jossa olen edelleen.

Vierailija
47/76 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ammattikoulutuksella saa työtä (normaalissa taloustilanteessa). AMK tutkinnolla saa sairaanhoitajan työtä.

Meille tuli asiakkaalta ehto että kaikkien on oltava korkeakoulutettuja.

No, akateeminen ei osaa hitsata tai tehdä sähköasennuksia. Sorry siitä asiakas. Ei voida rakentaa jäänmurtajia Suomessa, kun ei ole akateemisia hitsaajia. No, joku saattaa olla amiksen käynyt teininä ennen DI opintoja

Olen akateeminen ja sähköasentaja ja tunnen ainaki kymmenen akateemista tyyppiä lisäkseni, jotka on myös ammattitaitoisia sähköasentajia. Muutama heistä osaa myös hitsata. 

Vierailija
48/76 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ammattikoulutuksella saa työtä (normaalissa taloustilanteessa). AMK tutkinnolla saa sairaanhoitajan työtä.

Ei tullut.

Vierailija
49/76 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pääsin heti valmistumisen jälkeen kesätöihin Tielaitoksen viherhommat olin siä siihen asti kunnes alkoi muut opinnot. Ja sai hyvät kilometri korvaukset myös. 

Vierailija
50/76 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän nuoren ystäväporukalla on käynyt hyvä tuuri. Yksi on töissä peruskoulupohjalta, kolme ammattikoulun käyneinä ja kahdella on työpaikat jo kesken amk- opintojen. Myös ystävieni "työikäiset" lapset (10) ovat kaikki yhtä lukuunottamatta saaneet työpaikat. 

Vierailija
51/76 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin telakalla laivoja rakentamassa turussa ja raumalla mutta nykyään ei pääse sinnekkään koska turussa on 5000 ulkomaalaista telakalla.

Vierailija
52/76 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin tuli. 

Vierailija
53/76 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan. Koko elämäni tein töitä kansalaiskoulu pohjalta.

Sama täällä. Mutta kyllähän töitä haettiin kaukaakin. Muistelen että itse kävin lakki kourassa satojen kilometrien säteellä. En edes tiedä saiko jostain Kelasta jotain rahaa jos töitä ei olisi löytynyt. Sitä kyseltiin niinkauan et töitä löytyi.

Vierailija
54/76 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ne ajat muuttuu, nykyään pääsee FM papereilla mäkkäriin hommiin, jos hyvin käy. Ehkä syynä on koulutettujen ylitarjonta, johtuen ilmaiskoulutuksesta.

Vierailija
55/76 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähipiirissäni on henkilö, joka suoritti lähes väkisin ja rimaa hipoen peruskoulun jälkeen ammatillisen tutkinnon alalle jonne ei edes halunnut eikä yrittänyt työllistyä eikä tuosta tutkinnosta ole ollut hänelle juuri mitään hyötyä työelämässä. Henkilö on omilla kyvyillään ja sinnikkyydellään löytänyt kuitenkin itselleen sopivan alan hakenut ja saanut töitä sekä suorittanut jotain tutkintoja työn ohessa ja edennyt jo alle 10 vuodessa hyväpalkkaisiin esimiestehtäviin. Osalle nuorista sopisi perinteistä ammatillista koulutusta huomattavasti paremmin työtä tekemällä ammatin oppiminen ja tätä mahdollisuutta pitäisi kyllä saada lisättyä.

Olen samaa mieltä.

Tunnen hyvin elämässä pärjäävän nuoren aikuisen, joka ei ole keksinyt mitä haluaisi opiskella, mikä kiinnostaisi riittävästi, että lopettaisi työskentelyn. Lukion käynyt ja sen jälkeen elättänyt itsensä töitä tekemällä. Käytännössä joka kerta kun on työpaikkaa hakenut, on tullut valituksi.Viimeisimmät vaihdot saman työnantajan sisällä.

Hänellä ei ole koulutusta, mutta työskentelemällä on oppinut ainakin neljä ammattia. Lukiosta valmistuttuaan oli muutaman kuukauden työttömänä (korona) eikä sen jälkeen ole "kortistossa" ollut.

Vierailija
56/76 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, mikäli on sh.

Vierailija
57/76 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: 3000 euroa alkaa olla vähän alakanttiin nykyään. Riippuu vähän missä asuu ja onko lapsia.

Jos ei ole lapsia eikä autoa, 2000€ palkallakin tekee hyvät tienestit. Oma valinta mihin rahansa käyttää.

Brutto vai netto? 

Vierailija
58/76 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moniin töihin ei yhä vieläkään tarvita mitään sen suurempaa koulutusta, ainoastaan luovuutta ja se ettei ala itkeä ja hakea sairaslomaa jokaisen vastoinkäymisen edessä kuten naiset. 

Kyllä sulla itku tulis, jos hoitopuolelle kouluttamattomana menisit. Ei se pimpsaa haarukkaan tarvi.

Vierailija
59/76 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: 3000 euroa alkaa olla vähän alakanttiin nykyään. Riippuu vähän missä asuu ja onko lapsia.

Juuri oli palstalle linkitetty Jyskin myymäläpäällikkö traineen työpaikkailmoitus jossa palkka alk. 1750;-

Opettele kirjoittamaan. 1 750 euroa tai 1 750 e tai 1 750 €.

Etkö tiennyt, että ennen kirjoitettiin ;-?! 

Vierailija
60/76 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ammattipätevyytenä 9 kk aikuiskoulutuskurssi ja palkka 3000;-

Bruttoa varmaan tarkoitat? Kerro toki lisää. Mikä ammatti? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kolme