Miksi verikoe otettiin ilman puhdistusta?
Mulle on joskus laitettu jopa kanyyli ilman desinfiointia (ja hanskoja!). Onko käytännöt muuttuneet vai mikä juttu tää on?
Kommentit (29)
mitä luulet, olisiko pitänyt avata se nassu siinä tilanteessa?
Joo, ei ole pakko enää desinfioida pistäessä mutta moni tekee sen koska muuten asiakkaat juuri alkaa kyselemään näitä.
Peth otetaan ilman puhdistusta, koska puhdistusaineen alkoholi vääristäisi tulosta.
Vierailija kirjoitti:
mitä luulet, olisiko pitänyt avata se nassu siinä tilanteessa?
Joo, ei ole pakko enää desinfioida pistäessä mutta moni tekee sen koska muuten asiakkaat juuri alkaa kyselemään näitä.
Olin niin kipeä, etten jaksanut kysyä mitään siinä tilanteessa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Peth otetaan ilman puhdistusta, koska puhdistusaineen alkoholi vääristäisi tulosta.
Voi silti puhdistaa steriilillä keittosuolalla.
Riippuu näytteestä ja mitä tehdään. Esim. rokotteita antaessa ei suositella ihon puhdistamista, koska se desinfiointiaine voi heikentää sitä rokotteen tehoa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai pissaamalla päälle, mutta turhaa se olisi.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu näytteestä ja mitä tehdään. Esim. rokotteita antaessa ei suositella ihon puhdistamista, koska se desinfiointiaine voi heikentää sitä rokotteen tehoa
Verikoe ei ole rokote eikä rokote ole verikoe.
Hanskat ei ole mikään autuaaksi tekevä.
Tärkeämpää on puhtaat kädet, pesu tai desi.
Hanskojen tarkoitus on lähinnä suojella pistäjää sinun vereltäsi, tai jos kannat jotain ihollasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Verikoe ei ole rokote eikä rokote ole verikoe.
No ihanko totta. Kommentti olikin jatkoa tuolla ylempänä olevaan injektiokeskusteluun.
Molemmissa on myös se yhteinen elementti eli ihon läpäisy sillä teräesineellä.
Vierailija kirjoitti:
Hanskojen tarkoitus on lähinnä suojella pistäjää sinun vereltäsi, tai jos kannat jotain ihollasi.
Minusta oli vaan outoa, että anestesialääkäri hipelöi omia käsibakteerejaan mun iholle tunnustellessaan suonia ja pisti sitten kanyylin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta oli vaan outoa, että anestesialääkäri hipelöi omia käsibakteerejaan mun iholle tunnustellessaan suonia ja pisti sitten kanyylin.
Ap
Ilman hanskoja saa paremman tuntuman varsinkin, jos potilaalla huonot suonet.
T:Sh
Vierailija kirjoitti:
Multakin crp otettu monesti puhdistamatta. Ällöttävä tuollainen.
Oon ite th ja mua ällöttää tää kans.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai pissaamalla päälle, mutta turhaa se olisi.
Niin olisi, virtsa kun ei ole steriiliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mulla ei ole ollenkaan huonot suonet eikä ole koskaan ollut mitään ongelmia kanyylin laitossa tai verikokeen ottamisessa. Kerralla menee ihan heittämällä ihan mistä tahansa kohdasta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
No saa, mutta eihän se silti ole ok.
Toinen sh
Ihmettelin itse ihan samaa taannoin ja mietin mielessäni että unohtiko hoitaja putsata mutta sittemmin törmännyt tähän ilmiöön useamman kerran
yleensä puhdistavat jos ottavat verta niihin putkiloihin mutta jos ottavat näytteen sormenpäästä niin eivät
kannattaa siis jatkossa pestä kädet huolellisesti ennen tota
Puhdistus on puoli ruokaa, joten se ei sovi henkilöille joilla on syömisrajoituksia.
Tietääkö joku?