Abortin vastustaja, miksi et koskaan vastaa tähän yhteen kysymykseen?
Vastaa mulle nyt vihdoin tähän:
Jos ne kaikki alkiot olisi saaneet kasvaa ihmisiksi, kuka ne kaikki lapset olisivat hoitaneet ja elättäneet?
Meillä on järkyttävä ongelma siinä, miten paljon lapsia huostaanotetaan vuosittain, se on niille lapsille kauheaa, mutta se myös maksaa ihan helvetisti.
Eli, kuka maksaisi kaikkien tuhansien ei-toivottujen lasten elatuksen, ja kuka heidät kasvattaisi?
Lapsen pitkäaikainen sijoitus 18-vuotiaaksi asti voi maksaa jopa 11.6 miljoonaa euroa.
Pitkäaikainen laitoshoito:
256 euroa / vrk.
Pitkäaikainen perhekotihoito:
162 euroa / vrk.
Ja ei, ne vanhemmat eivät niitä ei-toivottuja lapsia elätä, sinä et voi sitä pakottaa, vaikka pakottaisit ne synnyttämään.
Kommentit (685)
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama abortoiko joku jos ei halua lasta pitää, mutta ainakaan sitä ei pitäisi tukea verorahoin. Maksakoon jokainen aborttinsa ja ehkäisynsä itse.
Köyhä ei voi käyttää ehkäisyä ja raskautuu, eikä ole varaa aborttiinkaan?
Lopputulos on sitten hyvä niinkö?
Sanoit itse että alkiosta tulee ihminen sitten kun se selviää ulkomaailmassa. Moni ihminen ei kuitenkaan selviä, joten he eivät sinun perustelullasi siis olekaan ihmisiä.
Ihan oikeasti nyt. Jos ihmisalkio ei voi selvitä elossa edes keskoskaapissa ja länsimaisen lääketieteen avulla, se ei ole mielestäni vielä niin kehittynyt ihminen että sitä ihmisenä pitäisin ja sen voi abortoida (toki laki ei kovin herkästi salli enää aborttia niinkään pitkälle kehittyneelle sikiölle, joten kysymys on tähän aiheeseen nähden epäolennainen). Sen sijaan jos ihminen on pysynyt elossa keskoskaapin ja lääketieteen ansiosta, silloin on kyseessä ihminen. Sillä, mitä tämän jälkeen tapahtuu (sairaudet, onnettomuudet jne.) ei ole mitään tekemistä tämän asian kanssa. Ihmisyys ei poistu sairauden takia, kun on kerran ehtinyt ihmiseksi saakka kehittyä, en voi uskoa ettei joku erota näitä kahta asiaa toisistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama abortoiko joku jos ei halua lasta pitää, mutta ainakaan sitä ei pitäisi tukea verorahoin. Maksakoon jokainen aborttinsa ja ehkäisynsä itse.
Tietenkin voi, kuten kaikki muutkin. Elämä on valintoja täynnä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyihmisen itsekkyydelle ja murhanhimolle ei ole rajaa. Jos jokainen ottaisi vastuuta teoistaan YHTÄKÄÄN ei-toivottua lasta ei syntyisi ja ongelmia sen suhteen ei olisi.
Mutta noin ei tule koskaan käymään, joten mitä ehdotat seuraavaksi ratkaisuksi?
Miksi ei? Mikä estää sen?
Ainakin ihmisen luonto. Mutta jos sinä tiedät, miten saadaan jokainen suomalainen (ei tarvitse edes koko maailmaa pelastaa) niin vastuulliseksi, että yhtäkään ei-toivottua raskautta ei tapahdu, niin kerro tämä konsti meillekin.
Vaatii tietenkin yhteisen tahtotilan hyvään pahan sijasta. Yhteiskunnallinen paine ja lainsäädäntö voisi olla yksi keino. Vastuutaan ei voisi
Ainoa varma keino on pidättäytyä vaginaalisesta yhdynnästä.
Ainoa varma keino on katkoa miehiltä munat.
Vierailija kirjoitti:
Siihen riittää pelkkä pidättäytyminenkin. Tai vasektomia ja munasarjojen, munanjohtimien tai kohdunpoisto (joiden kaikkien saantia pitäisi helpottaa). Jos molemmat osapuolet on steriloitu niin raskauden mahdollisuus on käytännössä olematon. Lisäksi voi käyttää kondomia niin raskaus on vielä sitäkin epätodennäköisempää.
Vierailija kirjoitti:
Moni teini itse on "onnistunut" siinä ihan hyvin itsekin. Jos haluatte normalisoida lasten seksiä ja normalisoida sen seurauksena syntyvien lasten abortoimista niin kannattaisi sen sijaan normalisoida sen seurauksena syntyvvien lasten pitäminen tai normalisoida se että seksi on vain kahden suostumuksellisen aikuisen välinen asia ja normalisoida ei-toivottujen raskauksien ehkäisy ja lasten pitäminen tappamisen sijasta. Jos on valmis harrastamaan seksiä niin tietää kyllä tasan tarkkaan mitä tekee, tietää sen mahdollisesti johtavan raskauteen ja lapseen. Jos ei tiedä sitä niin tietää että tekee jotain mitä ei pitäisi tehdä.
Esim antiikin Roomassa ja monessa keskiajan yhteiskunnassa tyttöjen avioitumisikä oli 12 ja poikien 14. Pitäisikö mielestäsi mennä tähän takaisin?
Lapsuus ja nuoruus ovat varsin moderneja käsitteitä. Ennen vanhaan tehtiin töitä heti kun lapio pysyi kädessä ja vauvoja kun pippeli pysyi tanassa. En haluaisi siihen takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siihen riittää pelkkä pidättäytyminenkin. Tai vasektomia ja munasarjojen, munanjohtimien tai kohdunpoisto (joiden kaikkien saantia pitäisi helpottaa). Jos molemmat osapuolet on steriloitu niin raskauden mahdollisuus on käytännössä olematon. Lisäksi voi käyttää kondomia niin raskaus on vielä sitäkin epätodennäköisempää.
No kun ne ihmiset eivät edelleenkään pidättäydy.
Jos seksiä olisi harrastettu ainoastaan lapsitoiveiden täyttämiseksi rakkaudentäyteisissä suostumuksellisissa avioliitoissa, olisi ihmislaji kuollut sukupuuttoon jo miljoona vuotta eaa.
Vierailija kirjoitti:
Miehiähän tästäkin tulee syyttää. Mitä ovat jyviänsä joka reikään jemmaamassa.
Ilman heitä abortteja ei tarvittaisi.
Pidä sakset kii
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkäisy ei oikeasti ole kallista. Monella köyhällä on kuitenkin varaa tupakkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni teini itse on "onnistunut" siinä ihan hyvin itsekin. Jos haluatte normalisoida lasten seksiä ja normalisoida sen seurauksena syntyvien lasten abortoimista niin kannattaisi sen sijaan normalisoida sen seurauksena syntyvvien lasten pitäminen tai normalisoida se että seksi on vain kahden suostumuksellisen aikuisen välinen asia ja normalisoida ei-toivottujen raskauksien ehkäisy ja lasten pitäminen tappamisen sijasta. Jos on valmis harrastamaan seksiä niin tietää kyllä tasan tarkkaan mitä tekee, tietää sen mahdollisesti johtavan raskauteen ja lapseen. Jos ei tiedä sitä niin tietää että tekee jotain mitä ei pitäisi tehdä.
Esim antiikin Roomassa ja monessa keskiajan yhteiskunnassa tyttöjen avioitumisikä oli 12 ja poikien 14. Pitäisikö mielestäsi mennä tähän takaisin?
Lapsuus ja nuoruus ovat varsin moderneja käsitteitä. Ennen vanhaan tehtiin töitä heti kun lapio pysy
Tosin, tytöillä alkoi murrosikä paljon myöhemmin kuin nykyään, joten olivat sukukypsiä myös myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen elämäni aikana tehnyt kaksi aborttia, ja minulla on kolme lasta. En ikinä kuuna kullan valkeana kasvattaisi sisälläni ei-toivottua lasta, ja sitten antaisi sitä pois. Juuri siksi minä olen mennyt aborttiin, kun raskaus on ollut väärään aikaan, en sen takia etten lapsia olisi halunnut. En halunnut lasta 16-vuotiaana kun olin juuri vasta aloittanut opiskelun, ja helvetin hyvä niin. Minä tiedän mitä raskaus, synnyttäminen ja sen jälkeinen toipuminen on, enkä tekisi sitä kenenkään vieraan ihmisen takia. Todella outo ajatus minulle, että abortin sijaan synnyttäisi lapsen ja antaisi sen pois.
Mietitkö koskaan, minkälaisia lapsia niistä kahdesta olisi tullut? Itse en voisi olla miettimättä, miettisin lopun ikääni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:lle vastaus: adoptiojonossa on monta, jotka toivovat todella, että lapsi annetaan heille eikä abortoida. Terveisin itsekin siellä jonossa oleva.
On monta. Tiedän. Mutta kuinka monta? Riittääkö jokaiselle päivälle parikymmentä tästä päivästä hamaan tappiin? En usko.
Mistä olet tuon luvun keksinyt? Eivät kaikki raskaudet muutenkaan pääty elävän lapsen syntymään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:lle vastaus: adoptiojonossa on monta, jotka toivovat todella, että lapsi annetaan heille eikä abortoida. Terveisin itsekin siellä jonossa oleva.
Mutta kerrohan, miksi minä riskeeraisin henkeni synnyttämällä sinulle lapsen? Kyllähän sinä tiedät, että synnytys, vaikka onkin nykyään suhteellisen turvallista, on silti aina hengenvaarallista? En minä autokolariakaan halua ajaa vaikka autossani on nykyaikaiset turvalaitteet ja käytän turvavyötä. Mitä jos synnytänkin vammaisen lapsen, vieläkö haluat sen adoptoida? Ymmärrän että adoptiojonossa on rankkaa olla, kun lasta ei tahdo saada, ja olen siitä pahoillani. Adoptiota todellakin tulisi helpottaa. Mutta harva meistä on valmis uhraamaan itsensä että joku muu saisi lapsen, jos raskaudenkeskeytys pienenpine riskeineen on mahdollista.
Joku muu voisi tehdä sen lapsen takia. Ei tainnut tulla mieleen sellainen vaihtoehto?
Vierailija kirjoitti:
Adoptio on tehty niin vaikeaksi ettei se ratkaisisi tätä ongelmaa.
Adoptiota pitäisikin helpottaa. Aika älytöntä, että valitetaan miten Suomeen syntyy liian vähän lapsia ja samalla tehdään abortin saaminen mahdollisimman helpoksi ja adoptoiminen mahdollisimman vaikeaksi. Sitä saa mitä tilaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen elämäni aikana tehnyt kaksi aborttia, ja minulla on kolme lasta. En ikinä kuuna kullan valkeana kasvattaisi sisälläni ei-toivottua lasta, ja sitten antaisi sitä pois. Juuri siksi minä olen mennyt aborttiin, kun raskaus on ollut väärään aikaan, en sen takia etten lapsia olisi halunnut. En halunnut lasta 16-vuotiaana kun olin juuri vasta aloittanut opiskelun, ja helvetin hyvä niin. Minä tiedän mitä raskaus, synnyttäminen ja sen jälkeinen toipuminen on, enkä tekisi sitä kenenkään vieraan ihmisen takia. Todella outo ajatus minulle, että abortin sijaan synnyttäisi lapsen ja antaisi sen pois.
Mietitkö koskaan, minkälaisia lapsia niistä kahdesta olisi tullut? Itse en voisi olla miettimättä, miettisin lopun ikääni.
Miksi abortoitua pitäisi miettiä ja jossitella, että jos olisit päätynyt raskauden jatkumiseen? Ethän voi tietää etukäteen, kuinka olisi loppuen lopuksi raskautesi mennyt ja olisiko lapsi syntynyt edes elossa tms.. Aivan sama kuin miettisitkö, jos sinua itseäsi ei olisi synnytetty, joka myös on turhaa ajanhukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Niin. Ei yhteiskunnalla olisi näitä lapsia varaa elättää. Ja millaisia heistä kehittyisi jossakin laitosolosuhteissa? Eikös nykyiselläänkin lastenkotiin joutuneilla ole keskimääräistä enemmän haasteita elämässään, itsenäistymisessä, lisääntyneitä mt-häiriöitä? Varsinkin jos joutuneet ihan pieninä jo. Ei se lastenkoti ole sama asia kuin rakastava, hoivaava vanhempi, johon kiintyy. Ajatteleppa vaikka vauva-aikaa jossain lastenkodissa. Se pikkuvauva- ja taaperoaikana saama välitön ja turvallinen hoiva tietyltä aikuiselta on perusta koko loppuelämän mielenterveydelle, hyvinvoinnille ja terveille (tai epäterveille) ihmissuhteille. Tuskimpa sinne palkattaisiin samaa hoitajaa tai vaikkapa kahta, kolmea, pyörittämään yhden lapsen hoivaa 24/7/365.
Niin. Ja kukaan nyt ei voisi naisia pakottaa raskausaikaan ja synnyttämään. Antamaan lapsi pois. Raskaus ja synnytys on sekä keholle että mielelle hyvin kuormittavia. Hormonimyrsky tämän jälkee
Ei kaikkien vanhemmat ole rakastavia ja hoivaavia, vaikka lapsen haluavatkin. Parempi silloin olla vaikka siellä lastenkodissa ammattilaisten hoidettavana kuin epävakaiden vanhempien luona. Ja kyllä sieltä lastenkodeistakin kunnon ihmisiä kasvaa. Ei ihmisen elämä ole automaattisesti pilalla jos on jotain vaikeuksia. Monilla on silti valtavasti potentiaalia, mutta sitä eivät kaikki näe kun suhtautuvat niin negatiivisesti ja pessimistisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tulisi tehdä niitä ei toivottuja lapsia. Aikuisten pitää ottaa vastuuta omista teoistaan ja omista lapsistaan jos niitä tekee. Jos et halua lapsia, niin älä päästä siittiötä ja munasolua kohtaamaan ja hedelmöittymään. Jos tiedät että et ikinä halua lapsia niin hakeudu vasektomiaan, sterilisaatioon tai kohdunpoistoon (joita kaikkia pitäisi helpottaa) tai älä harrasta yhdyntää. Jos tiedät että haluat joskus llapsia, niin tee ne (harrasta yhdyntää) vain sellaisen heniilön kanssa jonka kanssa niitä lapsia haluat. Yksinkertaista eikö? Ota vastuu omista teoistasi. Mutta ei, ihmiset haluavat vaan helppoa tyydytystä ja oikeuden murhata alkanut uniikki elämä, ottamatta vastuuta mistään.
Edelleen, mitä sitten kun raskautuu sterilisaatiosta huolimatta? Tiedän ihan suomalaisen naisen joka raskautui vaikka oli sterkattu ja kierukkakin oli endon takia. Tiedän mont
No, oppivat sitten vihdoin, miten niitä lapsia ei tule.
Mä en voi ymmärtää, miten jota kuta kiinnostaa ola kieltämässä abortit niiltä naisilta, jotka sen teetättävät.
Jos itse olisin aborttitilanteessa, niin kyseinen laillinen toimenpide tehdään minulle, ja minua ei kiinnosta jonkun toisen ihmisen kielteinen kannanottonsa pätkän vertaa aborttia kohtaan.
Ihan sama jos täti haluaa olla setä tai toisin päin. Sellaisia latvasta lahoja ei pitäisi verorahoin tukea. Maksakoon sukupuolenvaihdoksensa ihan itse.