Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Esihenkilönä tai HR:nä toimiva: miten kauan meni ennenkuin omatunto ja häpeän katosi palkka-asioista työntekijöille puhuttaessa?

Vierailija
25.10.2025 |

Tarkoitan sitä ettei enää hävettänyt kertoa silmät kirkkaina iloisesti työntekijöille miten se minimi-TES on just oikea, eikä yhtään enempää ole mitään tarvetta maksaa edes hyvälle työntekijälle?

Kommentit (88)

Vierailija
61/88 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on meidän firmassa helppoa. Firma jakaa vain tes-korotukset, jos on ns. työnantajaerä, se jaetaan tasan kaikille. Muita korotuksia tai palkkioita ei ole eikä tule. Hyvästä tuloksesta firma voi jakaa joulurahaa ja se on viikon, kahden tai kolmen viikon palkan suuruinen. Sekin jaetaan kaikille, jos sellaista yleensä edes jaetaan.

Helppoa kuin heinänteko.

Vierailija
62/88 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun yksikönpäällikkö on sairas mieleltään, hr tukee hänen keksimiään valheita työntekijästä. Esimies taas tukee yksikönpäälliköä, koska on myötämielinen hänelle. Alainen jää yksin ja seuraukset on ikäviä. Valheet ilmoitetaan muille yksikön työntekijöille. Kukaan ei tietenkään kysy työntekijältä mitään. Liiton ihmiset vaikenevat tiukoissa paikoissa. Hr:n ja liiton edustajat eivät välitä työntekijästä.

Näin se menee valitettavasti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/88 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Business is business, and Moses is Moses!

Näin amerikkalaiset pesevät omatuntonsa puhtaiksi... Jos sitä edes on...

Vierailija
64/88 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin minulle oli helppoa, koska oma palkkani päivätyötä tekevänä osastonhoitajana oli pienempi, kuin vuorotyötä tekevien sairaanhoitajien ja jopa lähihoitajien.  Sellainen rivityöntekijä, joka itse olettaa olevansa parempi, kuin muut ja toivoo saavansa parempaa palkkaa, kuin muut samasta työstä, ei yleensä ole sitä ansainnut.

Vierailija
65/88 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä sekoilette? Ei ihme, ettei tuolla käsityskyvyllä riitä kysyntää työmarkkinoilla.

Ei minulla esihenkilönä ole mahdollisuuksia kuin noudattaa koko firman palkkapolitiikkaa. Josta taas ei HR-osasto yksin päätä.

Niinpä niin, se perinteinen "Tottelin vain käskyjä"-siilipuolustus. 

Voihan sen näinkin ajatella. Toisaalta se HR-henkilö saa potkut, jos ei noudata johtoportaan käskyjä, eikä työntekijä hyödy siitäkään mitään. Ei HR:llä ole mitään harkinnanvaraista lisäpalkkapussia, mistä lohkaista jollekin lisää palkkaa suit sait sukkelaan.

Eli jos joku käskee sinua alkamaan murhaamaan toisia, teet sen ilomielin, koska jos sinä et tee niin joku muu tekee kuienkin? Sellainen moraali sie

Mustavalkoista duunariajattelua. Miksi et ole johtaja? Tuleeko nyt vakiofraasi perseennuolennasta?

Vierailija
66/88 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiksut työntekijät kuitenkin  ymmärtävät, ettei esihenkilö päätä työntekijöiden palkoista, vaan yrityksen johto.

Mitä luulet, miten kauan esihenkilön työsuhde kestäisi, jos alkaisi soolailla työntekijöiden.palkoissa.

En ole koskaan arvostelut esihenkilö palkoista tai työmäärästä, vaan osoite on ollut yrityksen johto, jonka alaisuudessa esihenkilö työskentelee ja saa toimintaohjeet. 

Vierailija
67/88 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pomona voi olla jonkin kristillis- yms moraalin omaavana. Kyllä siinä oma soppari pitää olla tehtynä belsebuupin kanssa...

Vierailija
68/88 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa vastanneissa kiteytyy kyllä hyvin se, miksi suurin osa duunareista on ihan vaan tavallisia rivimiehiä ja -naisia. Vähintäänkin henkisiä persuja, joissa herraviha elää ja voi hyvin. Käsitys isosta kuvasta puuttuu kokonaan ja kuvitelmat siitä kuka päättää ja mitä elää ja voi hyvin.

Herravihalle on syytä Suomessa. Palkkamalttia on noudatettu vuosikymmenet ja kiitokseksi saat vain kuraa naamallesi, kun pomoporras ja omistajat nostelevat huippupalkkojensa lisäksi bonukset ja osingot. Pienillä palkoilla tulee myös niin pieni eläke ettei sillä elä eikä säästöönkään jää vanhuuden turvaksi oikein mitään. 

Vierailija
69/88 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimin sihteerinä myös henkilöstöasioiden parissa, ja joskus naurattaa ihan hitokseen päällikkö- ja johtajatason sekoilut näiden asioiden kanssa. Mitään ei ikinä tarkistella, oletetaan, että automaatio toimii isojen organisaatiomuutosten kohdalla, ja kaikki alaiset on sijoitettu oikein uuteen rakenteeseen HR:n puolesta.

Ja nyt tässä vielä melkein 2 vuotta jälkeen korjaillaan vieläkin virheitä työajoissa, osastotiedoissa jne. "joista ei ole ollut aiempaa tietoa, kun me vaan oletettiin". Jippi-fucking-jee!

Itse olen tehnyt periaatepäätöksen, että kun keväällä yksi toimistosihteeri jää eläkkeelle, ja siltä vapautuu henkilökohtainen lisä, niin jos sitä tarjotaan minulle edes osittain, niin kieltäydyn siitä. En vaan halua sitä.

Vierailija
70/88 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esihenkilönä yritin ajaa alaisilleni parempia palkkoja mutta vain harvoin onnistuin. Minulla ei ollut palkka-asiassa omaa päätäntävaltaa, joten en voi sanoa hävenneeni.

Nyt olen muissa töissä.

Vierailija
71/88 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fiksut työntekijät kuitenkin  ymmärtävät, ettei esihenkilö päätä työntekijöiden palkoista, vaan yrityksen johto.

Mitä luulet, miten kauan esihenkilön työsuhde kestäisi, jos alkaisi soolailla työntekijöiden.palkoissa.

En ole koskaan arvostelut esihenkilö palkoista tai työmäärästä, vaan osoite on ollut yrityksen johto, jonka alaisuudessa esihenkilö työskentelee ja saa toimintaohjeet. 

Minulla on vähän erilainen yksittäinen kokemus palkoilla sooloilevasta esihenkilöstä (teki työpaikkailmoituksen useita satasia suuremmalla palkalla kuin oli koko yrityksen laajuudelta sovittu). Ei sille ainakaan julkisesti mitenkään käynyt, samassa esihenkilönpestissä se edelleen on. Ehkä hänelle jotain sanottiin kuitenkin.

Vierailija
72/88 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on tapa, jolla eliminoidaan työnhakuprosessista heti ne kaikki, joilla on työhistoriassa aukko. Tämä aiheuttaa sen, että jotkut, eli aika monet nykyään eivät ikinä pääse työhaastatteluun, koska he ovat näkymättömiä rekrytovien tahojen ammattitaidottomuuden takia. Rekrytoinnin ammattilaiset härskisti oikovat työssään ja eliminoivat suuren osan hakijoista näiden työhistoriassa olevan aukon takia. 

Tämä on todellinen maan kattava ongelma. Se on ajamassa koko maan talouden kaaokseen. Maassa on pian liikaa ihmisiä jotka ovat näkymättömiä työnantajille ja heidän tilalleen otetaan maahan työntekijöitä kehitysmaista. 

Tällä tavalla työttömyysprosentti ei ikinä laske ja huuto työvoimapulasta vaan kiihtyy.

Nykyään on ihan tavallista että yhteen työpaikkaan tulee 300 hakemusta. Ei kannata ottaa itseensä, ettei pääse haastatteluun.

Vierailija
73/88 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on vähän erilainen yksittäinen kokemus palkoilla sooloilevasta esihenkilöstä (teki työpaikkailmoituksen useita satasia suuremmalla palkalla kuin oli koko yrityksen laajuudelta sovittu). Ei sille ainakaan julkisesti mitenkään käynyt, samassa esihenkilönpestissä se edelleen on. Ehkä hänelle jotain sanottiin kuitenkin.

Itse olisin saanut luultavasti potkut.

Vierailija
74/88 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin HR-henkilöt savustavat porukkaa ulos? Eiköhän se savustaja ole oma esihenkilö.

Vierailija
75/88 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä sekoilette? Ei ihme, ettei tuolla käsityskyvyllä riitä kysyntää työmarkkinoilla.

Ei minulla esihenkilönä ole mahdollisuuksia kuin noudattaa koko firman palkkapolitiikkaa. Josta taas ei HR-osasto yksin päätä.

Voihan sen näinkin ajatella. Toisaalta se HR-henkilö saa potkut, jos ei noudata johtoportaan käskyjä, eikä työntekijä hyödy siitäkään mitään. Ei HR:llä ole mitään harkinnanvaraista lisäpalkkapussia, mistä lohkaista jollekin lisää palkkaa suit sait sukkelaan.

Eli jos joku käskee sinua alkamaan murhaamaan toisia, teet sen ilomielin, koska jos sinä et tee

Se on juuri noin mustavalkoista. Pomo myy rahasta likaiset duunit typeryksille, jotka rahankiilu silmässä tekevät niitä vertaisilleen. Millään moraalilla tai etiikalla ei ole väliä. 

Miksi olisin johtaja? Pidätkö jotenkin normaalina ja terveenä yrittää hakeutua toisten yläpuolelle? Olen aina suoriutunut erinomaisesti siitä mitä teenkin, mutta olen nöyrä enkä pidä asemista, missä minun pitäisi hallita muuta kuin omaa kehoani - se on luonnotonta ja sairaalloista. Toki toimin mielelläni ryhmässä, mutta en ole eläissäni tavannut naista, jota haluaisin seurata, tai jota katsoa ylöspäin. Sori siitä.

Vierailija
76/88 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutenkin näillä "johtajatyypeillä" on aina ensimmäisenä hyökkäys ja defenssit päällä, kun joku aiheesta kritisoi heidän toimintaansa ja käytänteitään. Vaikka tekisivät päivän selvän virheen 50 alaisen edessä niin johtajan suusta pääsee: varmaan tuot noin niin it-osaston vika kun eivät saa tätä paskaa toimimaan. Tällaisia ihmisiä siedetään vain sen valta-aseman vuoksi ja kaipa heidät siihen asemaan ylennetäänkin vain totaalisen puusilmäisyytensä vuoksi - itselleen ja muille. Säälittäviä otuksia.

Vierailija
77/88 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli jos joku käskee sinua alkamaan murhaamaan toisia, teet sen ilomielin, koska jos sinä et tee

Nimenomaan ei-duunariajattelua vaan yrittäjän ajattelua. Duunarihan vaan tekee mitä pomo käskee kunhan raha tule tilille. Me joilla on kokemusta muustakin ja muita tulonlähteitä emme siedä mitään hr-kanojen kotkotuksia.

Vierailija
78/88 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pamppujen hommat eivät varsinaisesti niille eettisimmille tyypeille taida siunaantua tässä maailmassa ja elämässä. Terävät kyynärpäät ja röykeys sitäkin varmemmin auttavat siinä asiassa. T. Elämää nähnyt ja kokenut

Vierailija
79/88 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

77. Sanon tässä vain hyvin etäisesti sen, että hiljan meidän pomomme teki itse erittäin pahan ja ison rahasumman arvoisen mukaan. Asia kuitattiin sillä, että erehdykset ovat inhimillisiä... Jos jokin alainen olisi tehnyt saman mokan, potkut olisivat tulleet välittömästi persuuksille. Näin se vain tämäkin asia reaalielämässä on ja menee... 

Vierailija
80/88 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

80. Korjaus: mukaan sijasta pitää olla MOKAN!