Esihenkilönä tai HR:nä toimiva: miten kauan meni ennenkuin omatunto ja häpeän katosi palkka-asioista työntekijöille puhuttaessa?
Tarkoitan sitä ettei enää hävettänyt kertoa silmät kirkkaina iloisesti työntekijöille miten se minimi-TES on just oikea, eikä yhtään enempää ole mitään tarvetta maksaa edes hyvälle työntekijälle?
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuon takia en ikinä työskentelisi HR:ssä. Joutuvat myös savustamaan ulos hyviä työntekijöitä.
Hyviä työntekijöitä ei koskaan tarvinnut savustaa ulos. Ne lähtivät usein itse, jos toinen firma maksoi enemmän. Se ennemminkin harmitti, kun asialle ei voinut tehdä mitään.
Valitettavasti savustetaan. Kokemusta on niin paljon, että palkka on noussut liian hyväksi. Sitten otetaan uusi koordinaattori tai asiantuntija sisään päällikkötason työnkuvalla ja vaatimustasolla.
Ja sitten samalla täällä vingutaan, et lisää palkkaa kiitos.
Minä annoin palkankorotuksia ja palkkioita aina kun mahdollista mutta kyllä ne suuremmat linjaukset tuli firman johdolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuon takia en ikinä työskentelisi HR:ssä. Joutuvat myös savustamaan ulos hyviä työntekijöitä.
Hyviä työntekijöitä ei koskaan tarvinnut savustaa ulos. Ne lähtivät usein itse, jos toinen firma maksoi enemmän. Se ennemminkin harmitti, kun asialle ei voinut tehdä mitään.
Valitettavasti savustetaan. Kokemusta on niin paljon, että palkka on noussut liian hyväksi. Sitten otetaan uusi koordinaattori tai asiantuntija sisään päällikkötason työnkuvalla ja vaatimustasolla.
Ja tämä komentti liittyy asiaan miten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monestako firmasta sinut on savustettu? Eikö olisi parempi, ettei palkkaasi olisi nostettu liian hyväksi, joten noin ei olisi käynyt?
Nyt on työnantajan markkinat, niin todellakin on palkkahalpuutus käynnissä.
No ei minulla ollut ikinä mitään häpeäntunnetta noissa tilanteissa. Eihän se minun häpeäni ole että firman linjaus on tuo.
Yleensäkään en häpeile mitään. Jos mokaan niin tehty mikä tehty, mietin välittömästi, miten tilanne korjataan. Häpeily on turhaa ajan ja energian tuhlausta.
Vierailija kirjoitti:
Nyt on työnantajan markkinat, niin todellakin on palkkahalpuutus käynnissä.
Jaa on vai? Mikseivät he sitten uskalla avata edes rekryjä.
Vihaamanne HR-johtaja täällä. Muutama pointti.
Minä pidän parhaan kykyni mukaan huolta siitä, että palkkapolitiikka on tasapuolinen kaikille. Raami on mitä on ja ei, sen noudattaminen ei hävetä. Miksi hävettäisi? Yleensä työntekijä näkee vain oman kapean roolinsa, mikä on luonnollista. Minun tehtäväni on katsoa kokonaisuutta.
Mitä vaihtoehtoja olisi? Antaa kaikille mitä pyytää? Sehän se pidemmän päälle toimisi mainiosti juu ei.
Ajatus siitä, että minua jotenkin hävettäisi, on aika naivi ja perustuu aika mustavalkoiseen ajatteluun. Enemmän minua hävettäisi, jos reagoisin joka huutoon. Sitä tässä roolissa saa kuulla, mutta se nyt on ihan ymmärrettävää.
Aina jaksan ihmetellä sitä, miksi te huipputyypit, joille ei makseta ansionne mukaan, kuitenkin sitten pysytte meillä töissä?
Vierailija kirjoitti:
Hallintojohtaja ja henkilöstöpäällikkö on työnantajaa edustava henkilö jonka tuleekin ollahyvin työnsä tehdessään jossain määrin mulkvist henkilöstön silmissä.
Mitä oikein tarkoitat? Eli kiusata hyviä työntekijöitä jne.? Eikö moraalisi kolkuta?
Aika harvassa firmassa hr päättää palkoista, vaan ne tulee tessistä ja johdon linjauksista. Hr vaan toimeenpanee ne.
Älä ammu viestintuojaa.
Kun yksikönpäällikkö on sairas mieleltään, hr tukee hänen keksimiään valheita työntekijästä. Esimies taas tukee yksikönpäälliköä, koska on myötämielinen hänelle. Alainen jää yksin ja seuraukset on ikäviä. Valheet ilmoitetaan muille yksikön työntekijöille. Kukaan ei tietenkään kysy työntekijältä mitään. Liiton ihmiset vaikenevat tiukoissa paikoissa. Hr:n ja liiton edustajat eivät välitä työntekijästä.
Esimiehenä ei ole hävettänyt koskaan palkka-asiat. Palkoistahan neuvotellaan ja niiden seurauksena määritellään palkat.
Ei niitä tarvitse selitellä.
Mutta jos olisin esihenkilö, niin jo tuo titteli hävettäisi niin paljon, että ottaisin loparit.
Vierailija kirjoitti:
Hallintojohtaja ja henkilöstöpäällikkö on työnantajaa edustava henkilö jonka tuleekin ollahyvin työnsä tehdessään jossain määrin mulkvist henkilöstön silmissä.
Hr-päällikkö on usein nainen ja sitten esittää mukavaa ja leppoisaa mutta kokoajan haluaa työntekijän palkkaa pienentää!
Vierailija kirjoitti:
Minä pidän parhaan kykyni mukaan huolta siitä, että palkkapolitiikka on tasapuolinen kaikille. Raami on mitä on ja ei, sen noudattaminen ei hävetä. Miksi hävettäisi? Yleensä työntekijä näkee vain oman kapean roolinsa, mikä on luonnollista. Minun tehtäväni on katsoa kokonaisuutta.
Mitä vaihtoehtoja olisi? Antaa kaikille mitä pyytää? Sehän se pidemmän päälle toimisi mainiosti juu ei.
Ajatus siitä, että minua jotenkin hävettäisi, on aika naivi ja perustuu aika mustavalkoiseen ajatteluun. Enemmän minua hävettäisi, jos reagoisin joka huutoon. Sitä tässä roolissa saa kuulla, mutta se nyt on ihan ymmärrettävää.
Aina jaksan ihmetellä sitä, miksi te huipputyypit, joille ei makseta ansionne mukaan, kuitenkin sitten pysytte meillä töissä?
En minä ainakaan pysynyt. Mutt vastauksena kysymykseesi: suomessa on pelkkiä paskafirmoja ja velkavankeus. Itsellä ei ole velkavankeuta joten on varaa haistattaa paskayrityksille. Suurella osalla ei.
Vierailija kirjoitti:
Aika harvassa firmassa hr päättää palkoista, vaan ne tulee tessistä ja johdon linjauksista. Hr vaan toimeenpanee ne.
Älä ammu viestintuojaa.
Se viestintuoja voikin jatkossa tehdä myös minun työni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hr-päällikkö on usein nainen ja sitten esittää mukavaa ja leppoisaa mutta kokoajan haluaa työntekijän palkkaa pienentää!
Miksi me haluaisimme pienentää palkkaasi? Mitä hyötyä siitä olisi meille?
Vierailija kirjoitti:
Tunnistatko työntekijöistä ne tiimipelasjat, jotka auttavat toisia ja ovat niitä huipputyyppejä, vaikka eivät itse saisi siitä mitään? Nythän tulee vaikutelma, että arvostat vain mediaseksikkyyttä, ulkonäköä tai puhetaitoja, joilla niitä työpaikloja lähtökohtaisesti saadaan? Se ei kuitenkaan kerro tiimitaidoista.
Vierailija kirjoitti:
Tai ettei ole varaa maksaa yhtään enempää, vaikka firma tekisi ennätystulosta ja jakaisi ennätysosingot omistajille ja isot bonukset johdolle.
Täytyy olla korvaamaton, tai vaikeasti korvattavissa. Silloin saa palkaksi mitä vaan, ettei vaihda työpaikkaa.
Sun työn pystyy tekemään kuka tahansa.
Mitä työtä teet?
Kuinka pitkä koulutus?
Mikä palkka?
Kuinka monta tuntia kuukaudessa?
Näihin kysymyksiin ei KOSKAAN täällä vastata.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä sekoilette? Ei ihme, ettei tuolla käsityskyvyllä riitä kysyntää työmarkkinoilla.
Ei minulla esihenkilönä ole mahdollisuuksia kuin noudattaa koko firman palkkapolitiikkaa. Josta taas ei HR-osasto yksin päätä.
Juuri näin. Totta on sekin, että niille, joilla on firman kannalta olennaisia kykyjä, maksetaan enemmän. Jos omat palkkaneuvottelut eivät tuota tulosta, niin johtopäätös on tämä: olet firman mielestä juuri oikealla tasolla etkä ole firmalle olennaisen tärkeä -olet siis täysin korvattavissa. Lohdutuksen sanana, tämä pätee meistä suurimpaan osaan. Jos näet, että kykyjä ja osaamista löytyisi enemmän ja panoksesi aliarvioidaan rahallisesti, testaa markkina-arvosi etsimällä uutta työpaikkaa, perusta oma firma tai kehitä itseäsi - tai yksinkertaisesti ala suorittaa selvästi yli vaaditun minimin, jotta erotut joukosta. Ja jos olet sitä mieltä, että minimisuoritus riittää ellet saa sitä ennen lisää rahaa, kas siinä selitys sille, että lisärahaa ei tule jatkossakaan. Ei minkään firman omistajalla/johdolla ole moraalista velvollisuutta maksaa juuri sinulle yhtään sen enempää kuin mitä he arvioivat panoksesi arvoksi firmalle suhteessa alan yleisiin palkkoihin, oli se sitten minimipalkka tai korkeamman palkkaluokan homma.
Sen taakse kaikki hirviöt menevät. Lapsikaappaus ja -bisneksessä tehdään järkyttäviä rikoksia, samoin esimerkiksi äitiyshuollossa erittäin vakavia ja tuhoisia seksuaailrikoksia ja vauvoja mutiloidaan. He noudattavat vain käskyjä.
Terveen moraalin ja käsityskyvyn omaava ihminen ei ensinnäkään usko, että joku täytyy r aiskata ja silpoa, tai että jonkun aika on ala-arvoista kuin toisen 10 kertaa arvokkaampaa, jne. Kyllä sen henkilön joka tällaista tekee, on myös itse aidosti uskottava näin pystyäkseen sellaista tekemään. Terve ihminen nostaisi kädet pystyyn, sanoisi ei, ja vaihtaisi työpaikkaa, paljastaisi työnantajan pahuuden ja varoittaisi kanssaihmisiä. Paha sanoo, että noudatan vain käskyjä, ja toimii tuon pahuuden toimeenpanijana.a