Yksi sisaruksita hoitaa vanhaa vanhempaa, kaikki ilmestyvät perinnönjakoon
Sitä kuulee usein kritisoitavan, että nekin jotka ei osallistuneet vanhemman hoitoon, kärkkyvät perintöä. Tietysti, se kuuluu heille. Myös ne vanhemman itse hylkäämät lapset ovat laillisia perillisiä.
Jos joku hoitaa enemmän, niin se pitää huomioida silloin hoitaessa. Vanhempi joko ihan maksaa hoitamisesta ja avusta tai sitten huomioi testamentissa. Ei ole niiden muiden asia huomioida.
Mitä mieltä?
Kommentit (235)
Vierailija kirjoitti:
Pas ka laki, se kun on hoitanut vanhusta niin kuuluisi saada koko potti, muut saa jäädä ilman.
Mitäs yksi lapsista on marttyyri, ei kenenkään lapsen vastuulla ole huolehtia vnahemmistaan. Lapsi ei ole päättänyt syntyä maailmaan eikä ole siitä vanhemmilleen mitään velkaa.
Vierailija kirjoitti:
11.14 mummo 80
Joo niin se taitaa olla, että naiset pärjäävät paremmin/vanhemmaksi kotonaan.
Mutta mitä höpiset terveistä hoitokodeissa. Kirjoittiko joku, että terveet ovat hoitokodeissa?
Yli 80-vuotiaat naiset ovat sairaampia kuin samanikäiset miehet, joten miten he pärjäisivät miehiä paremmin kotonaan?
Vierailija kirjoitti:
Sisarusten hoitosuhde harvoin jakautuu tasaisesti, muttei myöskään vanhempien tarjoama apu ja tuki esim. pikkulapsiaikana.
Kuinkahan mun lapset tappelee. Toisella aikuiset lapset, myöhäisheränneellä taaperot. Joita en jaksa enää katsoa kun paha boomeri olen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
11.14 mummo 80
Mutta mitä höpiset terveistä hoitokodeissa. Kirjoittiko joku, että terveet ovat hoitokodeissa?
Yli 80-vuotiaat naiset ovat sairaampia kuin samanikäiset miehet, joten miten he pärjäisivät miehiä paremmin kotonaan?
No mummo 80 kirjoitti niin. Mitäs tähän sanoo itse mummo 80?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
11.14 mummo 80
Et edes tiedä kuinka sairaat pärjäävät kotonaan. Ehkä joskus tulet tietämään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
11.14 mummo 80
En tiiä, mieheni ja nuoremmat veljeni ovat jo kuolleet. Silmämääräisesti mummoja asuu yksin enemmän. Esim oma tuttavapiiri.
Se vanhemman hoitaminen täytyy tehdä halusta tai sitten velvollisuuden tunnosta, jos sellainen takaraivossa nakuttaa. Ainoa 'palkinto' siinä on se, että kokee itse tehneensä velvollisuutensa tai sitten jos on oikein hyvät välit vanhempiin, tekee sen rakkaudesta. Mitään oikeudenmukaisuutta tai tasapuolisuutta tässä elämässä on muilta turha odottaa. Jos sitä lähtee hakemaan, on jo valmiiksi hävinnyt. Jos vanhemmissa ei kiinnosta muu kuin raha, niin sitten on paras liiittyä muiden joukkoon ja pysyä kotonaan odottamassa perinnönjakoa.
Älkää käsittäkö väärin, en hyväksy epäoikeudenmukaisuutta ja inhoan ahneita k-päisiä ihmisiä. Mutta on lapsellista odottaa muilta ihmisiltä yhtään mitään, sukua tai ei. Tai pikemminkin juuri heiltä ei kannata odottaa mitään. Tämä tosiasia pitäisi aina olla mukana, kun tekee omia valintoja.
Aloittajalle. Vanhus maksaa ruokansa, hoitonsa, siivouksensa, lääkkeensä, mitä nyt tarvitsee.
Käy sinä vaan kahveella, älä kuppiasi huuhtaise mutta muista kertoa kuinka "hoidit." Ja vaatia maksua.
Näin ainoana lapsena totean, että kyyylllä, sisarukset tekevät ihmisestä jalomman ja vähemmän itsekkään :D:D:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tilanne on se, että sillä yhdellä nyt vain sattuu olemaan paremmat edellytykset olla vanhusten avuksi, mitä muilla.
Ei aina tarvitse tehdä vanhuksille jotain tai auttaa heitä. Monta kertaa riittäisi, että ollaan puhelimella yhteydessä ja käytäisiin muuten vaan käymässä, juttelemassa ja seuraa pitämässä vaikka vaan tunninkin verran, ihan vain kyläilemässä. Pari tuntia silloin tällöin löytyy jokaiselta aikaa!
Ei kai kukaan ole muuta väittänytkään? Eiköhän kaikki, joilla on vanhempiinsa välit kunnossa, soittele ja heitä käy myös tapaamassa, kun aikaa liikenee. Mutta kyllä tässäkin voi olla "edellytyksissä" eroja. Varmasti pohjois-Suomesta töiden perässä pääkaupunkiseudulle muuttaneella ruuhkavuosia elävällä ne välit venyy pidemmiksi, mitä sinne kotikonnuille jääneellä, jonka elämä ei ole ihan yhtä
Huooh. Joo, jos on satoja kilometrejä väliä, asia on vähän eri juttu.
"Älä ,oikeestiko? En kyllä ymmärtänyt sitä"
Haloo nro 87! En saa lainattua viestiäsi, mutta millainen dorka ei osaa lukea eikä ymmärtää lukemaansa? En missään sanonut, että puhun itsestäni. Sulla on nyt jotkut tosi vahvat defenssit päällä, kun mainitsin sanan narsistinen muori. Mistäköhän johtuu?
Mulla ei ole mitään veljeä, vanhempani ei tarvitse apua, eikä mikään sanomasi koske minua. Jos olet itse osallisena narsistisesti rakennetussa perhesysteemissä niin hae apua, äläkä projisoi muihin!
Jos yksi sisaruksista käyttää paljon enemmän aikaansa vanhemman auttamiseen, kyllä hänen pitäisi saada siitä palkka. Ei (vuosia) jatkuva oman vanhan vanhemman kuskaaminen lääkäriin, kodinhoidossa auttaminen, kaupassa käyttäminen / kauppakassien toimittaminen, laskujen maksaminen, ja yleismiesjantusena toimiminen väsyneenä töiden jälkeen omien lasten hoidon ohella useinkaan mitään mukavaa tai helppoa ole.
Usein tämä auttajan rooli lankeaa sille, joka asuu lähellä. Jos haluaa olla vanhempiensa kanssa tekemisissä, kannattaa asua lähellä. Jos elämän muut asiat ovat tärkeämpiä, voi asua missä lystää. Mutta sitten ei pidä olla pahoillaan siitä, että sisarus sai perinnönjaossa 10ke enemmän perintöä vuosikausia jatkuneesta vanhemman auttamistyöstä. Minä vanhempana arvostan lasta, joka raivaa minulle tilaa elämäänsä ja auttaa välttämättömissä asioissa. Näistä asioista kannattaa puhua jo auttamistyön alussa avoimesti kaikkien osapuolten kanssa.
Tuttavalleni kävi niin, että muutti kotipaikkakunnalta Helsinkiin nuorena ja jäi sinne, perusti perheen jne.. Kotipaikkakunnalla on iso ja vanha maa/metsätila, jonka töissä tuttavani ei auttanut pitkän matkan takia käytännössä ollenkaan aikuisiällään. Nyt sitten on pahoillaan, koska perheen isoisä päätti myydä tilan perinnöksi hullun halpaan hintaan tuttavani veljelle. Siksi, koska tämä veli asuu tällä kotipaikkakunnalla ja on tehnyt koko aikuisikänsä töitä kotitilalla.
Opetus: jos haluat saada perintöä, asu lähellä vanhempiasi ja auta heitä. Jos et auta, tai auttaminen on vähäistä, varaudu siihen, että vanhempasi suosivat heitä auttanutta sisarustasi. Siis sitä henkilöä, joka on tehnyt vuosikymmenten aikana tuhansia tunteja ilmaista tai puoli-ilmaista työtä vanhempien hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
11.14 mummo 80
En tiiä, mieheni ja nuoremmat veljeni ovat jo kuolleet. Silmämääräisesti mummoja asuu yksin enemmän. Esim oma tuttavapiiri.
Sitä minäkin, että ikäihmisellä on tietoa jo , miten se on mennyt naapurustossa ja suvussa. Sama meillä, että kyllä ne mummelit enimmäkseen yksin ovat pärjäilleet kotona pidempään. Poikkeuksia on. Yksi setäni se pitkälti yli 9-kymppisenä eleli yksin asunnossaan ja hoiti kauppa-asiansakin itse.
Vierailija kirjoitti:
Jos yksi sisaruksista käyttää paljon enemmän aikaansa vanhemman auttamiseen, kyllä hänen pitäisi saada siitä palkka. Ei (vuosia) jatkuva oman vanhan vanhemman kuskaaminen lääkäriin, kodinhoidossa auttaminen, kaupassa käyttäminen / kauppakassien toimittaminen, laskujen maksaminen, ja yleismiesjantusena toimiminen väsyneenä töiden jälkeen omien lasten hoidon ohella useinkaan mitään mukavaa tai helppoa ole.
Usein tämä auttajan rooli lankeaa sille, joka asuu lähellä. Jos haluaa olla vanhempiensa kanssa tekemisissä, kannattaa asua lähellä. Jos elämän muut asiat ovat tärkeämpiä, voi asua missä lystää. Mutta sitten ei pidä olla pahoillaan siitä, että sisarus sai perinnönjaossa 10ke enemmän perintöä vuosikausia jatkuneesta vanhemman auttamistyöstä. Minä vanhempana arvostan lasta, joka raivaa minulle tilaa elämäänsä ja auttaa välttämättömissä asioissa. Näistä asioista kannattaa puhua jo auttamistyön alussa avoimest
Joo no ei ketään voi pakottaa jäämään kotikonnuille asumaan jonnekin hevon jeeraan. Koulutuspaikkoja ei ole pikkupaikkakunnilla , eikä töitäkään. Tyhmää tekstiä sulla.
Ei sun mukulas tai muiden mukuloiden velvollisuus ole pitää mamman essun nauhasta kiinni loppuikäänsä tai papan asioiden hoito siinä nurkilla asuen.
Peräkammarin pojat on sitten erikseen. Nehän jää kyllä mamman ja papan kans asumaan. Tai ainakin siihen lähiseudulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei hoitosuhde määritä että kuka on perillinen ja kuka ei.
Eipä, mutta onko se reilua että yksi hoitaa muoria ja hänen asioitaan lähes päivittäin, ja toinen käy jouluna hakemassa lahjarahakuoren?
Se on itsekin siirryttävä niiden joukkoon, jotka "hakevat jouluna rahakuoren". Ihmiset, sukulaisetkin, ovat itsekkäitä ja oikeutta saa vain sen verran kuin itse vaatii (aina ei silloinkaan).
Jos sitten vanhus ja sisarukset haluavat, että autetaan ja se itsellekin sopii, sitten mietitään mikä on kohtuullinen korvaus auttajalle.
Eikös se vanhempi.muista sujauttaa satasia? Et auta jos ei huvita. Et edes käy jos ei huvita. Terveisin mummo 80 v
Sisarukset eivät ole korvausvelvollisia, nypi äitis eläke itellesi. Hänhän sen "avunkin" saa.
Elämässä on asioita, jotka täytyy hoitaa, vaikkei aina itseä niin huvittaisi. Omien vanhempien hoitaminen tarvittaessa kuuluu niihin. Ja jos auttettava niin haluaa.
Tosin vanhemman pitäisi korvaus hoitaa jo itse, joko eläessään tai sitten testamentissaan eli niille, jotka eivät ole auttaneet, vain lakiosa.
Meillä on tällä hetkellä tämä tilanne. Hoidan ja autan paljon 84-vuotiasta äitiäni. Mulla on 1 velikin, mutta hän asuu toisella paikkakunnalla, sen takia jo homma kaatuu mulle. Mutta en mä kyllä odota mitään erityistä saavani tästä että auttelen. Olen vaan kiitollinen jokaisesta päivästä kun äiti on vielä elossa.
Vierailija kirjoitti:
10.51 sulle
Onko sulla autismi?
Ei sun sisarukset ole sulle jättäneet mitään hoitoon. Sun sisarukset eivät ole sulle mitään velkaa. Sinun ei ole pakko hoitaa vanhempaasi.
Vanhempasi voi ostaa palvelun kotiinsa. Jos ei pärjää, niin hoitolaitokseen. Oletko omaishoitaja?
Pakottaako joku sinua hoitamaan vanhempaasi?
Ei kaikilla vanhuksilla ole varaa ostaa palveluja kotiin.
Taidat perinnönjaossa olla niitä, jotka käsi ojossa on tappelemassa, jos toinen sisarus on saamassa enemmän.
11.43
Ei ole velvoitetta hoitaa omia vanhempia. Ei tarvittaessa eikä muulloinkaan. Oleksä nyt ottanut tosissaan sen jonkun jutun, jossa tällainen systeemi olisi velvoittava?
Näin se ikävä kyllä usein menee. Hyeenat kerääntyvät haaskalle, ja lisäksi hamuavat ne maukkaimmat palat.
Kirjoitti että miehiä enemmän. Johtopäätös; he sairaita, samanikäiset naiset terveitä.