Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ihmisillä on varaa polttaa tupakkaa?

Vierailija
24.10.2025 |

Työskentelen ihmisten kanssa, joilla on useimmilla taloudellisia ongelmia ja he elävät sosiaalietuuksien varassa. Moni heistä polttaa tupakkaa ja mietin millä rahalla he sen rahoittavat? Heillä on lapsia ja jatkuva pula rahasta, ruoasta, vaatteista ja käyttötavaroista.

Jos ihminen polttaa askin päivässä ja askin hinta on 13,20€, se tekee kuussa jo noin 400€. Jos pariskunnasta molemmat polttavat, niin loppusumma on lähes 800€ kuukaudessa.

Lopetin itse tupakoinnin 10 vuotta sitten ja yksi syy siihen oli rahanmeno, mutta silloin tupakan hinta oli pienempi ja minulla myös hyvät tulot siitä maksella.

Tiedän, mikä helketti on päästä irti tupakasta, mutta silti ihmettelen, että on ikään kuin tabu puhua ihmisen kanssa siitä, kuinka paljon lapsiperheen taloudessa rahaa uppoaa pelkästään tupakkaan. Samalla kuitenkin käydään perusteellista keskustelua ihan jo lapsen perustarpeiden rahoittamisvaikeuksista ja siitä miltä taholta nyt yritetään seuraavaksi saada tukea näihin arjen asioihin. Miksi ihminen kuvittelee olevan rahaa sellaiseen, johon ei todellisuudessa ole? 

Kommentit (92)

Vierailija
81/92 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi monet polttaa viisi tai vähemmän tupakkaa päivässä.

Miksi aina odotetaan että polttaa askin päivässä?

Monet köyhät kerää maasta tumppeja ja kuivaa ottaen tupakanpurut talteen ja tekee sätkiä niistä. Paperi on tosi halpaa.

Vierailija
82/92 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monessa vähävaraisessa taloudessa lapsiin kohdistuvat menot eivät olekaan suurimmat vaan vanhempien omat menot (tupakointi, alkoholituotteet). Moni isä ja myös jotkut äidit käytännössä juovat ja polttavat lähes kaikki perheen rahat. Minä itse poltin 40 vuotta, mutta en aiheuttanut sillä muille ahdinkoa koska olen sinkku. Tupakointiin käyttämälläni rahasummalla olisin saanut paljon sellaista mitä muillakin on, mutta minulta puuttuu kuten omistusasunnon. Tupakan polton lopetin eläkkeelle jäätyäni ja siitä syystä ettei minulla ollut enää varaa polttaa tai jos olisin jatkanut polttamista olisin joutunut tinkimään kaikesta muusta. Rahalla on vaikutuksensa tupakointiin ja olisi se tupakka-askin hinta saanut olla jo kauan sitten kaksinkertainen jolloin olisin minäkin jo aiemmin ymmärtänyt lopettaa koska ei se tupakoinnin lopettaminen kuitenkaan niin ylitsepääsemättömän vaikeaa kuitenkaan ollut.

Jos olisit tuon 40 vuotta pistänyt rahasi indeksirahastoihin tupakan sijaan, olisit rikas. Korkoa korolle on ihme jonka harva ymmärtää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/92 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut sanoo että tuet on hyvät ja ne jotka elää sosialiturvan varassa saavat käyttörahaakin muiden etuuksien päälle. Paljon toisaalta yksinasuvia lapsettomia joilla oikeasti tiukkaa, tiedän montakin tapausta, mut sit toinen puoli on kuten ap kirjoitti. Hirvittävä ero kun toinen puoli työttömistä pystyy hummailemaan miten sattuu ja toinen puoli taas kamppailee päivittäin rahojen riittämisen kanssa. 

Vierailija
84/92 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nikotiini aiheuttaa riippuvuuden, mutta tupakoitsija ei tajua sitä, heti kun ymmärtää mistä on kysymys, pystyy lopettamaan tupakoinnin.

Eräs vuosikymmeniä tupakoinut, jatkuvasti yskivä mies sairasti influenssan, jonka aikana ei rööki maistunut. Lopetti kertalaakista ja totesi, että jos olisi tajunnut, miten helppoa lopettaminen on, olisi tehnyt sen jo vuosia sitten. Ei siis minkään sortin korvaavia tuotteita käyttänyt, kun sellaisia ei ollut tarjollakaan. 

Vierailija
85/92 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota mä ihmettelin jo lapsuuskodissani.

Vierailija
86/92 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huhhuh, onpas sen röökiaskin hinta noussut vuoden 2018 jälkeen kun sammui viimeinen.

mää lopetin 2011 ja silloin Smart iso aski oli vitosen

Vierailija
87/92 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tupakointi on nykyään ainoastaan noloa. Vähän kuin merkki siitä, että ei hallitse mielitekojaan.

samoin alkoholin juominen

88/92 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa olen ihmetellyt. Monet köyhät tupakoivat. Kun olen joskus joutunut käymään työkkärin jutuissa niin niissä on paljon ollut tupakoivia.

Tupakoinnin lopettaminen on näille upea "ässä hihassa" jos vaikka vuokra tai muut menot yllättäen kasvavat. Lopettaa vain tupakoinnin niin rahaa vapautuu lisää käyttöön ihan huomattavasti. Mitään ei menetä, saa vain rahaa sekä terveydelle suotuisammat olosuhteet.

Vierailija
89/92 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanonpahan vain että nikotiinikoukku on viheliäinen sellainen. Itselläni menee melkein satanen nikotiinituotteisiin ja ehkä joku 50 lisäksi tupakkaan itseensä. Poltan muutaman päivässä tai en lainkaan. Mutten pystyisi polttamaan näin vähän, ellei olisi korvaustuotetta käytössä. Siitä taas tuntuu olevan aivan mahdotonta päästä eroon. Mielelläni pääsisin, koska tuolle rahalle olisi muutakin käyttöä.

Suosittelen lukemaan tuon Stumppaa tähän -kirjan. Älä lopeta tupakointia, vaan lue hartaudella ja käy tupakalla. Pohdi asiaa, vedä savut ja pohdi. Ota tähän kaikki maailman aika jota tarvitset. Jätä korvaustuotteet kauppaan koska niihin liittyy kuvitelmia terveystuotteesta. Jossain kohtaa homma naksahtaa ja pystyt jättämään tupakan. Fyysiset vieroitusoireet kestävät 1-3 vkoa. Sen jälkeen kaikki on psyykkistä työtä omien pelkojen kanssa ja uusien toimintatapojen opettelu

Olen kyllä lukenut sen parikin kertaa. Ei auttanut paitsi sillä tavalla, että lopetin kyllä silloinkin. Olen lopettanut kymmeniä kertoja varmaan jo tähän mennessä. Muutama kuukausi menee hyvin, sitten repsahdan aina uudelleen. Olen ollut polttamatta myös useamman kerran yli puoli vuotta ja kerran yli vuodenkin. Nikotiinia olen yrittänyt lopettaa vain kerran. Se se juurisyy on, siitä kun pääsisi kokonaan.

-se nikotiinikoukussa oleva

Vierailija
90/92 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kestää tupakka-aski viikon. Haen tupakat Virosta. Näin ollen tupakkaan menee vain ~20 e kuukaudessa. Moni ihmettelee, miksen samantien lopeta, kun poltan kuitenkin vain 2-3 tupakkaa päivässä. Kyse on puhtaasti nautinnosta. Haluan aamukahvin kanssa polttaa tupakan, kahvi ilman tupakkaa ei vain maistu. Ruuan päälle tupakka kruunaa päivällisen. Illalla ennen nukkumaan menoa vielä tupakka rauhassa polttaen omissa oloissaan siirtää kehon moodin yötilaan. 

Tätä voisi verrata ihmiseen, joka ennen söi levyn suklaata päivässä, ja nykyään 3 palaa suklaata. Kuka häntä moittii? Ei kukaan. Antakaa siis meidän kohtuullisesti tupakoivien olla ja elää rauhassa ilman jatkuvaa kyttäystä, tuomitsemista, lyttäämistä ja ihmettelyä.

Vierailija
91/92 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Röökiaski yli kympin ja kestää päivän. Nikotiinipussi purkki Lundgrens 6,60e ja kestää 3pv.

Vierailija
92/92 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmisillä on varaa polttaa tupakkaa, ja hirveä elämäntarina. En jaksa lukea kun on jotain valitusta 100% varmuudella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kahdeksan