Miten ihmisillä on varaa polttaa tupakkaa?
Työskentelen ihmisten kanssa, joilla on useimmilla taloudellisia ongelmia ja he elävät sosiaalietuuksien varassa. Moni heistä polttaa tupakkaa ja mietin millä rahalla he sen rahoittavat? Heillä on lapsia ja jatkuva pula rahasta, ruoasta, vaatteista ja käyttötavaroista.
Jos ihminen polttaa askin päivässä ja askin hinta on 13,20€, se tekee kuussa jo noin 400€. Jos pariskunnasta molemmat polttavat, niin loppusumma on lähes 800€ kuukaudessa.
Lopetin itse tupakoinnin 10 vuotta sitten ja yksi syy siihen oli rahanmeno, mutta silloin tupakan hinta oli pienempi ja minulla myös hyvät tulot siitä maksella.
Tiedän, mikä helketti on päästä irti tupakasta, mutta silti ihmettelen, että on ikään kuin tabu puhua ihmisen kanssa siitä, kuinka paljon lapsiperheen taloudessa rahaa uppoaa pelkästään tupakkaan. Samalla kuitenkin käydään perusteellista keskustelua ihan jo lapsen perustarpeiden rahoittamisvaikeuksista ja siitä miltä taholta nyt yritetään seuraavaksi saada tukea näihin arjen asioihin. Miksi ihminen kuvittelee olevan rahaa sellaiseen, johon ei todellisuudessa ole?
Kommentit (74)
Miten niin onko varaa? Ei 13€/pv ole paljoa. Se on 1/3h palkka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopetin v. 2018 jonka jälkeen olen säästetyillä rahoilla ostanut ajokortin ja auton; reissannut joka vuosi 2-3 matkaa. Lisäksi mulla on säästötilin saldo yli 10 000 €.
Mikään näistä ei olisi ollut mahdollista jos olisin jatkanut tupakan ostamista.
Ajattele miten rikas olisit, jos et olisi koskaan polttanut
Ei sitä kannata jälkikäteen ajatella, masentuu vaan ja lopettaminen vaikeutuu. Ajattelee mieluummin tulevaisuutta ja mitä sillä rahalla saisi vaikka kuukauden päästä jos nyt lopettaa.
Oletko koskaan katsonut maahan heitettyjä tupakka askeja, suurimmassa osassa niissä on Venäläinen tai Virolainen varoitus teksti, Suomessa trokareilla on kissan päivät, kauppa käy.
Poltin pitkään vielä syövän jälkeenkin! Idiootti minä. Lopetin kolme vuotta sitten, eka vuosi nikotiinituotteilla ja nyt jo kaksi kokonaan ilman.
Sama dominovaikutus ja vähän lisää kuin tuolla toisellakin. Kaikki muuttui terveellisemmäksi elämässä. Ongelmana oli se, että olin tietämättäni kaksikymmentä vuotta aina mennyt tupakalle, kun olin vihainen enkä ollut oppinut käsittelemään millään lailla vihan tai kiukun tunteita. Olikin kovaa kyytiä vuoden verran, kun kaikki ympärillä olevat hyväksikäyttäjät, rajattomat, päihderiippuvaiset, vaativat uhriutujat, väkivaltaiset, mitätöivät mukaystävät ja syyllistävät sukulaiset saivat kyytiä.
Mutta nyt, best times of my life! <3
Käyn itselle tupakat Tallinnasta ja Haaparannasta ostamassa. Ruotsista nuuskat myyntiin ja Tallinnasta vodkat, lonkerot ja oluet. On aikaa reissata niin ihan hyvän korvauksen saa.
On ihmisiä, jotka ovat polttaneet lapsesta asti. Ovat aloittaneet silloin kun tupakointi vielä hyväksyttiin. Eivät he nyt kuuskymppisenä pysty enää lopettamaan. Siinä vaiheessa tupakan hinnalla ei ole merkitystä. Jos valintaan mennään, niin syöminen jätetään, mutta tupakoidaan.
Tupakkaan kiinnijäänyt on mieluummin syömättä kuin tupakoimatta.
Mä olen 67 vuotias ja olen polttanut kymmenvuotiaasta. Nyt on todettu keuhkoahtaumatauti ja kehotetaan lopettamaan tupakointi.
Ei siitä enää mitään järkeä ole kun paskat on jo housussa.
Tupakoinnin vastustaminen pitäisi lähteä siitä, että kukaan ei sitä aloita, ei siitä, että ikänsä polttaneita yritetään lopettamaan.
Poltan sätkiä ja mulla menee n.250€/kk tupakkaan, ei ole miestä, lapsia, lemmikkejä
Vierailija kirjoitti:
Tuo on juuri syy miksen missään tapauksessa anna rahaa mihinkään kotimaisiin joulukerjäyksiin, missä silmät kostuen uhriudutaan ja kerjätään rahaa lasten lahjoihin. Suurin osa julkisista sympatiankerjääjistä näyttää siltä, että rahaa tekoripsiin, tatuointeihin, kaljaan, roskaruokaan ja tupakkaan kyllä on. Tiedän lasten ja työnikin kautta useamman tukien varassa elävän perheen, jossa näin myös on ja surutta kuvataan kaikki mitä irti lähtee.
Jos menee rööki lasten edelle, menkööt itseensä. Se juuri mahdollistaa tämän touhun, että lapset saavat erinäisistä järjestöistä reput, lahjat ja harrastukset. Vanhempi ei joudu missään vaiheessa ottamaan vastuuta, rahat voi käyttää itseensä, koska joku oman sädekehänsä kiillottelija kuitenkin heltyy kustantamaan lapsille mukavia juttuja.
Näin! 😡
En ole koskaan polttanut. Mun suvussa isoisät oli viimeiset polttaneet. Kuolivat 1944 ja 1964.
Toinen isoisä poltti 2,5 askia päivässä.
Tupakan verotus on aivan kohtuutonta. Ne on juurikin nykyään vähätuloisia, jotka polttaa yleensä.
Sitä ei korosteta tarpeeksi, että yli puolet polttavista saa keuhkoahtaumataudin.
Työskentelen ihmisten kanssa, joilla on useimmilla taloudellisia ongelmia ja he elävät sosiaalietuuksien varassa. Moni heistä polttaa tupakkaa ja mietin millä rahalla he sen rahoittavat? Heillä on lapsia ja jatkuva pula rahasta, ruoasta, vaatteista ja käyttötavaroista.
On selvää, ettei sosiaalietuuksien varassa olevalla olisi varaa laittaa satoja euroja tupakkaan. Minun tuntemani kuvaamasi kaltaiset tapaukset käärivät sätkiä, joten ei ihan niin kallista. Se on silti pois muista välttättömistäkin menoista, kuten ruoka.
Miten tämä sitten onnistuu? Ruoat haetaan ruokajakelusta ja mitä ei sieltä saada, ostetaan halvinta mahdollista. Terveydestä viis. Kaikesta muustakin säästetään. Moni ottaa velkaa, pikavippejä yms, lainailee jatkuvasti tutuilta (eikä välttämättä maksa takaisin). Jossain vaiheessa menee luottotiedot. Viimeistään sitten pitää siirtyä kyseenalaisiin tapoihin hommata rahaa.
Toisin sanoen: ei, köyhällä ei ole varaa laittaa satoja euroja tupakkaan!
Vierailija kirjoitti:
Tuo on juuri syy miksen missään tapauksessa anna rahaa mihinkään kotimaisiin joulukerjäyksiin, missä silmät kostuen uhriudutaan ja kerjätään rahaa lasten lahjoihin. Suurin osa julkisista sympatiankerjääjistä näyttää siltä, että rahaa tekoripsiin, tatuointeihin, kaljaan, roskaruokaan ja tupakkaan kyllä on. Tiedän lasten ja työnikin kautta useamman tukien varassa elävän perheen, jossa näin myös on ja surutta kuvataan kaikki mitä irti lähtee.
Jos menee rööki lasten edelle, menkööt itseensä. Se juuri mahdollistaa tämän touhun, että lapset saavat erinäisistä järjestöistä reput, lahjat ja harrastukset. Vanhempi ei joudu missään vaiheessa ottamaan vastuuta, rahat voi käyttää itseensä, koska joku oman sädekehänsä kiillottelija kuitenkin heltyy kustantamaan lapsille mukavia juttuja.
Tunnistan ongelman, mutta se ei ole lasten syytä. Pitääkö lasten olla ilman lahjoja ja harrastuksia, koska vanhempien elämänhallinta on täysin kadoksissa? Miten lapsi voi olla syrjäytymättä, jos hänet käytännössä suljetaan yhteiskunnan ulkopuolelle? Vanhempiaan ei kukaan voi valita.
Nykyään on ongelmana enemmän huu meet. Tupakki o sivuseikka.
Huu meista on enemmän ongelmaa ja enemmän rahankulua.
Sanonpahan vain että nikotiinikoukku on viheliäinen sellainen. Itselläni menee melkein satanen nikotiinituotteisiin ja ehkä joku 50 lisäksi tupakkaan itseensä. Poltan muutaman päivässä tai en lainkaan. Mutten pystyisi polttamaan näin vähän, ellei olisi korvaustuotetta käytössä. Siitä taas tuntuu olevan aivan mahdotonta päästä eroon. Mielelläni pääsisin, koska tuolle rahalle olisi muutakin käyttöä.
Miten kessu eroaa tupakasta?
Sitähän viu itse viljellä laillisesti, ymmärtääkseni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä köyhillä on lemmikkejä ja käyttävät erilaisia päihteitä kuten tupakkaa. Ovat varmasti yksi selittävä tekijä köyhyydelle.
Juurisyy ja selittävä tekijä köyhyydelle on ihan rehellinen tyhmyys. Tyhmyys aiheuttaa sen, että ei ymmärretä tehdä järkeviä valintoja. Otetaan lemmikkejä ja tuhlataan tupakkaan. Kukaan älykäs ei nykypäivänä polta, ne ovat juuri näitä elämänkalluja.
Jaa. Aika monen köyhyyden aiheuttaa sairastuminen. Siinä ei paljon äly auta. Eikä raittiuskaan.
Vierailija kirjoitti:
On ihmisiä, jotka ovat polttaneet lapsesta asti. Ovat aloittaneet silloin kun tupakointi vielä hyväksyttiin. Eivät he nyt kuuskymppisenä pysty enää lopettamaan. Siinä vaiheessa tupakan hinnalla ei ole merkitystä. Jos valintaan mennään, niin syöminen jätetään, mutta tupakoidaan.
Tupakkaan kiinnijäänyt on mieluummin syömättä kuin tupakoimatta.
Mä olen 67 vuotias ja olen polttanut kymmenvuotiaasta. Nyt on todettu keuhkoahtaumatauti ja kehotetaan lopettamaan tupakointi.
Ei siitä enää mitään järkeä ole kun paskat on jo housussa.
Tupakoinnin vastustaminen pitäisi lähteä siitä, että kukaan ei sitä aloita, ei siitä, että ikänsä polttaneita yritetään lopettamaan.
Luulen, että silti kannattaa lopettaa. Se ehkä auttaa tulaasi ainakin vähön. Kysy lääkäreiltä.
Mun isoisä (kuten aiemmin kerroin) poltti 2,5 askia päivässä. Kun sai ekan sydänkohtauksen 45-vuotiaana ja elinaikaa 3-5 vuotta, niin lopetti heti täysin tupakoinnin.
Tuohon aikaan ei ollut koevaushoitoakaan. Eli sitten sen 5 vuotta ja kuoli toiseen sydänkohtaukseen.
En ole koskaan polttanut. En ymmärrä kans miksi monet polttaa. Minun veli polttaa ja sillä ei rahaa yleensä ole. Äitini kuoli keuhko ahtaumaan.
Aloitin tupakoinnin kymmenen vanhana. Poltan kaksi askia norttia päivässä. Tykkään myös ottaa kuppia. Töissä käyn ja rahat riittää hyvin. M37
Jos sinulla, ap, ei ole varaa tupakoida, niin omapa on ongelmasi.