Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten ihmisillä on varaa polttaa tupakkaa?

Vierailija
24.10.2025 |

Työskentelen ihmisten kanssa, joilla on useimmilla taloudellisia ongelmia ja he elävät sosiaalietuuksien varassa. Moni heistä polttaa tupakkaa ja mietin millä rahalla he sen rahoittavat? Heillä on lapsia ja jatkuva pula rahasta, ruoasta, vaatteista ja käyttötavaroista.

Jos ihminen polttaa askin päivässä ja askin hinta on 13,20€, se tekee kuussa jo noin 400€. Jos pariskunnasta molemmat polttavat, niin loppusumma on lähes 800€ kuukaudessa.

Lopetin itse tupakoinnin 10 vuotta sitten ja yksi syy siihen oli rahanmeno, mutta silloin tupakan hinta oli pienempi ja minulla myös hyvät tulot siitä maksella.

Tiedän, mikä helketti on päästä irti tupakasta, mutta silti ihmettelen, että on ikään kuin tabu puhua ihmisen kanssa siitä, kuinka paljon lapsiperheen taloudessa rahaa uppoaa pelkästään tupakkaan. Samalla kuitenkin käydään perusteellista keskustelua ihan jo lapsen perustarpeiden rahoittamisvaikeuksista ja siitä miltä taholta nyt yritetään seuraavaksi saada tukea näihin arjen asioihin. Miksi ihminen kuvittelee olevan rahaa sellaiseen, johon ei todellisuudessa ole? 

Kommentit (66)

Vierailija
21/66 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä on riippuvuus. Riippuvuus, joka tuo tullessaan niin paljon hyvää, että siitä on vaikeaa irtaantua. Sen tilalle tarvittaisiin korvaushoito, kuten heroiinille. Se on heroiinin jälkeen maailman toiseksi koukuttavin aine, joskaan ei niin vaarallinen eikä tuhoa koko elämää. Päin vastoin, se auttaa kestämään moniakin vastoinkäymisiä elämässä. Psykiatria ei ole osannut tai halunnut kehittää mitään korvaavaa, yhtä tehokasta ainetta tupakan tilalle. Ehkä kyse on rahoituksesta tai siitä, että tupakoinnin haitat yhteiskunnalle ovat pienet verrattuna päihteisiin, jotka aiheuttavat muille ihmisille näkyviä haittoja vaaroina tai uhkina.

1. Riippuvuus ei tuo tullessaan mitään hyvää.

2. Tupakanpolttajan harha (tiedän mistä puhun, kun 28 vuotta poltin) on se, että kun noissa stressaavissa elämäntilanteissa pistät palamaan ja tunnet olosi paremmaksi niin se ei ikävä kyllä tarkoita sitä, että olisit saanut röökistä jotain ekstraa vaan ainoastaan normalisoit tilanteesi ja nikotiinia on taas systeemissäsi jonka aivojen röökiriippuvuuskeskus palkitsee mielihyvällä. Tupakoimaton saa saman kun tekee siinä stressaavassa tilanteessa sen seitsemän minuutin kävelyn (vastaa matkaa röökille ja takaisin), mutta tuhoamatta keuhkojaan.

Vierailija
22/66 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä on riippuvuus. Riippuvuus, joka tuo tullessaan niin paljon hyvää, että siitä on vaikeaa irtaantua. Sen tilalle tarvittaisiin korvaushoito, kuten heroiinille. Se on heroiinin jälkeen maailman toiseksi koukuttavin aine, joskaan ei niin vaarallinen eikä tuhoa koko elämää. Päin vastoin, se auttaa kestämään moniakin vastoinkäymisiä elämässä. Psykiatria ei ole osannut tai halunnut kehittää mitään korvaavaa, yhtä tehokasta ainetta tupakan tilalle. Ehkä kyse on rahoituksesta tai siitä, että tupakoinnin haitat yhteiskunnalle ovat pienet verrattuna päihteisiin, jotka aiheuttavat muille ihmisille näkyviä haittoja vaaroina tai uhkina.

Kun katsoo suurperheen isän kuolemaa nuorena keuhkosyöpään, voi syntyä toisenlainen käsitys tupakan koko elämää tuhoavasta vaikutuksesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/66 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monessa vähävaraisessa taloudessa lapsiin kohdistuvat menot eivät olekaan suurimmat vaan vanhempien omat menot (tupakointi, alkoholituotteet). Moni isä ja myös jotkut äidit käytännössä juovat ja polttavat lähes kaikki perheen rahat. Minä itse poltin 40 vuotta, mutta en aiheuttanut sillä muille ahdinkoa koska olen sinkku. Tupakointiin käyttämälläni rahasummalla olisin saanut paljon sellaista mitä muillakin on, mutta minulta puuttuu kuten omistusasunnon. Tupakan polton lopetin eläkkeelle jäätyäni ja siitä syystä ettei minulla ollut enää varaa polttaa tai jos olisin jatkanut polttamista olisin joutunut tinkimään kaikesta muusta. Rahalla on vaikutuksensa tupakointiin ja olisi se tupakka-askin hinta saanut olla jo kauan sitten kaksinkertainen jolloin olisin minäkin jo aiemmin ymmärtänyt lopettaa koska ei se tupakoinnin lopettaminen kuitenkaan niin ylitsepääsemättömän vaikeaa kuitenkaan ollut.

Vierailija
24/66 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla jää eläkkeestä + asumistuesta vuokran jälkeen alle 850 euroa/kk. Siitä sähköt, netti, vakuutukset, lääkkeet ja lääkärikäynnit. Jos polttaisin tupakkaa, ei olisi rahaa syömiseen eikä mun lemmikkini ruokaan. No, eipä ole tullut muutenkaan mieleen polttaa, eikä juoda alkoholiakaan. 400/kk on valtava summa pienituloiselle, varsinkin jos on lapsia! 

Vierailija
25/66 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tupakointi on nykyään ainoastaan noloa. Vähän kuin merkki siitä, että ei hallitse mielitekojaan.

Niin siis ihmiset ei esim herkuttele ja harrasta seksiä siksi kun ei hillitse itseään? Tai harrasta liikuntaa josta tulee hyvä olo?

Vierailija
26/66 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä köyhillä on lemmikkejä ja käyttävät erilaisia päihteitä kuten tupakkaa. Ovat varmasti yksi selittävä tekijä köyhyydelle. 

Höpöhöpö

Vierailija
27/66 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla menee n 100e kuussa kun ostan ryssäröökiä. Jos samalla hinnalla saisi nikotiinikorvaustuotteita Suomesta niin ostaisin mieluummin niitä, en ole ylpeä tästä tavasta. Ruokaan mulla ei mene läheskään ns normaali ihmisen verran.

Valtio tekee kaikilla verojen korotuksilla vaan haittaa itselleen.

Vierailija
28/66 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakkariippuvuus luo harhan, jossa ihminen kuvittelee nikotiinin tuovan lisäarvoa elämään. Itse lopetin, kun tajusin miten nikotiini on kiinteä osa omaa elämänhallintaa ja tunnesäätelyä. Kun kävin tupakalla, ajatukset alkoivat virrata, ongelmat ratketa ja mieliala parantua sekä se tarjosi pienen tauon käsillä olevaan asiaan. Kun palasin puuhiini, pari tuntia hommat sujui, mutta sitten alkoi ajatus livetä, keskittyminen hajota ja mieleen tulla, että meniskö ja milloin menis tupakalle. Todellisuudessa nikotiinipitoisuuden laskiessa, elimistö reagoi  näinä epämiellyttävinä tuntemuksina ajaen käyttöjärjestelmää taas uuden nikotiiniannoksen hankintaan. Mihin tahansa menin, eka asia oli tarkistaa miten siellä pääsee tuopakalle ja onhan nyt riittävästi tupakkaa saatavilla. 

Kun tajusin,  mikä ote nikotiiniriippuvuudella on koko elämääni, tunteiden säätelyyn ja elämänhallintaan taloudellisista seikoista puhumattakaan, päätin pyristellä irti. 

Se oli vaikeaa. Lopetin varmaan kymmenen kertaa ja joka kerran lankesin siihen vipuun, että kyllä nyt yhden voi polttaa, jos ei muuten niin seuran vuoksi. Siitä se aina lähti kunnes viimeisellä kerralla tein itselleni selväksi, että ei kärsi edes yhtä polttaa. 

Puoli vuotta jauhoin nikotiinipurkkaa niin, että hampaat halkeili. Lopetin sen sitten vähitellen, kun hammaslääkäri sanoi asiasta. Paino nousi vuodessa 10kg. Mutta pystyin taas laulamaan, astmaoireet hävisivät, jatkuva ientulehdus parani, pääkivut hävisivät, elämä lakkasi haisemasta tumppikupilta ja mikä parasta opin taas säätelemääm omia tunteitani ja elämääni ilman nikotiinin harhaa. En ollut enää siinä vuoristoradassa, vaan enemminkin aloin kokea olevani ihan tavallisen tasaisessa paikallisjunassa tunteineni. Loppui myös kerralla se palelu pakkasessa. 

Lopettamisella oli myös dominovaikutus muihin asioihin elämässä. Aloin liikkua ja syödä terveellisemmin sekä raha-asiat sain paremmin haltuuni. Ensimmäisen vuoden tupakoimattomuusrahoilla ostin himoitsemani iphonen ja ipadin, joita korottomana osamaksoin pois. Osamaksun suuruuden räätälöin siihen, mitä minulla oli tupakkaan rahaa kulunut. Se motivoi! Kaveri lopetti samaan aikaan ja osti auton, jonka osamaksu vastasi tupakkamenoja. 

Ensimmäisen vuoden aikana en mennyt tilanteisiin, joissa riski polttaa oli suuri. Se tarkoitti joidenkin ihmisten tapaamisten välttelyä ja poisjäämistä tietyistä tilaisuuksista. Ihmissuhteet myös muuttuivat. En ollut enää se sama tyyppi, joka jakaa yhteisen paheen röökiringissä. Oli ikävä kokea miten jotkut ystävistä jopa yrittivät sabotoida lopettamistani, joka tuntui olevan heille jotenkin uhkaavaa. 

Stumppaa tähän -kirja auttoi minua asiassa. Pohjimmiltaan riippuvuuden selättämisessä on rohkeus ja kyky kohdata omat pahimmat pelkonsa. Se vaatii elämässä riittävästi stressitöntä tilaa ja tukea projektiin. 

Vierailija
29/66 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavan monella tupakointi on vaihtunut sähkötupakkaan tai nikotiinipusseihin. Nikotiini on sen joka koukuttaa, nauttimistavasta viis. Onneksi ne ei niin paljon kuitenkiaan pilaa muiden hengitysilmaa! 

Vierailija
30/66 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
31/66 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tienaan hyvin Helsingissä. On varaa polttaa.

Vierailija
32/66 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin reilu 14 vuotta sitten, nyt jo pelkkä röökin haju tuntuu todella vastemieliseltä, aivan kauheeta paskaa.

Vierailija
33/66 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helposti. Saan palkkaa työstäni, ei ole lapsia ja poltan noin kaksi askia kuukaudessa. En polta joka päivä, vaan se on satunnainen nautintoaine.

Tämä on kaiken huippu. Jätin lapset tekemättä, jotta olisi varaa tupakkaan.

Vierailija
34/66 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helposti. Saan palkkaa työstäni, ei ole lapsia ja poltan noin kaksi askia kuukaudessa. En polta joka päivä, vaan se on satunnainen nautintoaine.

Tämä on kaiken huippu. Jätin lapset tekemättä, jotta olisi varaa tupakkaan.

Kaiken huippu on kyllä tämä sun tahallinen väärinymmärtäminen.

-eri

Vierailija
35/66 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

spaaderiin kymppi päivässä. 300 kuussa. 6 % vuosituotolla 293 000 EURoa 30 vuodessa. Savuna ilmaan.

Kannattaisiko laittaa säästöön tai asuntoon? + syövät

Vierailija
36/66 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se värittää jolla on liituu. Sori siitä.

Vierailija
37/66 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se kallista ole.Kympillä saa askin.

Vierailija
38/66 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sätkät on edullisempia kuin askitupakka, viikossa menee 30e tupakkaan.

Ja jos joskus askitupakkaa poltankin, niin ei kyllä askia päivässä mene, ehkä joku 12 tupakkaa max.

Nykyään on joka "nurkalla" tarjolla ulkomaan tupakkia, kartsat 40-60e.

Vierailija
39/66 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"1. Riippuvuus ei tuo tullessaan mitään hyvää.

2. Tupakanpolttajan harha (tiedän mistä puhun, kun 28 vuotta poltin) on se, että kun noissa stressaavissa elämäntilanteissa pistät palamaan ja tunnet olosi paremmaksi niin se ei ikävä kyllä tarkoita sitä, että olisit saanut röökistä jotain ekstraa vaan ainoastaan normalisoit tilanteesi ja nikotiinia on taas systeemissäsi jonka aivojen röökiriippuvuuskeskus palkitsee mielihyvällä. Tupakoimaton saa saman kun tekee siinä stressaavassa tilanteessa sen seitsemän minuutin kävelyn (vastaa matkaa röökille ja takaisin), mutta tuhoamatta keuhkojaan."

1. Tähän kohtaan en ota kantaa muuten, kuin olemalla osin samaa mieltä. Riippuvuuksia on monenlaisia. Jokaisella jotain. Minä tupakoin. Toiset syö mieluhyvää saadakseen (ylipainoa ja kansallisen tason ongelma jo). Minä en ole ylipainoinen. Toiset käyttää jotain muita huimausaineita. Minä en ole käyttänyt, enkä käytä. Toiset käyttää alkoholia enemmän kuin minimaaliset suositukset suosittaa. Toiset on koukussa someen. Minulla ei ole edes profiilia missään. Toiset urheilee itsensä sairaaksi endorfiininarkkeina. Toiset muokkaa ulkonäköään (laihdutuslääkkeet, botoksit, hiuslisäkkeet, ripset, tatuoinnit, kirurgia jne. jne.). Minä en. Nytkään. Edelleenkään. Jotkut on työnarkomaaneja ja toiset paskoo työyhteisöjen ilmapiirejä. En ota osaa kumpaankaan.

2. Niin olen polttanut minäkin. Eikä ole mitään harhoja. Olen ollut joskus myös sairaalassa akuuttisyystä osastolla asti päiviä hirveissä kivuissa. Satun olemaan niitä, joilla opioidi ei metaboloidu kipua lievittäväksi (vaikuta mielialaan). Molempiin on auttanut jossain vaiheessa mahdollisuus päästä ulos tupakalle. Joten ei yleistetä kaikkia samaan mittapuuhun sopiviksi. Nikotiinipusseja en edes harkitse. Niiden pitoisuudet on hirveää tasoa. Nikotiinipurkka aiheuttaa sydämentykytystä ja hikkaa. Jonkun aiemman mainitsemaa "lopetuslääkitystä" kokeilin joskus. En kokeile toiste. Hirveiden painajaisten takia nukuin huonosti, ja korkean tason pahoinvointi (vrt. vakava raskauspahoinvointi), kesti aamun lääkkeen ottamisesta myöhään iltapäivään. Rajoitti liikkumista (koska oksupussi kulki varuilta mukana koko ajan), ja haittasi vakavalla tavalla työntekoa. Raskausaikoina olin tupakoimatta.

Summa summarum: Yksikään tupakoitsija (aikuinen), tuskin on epätietoinen siitä, että tapa ei ole järkevä. Vastaavalla tavalla lihava tietää, että syö liikaa/vääriä juttuja. Epäilen, että sellaista (inhimillistä) ihmistä ei ole olemassakaan, joka olisi optimaalisen täydellinen.

Vierailija
40/66 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopetin v. 2018 jonka jälkeen olen säästetyillä rahoilla ostanut ajokortin ja auton; reissannut joka vuosi 2-3 matkaa. Lisäksi mulla on säästötilin saldo yli 10 000 €.

Mikään näistä ei olisi ollut mahdollista jos olisin jatkanut tupakan ostamista. 

Ajattele miten rikas olisit, jos et olisi koskaan polttanut