Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ihmisillä on varaa polttaa tupakkaa?

Vierailija
24.10.2025 |

Työskentelen ihmisten kanssa, joilla on useimmilla taloudellisia ongelmia ja he elävät sosiaalietuuksien varassa. Moni heistä polttaa tupakkaa ja mietin millä rahalla he sen rahoittavat? Heillä on lapsia ja jatkuva pula rahasta, ruoasta, vaatteista ja käyttötavaroista.

Jos ihminen polttaa askin päivässä ja askin hinta on 13,20€, se tekee kuussa jo noin 400€. Jos pariskunnasta molemmat polttavat, niin loppusumma on lähes 800€ kuukaudessa.

Lopetin itse tupakoinnin 10 vuotta sitten ja yksi syy siihen oli rahanmeno, mutta silloin tupakan hinta oli pienempi ja minulla myös hyvät tulot siitä maksella.

Tiedän, mikä helketti on päästä irti tupakasta, mutta silti ihmettelen, että on ikään kuin tabu puhua ihmisen kanssa siitä, kuinka paljon lapsiperheen taloudessa rahaa uppoaa pelkästään tupakkaan. Samalla kuitenkin käydään perusteellista keskustelua ihan jo lapsen perustarpeiden rahoittamisvaikeuksista ja siitä miltä taholta nyt yritetään seuraavaksi saada tukea näihin arjen asioihin. Miksi ihminen kuvittelee olevan rahaa sellaiseen, johon ei todellisuudessa ole? 

Kommentit (74)

Vierailija
61/74 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanonpahan vain että nikotiinikoukku on viheliäinen sellainen. Itselläni menee melkein satanen nikotiinituotteisiin ja ehkä joku 50 lisäksi tupakkaan itseensä. Poltan muutaman päivässä tai en lainkaan. Mutten pystyisi polttamaan näin vähän, ellei olisi korvaustuotetta käytössä. Siitä taas tuntuu olevan aivan mahdotonta päästä eroon. Mielelläni pääsisin, koska tuolle rahalle olisi muutakin käyttöä.

Suosittelen lukemaan tuon Stumppaa tähän -kirjan. Älä lopeta tupakointia, vaan lue hartaudella ja käy tupakalla. Pohdi asiaa, vedä savut ja pohdi. Ota tähän kaikki maailman aika jota tarvitset. Jätä korvaustuotteet kauppaan koska niihin liittyy kuvitelmia terveystuotteesta. Jossain kohtaa homma naksahtaa ja pystyt jättämään tupakan. Fyysiset vieroitusoireet kestävät 1-3 vkoa. Sen jälkeen kaikki on psyykkistä työtä omien pelkojen kanssa ja uusien toimintatapojen opettelua. Kokeile. Et menetä mitään. Sen sijaan voit saada uuden elämän ja niskalenkin riippuvuudesta. 150€ kuukaudessa on paljon rahaa. Mihin sen käyttäisit? 

Vierailija
62/74 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten kessu eroaa tupakasta?

Sitähän viu itse viljellä laillisesti, ymmärtääkseni. 

Ei eroa mitenkään, savukkeet tehdään kessuista.  Niitä on eri lajikkeita ja onnistuu kyllä kasvatus mutta sitten hakettaminen eri juttu.  Itse en ainakaan saanut kun piippukarkeutta tai sitten pölyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/74 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On ihmisiä, jotka ovat polttaneet lapsesta asti. Ovat aloittaneet silloin kun tupakointi vielä hyväksyttiin. Eivät he nyt kuuskymppisenä  pysty enää lopettamaan. Siinä vaiheessa tupakan hinnalla ei ole merkitystä. Jos valintaan mennään, niin syöminen jätetään, mutta tupakoidaan.

Tupakkaan kiinnijäänyt on mieluummin syömättä kuin tupakoimatta.

Mä olen 67 vuotias ja olen polttanut kymmenvuotiaasta. Nyt on todettu keuhkoahtaumatauti ja kehotetaan lopettamaan tupakointi.

Ei siitä enää mitään järkeä ole kun paskat on jo housussa.

Tupakoinnin vastustaminen pitäisi lähteä siitä, että kukaan ei sitä aloita, ei siitä, että ikänsä polttaneita yritetään lopettamaan.

Luulen, että silti kannattaa lopettaa. Se ehkä auttaa tulaasi ainakin vähön. Kysy lääkäreiltä.

Mun isoisä (kuten aiemmin kerroin) poltti 2,5 askia päiv

Eipä siitä lopettamisesta enää mitään hyötyä ole.  Loppukidutusaika vain pitenee.

Vierailija
64/74 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan tupakkaa ja karsin ruuasta rahat siihen.

Vierailija
65/74 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kelasta saa rahaa

Ja Viipurista tupakkia (& virvoitusjuomia)

Vierailija
66/74 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanonpahan vain että nikotiinikoukku on viheliäinen sellainen. Itselläni menee melkein satanen nikotiinituotteisiin ja ehkä joku 50 lisäksi tupakkaan itseensä. Poltan muutaman päivässä tai en lainkaan. Mutten pystyisi polttamaan näin vähän, ellei olisi korvaustuotetta käytössä. Siitä taas tuntuu olevan aivan mahdotonta päästä eroon. Mielelläni pääsisin, koska tuolle rahalle olisi muutakin käyttöä.

Suosittelen lukemaan tuon Stumppaa tähän -kirjan. Älä lopeta tupakointia, vaan lue hartaudella ja käy tupakalla. Pohdi asiaa, vedä savut ja pohdi. Ota tähän kaikki maailman aika jota tarvitset. Jätä korvaustuotteet kauppaan koska niihin liittyy kuvitelmia terveystuotteesta. Jossain kohtaa homma naksahtaa ja pystyt jättämään tupakan. Fyysiset vieroitusoireet kestävät 1-3 vkoa. Sen jälkeen kaikki on psyykkistä työtä omien pelkojen kanssa ja uusien toimintatapojen opettelu

150 e kuukaudessa on todella vähän rahaa. Mulla menee röökiin tuommoinen 300 e kuussa. Mutta mulla on varaa.

Vierailija
67/74 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tupakointi, tatuoinnit, crocsit, pieruverkkarit/colleget, kiroilu lähes joka lauseessa, pienituloisuus,...

Nämä korreloivat usein keskenään.

Lisäksi oudon näköisiksi nyrhityt hiukset ja lemmikkinä joku schäferi.

Vierailija
68/74 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siten että ei tuhlaa rahojaan vaatteisiin ja meikkeihin eli turhiin ulkonäkö asioihin 

Vierailija
69/74 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tupakointi on nykyään ainoastaan noloa. Vähän kuin merkki siitä, että ei hallitse mielitekojaan.

se on se tupakan rentouttava vaikutus

Vierailija
70/74 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on juuri syy miksen missään tapauksessa anna rahaa mihinkään kotimaisiin joulukerjäyksiin, missä silmät kostuen uhriudutaan ja kerjätään rahaa lasten lahjoihin. Suurin osa julkisista sympatiankerjääjistä näyttää siltä, että rahaa tekoripsiin, tatuointeihin, kaljaan, roskaruokaan ja tupakkaan kyllä on. Tiedän lasten ja työnikin kautta useamman tukien varassa elävän perheen, jossa näin myös on ja surutta kuvataan kaikki mitä irti lähtee.

Jos menee rööki lasten edelle, menkööt itseensä. Se juuri mahdollistaa tämän touhun, että lapset saavat erinäisistä järjestöistä reput, lahjat ja harrastukset. Vanhempi ei joudu missään vaiheessa ottamaan vastuuta, rahat voi käyttää itseensä, koska joku oman sädekehänsä kiillottelija kuitenkin heltyy kustantamaan lapsille mukavia juttuja.

Näin se on. Laittaisivat lasten toiveet sen röökit edelle, mutta ei. Sääliksi käy lapsia. Valitettavasti tuokin malli tahtoo periytyä. 

Vierailija
71/74 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhempainilloissa kun istutaan kuin sillit suolassa, haistaa hyvin kenen kotona poltetaan. Aina ne on niitä, joiden lapsista sen olisi voinut veikatakin.

tuttavan lapsista.toisesta tuli lääkäri ja toisesta tuomari ja molemmat vanhemmat poltti tupakkaa

Vierailija
72/74 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa mulla ei olisi varaa polttaa tupakkia mutta kun se on niin rauhoittavaa ja nautinnollista. Päihteitä tai huumeita en käytä. En toki pysty polttamaan niin paljon kuin haluaisin muuta kun on ensin odottanut esmes 6 tuntia ja sitte vihdoin raskii polttaa yhden niin ei sitä onnentunnetta voi edes kuvailla.

Vierailija
73/74 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen lukemaan tuon Stumppaa tähän -kirjan. Älä lopeta tupakointia, vaan lue hartaudella ja käy tupakalla. Pohdi asiaa, vedä savut ja pohdi. Ota tähän kaikki maailman aika jota tarvitset. Jätä korvaustuotteet kauppaan koska niihin liittyy kuvitelmia terveystuotteesta. Jossain kohtaa homma naksahtaa ja pystyt jättämään tupakan. Fyysiset vieroitusoireet kestävät 1-3 vkoa. Sen jälkeen kaikki on psyykkistä työtä omien pelkojen kanssa ja uusien toimintatapojen opettelu

Turha kirja.

27 vuotta poltin ja ensimmäiset 2kk käytin suihketta ja sitten lopetin senkin. Kohta 2 vuotta polttamatta.

Vierailija
74/74 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vaikka käy töissä, eikä ole lapsia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan neljä