Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kertoisiko joku, mitä oikeasti hyödyllistä tekoälyllä on saatu aikaiseksi?

Vierailija
23.10.2025 |

Itse näen vain typerät feikkivideot ja täysin turhanpäiväisen chatgpt:n.. ja tän pitäis sitten viedä meiltä työt ja pelastaa maailma?

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekoälyllä on saatu aikaiseksi monia hyödyllisiä sovelluksia eri aloilla. Tässä muutamia esimerkkejä:

Terveydenhuolto: Tekoäly auttaa diagnosoimaan sairauksia, analysoimaan lääketieteellisiä kuvantamisia ja ennustamaan potilaiden hoitotarpeita.

Liikenne: Autonomiset ajoneuvot ja älykkäät liikennejärjestelmät parantavat liikenneturvallisuutta ja vähentävät ruuhkia.

Asiakaspalvelu: Chatbotit ja virtuaaliassistentit tarjoavat nopeaa asiakastukea ja parantavat asiakaskokemusta.

Rahoitus: Tekoäly analysoi markkinatrendejä, ennustaa riskejä ja auttaa petosten tunnistamisessa.

Teollisuus: Älykäs automaatio optimoi tuotantoprosesseja ja parantaa tehokkuutta.

Koulutus: Personoidut oppimisratkaisut ja älykkäät oppimisalustat tukevat opiskelijoiden oppimista.

Nämä esimerkit osoittavat, kuinka tekoäly voi parantaa elämänlaatua ja tehostaa pros

Prosessien tehostaminen enimmäkseen heikentää elämänlaatua. Teknologiauskovaiset eivät vain tätä tajua.

Tämä. Ainoa hyöty tekoälystä on, että se tekee pienelle piirille kovasti fyffeä. 

Vierailija
22/60 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ChatGPT:n avulla onnistuin itse paikallistamaan autoni viat, ja korjaamaan autoni itse ilman kalliita huoltoliikkeitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jeesus, kuka jaksaa lukea noita tekoälyn tuottamia listoja.

Vierailija
24/60 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi jeesus, kuka jaksaa lukea noita tekoälyn tuottamia listoja.

Mä hyppään aina yli, kun huomaan että kommentti on tekoälyn tuottama. 

Vierailija
25/60 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ChatGPT:n avulla onnistuin itse paikallistamaan autoni viat, ja korjaamaan autoni itse ilman kalliita huoltoliikkeitä.

Mun sukulaismies korjasi tietokoneensa. Toki joutui sitten ostamaan uuden tietokoneen. 

Vierailija
26/60 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta kai tässä konkreettisia tekoälyn hyötyjä ja saavutuksia nimenomaan Suomesta, eri aloilta. Näissä on mukana sekä julkisen sektorin että yritysten todellisia hankkeita.

🏥 Terveys ja sosiaaliala

HUS röntgen- ja syöpäkuvien analyysi

HUS on käyttänyt tekoälyä rintasyövän ja keuhkokuvausten analysointiin.

Tekoäly tunnistaa epäilyttäviä muutoksia kuvista nopeammin ja tarkemmin kuin manuaalinen seulonta, ja auttaa radiologeja priorisoimaan potilaita.

Tämä on vähentänyt kuvantamisen jonotusaikoja ja virheitä.

Tampereen yliopistosairaala tekoäly triage-järjestelmissä

Tekoälyä käytetään arvioimaan potilaan oireiden vakavuutta jo ennen lääkärin vastaanottoa.

Tuloksena on ollut nopeampia hoitopäätöksiä ja parempi resurssien kohdent

esim terveydenhoidon tarpeen arviointi

https://www.sttinfo.fi/tiedote/71422074/paivystykseen-vai-ei-tutkimus-t…

RÖntgenkuvien analysointi

https://www.hus.fi/ajankohtaista/tekoaly-auttaa-tunnistamaan-murtumia-l…

Esimerkkejä löytyy kun etsii.

Vierailija
27/60 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kyllä meidän firman parikin koodaria korvannut teko älyllä.

15-20 tonnin säästöt kuukaudessa. Ja teko äly saa parempaa jälkeä aikaan. 100x.

Täyttä puppua (trollihan tämä tiedän), mutta oikeasti juuri tänään kyselin aavistuksen vaikeampaa ratkaisua niin sain vastauksena jonkun tekemän (siis ihmisen) räpellyksen joka ei ollut sinne päinkään siis aivan toimimatonta pas*aa. Noh katoin omia toteutuksia ja olin ratkaissut kyseisen ongelma jo aikaisemmin ja en vain enää sitä edes muistanut joten tämä on juuri se ongelma. Ne oikeat osaajat ehtivät jo unohtaa oppimansa asiat jotka oikeasti toimivat kun tekoäly ehdottelee räpeltäjien toimimattomia torttukoodiratkaisuja mitä netti on pullollaan. Oikea äly etsisi dokumentaatiot ja ratkaisi sitä kautta ongelman, mutta ei se oikeasti ymmärrä mitään frameworkkien rakenteista, luokista yms. Teköäly on kiva pikku aputyökalu ohjelmoijalle ei juuri muuta.

Vierailija
28/60 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä oon esim treenannut 10 vuotta väärin kun olen liian laiska ottamaan asioista selvää. 3kk tekoälyavusteista harjoittelua ja kunto nousee kohisten! Kai siitä isossa kuvassa on hyötyä kun en sitten ole niin suuri rasite kansantaloudellisesti.

Vierailija
29/60 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä taas olen paikantanut terveysongelmiani, koska lääkäreitä ei kiinnostele. 

Olen lisäksi käynyt paljon keskusteluja, jotka menevät aika syvälle asioihin ja olen oppinut valtavasti (tiedostan kyllä epätäsmällisyydet ja sen, että voi olla selkeitäkin virheitä asioista, joita en tiedä). 

Vierailija
30/60 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mä oon esim treenannut 10 vuotta väärin kun olen liian laiska ottamaan asioista selvää. 3kk tekoälyavusteista harjoittelua ja kunto nousee kohisten! Kai siitä isossa kuvassa on hyötyä kun en sitten ole niin suuri rasite kansantaloudellisesti.

Sieltä saa apua myös stressin purkuun - siinä vaiheessa, kun se on rakentunut jo suureksi ongelmaksi, eikä tavalliset karvahattuohjeet enää riitä. 

Vierailija
31/60 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten joku jo joskus 60-luvulla totesi kun tekoälyä alun perin yritettiin tunkea sinne tänne: jos joku voidaan korvata tekoälyllä, hänet sietääkin korvata tekoälyllä.

Vierailija
32/60 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Salainen temppu, jota kalliit riistofirmat vihaavat.

Vierailija
33/60 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika iso apu on ollut opinnoissa, siltä olen kysynyt selityksiä matematiikassa ja ohjelmoinnissa. Itse toki teen mahdollisimman paljon, nopeuttaa joidenkin ongelmien ratkaisua pelkkään hakukoneeseen verrattuna valtavasti kun vaan osaa itse ymmärtää milloin vastaus on oikein. Joissain asioissa vastaa ihan puuta heinää.

Vierailija
34/60 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kielimallit:

-tehostavat suurten datamassojen hallintaa. Omassa käytössä: koodin debuggaus, monimutkaisten käsitteiden haltuunotto nopeutuneet huomattavasti

Koneoppiminen ylipäänsä:

-universaali funktioapproksimaatio: input-output -suhteeltaan tunnettujen, hankalasti muotoiltavien riippuvuuksien datapohjainen mallinnus. Omassa käytössä sovelluskohteita aivan älyttömän paljon. Joissain ei todnäk toimi ollenkaan, toisissa ratkaisee mahdottomia ongelmia.

Edellisten yhdistäminen:

-olemassaolevien ratkaisujen optimointi, uusien ratkaisujen suunnittelu.

Mut tekoälykupla on kyl ihan todellinen homma. Osittain palautuu siihen, että noita kielimalleja pultataan tällä hetkellä ihan joka paikkaan. Ajattelun surkastuminen on myös todellinen riski.

Vierailija
35/60 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko jollain positiivinen kokemus chatbotista? Nehän on täyttä paskaa ne.

Kaikki on paskaa jos ei osaa käyttää kunnolla.

Vierailija
36/60 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täyttä puppua (trollihan tämä tiedän), mutta oikeasti juuri tänään kyselin aavistuksen vaikeampaa ratkaisua niin sain vastauksena jonkun tekemän (siis ihmisen) räpellyksen joka ei ollut sinne päinkään siis aivan toimimatonta pas*aa. Noh katoin omia toteutuksia ja olin ratkaissut kyseisen ongelma jo aikaisemmin ja en vain enää sitä edes muistanut joten tämä on juuri se ongelma. Ne oikeat osaajat ehtivät jo unohtaa oppimansa asiat jotka oikeasti toimivat kun tekoäly ehdottelee räpeltäjien toimimattomia torttukoodiratkaisuja mitä netti on pullollaan. Oikea äly etsisi dokumentaatiot ja ratkaisi sitä kautta ongelman, mutta ei se oikeasti ymmärrä mitään frameworkkien rakenteista, luokista yms. Teköäly on

Kannattaa opetella käyttämään sitä kunnolla. 

Vierailija
37/60 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika iso apu on ollut opinnoissa, siltä olen kysynyt selityksiä matematiikassa ja ohjelmoinnissa. Itse toki teen mahdollisimman paljon, nopeuttaa joidenkin ongelmien ratkaisua pelkkään hakukoneeseen verrattuna valtavasti kun vaan osaa itse ymmärtää milloin vastaus on oikein. Joissain asioissa vastaa ihan puuta heinää.

Itseäni taas on auttanut osakekaupoilla. Osaa hyvin kertoa miksi kurssi liikkuu milloin mihinkin suuntaan, ja hakea siihen liittyviä uutisia. Toki välillä menee numerot ja yksityiskohdat pieleen, mutta silloin auttaa, kun tätä pyytää tarkastamaan tiedot. Kokonaisuudet hallitsee kumminkin hyvin.

Vierailija
38/60 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekoälyä ei koskaan olisi pitänyt vapauttaa kaiken kansan huvitukseksi, vaan jättää puhtaasti tutkimustyön tueksi. 

Vierailija
39/60 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täyttä puppua (trollihan tämä tiedän), mutta oikeasti juuri tänään kyselin aavistuksen vaikeampaa ratkaisua niin sain vastauksena jonkun tekemän (siis ihmisen) räpellyksen joka ei ollut sinne päinkään siis aivan toimimatonta pas*aa. Noh katoin omia toteutuksia ja olin ratkaissut kyseisen ongelma jo aikaisemmin ja en vain enää sitä edes muistanut joten tämä on juuri se ongelma. Ne oikeat osaajat ehtivät jo unohtaa oppimansa asiat jotka oikeasti toimivat kun tekoäly ehdottelee räpeltäjien toimimattomia torttukoodiratkaisuja mitä netti on pullollaan. Oikea äly etsisi dokumentaatiot ja ratkaisi sitä kautta ongelman, mutta ei se oikeasti ymmärrä mitään frameworkkien rakenteista, luokista yms. Teköäly on

Parhailla tekoälymalleilla saa jo aivan kunnollista koodia aikaan. Toki tässä korostuu ohjelmistotestauksen tarve, eli kaikki täytyy testata kunnolla ettei koodissa ole jäätäviä bugeja.

Hyvällä ohjeistuksella tämä on valtava apu koodauksessa.

Vierailija
40/60 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täyttä puppua (trollihan tämä tiedän), mutta oikeasti juuri tänään kyselin aavistuksen vaikeampaa ratkaisua niin sain vastauksena jonkun tekemän (siis ihmisen) räpellyksen joka ei ollut sinne päinkään siis aivan toimimatonta pas*aa. Noh katoin omia toteutuksia ja olin ratkaissut kyseisen ongelma jo aikaisemmin ja en vain enää sitä edes muistanut joten tämä on juuri se ongelma. Ne oikeat osaajat ehtivät jo unohtaa oppimansa asiat jotka oikeasti toimivat kun tekoäly ehdottelee räpeltäjien toimimattomia torttukoodiratkaisuja mitä netti on pullollaan. Oikea äly etsisi dokumentaatiot ja ratkaisi sitä kautta ongelman, mutta ei se oikeasti ymmärrä mitään f

Kyllä mutta kuten ymmärrät jos oikeaa ratkaisua ei suoraan "ole olemassa" netissä esim. stackoverflow yms. palstat niin ei nykyinen teköäly osaa ehdottaa mitään järkevää ratkaisua. Nykyisellään sovelluskehittäjälle tekoäly näyttäytyy vain vähän parempana hakukoneena ja korvaa mm. googlen.