Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luulin, että äidille tarjotaan jotain apua kotiin tai ainakin kartoitetaan avun tarve, nyt kun tuli alzheimer diagnoosi

Vierailija
23.10.2025 |

Mutta ei tapahtunutkaan mitään. Muistihoitaja soittanut kerran sen jälkeen, eikä minulla ole mitään tietoa puhelun sisällöstä, kun äiti ei edes muista puhelua. 

Eli mitäs nyt? Odotellaan, että sattuu jotain ja sitten teen huoli-ilmoituksen vai miten? Saan rampana siellä melkein joka päivä jonkun oikean tai kuvitellun hädän takia; lompakko hukassa, kaukosäädin hukassa, apua mikä viesti tuli kännykkään, syöminen mitä sattuu, lääkkeistä en tiedä miten ottaa. Asioiden jankkaamista päivästä toiseen. Huoh.

Kommentit (119)

Vierailija
81/119 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos menee kunnalliseen hoitokotiin  niin lasku on sen suuruinen, että eläkkeestä jää hoivakotimaksun ja lääkkeiden jälkeen olikohan 150e? Ei siihen perinnöt kulu.

Toki ei siinä sitten maksella mahdollisesti tyhjän kodin, veneen, mökin, auton kustannuksia...

Vierailija
82/119 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää paikkansa. Tosin se summa on 182 e ainakin Pirkanmaalla

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/119 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No etkö sinä voi soittaa sille muistihoitajalle? Eiköhän siellä nyt ole joku prosessi ole miten asiat etenee? Hänelle tehdään avun tarpeen kartoitus jne.

Soitin. Kysyin miten asiat nyt etenee. Esim lääkkeiden jaot ja muut. 'Ihan itse voitte hommata lääkeautomaatin, jos haluatte' Aijaa, ei vissiin ollut oikea osoite kysyä.

Ap

Vierailija
84/119 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi se diahnoosin tehnyt lääkäri ei laita samantien lähetettä palveluntarpeen arviointiin? Miksi omaisten pitää osata kysellä sellaisen perään? Ja tietää mistä kysytään?

Ap

No, lääkärit ei aina ymmärrä näistä sosiaaliasioista yhtään sen enempää. Enemmän tarvittaisiin ihan aitoa sote-yhteistyötä, sillä nyt nämä ovat aika erillään.

t. sossu

Ot, mutta osaatko sanoa, miksi sosiaalipalveluja ei myönnetä samasta kunnasta, minkä on valinnut hoitopaikakseen? (terveyskeskuksen valinta, lakisääteinen oikeus valita hoitopaikka/kunta). Henkilö on kirjoilla eri paikkakunnalla, missä käytännössä asuu. Asuinpaikkakunnalta saa kaikki terveydenhoitopalvelut, myös erikoissairaanhoito. Kotiapua ei myönnetä, kun ei ole kunnassa kirjoilla. Meneekö oikein?

Menee oikein lain mukaan.

Vierailija
85/119 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otin itse yhteyttä seniori-infoon.

Tulivat tekemään tarvekartoituksen.

Olin paikalla ja kerroin, että äiti ei muista, joten minä

Olen se yhteyshenkilö.

Ne ovat aika ääliöitä siellä, kun diagnoosin saaneen henkilön kanssa vain asioivat, VAIKKA tietävät, että on muistipotilas.

Ihan samanlaisia kokemuksia. Soittaa muistisairaalle ja kyselee ja luottaa  sen muistisairaan juttuihin.

Olen ihan äimistynyt tuosta osaamisen tasosta.

Kyllähän muistipotilaalla pitää aina olla se läheinen tyyppi, joka muistaa. Kuka vastaa asioista.

Ota yhteys. Luita itseesi. Olet omaisesi paras asiantuntija.

Tee yhteistyötä. Raportoi epäkohdista.

Kiitä onnistumisista joskus.

Voimia.

Meillä oli ihana aluev

Minulla on kokemusta Helsingistä, Kotkasta ja Haminasta ko asioiden hoidossa. Näissä kaikissa asiat on hoidettu ihan hyvin.

Sossu aluksi käynyt ja sitten kotohoito kehiin. Tämä hoitunut ihan ok. Viisi käyntikertaa ei enää alkanut yhdessä tapauksessa riittämään, niin pääsi hoivakotiin.  Muissa tapauksissa sairauksien vuoksi eivät pärjänneet kodissa, niin hoivapaikat löytyivät pienen odottelun jälkeen.

Vierailija
86/119 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmiset oikein kuvittelee kotihoidon tehtäväksi? Kotihoidossa yhdellä hoitajalla voi olla pelkästään aamuvuoron aikana toistakymmentä asiakasta ja illalla parikymmentä. Siinä ehtii antaa lääkkeet, aamupalan ja mahdollisesti avustaa vessassa ja pukeutumisessa. 

Vanhus ehtii sen jälkeen hukata sen kaukosäätimen ja puhelimen useamman kerran. Kotihoito ei ole mikään seuralaispalvelu ja resurssit riittävät juuri ja juuri näiden ihan välttämättömien palveluiden tarjoamiseen ja kun leikataan lisää resursseja, niin ei niihinkään.

Ottakaa myös selvää, paljonko se laitoshoito maksaa, ennen kuin haluatte omaisenne sinne. Nyt on käynyt useamman kerran niin, että kun vanhus on saanut paikan ja ensimmäinen lasku tulee, niin ihmetellään silmät pyöreinä, että tännekö ne perintörahat valuu, ja yllättäen se vanhus onkin taas kykenevä asumaan kotona.

Vain vanhuksen tulot vaikuttavat hoitomaksuihin, ellet osta palvelua yksityiseltä ilman kunnallista suositusta.

T. Kolmen vanhuksen asianhoidosta kokemusta

Vierailija
87/119 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhus saa hoitopaikan jos hänellä ei ole lapsia eikä puolisoa.

Muuten yritetään houkutella puoliso tai lapsi omaishoitajaksi.

Joillekin omaishoitajuus sopii. Jos on työtön tai muusta syystä ei pyri työelämään esim pienet lapset tai kotona tehtävä pienimuotoinen työ/yrittäjyys.

Vierailija
88/119 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätähän tää on, sitten niitä muistisairaita etsitään helikopterien kanssa kun ne karkaa kotoaan. Siihen etsimistyöhön kyllä riittää rahaa, mutta hoitaminen ei kiinnosta. Nämä pitäisi jättää etsimättä, helpotus kaikille kun muistisairas kuolee. Tiedän omasta kokemuksesta.

Vierailija
89/119 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomatkaa kaikki, että totuus on se, että yhä enemmän tehtävää siirtyy omaisille. Se on tarkoituskin. 

Kaiken sekoittaa, jos sota alkaa. Silloin viimeistään vanhushuolto menee omaisille. Olkaa valmiita kaikkeen, myös tähän. Meillä on huono naapuri. 

Mielestäni tämä sotesta säästäminen on kyllä aivan väärin. 

No jos sota alkaa, niin vähän muutkin asiat kuin vanhusten hoito menee sekaisin.

Vierailija
90/119 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko tietoisia eläkkeensaajan hoitotuki- nimisestä Kelan tuesta. En ollut koskaan kuullutkaan, läheiseni lääkäri vinkkasi tästä mulle. Helppo hakea sähköisesti Kelan sivuilta. Ymmärtääkseni ei mitään erityisiä ehtoja, tulot määrittivät muistaakseni tuen tason. Meidän tapauksessa korvaus on n. 190e/ kk ja sillä ostaa lääkkeet kevyesti

Vierailija
91/119 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhus saa hoitopaikan jos hänellä ei ole lapsia eikä puolisoa.

Muuten yritetään houkutella puoliso tai lapsi omaishoitajaksi.

Joillekin omaishoitajuus sopii. Jos on työtön tai muusta syystä ei pyri työelämään esim pienet lapset tai kotona tehtävä pienimuotoinen työ/yrittäjyys.

Entä sitku lapsi työllistyy?

Vierailija
92/119 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko tietoisia eläkkeensaajan hoitotuki- nimisestä Kelan tuesta. En ollut koskaan kuullutkaan, läheiseni lääkäri vinkkasi tästä mulle. Helppo hakea sähköisesti Kelan sivuilta. Ymmärtääkseni ei mitään erityisiä ehtoja, tulot määrittivät muistaakseni tuen tason. Meidän tapauksessa korvaus on n. 190e/ kk ja sillä ostaa lääkkeet kevyesti

Minusta avuntarpeen määrä on se mikä määrittelee paljon tuo on.

Vierailija
93/119 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärsin, että paikka löytyy helpommin, jos lähtee haahuilemaan alasti ulos. Ei se hoitokodin elämäkään mitään ruusuilla tanssimista ole

Vierailija
94/119 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhempi sai myös hiljattain muistisairausdiagnoosin. Sen olen oppinut, että ei pidä kysellä vaan vaatia, olla tosi tiukkana, niin saa ainakin oikean paikan yhteystiedot. Suosittelen soittamaan kaupungin sosiaalityöntekijälle, hänen kauttaan saatat päästä alkuun, itse ainakin sain sieltä apua. Voit myös soittaa kotihoitoon ja kysyä miten saisit äitisi heidän asiakkaakseen. Kerro raatorehellisesti miten asiat ovat ja pysy tiukkana. 

Tsemppiä!

Vierailija
95/119 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse tein hakemuksen eläkkeensaajan hoitotuesta vanhemmalleni. Minusta siellä tuesta ei ollut kuin kolme eri tasoa eikä yksikään ollut parinsadan suuruinen. Vanhempani sai alimman, noin 84 euroa kuukaudessa, ja se kattaa turvapuhelimen ja lääkeautomaatin kustannukset. Tuen tasoon vaikuttaa saajan toimintakyky, ei tulot. Toinen vanhempani oli vuosia sitten hoivakodissa täysin petipotilaana ja hän sai korkeimman tuen, se oli muutamia satasia.

Vierailija
96/119 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse tein hakemuksen eläkkeensaajan hoitotuesta vanhemmalleni. Minusta siellä tuesta ei ollut kuin kolme eri tasoa eikä yksikään ollut parinsadan suuruinen. Vanhempani sai alimman, noin 84 euroa kuukaudessa, ja se kattaa turvapuhelimen ja lääkeautomaatin kustannukset. Tuen tasoon vaikuttaa saajan toimintakyky, ei tulot. Toinen vanhempani oli vuosia sitten hoivakodissa täysin petipotilaana ja hän sai korkeimman tuen, se oli muutamia satasia.

Niitä on kolme tasoa, tuo alin reilu 80€, sitten on tuo n.190€ jota myös minun äitini saa ja se ylin on joku vajaa 400€. 

Vierailija
97/119 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi nyt, kokoomus ja persut, mutta minä en ala ketään hoitamaan enää. Olen sen homman tehnyt omille lapsilleni ja kiitokseksi siitä putosin loppuikäiseen köyhyyskuoppaan.

Aivan turha luulla, että naiset venyisivät loputtomiin jotta sikariportaan setälöisille voitaisiin antaa velkaarahalla veronkevennyksiä!

Toivon että teidän läheisenne tekevät saman päätöksen ja jättävät teidät hoitamatta. Purra ja Orpokin päätyvät vaippoihin.

Heh :D Eikö ole itsestäänselvää, että jos teet lapsia, sinä pidät huolta ja olet vastuussa. Turha siitä on muille kiukutella.

Lisäksi olet saanut äitiysterveydenhuollon ja neuvolapalvelut, äitiystuet ja lapsilisät, ehkä päivähoidon (on tuettua verovaroin), lapsesi on koulutettu jne. Aivan valtavia summia muiden varoja on siirretty sinulle, tätä rahoittaa etenkin korkeatuloiset ja lapsettomat työssäkäyvät, joille ei tule yleensä taukoja työelämään.

Lopeta valitus ja ota vastuu omista valinnoista. Lapset oli sinun valintasi ja itse valitset oletko "köyhä". Suomessa ei oikeita köyhiä ole, täällä hyysätään kaikki narkeista ja rikollisisista lähtien. Nyt töihin vaan ja kouluttaudut vaikka uudelleen työvoimapula-alalle, jos ei muuten löydy hommia.

Vierailija
98/119 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollainen puolueiden syyttely ja vouhkaus kertoo, että tämä äityli on tuskin tehnyt päivääkään töitä elämässään.. Yhteiskunnan loiset on kaikkein äänekkäimpiä.

Vanhukset on vielä vanhaa polvea, joista moni kärsii hiljaa, vaikka avulle olisi tarvetta.

Vierailija
99/119 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuollainen puolueiden syyttely ja vouhkaus kertoo, että tämä äityli on tuskin tehnyt päivääkään töitä elämässään.. Yhteiskunnan loiset on kaikkein äänekkäimpiä.

Vanhukset on vielä vanhaa polvea, joista moni kärsii hiljaa, vaikka avulle olisi tarvetta.

No eivät tosiaan kärsi hiljaa, missä sellaisia vanhuksia on?

Vierailija
100/119 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun vanhempi sai myös hiljattain muistisairausdiagnoosin. Sen olen oppinut, että ei pidä kysellä vaan vaatia, olla tosi tiukkana, niin saa ainakin oikean paikan yhteystiedot. Suosittelen soittamaan kaupungin sosiaalityöntekijälle, hänen kauttaan saatat päästä alkuun, itse ainakin sain sieltä apua. Voit myös soittaa kotihoitoon ja kysyä miten saisit äitisi heidän asiakkaakseen. Kerro raatorehellisesti miten asiat ovat ja pysy tiukkana. 

Tsemppiä!

Joo, mutta muistathan että se yksittäinen hoitaja ei ole se henkilö jota alat kovistella kun hän tulee sille 10min käynnille ja on jo myöhässä seuraavasta paikasta. Hän ei voi siihen vaikuttaa millään tavalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi seitsemän