Mies väitti maksavansa enemmän perheen kuluja. Istuttiin alas ja katsottiin kummankin viime vuoden tilitapahtumat. Arvatkaa mikä oli tulos..
Miehellä ei ollut mitään hajua paljonko lasten kuluihin (mun päävastuulla) menee rahaa vuodessa. Pelkästään harrastuksista olin maksanut tuhansia. Vaatteet, varusteet, hygienia, bussikortit, lääkärit, kavereiden synttärilahjat, leirit, leffat ym. vapaa-ajan kulut. Yhtäkkiä ne miehen maksamat autovakuutukset ja sähkölaskut ei enää ollutkaan perheen "päämenot"
Kommentit (481)
Vierailija kirjoitti:
Miehet ovat yksinkertaisia. Eron tullen ne sitten kitisee elareista ja jos ostat omilla rahoillasi itsellesi vaikka keskihintaisen laukun, mies huutaa että joutuu maksamaan sinun luisvittoneitasi elareissa. Ei tajua reppana että ne lapsista johtuvat kulut puoliksi hänelle.
Jos pariutuu yksinkertaisen miehen kanssa, niin se on oma valinta, ehkä silloin on itsekkin yksinkertainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän takia on yhteinen taloustili, eipä tarvitse epäillä eikä laskeskella jälkikäteen.
Tämä!
Miten se on niin vaikeaa monelle tajuta. Samalla molemmat näkee myös, mihin sitä rahaa menee.
Äitylit kun tykkää ostella juuri aivan järjettömiäkin asioita, kuten maksaa penskan talvitakista satoja euroja, kaverisynttäreille pitää ostaa se "hienoin" lahja jne. Leffarahaa ymv tungetaan jatkuvasti ja liikaa.
Kun ne kulut menevät yhteisen tilin kautta, niistä voidaan myös keskustella perheenä.
Meillä on perheessä kolme yhteistä tiliä:
- ruokatili (aika selkeä)
- kiinteistötili (kaikki taloon lliittyvät kulut, kuten vakuutukset, lainanlyhennykset, remonttisäästöt etc.)
- lapset
Näille molemmat laittavat rahaa
Onneksi ei tarvitse kasvattaa lasta tällä vuosikymmenellä.
Ettekö saa sovittua, että esimerkiksi lasten harrastuskuluja varren avaisitte pankkitilin mihin molemmat laittavat saman verran tai palkkatulojen suhteessa rahaa. Auton kulut voi tasata siinä suhteessa kuinka paljon kumpikin käyttää autoa pelkästään omaan kulkemiseensa (jos ei ole kahta autoa monessa perheessä vaimo kulkee usein esim. työmatkat fillarilla ja mies autolla). Kotiin ja ruokaan liittyvien menojen maksaminen palkkatulojen suhteesa on oikeudenmukaista ainakin jos perheessä on lapsia. Jokaisella naisella on hyvä olla oma säästötili mihin jemmaa rahaa ja mihin miehellä ei ole käyttöoikeutta, sillä eihän sitä koskaan varmuudella tiedä tuleeko eteen tilanne, että nainen joutuu pärjäämään pelkästään omillaan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä minä lapset saadaan viikkorahaa. Minä vähän enemmän kuin lapset. Puoliso hoitaa talouden.
Miten joku nainen voi vielä alistua tuollaiseen? Nyt eletään sentään 2000- eikä 1800-lukua.
Jos riitelee rahasta niin erot ulee aika pian.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän takia on yhteinen taloustili, eipä tarvitse epäillä eikä laskeskella jälkikäteen.
Tämä!
Miten se on niin vaikeaa monelle tajuta. Samalla molemmat näkee myös, mihin sitä rahaa menee.
Äitylit kun tykkää ostella juuri aivan järjettömiäkin asioita, kuten maksaa penskan talvitakista satoja euroja, kaverisynttäreille pitää ostaa se "hienoin" lahja jne. Leffarahaa ymv tungetaan jatkuvasti ja liikaa.
Kun ne kulut menevät yhteisen tilin kautta, niistä voidaan myös keskustella perheenä.
Yhteinen taloustili on paikallaan silloin, kun ei ole suuria tuloja. Meillä ei ole yhteistä taloustiliä, mutta kumpikin maksaa varmasti osuutensa yhteisistä menoista. Meillä on se onni, että ei ole taloudellisesti tiukkaa, eli se maksaa kumpi ehtii ja
En tiedä, mikä sitten taloudellisesti tiukkaa, mutta näillä 9000€ nettotuloilla (+pääomatulot päälle) kyllä pärjäillään. Siltikin on paljon selkeämpää, että on tilit budjetointia varten.
Kenties tähän vaikuttaa, että molemmat työssään vastaavast miljoonaluokan kokonaisuuksista ja ihan budjettien kautta niitä hallitaan eikä "fiiliksellä".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä minä lapset saadaan viikkorahaa. Minä vähän enemmän kuin lapset. Puoliso hoitaa talouden.
Miten joku nainen voi vielä alistua tuollaiseen? Nyt eletään sentään 2000- eikä 1800-lukua.
Eiköhän se ole mies. Itäinen malli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruokatili?
Syökö mies enemmän ja laittaako ruokatilille vastaavasti enemmän?
Syö varmaankin enemmän. Toisaalta syö myös halvemmin, kun ei syö laisinkaan mitään herkkuja. Vastaavasti minä ja tyttäret kulutamme enemmän rahaa shampooseen, vessapaperiin etc. Nämä on näitä juttuja, mitä perheessä nyt joutuu "sietämään". Silti se on helpompaa, että on yksi selkeä tili, mistä on yhteisesti sovittu, että "tämä on meidän budjetti tähän".
Parin tilin verran kun kumpikin laittaa yhdelle tilille vuoden aikana, sadaan seuraavan vuoden budjetti kasaan.
Miksi teillä ei ole yhteistä tiliä johon menee molempien palkat ja kaikki menot maksetaan sieltä?
Yksinkertaista. Eikä tarvii laskea ja riidellä ollenkaan. Kunhan rahat riittää niihin menoihin...
Niin me tehdään. Ei tarvii säätää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tasa-arvossa kai on kysymys kuitenkin siitä, että on valinnanvapaus tehdä sitä, mikä kiinnostaa? Jopa kotivanhempana , jos se vastaa omia mieltymyksiä?
Sen verran vielä tileistä, että niitä ei aina kannata avata pankkiin, koska usein veloittavat ylimääräisistä tileistä.
Mm. Nordnetissä voi avata ilmaiseksi useampia tilejä AOT-salkun alle. Bonuksena niiltä ei voi tehdä mitään heräteostoksiakaan, kun rahojen siirtoon pankkitilille menee se päivän verran.
Samalla isompia kertymiä voi sijoittaa lyhyellä horisontilla, riskit huomioiden, jolloin esimerkiksi remonttitili tuotti viime vuonna +16% reaalituottoa.
Meillä oli ihan sama eksän kanssa ja lopuksi päädyimme siihen, että joku on meistä todellakin hyötynyt, kun maksoimme kaiken kahteen kertaan. Kumpikin oli siis sitä mieltä, että maksaa kaiken, ja toinen vain siipeilee. Loppujen lopuksi homma meni niin, että jouduin maksamaan miehen ulos asunnosta ja hän ei suostunut maksamaan minkäänlaisia elareita, vaan tappeli lastenvalvojan kanssa itselleen nollasopimuksen.
Ja sama juttu noiden vaatteiden kanssa, ei kai lapsille nyt joka vuosi tarvitse toppahaalareita ostaa, eikö niille mene ne vanhat? No ei mene ei, semmonen 3-vuotias lapsi ei mahdu enää äitiyspaketista tulleeseen toppahaalariin..
Vierailija kirjoitti:
Miksi teillä ei ole yhteistä tiliä johon menee molempien palkat ja kaikki menot maksetaan sieltä?
Yksinkertaista. Eikä tarvii laskea ja riidellä ollenkaan. Kunhan rahat riittää niihin menoihin...
Raha-asioissa ei pidä luottaa kuin itseensä. Ainakin itse haluan turvata oman selustan, esim eron varalle.
Vierailija kirjoitti:
Arvaa paljonko meitä kiinnostaa?
Arvaa paljonko incelin ininä kiinnostaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä lukee, että nainen alistuu?
Vierailija kirjoitti:
Mies ei voinut tietää summia, jos et ole kertonut
Miksi sitten väitti maksavansa enemmän?
Vierailija kirjoitti:
Sanojen ja ja tain kanssa kannattaa olla tarkka jos on yhteinen tili. Ja tilin käyttö loppuun samalla hetkellä, kun toinen kuolee.
Minun ex oli sitä mieltä, ettei lapsi voi joka vuosi tarvita uusia kenkiä, eikä suostunut ikinä hankkimaan mitään lapsille. Kun erosimme, laitoimme lukiolaiselle tilin, jonne kummankin piti laittaa nuoren menoja vastaava summa. Hän laittoi 40 euroa eli ajatteli, että 17-vuotias pärjää 80 eurolla kuussa. Piti mennä puhumaan lastenvalvojalle. Minun maksettavaksi jäi 320 e kuussa ja erälle 280 e.
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se menee. Meilläkin mies joskus kommentoi että mulla on niin helppoa, kun ei ole paljoa laskuja maksettavana. Hieman nosti verenpainetta, koska mulla oli mennyt 5 viikon sisällä 3000 euroa lasten hankintoihin, takuuvuokraan ym 😄
"No en mä hoksannut että sulla on tuollaisia menoja"... Niinpä niin. Yhteiset lapset 😄
MITEN tällainen tilanne pääsee syntymään ja jatkumaan niin pitkään, että on yhteisiä lapsiakin?
Syö varmaankin enemmän. Toisaalta syö myös halvemmin, kun ei syö laisinkaan mitään herkkuja. Vastaavasti minä ja tyttäret kulutamme enemmän rahaa shampooseen, vessapaperiin etc. Nämä on näitä juttuja, mitä perheessä nyt joutuu "sietämään". Silti se on helpompaa, että on yksi selkeä tili, mistä on yhteisesti sovittu, että "tämä on meidän budjetti tähän".