Herättääkö Suomen kaunein koti sinussa kateutta?
Tuleeko näitä koteja katsoessa olo, että olisipa minullakin?
Kommentit (97)
Harvapa noista asunnoista on varmaan varsinaisesti "omaa", vaan velkarahalla hankittuja. Käytännössä osa voi asua talossa, jota ei välttämättä saa edes maksettua velattomaksi elinaikanaan.
Toiset sitten tyytyy siihen kontulakaksioon, joka voi olla velaton vielä eläkkeelle siirryttäessä.
Kukaa ei asu Suomen kauneimmissa kodeissa, koska niiden tarkoitus on pysyä täydellisenä somea varten.
Vierailija kirjoitti:
Kadehdin jossakin määrin sitä, että ihmisillä on varaa panna aivan käsittämättömiä määriä taloihinsa ja asuntoihinsa, koska se kielii ihan toisenlaisesta toimeentulosta kuin itselläni.
En kuitenkaan ole toistaiseksi ole ollut kovin vaikuttunut sisustusratkaisuista.
Ethän sinä tiedä, millainen toimeentulo niillä ihmisillä on kotinsa ulkopuolella. Ehkä he eivät tee mitään niitä asioita, joita sinä tekisit, jos saisit sen rahan, joka on laitettu kotien laittamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä tule.
Sen sijaan se sisustusarkkitehti (?) ei taida oikein ymmärtää, mitä ihmiset kotona tekevät. Vaikka se maisema olisi miten ihana, niin harva meistä töiden jälkeen haluaa istua tuijottamassa ulos ja sisustaa kotinsa niin, että ainoa tekeminen on ruuanlaitto, nukkuminen tai ikkunasta tuijottelu.
Kyllä minä arvostan maisemaani aivan joka päivä. Ehkä et ole kovin visuaalinen ihminen?
Sama täällä. Sielu lepää, kun katselee katselee terassin edessä 180 astetta avautuvaa merimaisemaa. Meillä ei ole edes telkkaria olohuoneessa, kuka sitä jaksaa tuijottaa, kun maisema on mitä upein. TV:tä katsellaan sitten pimeinä talvi-iltoina sitä varten olevassa tilassa kellarikerroksessa.
Vierailija kirjoitti:
Ei. Suurimmaksi osaksi yököttelen niille ja ihmettelen miksi valita niin rumaa, jos on millä mällätä.
Sinun kannattaa tosiaan jatkaa sellaisen ohjelman katsomista, josta tulee huono olo. Se on hyvin käytettyä aikaa noin tyhmälle ihmiselle.
Ei. Sillä mitä enemmän on,niin sen kamalammalta se tuntuu kun ne viimein menettää.
Ei. Siitä saa ideoita ja inspiraatiota.
Onpa muka paljon ihmisiä ketjussa, jotka eivät kadehdi yhtään. Kuitenkin on pitänyt samaan hengenvetoon mollata niitä tv-ohjelman asuntoja. Kyllä taitaa suurin osa olla kovin kateellisia ja siksi herää tarve painaa muiden asuntoja alas.
En tiedä, kun en ole katsonut ohjelmaa.
Vierailija kirjoitti:
En. Valtaosa on isoja perhekoteja ja mulla on lapset jo aikuisia. Nykyään haluan koko ajan vain pienempään asuntoon ja olen harkinnut jo yksiöön muuttamista. Isoissa kodeissa näen vain hirveän työleirin, loputtoman pölyjen pyyhkimisen kaikista koriste-esineistä ja astioista avohyllyillä, murujen ja purujen siivoamista aamiaiskaapeista, lattiasta kattoon olevien ikkunoiden pesua ja imuroimista kolmekerroksisessa talossa 😫
Onko pölyjen pyyhkiminen kaikista koriste-esineistä ja astioista kivempaa, kun ne on sullottu pienempään tilaan? Meinaan vaan, että kuulostaa siltä, että mielestäni esineitä ei voi olla vähemmän, vaikka on isompi koti.
Tottakai se herättää kateutta, miksi ei herättäisi. Kateus on ihan normaali tunne ja on sallittua tuntea kateutta. Kateutta on koko maailmassa ja paljon, aina muka puhutaan, että suomalaiset ovat kateellisia, voin kertoa, että joka maassa koetaan kateutta.
Olen kateellinen rikkaille, minäkin haluaisin olla rikas, kyllä minullekin kelpaisi hieno koti ja paksu pankkitili.
Vierailija kirjoitti:
Onpa muka paljon ihmisiä ketjussa, jotka eivät kadehdi yhtään. Kuitenkin on pitänyt samaan hengenvetoon mollata niitä tv-ohjelman asuntoja. Kyllä taitaa suurin osa olla kovin kateellisia ja siksi herää tarve painaa muiden asuntoja alas.
Kaikkein huvittavinta on se, että he ovat mielestään parempia ihmisiä, kun eivät kadehdi, muuta eivät tajua, ettei ilkeys ole yhtään sen jalompi ominaisuus.
Jos on kateutta joskus katsoa ja sanoa, että toi juttuhan on kiva, tommosen minäkin haluaisin niin todella harvoin olen kateellinen.
Kadehtimalla kiusaa vaan itseään. Ei käy kateeksi.
Vierailija kirjoitti:
Mulle tulee! Varsinkin se mökkiohjelma ja kun on oikeita mökkejä eikä mitään ökyjen paskahuviloita. Tulee ajatus miksen minä ole ansainnut mökkiä koska olen täysin mökki ihminen ja arvostaisin sitä enkä tarvisi tv porukkaa sitä remppaamaan. Epäreilua on elämä.
Eikö ole mahdollisuutta ostaa?
Jos vaatimaton riittää ja sijainti syrjässä , niin voi saada edullisestikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle tulee! Varsinkin se mökkiohjelma ja kun on oikeita mökkejä eikä mitään ökyjen paskahuviloita. Tulee ajatus miksen minä ole ansainnut mökkiä koska olen täysin mökki ihminen ja arvostaisin sitä enkä tarvisi tv porukkaa sitä remppaamaan. Epäreilua on elämä.
Ansainnut mökkiä? Mitä olet sen eteen tehnyt?? Opiskellut kovasti, tehnyt hyväpalkkaista työtä? Säästänyt joka asiassa?
Minä opiskelin kovasti ja säästän joka asiassa, mutta en ole onnistunut saamaan hyväpalkkaista työtä (ja tällä hetkellä en mitään työtä). Opiskelukavereillani ei ole rahahuolia.
Eihän tällä palstalla kukaan kateellinen ole, ei tietenkään :D
Kun täällä Suomessa on tällä hetkellä kansalla kurjaa ja köyhää, niin olisi mielenkiintoista tietää noiden ökytalouksien nettotulot ja lainan määrä.
Kyllä olen kateellinen kauniista kodeista ja kesäasunnoista.
Haluaisin kadehtia ja unelmoida, jospa saisin tuollaisen, mutta jotenkin rikkinäisissä trikoohousuissani ja venyneessä akryllineuleessani olen tyytyväinen linttaan istuttuun 25v vanhaan sohvaani.
En tiedä mihin on unelmat kadonneet ja kateus.