Kun viettää hetken muissa maissa huomaa Suomen olevan kaikessa tosi kallis maa, miksi kaikki maksaa meillä enemmän?
Kaupat ja tukku sanoo, että kaikki johtuu pitkistä etäisyyksistä. Silti Ruotsin pohjoisessa Haaparannassa ruoka maksaa puolet Suomen hinnasta.
Miksi meidän sähkö ja bensakin maksaa paljon enemmän kuin Ruotsissa
Kommentit (92)
Suomessa on maailman paras terveydenhuolto ja ilmaiset lääkkeet, se maksaa. Ja ainoina maina ilmainen koulutus ja ruoka koulussa. Haluatko nämä mieluummin pois?
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on maailman paras terveydenhuolto ja ilmaiset lääkkeet, se maksaa. Ja ainoina maina ilmainen koulutus ja ruoka koulussa. Haluatko nämä mieluummin pois?
Tämä oli kai sarkasmia terveydehuollon ja lääkkeitten suhteen?? Ilmainen peruskoulutus on myös useimmissa EU ja ETA maissa, yliopisto ilmainen mm Norjassa ja Saksassa...
Ei Suomi ole mitenkään erityinen noissa asioissa
Suomessa sähkö on Euroopan halvinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta ajattele miten hyvin asiasi ovat jos on vara matkustaa. Suurimmalla osalla maailman ihmistä ei ole.
Matkustaa Haaparantaan?
AP sanoo kun viettää hetken "muissa maissa", ei siis pelkästään Haaparannassa... ekkös osaa lukea?
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ja ei ole, koulutus alkaa vastaamaan sen hintaa ja niin se kouluruokakin.
Joten pois vaan. Kommunistirotta ei pysty antamaan sinulle enempää kuin se nakertaa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on päinvastainen kokemus.
Olen kiertänyt Eurooppaa autolla 35 vuoden ajan aina parin vuoden välein. Aiemmin toimme paljon kaikkea, vaatteita yms ja ihan ruokaakin etupäässä Saksasta, auto oli tupaten täynnä. Tänä kesänä toimme vain pähkinöitä ja viinejä. Koska ei ole enää niin halpaa. Joku saksalainen sanoi, että Saksassa hinnat olisi nousset 30 % koronan jälkeen. Ai niin, sähköauton latauskin maksoi jopa 80 senttiä kwh.
Kaverini oli kesällä Ranskassa ja sanoi, että aivan älyttömän kallista oli. Mekin olimme, mutta minulke jäi mieleen, että sananhintainen kuin Suomi.
Kahdelta eri tutulta olen kuullut reissuista jenkeissä. On niin kallista, ettei minun rahani sinne riitä.
Hesarissa haastateltiin kesällä turusteja. Joka ikinen sanoi, ettei ole mitenkään kallista Suomessa. Paitsi alkoholi.
Espanjalainen, Suomessa asuva nuori sairaanhoitaja ansaitsee 2.800€ / kk.. Espanjassa hän ansaitsisi 1.400€/ kk. Esim. ruuan hinta molemmissa maissa on hyvin samanlainen; Espanjassahan hinnat ovat nousseet kovasti ja nousevat edelleen...... palkat eivät.... Nuori esp. sairaanhoitaja elää paikallaan paljon paremmin, näin hän asian näkee...
Vierailija kirjoitti:
Suomessa sähkö on Euroopan halvinta.
EI ole. Unkarissa on paljon halvempaa ja ehkä muuallakin, pitää kattoa EU-tilastoja.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on päinvastainen kokemus.
Olen kiertänyt Eurooppaa autolla 35 vuoden ajan aina parin vuoden välein. Aiemmin toimme paljon kaikkea, vaatteita yms ja ihan ruokaakin etupäässä Saksasta, auto oli tupaten täynnä. Tänä kesänä toimme vain pähkinöitä ja viinejä. Koska ei ole enää niin halpaa. Joku saksalainen sanoi, että Saksassa hinnat olisi nousset 30 % koronan jälkeen. Ai niin, sähköauton latauskin maksoi jopa 80 senttiä kwh.
Kaverini oli kesällä Ranskassa ja sanoi, että aivan älyttömän kallista oli. Mekin olimme, mutta minulke jäi mieleen, että sananhintainen kuin Suomi.
Kahdelta eri tutulta olen kuullut reissuista jenkeissä. On niin kallista, ettei minun rahani sinne riitä.
Hesarissa haastateltiin kesällä turusteja. Joka ikinen sanoi, ettei ole mitenkään kallista Suomessa. Paitsi alkoholi.
Ostovoimasi on vaan paskantunut, koska Suomi on kärvistellyt 15v lamassa, jos talouslukuja hieman inflaatiokorjataan todellisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Olin portugalissa algarvessa niin monessa baarissakin olut maksoi 2.2 euroa. Suomessa 8 euroa.
Jaa. Kyselit sit tietty siellä paljonko kukin tienaa esim. hoiturit sairaaloissa, kaupankassat ja ainakin nyt kysyit paljonko se baarimikko tienaa... oliko samat palkat kuin Suomessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin portugalissa algarvessa niin monessa baarissakin olut maksoi 2.2 euroa. Suomessa 8 euroa.
Jaa. Kyselit sit tietty siellä paljonko kukin tienaa esim. hoiturit sairaaloissa, kaupankassat ja ainakin nyt kysyit paljonko se baarimikko tienaa... oliko samat palkat kuin Suomessa?
Ks tuo yksi vastaus siemmin - ei se palkka merkitse vaan ostovoima
Ja huomaa millainen sääntö-Suomi Suomesta on tullut!
"Hallitus haluaa sosiaalitukihuijarit esiin tutkimalla ihmisten pankkitilejä."
Muissa maissa. Niin missä muualla olet ollut kuin Ruotsissa?
Valtava julkinen sektori julkisine hankintoineen
Valtava ulkomaalaisten elätettävien joukko
Rahaa käytetään kaikkeen kivaan
Ei kilpailua oligopoli keskusliikkeiden kesken ei mitään kilpailua hinnoilla
Korruptio on hyväksyttyä maantapa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä oli kai sarkasmia terveydehuollon ja lääkkeitten suhteen?? Ilmainen peruskoulutus on myös useimmissa EU ja ETA maissa, yliopisto ilmainen mm Norjassa ja Saksassa...
Norjassa ei oo kouluruokailua. Iso kulusäästö.
Vierailija kirjoitti:
Niin paikallinen olut. Ostitko muuten ruokaa ollenkaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Norjassa ei oo kouluruokailua. Iso kulusäästö.
Ei mutta Ruotsissa on
Suomessa ei ole koskaan ymmärretty volyymimyyntiä, mieluummin myydään vähän kalliilla ja myymättömät roskiin esim elintarvikkeissa. Ja valtio maksaa varmaan jotain hävikkitukea kaupoille ja tuottajille tästä