Kun viettää hetken muissa maissa huomaa Suomen olevan kaikessa tosi kallis maa, miksi kaikki maksaa meillä enemmän?
Kaupat ja tukku sanoo, että kaikki johtuu pitkistä etäisyyksistä. Silti Ruotsin pohjoisessa Haaparannassa ruoka maksaa puolet Suomen hinnasta.
Miksi meidän sähkö ja bensakin maksaa paljon enemmän kuin Ruotsissa
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on päinvastainen kokemus.
Olen kiertänyt Eurooppaa autolla 35 vuoden ajan aina parin vuoden välein. Aiemmin toimme paljon kaikkea, vaatteita yms ja ihan ruokaakin etupäässä Saksasta, auto oli tupaten täynnä. Tänä kesänä toimme vain pähkinöitä ja viinejä. Koska ei ole enää niin halpaa. Joku saksalainen sanoi, että Saksassa hinnat olisi nousset 30 % koronan jälkeen. Ai niin, sähköauton latauskin maksoi jopa 80 senttiä kwh.
Kaverini oli kesällä Ranskassa ja sanoi, että aivan älyttömän kallista oli. Mekin olimme, mutta minulke jäi mieleen, että sananhintainen kuin Suomi.
Kahdelta eri tutulta olen kuullut reissuista jenkeissä. On niin kallista, ettei minun rahani sinne riitä.
Hesarissa haastateltiin kesällä turusteja. Joka ikinen sanoi, ettei ole mitenkään kallista Suomessa. Paitsi alkoholi.
Aivan samaa meinasin kirj
Näin on. Tai sitten ihmiset vertaavat Suomea välimeren kohteisiin.
Kreikan minimipalkka on 830 e ja keskipalkka 1400 e kk.
Minusta Suomessa kallista on lähinnä vain alkoholi ja Lappin matkailukohteet.
Vierailija kirjoitti:
Muiden maiden hinnat tukee aina suhteuttaa paikalliseen tulotasoon !
Ruotsissa on paljon korkeammat palkat, korkeampi ostovoima ja halvemmat hinnat.
Haisee iigorille.
Ja täällä sentään on ruokaa ja bensaa, Siperiassa ruoka on loppumassa.
Huomaa selvästi, ettet ole matkustellut oikeastaan yhtikäs missään
Ruotsin etuja: perintöveroa ei ole, hoitomaksut ovat korkeintaan 200€ kuukaudessa tuloista riippumatta, hinnat yleisesti halvempia, pieni valtionvelka... jokainen fiksu tajuaa sen, että Suomi on menetetty tapaus verrattuna Ruotsiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska olemme tottuneet elintasoon johon meillä ei ole varaa.
Kuitenkin Orpon hallitus ja oikeisto vaativat meitä kuluttamaan enemmän, vaikka taskumme ovat tyhjät vuosikymmenten palkkamalttien ja leikkausten jälkeen.
Ei onnistu, tästä syystä en viitsi kuluttaa suomessa
Olin portugalissa algarvessa niin monessa baarissakin olut maksoi 2.2 euroa. Suomessa 8 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Ruotsin etuja: perintöveroa ei ole, hoitomaksut ovat korkeintaan 200€ kuukaudessa tuloista riippumatta, hinnat yleisesti halvempia, pieni valtionvelka... jokainen fiksu tajuaa sen, että Suomi on menetetty tapaus verrattuna Ruotsiin.
Niin, ei meidän vasemmisto anna meidän tulla Ruotsin kaltaiseksi.
Ihan vaan tiedoksi sulle, että sähkö oli vuonna 2024 Suomessa Euroopan kolmanneksi halvinta.
Vierailija kirjoitti:
Eikä ruokakaan olisi kallista, jos sitä söisi vain itselleen tarpeellisen määrän, mutta meille ei riitä, että ollaan lähes Euroopan lihavin kansa, pitää pyrkiä varmaan maailman lihavimmaksi.
Suomalaiset sijalla 79. maailmanlaajuisesti ylipainoisia.
Vierailija kirjoitti:
Olin portugalissa algarvessa niin monessa baarissakin olut maksoi 2.2 euroa. Suomessa 8 euroa.
Portugalin minimipalkka on 870 e kk ja keskipalkka 1400 e kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kesällä Pärnussa ihmettelin paikallisten vihannesten halpoja hintoja. Uudet perunat, sipulit, tomaatit, kurkut.. nämä alke euron kilo.
Kalatiskillä kilo savustettua ahvenia hintaan 8 euroa.
Et sitten kysynyt:
a) Paljonko kalastaja sai kilosta ahvenia
b) Paljonko kalastajan piti maksaa veroja (tyel, lel, alv, ennakkovero, tulovero)
c) Paljonko torikauppiaan tuntipalkka oli ja paljonko hän maksaa veroja
d) Paljonko alv % oli
e) Paljonko virossa on paikallisen KELAN tuilla eläviä m-muuttajia, jotka pitäisi elättää noilla 8€/ahvenkilosta saatavilla veroilla
Kelan tukia maksetaan myös Viroon. Mitenkähän tuokin on mahdollista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Portugalin minimipalkka on 870 e kk ja keskipalkka 1400 e kk.
Jos Portugalin keskipalkka on 59% alempi kuin Suomessa mutta oluen hinta 72% alempi sehän suoraan tarkoittaa että heillä on huomattavasti parempi ostovoima!
Ihan yksinkertaista matematiikkaa
2024 oli kansainvälisen lentomatkustajien määrä 4,7 miljardia ja vuonna 2037 ennusteen mukaan jo 8,2 miljardia lentomatkaa.
Nämä tuskin ovat länsimaalaisia kaikki.