Minusta jokaisen pitäisi saada olla lasten kanssa kotona niin kauan kuin mahdollista!
Miksei yhteiskunta voi tukea tälläistä, tervettä ajattelua. Perheet yhteen! Onhan aivan kamalaa ja absdurdia että isä ja äiti ovat töissä eivätkä lastensa luona. Mikä on tärkeys järjestys!
Kommentit (90)
Vierailija:
Lisäisin todellisiin korjattaviin kohtiin vielä päivähoidon. Kaikesta muusta vauhkotaan, mutta hyvin vähän päivähoidosta ja sen laadusta. Joustaviin työelämäratkaisuihin joustavia päivähoitoratkaisuja, pienempiä ja kodinomaisempia yksiköitä.Mitä tulee edelliseen sivuun niin minusta äiti joka kyseenalaistaa isän kyvyn ja mahdollisuuden toimia täysivertaisena vanhempana lapsilleen, ei ajattele lastensa parasta vaan pelkästään itseään.
sessa ympäristössä?
Miksi vain kodin ulkopuolinen työ on tuottavaa ja arvostettua? Kotityö pitäisi liittää yhteiskunnan tuottaviin ammatteihin jos kerran vain julkinen työ on arvostettua.
Jännää että ette tajua kaiken perustuvan naisten orjuuskausiin, silloin kun kodin raskaatkin työt teetettiin naisilla - palkatta. Miehet arvostivat vain omaa työpanosta, joka tietenkin, on kodin ulkopuolella, johtuen vain siitä, että he eivät pysty olemaan raskaana, synnyttämään tai imettämään.
Äidin ja lapsen suhde on aivan erityislaatuinen ja se ansaitsi jo vihdoin julkisenkin arvonannon.
Vierailija:
tä.Mielelläni minäkin pyörittäisin meidän perhettämme kuin yritystä, järjestäisin lapsille harrastuksia, virikkeitä, retkiä jne. Hyödyllisempi olen täällä kotona kuin jossain toimistossa jotain älyvapaata paperinpyöritystä tekemässä.
Patriarkaalinen yhteiskunta ei vaan arvosta mitään pääasiassa naisten tekemää työtä, kuten lasten hoitoa ja kasvatusta.
Kiitos vaan! Ei sitä kuule arvostusta saa, jos ei osaa muitakaan arvostaa! Ja kyllä me sihteerit tehdään muutakin kuin keitetään kahvia ja pyöritetään papereita.
että isoa lasta pitää mamman hyysätä kotona. Saatika että se oikeuttaisi lasten hoitamisen kotona täysi-ikäisyyteen asti muiden verorahoilla. Töihin vain ahterit suuret. Saa lapsikin mallia, miten eletään omillaan eikä Kelan kustannuksella.
Äidin ja lapsen erityislaatuinen suhde pitää paikkansa vauva-aikana ja silloinkin isästä on mahdollista tulla tasavertainen vanhempi jos äiti ei ole esteenä (usein on). Kaikki muu erityislaatuisuus on illuusiota. Lapselle kummasta tahansa vanhemmasta voi tulla rakkaampi tai yhtä rakkaita, siinä ei ole sukupuolella mitään väliä. Ei ole todellakaan lapsen eikä lapsen isän edun mukaista ajatella, että vain munaton vanhempi voi tarjota lapselle jotakin erityistä, mihin munilla varustettu ei pysty.
Puhut naisten orjuuttamisesta yms. asiaan liittymätöntä (milloin naiset ovat olleet aiemmin nän vapaita valitsemaan?) etkä ymmärrä miten vanhanaikaisesti itse ajattelet.
Tuota kateuspointtia en tajua yhtään. Minä en olisi kateellinen vaan v....uuntunut jos työkykyisille ihmisille aletteisiin maksamaan verorahoillani kotona olemista. Sitä tapaa jo ihan riittävästi nykyään. Ja sitten vielä kehdataan marista kun ei rahaa tipu yhteiskunnan automaatista.
Vierailija:
Puhut naisten orjuuttamisesta yms. asiaan liittymätöntä (milloin naiset ovat olleet aiemmin nän vapaita valitsemaan?) etkä ymmärrä miten vanhanaikaisesti itse ajattelet.Tuota kateuspointtia en tajua yhtään. Minä en olisi kateellinen vaan v....uuntunut jos työkykyisille ihmisille aletteisiin maksamaan verorahoillani kotona olemista. Sitä tapaa jo ihan riittävästi nykyään. Ja sitten vielä kehdataan marista kun ei rahaa tipu yhteiskunnan automaatista.
myös vaikkapa SINUN terveydenhoitomaksujasi verorahoistaan.
Typerintä on keskustelussa lähteä tuolle linjalle " Minun verorahat" jne. sillä se lista on loputon. Kuka ei haluaisi maksaa narkkari-nuorten kuntoutuksia, kuka puudutusta hammashoitolassa, kuka ylimääräisiä kukkaistutuksia.
Kyllä se minusta on erityislaatuista, kun nainen on raskaana, synnyttää ja imettää. Eikä se suhde lopu kuin " naps" kun vaan lopetetaan imetys. Tai jos loppuu niin sitten äidin päässä on jotain emotionaalista feelua.
lapsi kiintyy siihen vanhempaan, joka häntä hoitaa ja jonka kanssa hän saa viettää aikaa. On ajattelematonta kuvitella olevansa vanhemmista se ylivoimainen ja olla samalla esteenä lapsen ja isän suhteen kehittymiselle.
Verotulojen käytön peräänkuuluuttajista valittavat aina ihmiset, jotka eivät itse tuota mitään.
Imurointikin on kotona tehtävää työtä, maksetaan saman tien siitäkin. Ja ukolle aidankorjausrahaa.
Vierailija:
lapsi kiintyy siihen vanhempaan, joka häntä hoitaa ja jonka kanssa hän saa viettää aikaa. On ajattelematonta kuvitella olevansa vanhemmista se ylivoimainen ja olla samalla esteenä lapsen ja isän suhteen kehittymiselle.Verotulojen käytön peräänkuuluuttajista valittavat aina ihmiset, jotka eivät itse tuota mitään.
Imurointikin on kotona tehtävää työtä, maksetaan saman tien siitäkin. Ja ukolle aidankorjausrahaa.
Imurilla ja lapsen saannilla ei ole mitään tekemistä keskenään.
Kyllä se on kateus joka taas puhuu. Perisuomalainen kateus.
Kateus siitä, kun kuvitellaan lasten hoidon olevan samanlaista kuin itsellä, eli lapsille ei opeteta mitään, vaan ovat omin päin, kun läski-av-mamma löhöö sohvalla ja syö. Sitähän se kasvatus-mentaliteetti täällä tuntuu olevan.
Vierailija:
Älä kuitenkaan odota muiden arvostavan kotiäitiyttäsi, kun et sinäkään muiden työtä arvosta.
Mistä toimistosta sinulla muuten on työkokemusta? Miksi jouduit tekemään älyvapaata paperinpyöritystä? Jos saamme näihin kysymyksiin vastauksen niin ehkä voimme ymmärtää mielipidettäsi.
Harmi että sinulla on työelämästä näin negatiivinen kuva.
" Hyödyllisempi olen täällä kotona kuin jossain toimistossa jotain älyvapaata paperinpyöritystä tekemässä."
En minä ainakana ole kateellinen, sillä olen omat alle 3-vuotiaani hoitanut kotona ja mennyt sen jälkeen töihin. Taidat sekoittaa nyt omat tunnetilasi ja muiden.
Mietipäs tätä. Jos lasten hoito olisi rinnastettavissa työhön niin silloinhan töissä käyvät vanhemmat saisivat palkkaa myös siitä ajasta kun ovat kotona.
:D :D
olla kotona lasten kanssa vaikka mulla onkin hyvä työ. Lapset voivat niin paljon paremmin ja minä myös kun saamme olla yhdessä. Ongelma täällä Suomessa on asuntojen järkyttävän korkeat hinnat ja alhainen palkkataso. Ja tietenkin se, että ei tyydytä vähempään kuin omakotiasumiseen jne.
kun kerran hoitavat omat lapset silloin itse? Tai lomista?
makaamisen niin tiedoksenne: maksan joka kuukausi siitä ruhtinaallisesta muutamasta sadasta eurosta yli 20 prosenttia veroa eli osallistun minäkin myös tähän verojen maksuun. Esikoinen lähtee eskariin syksyllä, kuopus täyttää kohta 3. Sen jälkeen ovat minun tuloni pyöreä nolla enkä myöskään maksa veroja kun ei ole tuloja. Miehen tulojen takia en saa työmarkkinatukea, sairauteni takia en ole työ- tai opiskelukykyinen tällä hetkellä mutta ikäni takia ei minulle myönnetä edes määräaikaista työkyvyttömyyttä. Lasten hoitopaikoista toki maksamme täydet maksut eikä toimeentulotukeakaan saa näillä tuloilla. Joten voisin sanoa olleeni enemmän hyödyksi tälle yhteiskunnalle hoitaessani lapseni kouluikään asti kotona kuin nyt, tulottomana. Ja tiedän useita ihmisiä jotka ovat tahtomattaan samankaltaiseen tilanteeseen joutuneet. Eläköön sosiaaliturva, eläköön naisen asema avioliitossa kun miehen tulot lasketaan joka asiaan mukaan! Tapelkaa ihmeessä siitä mihin kalliit veromarkat menevät kun on olemassa todellisiakin epäkohtia tässä niin hyvässä ja täydellisessä järjestelmässä.....
...eikä suorittaa sitä kuin muutakin elämää. Me naiset olemme todella vastuuntuntoisia, mutta jossain vaiheessa se kääntyy meitä itseämme vastaan; nytkin täällä kannetaan huolta yhteiskunnasta eivätkä omat lapset mene sen edelle monella. " Kuka maksaa verot? Kuka tekee töitä?"
Yksi syy siihen ettei osa miehistä arvosta kotitöitä ja lapsenhoitoa on juuri se, että naiset antavat siitä itse niin vähättelevän kuvan. Me pystymme moneen asiaan samaan kertaan, mutta uskoisin että perusmies olisi aivan vaikeuksissa samassa tilanteessa (on todistettu, että miehet pystyvät keskittymään vain yhteen asiaan kerrallaan, joskin poikkeuksia löytyy). Valittamatta pesemme, laitamme, siivoamme, puunaamme, kiilloitamme, hoidamme- vuodesta toiseen. Mies pääsee usein kovin helpolla tähän nähden, sillä jopa työssäkäyvissä perheissä (siis niin että äiti ja isä ovat molemmat töissä) äiti tekee todistetusti enemmän kotitöitä ja uhraa aikaansa perheen hyväksi.
Ei kai noin yksinkertaisia ihmisiä oikeasti olekaan? Ettäkö palkkaa omien lasten hoitamisesta ja että se on tuottavaa työtä siinä missä kaikki muukin. Jokainen joka hoitaa lapsiaan kotona, on eläkkellä tai työttömänä maksaa tälle yhteiskunnalle enemmän kuin tuottaa; jos näitä tukia nostetaan, se maksaa yhteiskunnalle enemmän.
Eikä kukaan omilla veroillaan pysty maksamaan omaa palkkaansa ¿ siksi suurimman osan meistä täytyy olla töissä tuottavissa yrityksissä, joiden voitoista meidän palkkamme maksetaan. Miettikääs nyt: jos minä annan sinulle 10 euroa ja sinä annat minulle 3 euroa, niin minä jään edelleen 7 euroa tappiolle, eikö? Jostain se 7 euroa on kerättävä, muuten minä menen hyvin pian konkurssiin. Jos Suomella olisi valtavat luonnonvarat ja valtio saisi niiden myynnistä suuret tulot, silloin tuohon voisi olla varaa, mutta IRL näin ei ole.
Vierailija:
Yksi syy siihen ettei osa miehistä arvosta kotitöitä ja lapsenhoitoa on juuri se, että naiset antavat siitä itse niin vähättelevän kuvan. Me pystymme moneen asiaan samaan kertaan, mutta uskoisin että perusmies olisi aivan vaikeuksissa samassa tilanteessa (on todistettu, että miehet pystyvät keskittymään vain yhteen asiaan kerrallaan, joskin poikkeuksia löytyy). Valittamatta pesemme, laitamme, siivoamme, puunaamme, kiilloitamme, hoidamme- vuodesta toiseen.
Tuo on kyllä aivan kotiäitien omaa propagadaa ettei mies suoriutuisi lasten- ja kodinhoidosta. Ok, jos on halunnut perustaa perheen sen lähiökapakan Pertsan kanssa voi tilanne olla näin, mutta lähes kaikki minun tuntemani miehet - niin työ- kuin koti-isätkin - handlaavat kotityöt ja lasten kanssa olon erittäin hyvin, osa jopa paremmin kuin vaimonsa. Eikös täälläkin kotiäidit aina vaahtoa, että kyllä miehen kuuluu tehdä puolet kotitöistä työpäivän jälkeen että vaimo saa lepäillä...
Ainoa ero koti-isissä verrattuna äiteihin on se, että he rehellisesti myöntävät kotona olon olevan helppoa ja mukavaa. He eivät marttyroi itseään jatkuvasti, saati väitä tekevänsä 24/7 työtä.
Muuten keskusteluun kantaa ottamatta ;) Tarkoitan siis sitä, kun täällä vedottiin äitiyden (sivuhuom! taas isät unohdettu...) ammatillistamisen puolesta perusteena se, että lastenhoitajillekin maksetaan verorahoista palkkaa. Aika abrsurdi vertaus minusta, kun yhdellä kunnallisella hoitajallahan on yleensä keskimäärin 5-7 alle kouluikäistä lasta vastuullaan!
Ja kyllä meillä ainakin kotiäitikin voi halutessaan saada palkkaa, jos hoitaa viittä pientä lasta kotonaani. Perhepäivähoitajista kun on pulaa, niin sellaisen hoitoringin voi ihan itsekin perustaa ottamalla tuttujen lapsia hoitoon ja pääsemällä kunnalle määräaikaisesti töihin.
Ei ehjiä perheitäkään tueta, kun olin yh niin tukia tuli ovista ja ikkunoista.
Tämä yh ei saa kuin yh-korotuksen lapsilisiin, vajaat 40 euroa kuussa.
elatustuen saa myös naimisissa oleva äiti, jos lapsia jonkun toisen kanssa entuudestaan. Asumistuki ei ole tarjolla vain yksinhuoltajille. Sossussa en käy. Katsos, mitään erityistä yh-tukea ei ole olemassakaan, paitsi tuo lapsilisän korotus.
3
Vierailija:
Tuskin se kotihoidosta saatava palkka niin korkea olisi että sitä tarvitsisi tavan konttori-rotan kadehtia. Tuskin tosiaan kukaan päivähoitajan palkkaakaan kadehtii.
Vaikka toisaalta - suomalainen kadehtii aivan kaikkea. Suomessa kadehditaan ylipäätään jos joku on onnellinen ja on saanut VALITA osansa. Suomalainen niin mielellään määräis mitä jonkun toisen pitää tehdä. Sitten on hyvä, kun kukaa ei saa itse päättää eikä valita. Ryssäläisiä peruja, ken tietää.