Kuinka kertoa skitsofreniasta läheisille?
Yinperheeseni kuuluvat tietävät jo, mutta puhunkin äitini sisaruksista.
Kommentit (27)
Muuta ääntäsi täysin toisenlaiseksi kun puhut heille.
Sanot vaan suoraan, että olet hullu. Varmasti he ovat jo sen huomanneet. Toiseksi se on perityvä sairaus, eli voit syyllistää heitä.
Kyllä ne huomaa, ei tarvi kertoa =D
Kannattaa kertoa ihan suoraan. Miehen yks sukulaisnainen sairastui kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön, joutui pakkohoitoon. Saimme miehen kanssa tietää asiasta muuta kautta. Nainen olettaa että emme tiedä, mutta se sairaus/lääkitys näkyy. Turvonnut olemus, lasittunut katse, jutut ajoittain hyvin outoja. Välillä vauhti päällä ja touhuaa, välillä vaan makaa sängynpohjalla. Kyllä näitä asoita ihmettelisi kovasti jos ei tietäisi.
Miksi muille sukulaisille pitäisi omia terveystietoja jakaa? Vanhemmat ja sisarukset sekä oma perhe riittää. Ei kuulu muille.
Jos olet skitsofrenia diagnoosin saanut, toki sen läheisillesi kerrot. Mutta muille, mitäpä se heille kuuluu? On hyvä kertoa läheisille jotta he osaavat tukea sinua sairauden kanssa. Vaikka sinulla on ko. sairaus elämä voi olla hyvä. Toki se vaatii hoitoon sitoutumista.
Läheisille kannattaa antaa tietoon perustuvaa lukemista, artikkeleita ja oppaita läheisille. Kohtuu tuoreita, tieto sairaudesta on lisääntynyt ja hoitokin muuttunut toiveikkaampaan suuntaan.
Niin. Kyseessä on äitini sisko. Jotenkin tuntuu, että hänellä on "oikeus" tietää. Hän on läheinen äitini kanssa ja ollut paljon tukenamme.
Ap
Skitsofrenia on perinnöllistä joten jos sitä on ollut suvussa, ei tule yllätyksenä.
Olen ensimmäinen skitsofreniaa sairastava suvussamme, ~ niin isäni kuin äitini puolelta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Olen ensimmäinen skitsofreniaa sairastava suvussamme, ~ niin isäni kuin äitini puolelta.
Ap
Niinhän sinä luulet.
Olisiko sinulla joku esite skitsofreniasta, voisit antaa tädillesi sen luettavaksi,kerro että sinulle on tärkeää kertoa hänelle sairaudestasi. Sanot hänelle että lukee kaikessa rauhassa,mutta myöhemmin haluaisit puhua hänen kanssaan sairaudestasi.
Otan osaa, älä vaan tee lapsia....
Varmaan viesti tai kirje jonka toimittaa henkilökohtaisesti olisi hyvä.
Jos siis puhuminen tuntuu vaikealta.
Esim olet varmasti huomannut/kuullut, että mulla on ollut vaikeeta viimeaikoina. Olen vihdoin saanut diagnoosin. Minulla on psykoosisairaus, skitsofrenia.
Minulla on hoitokontakti ja lääkitys on aloitettu.
Kaikkea en vielä itsekään tiedä mutta jos on jotain kysymyksiä niin voidaan yhdessä vaikka selvittää vastauksia.
Sinulta toivoisin.... Mitä tukea sitten toivotkaan :)
Voisitko keskustella tästä tädillesi kertomisen vaikeudesta äitisi kanssa? Hän saattaa osata arvioida, millainen uutinen tämä siskolleen on - ehkä asiassa ei ole mitään ongelmaa. Läheisesi varmasti toivovat sinulle hyvää.
Mistä tajusit että sulla on skitsofrenia?
Skitsofreenikkona en usko, että mun mielenterveysongelmat kiinnostaa ketään niin paljon, että pitäisi erikseen asiaa alkaa mainostamaan.
.