Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Takuueläkkeen taso vs työtön

Vierailija
20.10.2025 |

Olen itse 50 v.yh. Elämme lapsen kanssa työmarkkinatuella, toimeentulotuella,elareilla,lapsilisällä,asumistuella. Yhteenlaskettu määrä pn n 1700 e kk,sisältää kaiken myös lapsen isän maksaman elatustuen 300 e kk. 

Vuokran jälkeen jää n 850 e kk meille kahdelle.

Olen ollut sairaslomalla maksimiajan, sitten kuntoutustuella ja lääkärin mielestä piti päästä työkyvyttömyyseläkkeelle,,en päässyt joten olen taas työtön,20 v eläkeikään.

Tuttava on työkyvyttömyyseläkkeellä ja saa sitä n 1000 e kk, lisäksi eläkkeensaajan asumistukea joka on 200 e suurempi kuin minulla, ja vielä toimeentulotukea. Hänelle jää yksinään suunnilleen sama summa vuokran jälkeen kuin meille kahdelle lapseni kanssa.

Mediassa on ollut juttuja pienituloisista eläkeläisistä, en ymmärrä miten ovst niin pienituloisia mielestään kun pelkkä eläke on mon 1000 e kk ja asumistuki suurempi kuin muilla? Puhumattakaan heistä kenellä on oma asunto ja maksavat pelkän vastikkeen.

Milsi työtön saa niin vähän ja sillä pitäisi tulla toimeen ja elättää lasta? Todella masentavaa elää näillä tuloilla vielä 20 v.

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä ymmärrä tätä pienituloisten kadehtimista toisista pienituloisista. Siinä on jotain äärimmäisen ällöttävää. 

Vierailija
2/43 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ikinä ymmärrä tätä pienituloisten kadehtimista toisista pienituloisista. Siinä on jotain äärimmäisen ällöttävää. 

Elät väärässä ajassa, toi juna meni jo. Me oikeasti köyhät kadehdimme eläkeläisiä jotka eivät ole takuueläkettä saadessankaan köyhiä kuten me työttömät yksinhuoltajat. 

Monet eläkeläiset kertovat olevansa köyhiä ja media on täynnä juttuja heistä.

Miltä kuvittelet tuntuvan sellaisista kuin minä joka elää lapsen kanssa samoilla tuloilla käytännössä elämää jossa ei ole toiveita työllistyä kuten ei eläkeläiseläkään ?

Jos 400 e kk enemmän saavat eläkeläinen tuntee olevansa köyhä miten on mahdollista edes tulla toimeen rahalla millä ne elämme lapsen kanssa yhdessä? 

Eläkeläinen pitäisi ajatella että onneksi pääsin eläkkeelle ja saan näin hyvin rahaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

T: kultalusikka perseessä syntynyt jonka mielestä 400 e kk ei ole rahaa

Vierailija
4/43 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonain päivänä sinäkin saat takuueläkkeen 

Vierailija
5/43 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu tottakai. Olen työkyvyttömyyseläkkeellä, alle 900€/kk. Revi idiootti siitä. En kadehdi muita köyhiä koska tiedän miltä tuntuu olla köyhä. 

Vierailija
6/43 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis saat noin paljon rahaa veronmaksajilta ja kehtaat valittaa?! Itse olen melkein nelikymppinen mies ja olen koko elämäni tehnyt töitä ja säästänyt rahaa mm. kryptovaluuttoihin, arvopapereihin, säästötileille, jalometalleihin (kullan ja hopean arvohan on raketoinut lähiaikoina BTW). Miten ihmeessä tuohon ikään mennessä et ole saanut säästettyä yhtään? Ja miksi teistä kumpikaan ei tee töitä? Jos minä jäisin työttömäksi, niin voisi elää ilman veronmaksajien rahoja melko pitkään. Miksi muka haluaisin elää toisten rahoilla...

Vierailija
7/43 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä ennen pitää lapsen kansaa elää vielä 8 v näillä tuloilla? Tiedätkö millaista lapsen on elää näin köyhästi? Vaikka oma perusosani menee käytännössä lapsen elatukseen jotta hän saa kaiken tarvitsemansa ei raha tunnu riittävän. Lapsi mm kasvaa koko ajan ja pitää ostaa vaatteita, eläkeläinen ja aikuiset pärjää samoilla. 

Vierailija
8/43 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elät väärässä ajassa, toi juna meni jo. Me oikeasti köyhät kadehdimme eläkeläisiä jotka eivät ole takuueläkettä saadessankaan köyhiä kuten me työttömät yksinhuoltajat. 

Miltä kuvittelet tuntuvan sellaisista kuin minä joka elää lapsen kanssa samoilla tuloilla käytännössä elämää jossa ei ole toiveita työllistyä kuten ei eläkeläiseläkään ?

Jos 400 e kk enemmän saavat eläkeläinen tuntee olevansa köyhä miten on mahdollista edes tulla toimeen rahalla millä ne elämme lapsen kanssa yhdessä? 

Eläkeläinen pitäisi ajatella että onneksi pääsin eläkkeelle ja saan näin hyvin rahaa. 

Sinä ääliö kuvittelet että kaikki vanhuuseläkkeellä olevat saavat sen 4tonnia kuussa. Aiotko sinä saada? Et tietenkään niin kuin suurin osa eläkeläisistä. Sun lapsi ei ole enää mikään taapero. Lähtee maailmalle ja sun ei tarvitse sitä enää elättää. Kuvottavaa kadehtia sairaita ja vanhuksia. Kuole ääliö katkeruutesi. 

Vierailija
9/43 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu tottakai. Olen työkyvyttömyyseläkkeellä, alle 900€/kk. Revi idiootti siitä. En kadehdi muita köyhiä koska tiedän miltä tuntuu olla köyhä. 

Miksi sinun asumistukesi on suurempi kuin meidän? Saat asua leveämmin? 

Vierailija
10/43 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis saat noin paljon rahaa veronmaksajilta ja kehtaat valittaa?! Itse olen melkein nelikymppinen mies ja olen koko elämäni tehnyt töitä ja säästänyt rahaa mm. kryptovaluuttoihin, arvopapereihin, säästötileille, jalometalleihin (kullan ja hopean arvohan on raketoinut lähiaikoina BTW). Miten ihmeessä tuohon ikään mennessä et ole saanut säästettyä yhtään? Ja miksi teistä kumpikaan ei tee töitä? Jos minä jäisin työttömäksi, niin voisi elää ilman veronmaksajien rahoja melko pitkään. Miksi muka haluaisin elää toisten rahoilla...

Muuten hyvä, mutta kaikki mainitsemasi sijoituskohteet voivat romahtaa lähes nollaan. Heti kun venäläisten kulta tulee markkinoille, kullan hinta romahtaa. Tässä hetkessä myös dollarin heikko kurssi vaikuttaa asiaan. 

Se on kuitenkin totta, että nuoruudessa tehdyt päätökset voivat vaikuttaa pitkälle tulevaisuuteen. Kaikilla ei tosin ole tuuria sijoituksissa tai vastaavissa, mutta maalaisjärjellä pystyy asioihin varautumaan.

Vierailija
11/43 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä ennen pitää lapsen kansaa elää vielä 8 v näillä tuloilla? Tiedätkö millaista lapsen on elää näin köyhästi? Vaikka oma perusosani menee käytännössä lapsen elatukseen jotta hän saa kaiken tarvitsemansa ei raha tunnu riittävän. Lapsi mm kasvaa koko ajan ja pitää ostaa vaatteita, eläkeläinen ja aikuiset pärjää samoilla. 

Miksi teit lapsen noin vanhana? Oletko niin tyhmä ettet tiedä ehkäisystä mitään? Mikä sua vaivaa? Hae apua. Meitä köyhiä on paljon mutta emme valita typeryyksistä vauvapalstalla. 

Vierailija
12/43 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut sairaslomalla 2 v ja työtön sitä ennen vuoden ja nyt taas. Säästöjä oli kun olin töissä 25 vuotta mutta ne on käytetty aikoja sitten. Ihan jo synnytys maksoi 700 e kun jouduimme olemaan osastolla melkein viikon vauvan kanssa. Tiedätkö kuinka paljon lapseen menee rahaa? 

Vierailija
13/43 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläinen pitäisi ajatella että onneksi p

Minä en toivottele kenellekään pahaa. Ihmettelen sitä miksi eläkeläisiä pidetään köyhinä. Eläkeläisenä et joudu hankkimaan pienimmillä tuloilla kuin minä esim vaatteita montaa kertaa vuodessa kasvavalle lapselle kuten minä tai maksamaan lapsen huvituksia. Kertoo paljon sinusta tämä mielipiteesi. 

Vierailija
14/43 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi teit lapsen noin vanhana? Oletko niin tyhmä ettet tiedä ehkäisystä mitään? Mikä sua vaivaa? Hae apua. Meitä köyhiä on paljon mutta emme valita typeryyksistä vauvapalstalla. 

Perusteluita siihen miksi lapseni elää kuten sinä,en sentään sinulle täällä kerro. Miksi sinä synnyit? Mitä olet antanut maailmalle ja yhteiskunnalle? 

Minä en valita vaan ihmettelen miksi eläkeläiset uhrituvat kun on paljon huonommassa tilanteessa olevia,myös lapsia.

Vierailija
15/43 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuten hyvä, mutta kaikki mainitsemasi sijoituskohteet voivat romahtaa lähes nollaan. Heti kun venäläisten kulta tulee markkinoille, kullan hinta romahtaa. Tässä hetkessä myös dollarin heikko kurssi vaikuttaa asiaan. 

Se on kuitenkin totta, että nuoruudessa tehdyt päätökset voivat vaikuttaa pitkälle tulevaisuuteen. Kaikilla ei

"Muuten hyvä, mutta kaikki mainitsemasi sijoituskohteet voivat romahtaa lähes nollaan. Heti kun venäläisten kulta tulee markkinoille, kullan hinta romahtaa. Tässä hetkessä myös dollarin heikko kurssi vaikuttaa asiaan. "

Jaa että muka nollaan? :D Kultaa on käytetty jo tuhansia vuosia, hopeaa myös. Eivät mene nollaan. Oikeastaan mikään ei mene nollaan tosta noin vaan, vaan pääomat siirtyvät jonnekin muualle. Jos et sitä tajua, niin turha sun on sijoitella yhtään mitään. Minulla on niin laaja portfolio, ettei kaikki edes voi mennä nollaan. Fiat-rahaa myös painetaan siihen tahtiin, että tietyt asiat vain nousevat, sillä painettua rahaa laitetaan enemmän sijoituksiin kuin reaalitalouteen, jolloin tuotteiden hinnoissa ei näy niinkään suurta nousua, mutta sijoitukset kuitenkin nousevat. Ei tässä hävitä voi. Puhut täyttä lööperiä.

Vierailija
16/43 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi saat noin pientä eläkettä?  Jos tuo on työeläkkeen osuus, saat lisäksi kansaneläkettä. Pelkkä takuueläkekin olisi enemmän. 

Vierailija
17/43 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa myös miettiä sitä, että työttömänä yleensä tilanne muuttuu kun työllistyy/opiskelee/etc. Jos on oikeasti päätynyt pysyvälle eläkkeelle, ja vielä minimi takuueläkkeelle, on tilanne aika lopullisesti siinä.

Vierailija
18/43 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa myös miettiä sitä, että työttömänä yleensä tilanne muuttuu kun työllistyy/opiskelee/etc. Jos on oikeasti päätynyt pysyvälle eläkkeelle, ja vielä minimi takuueläkkeelle, on tilanne aika lopullisesti siinä.

Tämä. Kyse on pysyvästi _menetetystä_ työkyvystä. Sitä ei ole nyt tai tulevaisuudessa.

Vierailija
19/43 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisiko mennä töihin? Jos olet työtön, olet työkykyinen.

Vierailija
20/43 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpäs on muuten monta tukea. Se on totta, että Suomessa on kovin vaikea päästä työkyvyttömyyseläkkeelle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yksi