Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

liittyykö autismiin empatian puute?

Vierailija
19.10.2025 |

Eräs tuntemani autisti oli lapsena väkivaltainen sisarusta kohtaan ja vaikutti ettei koe mitään katumusta teoistaan, vaan nauroi kun sai toisen itkemään. Ensin ajattelin, että hän on psykopaatti, mutta myöhemmin hänet diagnosoitiin autistiksi.

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liittyy. Voivat myös kuvitella että kiusaaminen on sen toisenkin mielestä leikkiä. Muut näkee kidutuksen selvästi.

Vierailija
2/45 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon ainakin ihan överiempaattinen. Kai sitä on joutunut niin paljon opettelemaan ja maskaamaan että unohtuu siinä sit se oma pointti kokonaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös adhd voi saada tyydytystä toisten ärsyttämisestä. Neuron ongelmat liittyy yhteen. Ja taas mennään 🤪

Vierailija
4/45 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Empatian puutetta on ihmisissä muutenkin.

Vierailija
5/45 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon ainakin ihan överiempaattinen. Kai sitä on joutunut niin paljon opettelemaan ja maskaamaan että unohtuu siinä sit se oma pointti kokonaan.

Se empatia menee ali ja yli, rajoja puuttuu...

Vierailija
6/45 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsitys empatiasta ei ole tasapainossa tai muiden kanssa sama. Myös muilla on empatian kanssa ongelmia. Narsistisuuden yksi iso piirre.

Vierailija
7/45 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rajojen puutteita on ns normaaleillakin ihmisillä.

Vierailija
8/45 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se empatia menee ali ja yli, rajoja puuttuu...

Lähinnä tämä. Itselläni se kyllä on jo nykyisin hyvin laimeaa. Pyrin visusti välttelemään tilanteita joissa ihmiset kaipaavat verbaalista tukea ja lohdutusta. Ajatteluni on ylipäätään erittäin poikkeavaa, joten muiden tunne-elämä saa minut usein todella ahdistuneeksi. En myöskään halua itse lohdutusta.

Vierailija
9/45 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei liity, vaan narsismiin, psykopatiaan ja sosiopatiaan. Toki autistillakin voi olla myös jokin edellä mainituista, eivät ole toisiaan poissulkevia.

Vierailija
10/45 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liittyy. Voivat myös kuvitella että kiusaaminen on sen toisenkin mielestä leikkiä. Muut näkee kidutuksen selvästi.

Hyvä ettei neurotyypilliset lapset (tai aikuiset) kiusaa toisiaan ja kerro sitten että "ottaisit huumorilla" kun kiusattu kärsii. Eikun miten se meni.

Vierailija
11/45 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asperger, ja minulla on ns. valikoiva empatia. Itken ja suren esim. vanhuksien ja eläinten takia, ja hyvin paljonkin.. Ja niiden harvojen ihmisten, joista välitän.  Mutta esim. yleisesti tuntemattomia lapsia tai ihan perus ihmisiä en empatisoi yhtään.

Vierailija
12/45 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Empatia on opittu tapa, ei ihminen ole luonnostaan empaattinen.

Vierailija
13/45 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt vaihdevuosia lähestyvänä olen tullut yliempaattiseksi ja itken ihan kaikkea ja olen surullinen kaikkien puolesta. Nuorempana olin tosi tunnekylmä. Autismin kirjoilla siis olen.

Vierailija
14/45 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen asperger, ja minulla on ns. valikoiva empatia. Itken ja suren esim. vanhuksien ja eläinten takia, ja hyvin paljonkin.. Ja niiden harvojen ihmisten, joista välitän.  Mutta esim. yleisesti tuntemattomia lapsia tai ihan perus ihmisiä en empatisoi yhtään.

Minä olen myös, ja koen aivan eri tavalla. Saatan olla lähes toimintakyvytön sotien lapsiseksiorjien vuoksi, tai sodan siviilien kärsimysten. Noin ylipäätään kärsin ihmisyyden varjoisuudesta hysteerisesti - myös omastani. Sen sijaan on ihan konkreettista vaikeutta tuntea syvää empatiaa läsinmaisessa hyvinvointiyhteiskunnassa ihan normaalisti ja onnellisena kuolevan vanhuksen vuoksi, läheisenkin. Mitä ihmettä, mehän kuollaan kaikki, jokaisella on elinkaarensa. Jos se edes suurimmaksi osaksi on ollut kärsimyksetön, on onnekas! Kuolema ylipäätään ei sureta minua juuri lainkaan.

Vierailija
15/45 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän autisteissa ole empaattisia ja epäempaattisia persoonia siinä missä neurotyypillisissäkin, ihan kaikkea ei voi selittää neurologisella poikkeavuudella.

Vierailija
16/45 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen myös, ja koen aivan eri tavalla. Saatan olla lähes toimintakyvytön sotien lapsiseksiorjien vuoksi, tai sodan siviilien kärsimysten. Noin ylipäätään kärsin ihmisyyden varjoisuudesta hysteerisesti - myös omastani. Sen sijaan on ihan konkreettista vaikeutta tuntea syvää empatiaa läsinmaisessa hyvinvointiyhteiskunnassa ihan normaalisti ja onnellisena kuolevan vanhuksen vuoksi, läheisenkin. Mitä ihmettä, mehän kuollaan kaikki, jokaisella on elinkaarensa. Jos se edes suurimmaksi osaksi on ollut kärsimyksetön, on onnekas! Kuolema ylipäätään ei sureta minua juuri lainkaan.

Tässä tosi hyvä esimerkki, että mekin ollaan aivan erilaisia persoonia, vaikka asseja ollaankin. En ole siis kumpikaan noista kirjoittaneista.

Vierailija
17/45 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei liity. Autismiin liittyy kyvyttömyyttä ilmaista empatiaa. Ihan eri asia.

Autisti voi kuitenkin olla psykopaatti tai muuten vaan epäempaattinen ihminen lisäksi. Autistilla voi olla persoonallisuushäiriö. Etenkin lapsena kiusatuille autisteille voi muodostua erilaisia mt-häiriöitä.

Vierailija
18/45 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei liity. Eivät vain osaa välttämättä näyttää empatiaa ulospäin.

Vierailija
19/45 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ymmärrä tuntea minkäänlaista empatiaa läheisen kuoleman johdosta,  on jollain lailla " nyrjähtänyt".

Vierailija
20/45 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilökohtainen kokemukseni on, että  autistit ovat todella rasittavia ihmisiä. Heillä on erilaisia päähänpinttymiä, joista he pitävät kynsin hampain kiinni, vaikka heille kuinka selitetään, että heidän kannattaisi luopua niistä jo ihan oman itsensä vuoksi. Autistit ovat myös todella itsekeskeisiä. Kaikki tapahtuu itsen ehdoilla ja rutiininomaisesti eikä rutiinista tahdota poiketa. Autistit myös anteeksiantamattomia, jos he tuntevat tulleensa joskus väärinkohdelluiksi. He muistavat vielä monien vuosien takaisia "vääryyksiä" eivätkä pääse niistä millään yli.