Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

liittyykö autismiin empatian puute?

Vierailija
19.10.2025 |

Eräs tuntemani autisti oli lapsena väkivaltainen sisarusta kohtaan ja vaikutti ettei koe mitään katumusta teoistaan, vaan nauroi kun sai toisen itkemään. Ensin ajattelin, että hän on psykopaatti, mutta myöhemmin hänet diagnosoitiin autistiksi.

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietämilläni kiusatuilla autisteilla, kolmella, on tietyllä tapaa hyvin samankaltaiset persoonat. Ovat sisimmissään ääriherkkiä, paljon herkempiä kuin nk. neurotyypillinen herkkä ihminen. Heistä kaikissa on myös eriasteista sadismia, jonka olen itse tulkinnut johtuvan suoraan rankasta koulukiusaamisesta. Jonkinlaista muiden käytöksen peilaamista. Todella surullista. Kestän vain yhden näistä seuraa.

Vierailija
22/45 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Henkilökohtainen kokemukseni on, että  autistit ovat todella rasittavia ihmisiä. Heillä on erilaisia päähänpinttymiä, joista he pitävät kynsin hampain kiinni, vaikka heille kuinka selitetään, että heidän kannattaisi luopua niistä jo ihan oman itsensä vuoksi. Autistit ovat myös todella itsekeskeisiä. Kaikki tapahtuu itsen ehdoilla ja rutiininomaisesti eikä rutiinista tahdota poiketa. Autistit myös anteeksiantamattomia, jos he tuntevat tulleensa joskus väärinkohdelluiksi. He muistavat vielä monien vuosien takaisia "vääryyksiä" eivätkä pääse niistä millään yli.

Ja tämä liittyy empatiaan siten että? Aivan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Henkilökohtainen kokemukseni on, että  autistit ovat todella rasittavia ihmisiä. Heillä on erilaisia päähänpinttymiä, joista he pitävät kynsin hampain kiinni, vaikka heille kuinka selitetään, että heidän kannattaisi luopua niistä jo ihan oman itsensä vuoksi. Autistit ovat myös todella itsekeskeisiä. Kaikki tapahtuu itsen ehdoilla ja rutiininomaisesti eikä rutiinista tahdota poiketa. Autistit myös anteeksiantamattomia, jos he tuntevat tulleensa joskus väärinkohdelluiksi. He muistavat vielä monien vuosien takaisia "vääryyksiä" eivätkä pääse niistä millään yli.

Ja tämä liittyy empatiaan siten että? Aivan.

Itseäänkin kohtaa voi tuntea empatiaa. Kuvatun kaltainen pakkomielteinen autisti on kaikkein armottoman itselleen.

Vierailija
24/45 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun naisystävälläni on asperger, eikä hän ole yhtään tuollainen. Hän on ehkä joissain asioissa erilainen, kuin minä, tai jotkut muut, mutta hän on aivan ihana ja juuri hyvä sellaisena kuin on. Ja hän on kiltti ja empaattinen. Hän ei vaan jaksa olla aina niin sosiaalinen. Ja kaikki me olemme erilaisia. 

Vierailija
25/45 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Empatiaa on kahdenlaista: kognitiivista ja affektiivista. Affektiivinen empatia ei eroa autisteilla neurotyypillisistä, mutta kognitiivinen empatia on heillä keskimääräistä heikompaa.

Vierailija
26/45 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tuo empatia on .... jos esim. tubesta katon skeitt/shortsvideota, jossa skeittari putoaa sen putken päälle, sattuu jalkoväliin aivan hirveesti; muita naurattaa, minua ei. Tunnen sen saman fyysisen kivun itse. En toisaalta ole mikään "Sheldon Cooper", että pystyisin kehittelemään tieteellisä teorita, tuosta noin vaan.

Ja tuo ei ole mitään opittua, vaan lapsesta lähti ollut. Jos siinä jotain hyvää näkee, niin näen sen, milloin joltakin alkaa omat voimat loppumaan, teen typeriä kysymyksiä, siirrän sen ikävän tunteen pois.

Raskasta? No arvaa ("ja alkoholi syytä siitä saa").

Vierailija
27/45 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Usein itseasiassa täysin päinvastoin, tuntevat tunteita hyvin paljon voimakkaammin "normaaliin" verrattuna, eivät vain osaa aina tuoda sitä esiin.

Mua kiinnostaa kyl tietää millainen ihminen kysyy asiaa tältä Suomen suurimmalta provo palstalta eikä esim. Ammatti lähteistä. Vastaus tähänkin löytyy lukuisista kaikkien saavutettavissa olevista, ihan virallisista tutkimus- ja ammattitieto lähteistä, vain muutamalla klikkauksella. 

Vierailija
28/45 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei. Usein itseasiassa täysin päinvastoin, tuntevat tunteita hyvin paljon voimakkaammin "normaaliin" verrattuna, eivät vain osaa aina tuoda sitä esiin.

Mua kiinnostaa kyl tietää millainen ihminen kysyy asiaa tältä Suomen suurimmalta provo palstalta eikä esim. Ammatti lähteistä. Vastaus tähänkin löytyy lukuisista kaikkien saavutettavissa olevista, ihan virallisista tutkimus- ja ammattitieto lähteistä, vain muutamalla klikkauksella. 

Tällä palstalla hengaa myös paljon asseja, joten kun ignoraa sulavasti trollit, saa ihan kelpo vastauksia. Tutkimustieto on kuitenkin vain tutkimustietoa verrattuna autenttisiin kokemuksiin.

Vierailija
29/45 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu. Aspergerin saanut voi olla sellainen pahimmillaan, touretten omaavalla voi olla empatiaa. Ihmiset erilaisia.

Vierailija
30/45 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Heillä vain on usein vaikeuksia tunteiden ilmaisussa ja sanoittamisessa.

Vierailija
31/45 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ulospäin aika viileä ja pidättyväinen, mutta sisälläni kuohuu valtavasti. Itken paljon, mutta vain kun kukaan ei näe. Osaan maskata hyvin ja ihmiset ovat usein täysin yllättyneitä, eivätkä meinaa uskoa, kun kerron, että minulla on asperger. Aina saa kuulla, että ovat kuvitelleet, että autistit ovat jotain tosi erikoisia tyyppejä.

Vierailija
32/45 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kyllä hämäävä, kun tuli tuo autismin kirjo. Onhan nyt asperger ihan eri asia, kuin tosi vahvasti autistinen. Itsellä asperger tuttuja, ja he kykenevät ihan normaaliin kanssakäymiseen. Välillä on oikeasti ihmetyttänyt heidän diagnoosinsa.

Vierailija
33/45 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo kyllä hämäävä, kun tuli tuo autismin kirjo. Onhan nyt asperger ihan eri asia, kuin tosi vahvasti autistinen. Itsellä asperger tuttuja, ja he kykenevät ihan normaaliin kanssakäymiseen. Välillä on oikeasti ihmetyttänyt heidän diagnoosinsa.

No ihan perseestähän tuo muutos onkin. Käytännössä tässä on samalla viivalla fysiikan laitoksen huiput,  ja täysin kommunikointikyvyttömät ja itsekseen toimeentulemattomat hoitolaitosasukit. Minulla on myös rankka epäilys, että näillä ei todellisuudessa ole mitään tekemistä toistensa kanssa - vedettiin mutkia liian suoriksi. No, ehkä tulevaisuuden tutkimukset kertovat.

Vierailija
34/45 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän siinä, kun Asperger-diagnoosin sisälläkin ihmiset ovat niin erilaisia. Osalla oireet ovat lievempiä, osalla voimakkaampia.

Vierailija
35/45 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei liity. Eivät vain osaa välttämättä näyttää empatiaa ulospäin.

Niin, kun sä et osoita empatiaa, on aivan sama sille toiselle siinä hetkessä mitä tunnet SINUN mielessä. Todella monet ei pysty näkemään pinnan alle.

Vierailija
36/45 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän siinä, kun Asperger-diagnoosin sisälläkin ihmiset ovat niin erilaisia. Osalla oireet ovat lievempiä, osalla voimakkaampia.

Tai täysin erilaisia. Koko neurokirjo elää, ja jatkuvasti tulee uusia neurotyyppejä. En tiedä. Mixed feelings koko touhusta.

Vierailija
37/45 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläinten kohdalla niiden kärsimys sattuu vähintään yhtä paljon kuin jos se kohdistuisi itseen.

Menen pois tolaltani: järkytyn enkä pysty prosessoimaan niin voimakasta tunnetta. Empatiaa voin tuntea lievissä asioissa: koira jätetty yksin odottamaan kaupan ulkopuolelle. Juttelen sille rauhoittavasti.

En pysty katsomaan ihmiseen kohdistuvaa väkivaltaa ja kidutusta kauhuelokuvissa (no, en katso niitä muutenkaan), koska se menee yli sietokykyni. En puhuisi empatiasta tässä, koska kyse on omasta sensitiivisyydestäni. Koen tuommoisen äärimmäisen vastenmieliseksi, mutta en siinä tiltissä tunne sääliä tms. uhria kohtaan.  Pelkästään inhoa sitä tapahtumaa kohtaan.

Assinainen

Vierailija
38/45 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puppa🥳👴🏻🥩

Vierailija
39/45 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rankat kokemukset ihmisistä voivat tehdä empaattisesta lapsesta/nuoresta säälimättömän aikuisen. Koskee autistien lisäksi myös normoja.

Vierailija
40/45 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ainakin Topi Borg vaikuttaa ihan mukavalta tyypiltä. En toki tunne häntä henkilökohtaisesti, mutta ainakin sen perusteella, mitä hänestä on julkisuudessa ollut.