Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko TE oma virkailija pakottaa työvoimakoulutukseen tai työkokeiluun?

Vierailija
19.10.2025 |

Olen hakenut töitä ja viimeksi puhelimessa hän kehotti katsomaan työvoimakoulutustarjontaa säännöllisesti, josko sitä kautta harjoittelupaikan myötä saisi vakituisen työpaikan jos "ei hakemalla onnistu", kuten hän asian ilmaisi. Ja että jotain on tehtävä toisin jotta saa työtä. 

Tiedän että karenssia pukkaa jos kieltäytyy. Voiko omavirkailija olla niin mulkvisti että jos kieltäydyn menemästä ja sanon syyksi koska se koulutus ei ole sellainen joka minua kiinnostaisi tai josta kokisin hyötyväni, niin silti edellyttää karenssin uhalla? 

Eikä ole tarkoitukseni marmattaa, vaan ihan aidosti mietin että miksi menisin sellaiseen työvoimakoulutukseen joka ihan oikeasti ei tunnu yhtään omalta?!

Kommentit (124)

Vierailija
61/124 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne voi pakottaa uhkaamalla karenssilla. Ne voi pakottaa työttömän terveystarkastukseen jos olet ollut pitkään työtön. Jos juot alkoholia tai poltat tupakkaa niin olet työkkärin mielestä työkyvytön etkä jaksa tehdä mitään. Voivat sanoa että olet alkoholistikin, minulle sanottiin niin vaikka juonut kerran vuodessa.

Sinä voit tehdä asiasta kantelun aluevirastoon. Nykyisin keskusteluiden nauhoittaminen on helppoa, joten virkailija ei pysty edes kiistämään, jos on toiminut asiattomalla tavalla ja ylittänyt valtuutensa. Kantelut ovat myös julkisia, joten se jää virkailijan historiaan loppuelämäksi.

Vierailija
62/124 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitään paperia ei tarvi allekirjoittaa ja voi pyytää muutosta.itse oon sanonut suoraan että tällä tekstillä en allekirjoita. yrittöävät huijata tyhmiä allekirjoittaan ilmaistöitä.

muu kuin 4 t viikko, ei ole pakko kirjoittaa esim.jos olet työkyvytön pitkaikais sairas.muistakaa tämä.

jos joudut sairaan kuntouttavaan,ei tarvi tehdä muuta kuin istua tuolilla. siis ei voida vaatia muuta. sairas ei ole velvollinen takeen mitään,tämä jopa kelan ohje.vain läsnäolo riittää suoritukseskis jos siis olet esim.ms tautia sairastava,rollaattori nivel vaivainen tms. aina voi valittaa pirhaan johtajille,avi,oikeusapumies,ja saada sitä kautta päätös ja oikeutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/124 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
64/124 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi jos sinulla on ammattipätevyys. Painistus ei ole kovin tavatonta, koska ihmiset eivät tiedä oikeuksiaan. Mutta kyllä kaikki pykälät löytyvät jos vaivautuu ne lukemaan läpi. Toimenpiteisiin vaaditaan aina sinun suostumus.

Onko oikeasti näin? Itselläni tällä hetkellä myös tämä tilanne ja juuri työkkäristä sanottiin, että kun on pitkään ollut työtön, niin työvoimakoulutuksiin voidaan velvoittaa vaikka olisikin taustalla jonkin alan perustutkinto.

Olis kiva jos joku pystyis kertoo tarkempaa faktaa, laittaa linkkiä tms. , kun itellä on nyt tän suhteen just tilanne päällä enkä tiedä mitä tekisin.

Voit katsoa laista, mitkä ovat oikeutesi ja velvollisuutesi, FInlexistähän tuo laki löytyy.

Ja jos ei löydy, niin tässä velvollisuutesi (siis asiat, jotka sinu

Eli teen niin tai näin, etuudet voidaan katkaista? Jos en suostu suunnitelmaan, katkaistaan ja jos suostun, mutten toteuta, katkaistaan. Jälkimmäinen ehkä loogisempi, muttei tuo ensimmäinen, että suunnitelmaa tehdessä ei voi siihen itse vaikuttaa. Eli käytännössä mitään omaa tahtoa ei saa olla?

Vierailija
65/124 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi jos sinulla on ammattipätevyys. Painistus ei ole kovin tavatonta, koska ihmiset eivät tiedä oikeuksiaan. Mutta kyllä kaikki pykälät löytyvät jos vaivautuu ne lukemaan läpi. Toimenpiteisiin vaaditaan aina sinun suostumus.

Onko oikeasti näin? Itselläni tällä hetkellä myös tämä tilanne ja juuri työkkäristä sanottiin, että kun on pitkään ollut työtön, niin työvoimakoulutuksiin voidaan velvoittaa vaikka olisikin taustalla jonkin alan perustutkinto.

Olis kiva jos joku pystyis kertoo tarkempaa faktaa, laittaa linkkiä tms. , kun itellä on nyt tän suhteen just tilanne päällä enkä tiedä mitä tekisin.

Voit katsoa laista, mitkä ovat oikeutesi ja velvollisuutesi, FInlexistähän tuo laki löytyy.

Ja jos ei löydy,

Eli teen niin tai näin, etuudet voidaan katkaista? Jos en suostu suunnitelmaan, katkaistaan ja jos suostun, mutten toteuta, katkaistaan. Jälkimmäinen ehkä loogisempi, muttei tuo ensimmäinen, että suunnitelmaa tehdessä ei voi siihen itse vaikuttaa. Eli käytännössä mitään omaa tahtoa ei saa olla?

Mulle herää tästä keskustelusta muutama kysymys:

Haluatko työllistyä vai et?

Oletko valmis tekemään jotain työllistymisesi eteen (muutakin kuin ne neljä pakkohakemusta)?

Miksi et hakisi työllisyyskoulutukseen, jos se on mahdollista?

Eikö kaikki lisäosaaminen ole plussaa, jolla juuri sinä voit erottautua? 

Vierailija
66/124 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on just se perusolettamus, mikä työkkärilläkin on heti, jos jostain kieltäytyy. Ihan kuin se tarkoittaisi, ettei halua työllistyä. 

- Haluan työllistyä

- Olen valmis tekemään asioita sen eteen

- En halua hakea tähän kyseiseen työvoimakoulutukseen, sillä tiedän jo etukäteen mikä on siellä teema ja mitä ne voivat tarjota ja ne koulutusvaihtoehdot eivät ole minulle luontevia. Kysymys kuuluu, eikö sinua turhauttaisi mennä koulutukseen joka ei tarjoa sinulle mitään ja joka vaan hukkaa kaikkien resursseja? Minua turhauttaa, kyllä pidemmän päälle siinä pää hajoaa kun tekee vasten järkeä asioita. Mutta siihen kai tällä pyritäänkin.

- nimimerkillä "jo kaksi turhaa tutkintoa opiskellut painostuksen alla, voin opiskella kyllä kolmannenkin mutta sitten kun oikeasti sopiva tutkinto löytyy"

Vierailija
67/124 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on just se perusolettamus, mikä työkkärilläkin on heti, jos jostain kieltäytyy. Ihan kuin se tarkoittaisi, ettei halua työllistyä. 

- Haluan työllistyä

- Olen valmis tekemään asioita sen eteen

- En halua hakea tähän kyseiseen työvoimakoulutukseen, sillä tiedän jo etukäteen mikä on siellä teema ja mitä ne voivat tarjota ja ne koulutusvaihtoehdot eivät ole minulle luontevia. Kysymys kuuluu, eikö sinua turhauttaisi mennä koulutukseen joka ei tarjoa sinulle mitään ja joka vaan hukkaa kaikkien resursseja? Minua turhauttaa, kyllä pidemmän päälle siinä pää hajoaa kun tekee vasten järkeä asioita. Mutta siihen kai tällä pyritäänkin.

- nimimerkillä "jo kaksi turhaa tutkintoa opiskellut painostuksen alla, voin opiskella kyllä kolmannenkin mutta sitten kun oikeasti sopiva tutkinto löytyy"

Luulin, että sinua kehotettiin seuraamaan tarjolla olevia työvoimakoulutuksia, eikä niin, että sanottiin mihin pitää osallistua. Kun googlasin työvoimakoulutuksia, mielestäni siellä oli todella mielenkiintoisia, mihin itsekin voisin hakea (jos olisin työtön), joten hämmästelin sitä, että sieltä ei mielestäsi löydy yhtään kiinnostavaa. Ja jotenkin ajattelen, että mikä tahansa uuden oppiminen on mielenkiintoista ja mielummin teen sitä, kuin olen tekemättä mitään.

Tiedätkö sitten mitä haluat opiskella? Kun puhut, siitä, että *oikeasti sopiva tutkinto löytyy*. Ja millä lailla ne suorittamasi tutkinnot ovat turhia? Etkö oppinut mitään? Vai etkö jostain syystä halua tehdä niitä töitä?

En tiedä kuinka moni loppujen lopuksi pääsee siihen unelma-ammattiinsa ja tietääkö moni edes mitä haluaisi tehdä. Minä en ainakaan tiennyt. Mutta olin valmis tekemään ainakin tilapäisesti ihan mitä tahansa. Tämän opetin lapsillenikin. Kaikille heille ei pääsy työelämään ollut ihan suoraviivaista, eikä alku ollut sitä mitä halusivat, mutta pikkuhiljaa kukin on löytänyt itselleen sopivan työn.

Ja ihan oikeasti, haluan ymmärtää enkä arvostella, vaikka se ehkä siltä kuulostaakin.

Vierailija
68/124 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monella on väärä strategia TE-palveluiden suhteen. Ehdota ja mieti itse jo etukäteen, mitä haluat tehdä edistääksesi mahdollisuuksia työllistyä. Sitä vähemmän työkkäri ehdottaa sinulle mitään, mitä oma-aloitteisempi olet. Jos ei juuri nimenomaisella hetkellä ole hyviä koulutuksia, mieti edes millaisista koulutuksista sinulle olisi hyötyä. TE yrittää aktivoida passiivisia ihmisiä tavalla tai toisella. En halua, ei ole mitään, en voi mitään ovat huonoja vastauksia. Tyrkytys alkaa, jos työllistymissuunnitelmaan ei voi laittaa muuta kuin hakee x työpaikkaa kuukaudessa. Se ei johdu persoonallisuushäiriöstä, vaan on osa virkailijan työnkuvaa. Se kuinka paljon perusperiaatteesta joustetaan riippuu paljon paikkakunnan tilanteesta.

Se, mistä sinun pitää huolehtia on ettei työllistymissuunnitelmassa lue mitä tahansa monitulkintaista ja geneeristä höpinää, mistä saaattaa aiheutua väärin tulkitessa sinulle ongelmia. Jos sinne kirjataan, että etsii ja hakee työlllistymiskoulutuksiin, niin kannattaa vaatia määrittelemään millaisiin koulutuksiin. Hankalia virkalijoita on oikeasti paljon vähemmän kuin annetaan ymmärtää. Osasyyllinen tilanteeseen löytyy usein peilistä. Tässä myös koulutusaste-erot ryömivät usein esiin. Korkeasti koulutetut ovat tottuneempia tekemään asioita käskyttämättä.

Vierailija
69/124 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo siis minulla on yksi AMK-tutkinto taustalla ja olen kyllä ollut työelämässä aiemmin. Ei siis tavallaan pitäisi olla mitään "koulutuspakkoa" käsittääkseni tällaisessa tapauksessa. 

Ap

Se ammattisuoja ei taida nykyään olla kuin 3kk? Ennenaikaan se oli 6kk ja se kyllä hyvin tiedettiin. Kun ammattisuoja on ohi, pitää hakea ihan mitä vaan on tarjolla. Ei voi vedota siihen omaan varsinaiseen ammattiin.  Lakiin on kirjattu että työ kuin työ ja mikä tahansa työllistymistä edistävä toimenpide.

Vierailija
70/124 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etuudet voidaan katkaista kyllä ja leikataan ensin 

Vierailija
71/124 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minnes menet kun et kelpaa edes ilmaiseks työntekijäksi? Kaverillani on tilanne että ollut työtön 4 vuotta ja vaikka on kysynyt työkokeilupaikkaa niin kukaan yrittäjä ei ole edes valmis harkitsemaan?? 

Vierailija
72/124 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et ihan itse etsi sinulle sopivaa koulutusta vaan odotan jonkun muun hankkivan sitä sinulle?

Vierailija
73/124 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät voi pakottaa ketään. Voivat kumminkin antaa epäävän maksupäätöksen työttömyysturvan maksajalle, jos ilman pätevää syytä kieltäytyy.

Eivät voi. Ei nämä koulutukset ole velvoittavia.

Vierailija
74/124 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa tehdä herkästi kantelu hallinto-oikeuteen. Vain sillä tavalla virkamies oppii noudattamaan lakeja ja saadaan ennakkotapauksia.

Vierailija
75/124 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja jos ei löydy,

Kyllä suunnitelmaa tehtäessä siihen voi vaikuttaa, mutta ei voi kieltäytyä työllisyyttä edistävistä palveluista. Jos haluaa etuutta, noudattaa lakia ja jos on sitä mieltä, että ei tarvitse palveluja, niin silloin hyväksyy sen, että ei saa etuutta. Työttömyysaika ei ole palkallinen loma!

Vierailija
76/124 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistakaa tehdä herkästi kantelu hallinto-oikeuteen. Vain sillä tavalla virkamies oppii noudattamaan lakeja ja saadaan ennakkotapauksia.

Kanteluun vastataan standardisti, asia ei vaikuta virkamieheen mitentkään. Valitukset eivät etene hallinto-oikeudessa, koska lopputulema on se, että lakia on noudatettu.

Vierailija
77/124 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet oikeassa. Minun janssa juuri näin kävi. Luotin niuden pätevyyden, mutra höitä ei nuulunut vuiden verran ainaski. Lopulta löysin omiin voimin työn. Kuultuani siigä, Te snoi, että nyt et menee mihinkään töihin, ms köydettin sinulle kurssi. Sanoin, että kyllö ma menen nyt töihin, ei mihinkään turhapäiväkurssille. Lämäyttivät karensin 3 kk omaaloittelisesta työpaikan löytämisestä. Kyllä oikeus vielä maan perii ja universumi lämäytyää tämmöisille niiden omat energiat takaisin. Karkkilassa tapahtui.

" kyllö ma menen"..

Vierailija
78/124 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt rupesin suoraan puhumaan amk hausta. Miten oman alalla ei tällä hetkellä saa edes harjoittelupaikkaa. Olin toki vasta alkukartoituksessa.

Menin työvoimakoulutukseen 2018. Selkä romahti. Oli jatkuvasti virheasennossa ja kamppailu, sekä meni rikki jatkuvasti. Koulussa opettajat olivat jatkuvissa palavereissa. Eikä aamulla tiennyt kestääkö päivä tunnin vai 6 tuntia. Harjoittelut laitettiin pahimpaan lumiaikaan ja ruohonleikkuuseen. Ohjaava opettaja ei kuunnellut, kun sanoin, ettei kroppani kestä fyysisesti rankkoja jaksoja, voidaanko se työharjoittelussa huomioida. Koululääkäriltä sai pelkkiä relaksantteja. Joissa ei ollut mitään vastetta. Kolmannen työharjoittelun ekan päivän jälkeen sain taas 3 päivän kramppikohtauksen. Hain tk lääkäriltä sairaslomaa kuukauden. Ja jälleen sain relaksantit joista ei ollut mitään hyötyä. Olin aivan puhki jatkuvien kipujen kanssa.

Lopetin koulun ja otin vapaa ehtoisesti karenssin. Opettaja suutahti ja tuumi saikuta. En halunnut valmistua kipeänä. Varsinkaan sellaisesta työvoimakoulutuksesta josta PUOLET lähti työharjoittelufirmoihin oppisopimuksella. Koska koulusta ei mitään irti saanut.

Koulutuksiin haetaan. Jos niihin pääsee, ainoa keino on päästä noista eroon on. A työpaikka B lääkärintodistus kymmenen saikun jälkeen C karenssi.

Se et katselet niitä koulutuksiaeiole vielä hakemista. Osaan niihin on tuhat hakijaa osaan 30.

Vierailija
79/124 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niiden ideana on saada ihmiset pois päivärahalta. Jollain keinolla. Ääripäässä voivat löytää työn 0.5% hakijoista.

Voihan sitä kysyä ja dokumentoida mitä vastaavat entä jos kieltäydyn kysymykseen.

Vierailija
80/124 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minnes menet kun et kelpaa edes ilmaiseks työntekijäksi? Kaverillani on tilanne että ollut työtön 4 vuotta ja vaikka on kysynyt työkokeilupaikkaa niin kukaan yrittäjä ei ole edes valmis harkitsemaan?? 

Miksi kukaan ottaisi työkokeilijaa, joka kuvittelee menevänsä ilmaiseksi työntekijäksi? Työkokeilu ei ole tuollainen eikä työnantaja halua tuhota yritystoimintaansa vastahakoisilla ja tahallaan tuhoa tekevillä kokeilijoilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä seitsemän