Voiko TE oma virkailija pakottaa työvoimakoulutukseen tai työkokeiluun?
Olen hakenut töitä ja viimeksi puhelimessa hän kehotti katsomaan työvoimakoulutustarjontaa säännöllisesti, josko sitä kautta harjoittelupaikan myötä saisi vakituisen työpaikan jos "ei hakemalla onnistu", kuten hän asian ilmaisi. Ja että jotain on tehtävä toisin jotta saa työtä.
Tiedän että karenssia pukkaa jos kieltäytyy. Voiko omavirkailija olla niin mulkvisti että jos kieltäydyn menemästä ja sanon syyksi koska se koulutus ei ole sellainen joka minua kiinnostaisi tai josta kokisin hyötyväni, niin silti edellyttää karenssin uhalla?
Eikä ole tarkoitukseni marmattaa, vaan ihan aidosti mietin että miksi menisin sellaiseen työvoimakoulutukseen joka ihan oikeasti ei tunnu yhtään omalta?!
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TIetenkin voi pakottaa ja sinähän menet. Joutaisi tuet pois, jos et tottele. Töihin tai työkokeiluun siitä, hopi hopi.
Työkokeilijoita ottavien kannattaa laittaa vakuutukset kuntoon. Vahinkoja kun sattuu aina.
98% työnantajista ei ota työkokeilijoita juuri siksi, että niistä on enemmän vaivaa kuin hyötyä.
Missä paikoissa ne yli 100 000 työkokeilijaa ovat? Nuokin pitäisi laskea työttömiksi kun saavat työttömyyskorvausta.
Ne voi pakottaa ja tehdä mitä vaan että saat karenssin. Jos on pitkään työtön niin ne voi keksiä että olet työkyvytön ja sen perusteella ne sinut johonkin työkokeiluun tai kuntouttavaan työhön voi pakottaa. Minut yritettiin pakottaa kuntouttavaan työhön. Mutta siitä on lakipykälät olemassa ettei kuntouttavaan voi pakottaa työkykyistä ja tervettä ihmistä. Sen takia typin virkailija kirjoitti lausunnon että olen sairas, työkyvytön eikä ole elämän hallintaa. Käskivät allekirjoittaa se lausunto ja uhkasivat että jos en allekirjoita niin saan karenssia ja työmarkkinatuki lopetetaan. No suutuin sitten ja otin sen lausunnon itselleni. Lopulta ne katkaisi siis työttömyystukeni joten tein rikosilmoituksen itse koska typin virkailija ei voi sanoa että joku on työkyvytön. Siihen tarvitaan lääkäriä. Varmuuden vuoksi kävin terveystarkastuksessa josta maksoin lähes 300 euroa.No oikeudessa typin virkailija tuomittiin ja sain korvauksia.