Voiko TE oma virkailija pakottaa työvoimakoulutukseen tai työkokeiluun?
Olen hakenut töitä ja viimeksi puhelimessa hän kehotti katsomaan työvoimakoulutustarjontaa säännöllisesti, josko sitä kautta harjoittelupaikan myötä saisi vakituisen työpaikan jos "ei hakemalla onnistu", kuten hän asian ilmaisi. Ja että jotain on tehtävä toisin jotta saa työtä.
Tiedän että karenssia pukkaa jos kieltäytyy. Voiko omavirkailija olla niin mulkvisti että jos kieltäydyn menemästä ja sanon syyksi koska se koulutus ei ole sellainen joka minua kiinnostaisi tai josta kokisin hyötyväni, niin silti edellyttää karenssin uhalla?
Eikä ole tarkoitukseni marmattaa, vaan ihan aidosti mietin että miksi menisin sellaiseen työvoimakoulutukseen joka ihan oikeasti ei tunnu yhtään omalta?!
Kommentit (124)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TIetenkin voi pakottaa ja sinähän menet. Joutaisi tuet pois, jos et tottele. Töihin tai työkokeiluun siitä, hopi hopi.
Työkokeilijoita ottavien kannattaa laittaa vakuutukset kuntoon. Vahinkoja kun sattuu aina.
98% työnantajista ei ota työkokeilijoita juuri siksi, että niistä on enemmän vaivaa kuin hyötyä.
Missä paikoissa ne yli 100 000 työkokeilijaa ovat? Nuokin pitäisi laskea työttömiksi kun saavat työttömyyskorvausta.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi jos sinulla on ammattipätevyys. Painistus ei ole kovin tavatonta, koska ihmiset eivät tiedä oikeuksiaan. Mutta kyllä kaikki pykälät löytyvät jos vaivautuu ne lukemaan läpi. Toimenpiteisiin vaaditaan aina sinun suostumus.
Onko oikeasti näin? Itselläni tällä hetkellä myös tämä tilanne ja juuri työkkäristä sanottiin, että kun on pitkään ollut työtön, niin työvoimakoulutuksiin voidaan velvoittaa vaikka olisikin taustalla jonkin alan perustutkinto.
Olis kiva jos joku pystyis kertoo tarkempaa faktaa, laittaa linkkiä tms. , kun itellä on nyt tän suhteen just tilanne päällä enkä tiedä mitä tekisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TIetenkin voi pakottaa ja sinähän menet. Joutaisi tuet pois, jos et tottele. Töihin tai työkokeiluun siitä, hopi hopi.
Työkokeilijoita ottavien kannattaa laittaa vakuutukset kuntoon. Vahinkoja kun sattuu aina.
98% työnantajista ei ota työkokeilijoita juuri siksi, että niistä on enemmän vaivaa kuin hyötyä.
Missä paikoissa ne yli 100 000 työkokeilijaa ovat? Nuokin pitäisi laskea työttömiksi kun saavat työttömyyskorvausta.
Iso osa on erilaisilla pajoilla eli ei työpaikoilla lainkaan, osa on muutamassa suuressa valtakunnallisessa yrityksessä.
Kyllä heidät tilastoidaan työttömiksi, koska lain mukaan ovat työttömiä eli ei opiskelua, työsuhdetta tai yrittäjyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyinen yritysten turvallisuuskulttuuri ei sovellu siihen, että luppoporukkaa kulkee valtoimenaan pyöröovista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi jos sinulla on ammattipätevyys. Painistus ei ole kovin tavatonta, koska ihmiset eivät tiedä oikeuksiaan. Mutta kyllä kaikki pykälät löytyvät jos vaivautuu ne lukemaan läpi. Toimenpiteisiin vaaditaan aina sinun suostumus.
Onko oikeasti näin? Itselläni tällä hetkellä myös tämä tilanne ja juuri työkkäristä sanottiin, että kun on pitkään ollut työtön, niin työvoimakoulutuksiin voidaan velvoittaa vaikka olisikin taustalla jonkin alan perustutkinto.
Olis kiva jos joku pystyis kertoo tarkempaa faktaa, laittaa linkkiä tms. , kun itellä on nyt tän suhteen just tilanne päällä enkä tiedä mitä tekisin.
Voit katsoa laista, mitkä ovat oikeutesi ja velvollisuutesi, FInlexistähän tuo laki löytyy.
Ja jos ei löydy, niin tässä velvollisuutesi (siis asiat, jotka sinun tulee tehdä, jotta saat etuuden): "Työttömyysetuutta hakevan työnhakijan on haettava aktiivisesti työtä ja koulutusta. Lisäksi hänen on osallistuttava palvelutarpeensa arvioimiseen, työllistymissuunnitelman laatimiseen ja tarkistamiseen sekä palveluihin, jotka tukevat hänen työnhakuaan ja edistävät hänen työmarkkinavalmiuksiaan ja työllistymistään."
Sinun tulee siis osallistua palveluihin, jotka edistävät työllistymistäsi. Tällainen palvelu on esim. työvoimakoulutus. Jos kieltäydyt hakemasta, et ole täyttänyt velvollisuuksiasi ja etuus voidaan katkaista. Tuo edellä kommentoitu suostumuksen vaatiminen liittyy siihen, että sinun tulisi hyväksyä työllistymissuunnitelma, jossa ilmoitat hakevasi työvoimakoulutukseen. Jos et allekirjoita eli siis suostu, niin sinun etuutesi voidaan katkaista sillä perusteella, että et ota palveluja vastaan.
Pakottaa ei voi, mutta rahantulon työkkäri voi lopettaa, jos kieltäytyy työkkärin toimista ja käskyistä.
Ja kyllä, työkkäri on aina laittanut/pakottanut ihmisiä sellaisiinkin paikkoihin, jotka ei lainkaan kiinnosta tai välttämättä vastaa edes osaamista.
Itsekin olen ollut sellaisessa. Ja kaikkihan siitä sitten kärsivät, niin minä kuin työpaikkakin. Ainut hyöty oli, että sain enempi rahaa siltä ajalta, kun olin ko. paikassa töissä. Työkkärin osoittaman pakkosijoituspainjaisen jälkeen hain itse työtä, jossa olen jo neljättä vuotta viihtynyt.
Tietävät, ettei kukaan tee palkatonta pakkotyötä siten, että siitä olisi työnatajalle jotain hyötyä. Luulisi jo viranomaistenkin se tietävän. Ja sen, ettei sellaiset tuota edes jatkosopimuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit katsoa laista, mitkä ovat oikeutesi ja velvollisuutesi, FInlexistähän tuo laki löytyy.
Ja jos ei löydy, niin tässä velvollisuutesi (siis asiat, jotka sinu
Okei mutta onko ok sanoa sitten haastattelussa työvoimakoulutukseen, että en oikeasti ole tästä kiinnostunut? Ilmoittavatkohan työkkärin virkailijalle?
Ongelma on noiden pikkukoulutusten turhuus ja se, että ilmaisharjoittelupaikka pitäisi löytää itse, että harjoittelun voi edes suorittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niihin 9 euron orjuutuksiin ne painostaa. Niistä ei enää hyödy edes sitä 9 euroa kun nekin hilut vähennetään tt-tuesta. Suomesta on tullut aivan sairas maa työttömiä kohtaan.
Mä kyllä luin muistaakseni ihan Kelan omista tiedoista että sitä 9 euron kulukorvausta ei vähennettäisi tt-tuesta. Mitä järkeä siinä olisikaan koska se rahahan voi mennä ylimääräisiin bussimatkoihin tai bensakuluihin.
- kun TT.tuki vuoden alusta leikataan 18€, silloin on turha kenenkään sanoa, saathan sinä 9€/ pv....laske siitä... vähän jää miinukselle, pkl!
Vierailija kirjoitti:
Pakottaa ei voi, mutta rahantulon työkkäri voi lopettaa, jos kieltäytyy työkkärin toimista ja käskyistä.
Ja kyllä, työkkäri on aina laittanut/pakottanut ihmisiä sellaisiinkin paikkoihin, jotka ei lainkaan kiinnosta tai välttämättä vastaa edes osaamista.
Itsekin olen ollut sellaisessa. Ja kaikkihan siitä sitten kärsivät, niin minä kuin työpaikkakin. Ainut hyöty oli, että sain enempi rahaa siltä ajalta, kun olin ko. paikassa töissä. Työkkärin osoittaman pakkosijoituspainjaisen jälkeen hain itse työtä, jossa olen jo neljättä vuotta viihtynyt.
Taidanpa sitten kieltäytyä ja hakea toimeentulotukea vaikka tekevätkin siitä sen 20 %:n vähennyksen... Tällä hetkellä kuitenkin ensimmäisestä laiminlyönnistä tulee vain muistutus ja vasta toisesta laiminlyönnistä alkaa tulla karenssia. Eduskunta tosin yrittää tuotakin ajaa että jo ekasta tulisi karenssi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jos ei löydy,
onko ok sanoa sitten haastattelussa työvoimakoulutukseen, että en oikeasti ole tästä kiinnostunut? Ilmoittavatkohan työkkärin virkailijalle?
"Työvoimakoulutus" on työvoimaviranomaisten järjestämää. Jos siis sanot heille, ettet halua ko. kouutukseen, koska se ei kiinnosta, niin tieto on sitten samantien heillä. 🤭 Ei tarvita erillisilmoitusta virkailijalle, koska ne haastattelijat on työkkärin porukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niihin 9 euron orjuutuksiin ne painostaa. Niistä ei enää hyödy edes sitä 9 euroa kun nekin hilut vähennetään tt-tuesta. Suomesta on tullut aivan sairas maa työttömiä kohtaan.
Mä kyllä luin muistaakseni ihan Kelan omista tiedoista että sitä 9 euron kulukorvausta ei vähennettäisi tt-tuesta. Mitä järkeä siinä olisikaan koska se rahahan voi mennä ylimääräisiin bussimatkoihin tai bensakuluihin.
- kun TT.tuki vuoden alusta leikataan 18€, silloin on turha kenenkään sanoa, saathan sinä 9€/ pv....laske siitä... vähän jää miinukselle, pkl!
Mutta eikös jossain juuri ollut juttu että tt-tuki nousee? Siis muutaman euron kuukaudessa :D Mutta ei laskisi.
Vierailija kirjoitti:
Tietävät, ettei kukaan tee palkatonta pakkotyötä siten, että siitä olisi työnatajalle jotain hyötyä. Luulisi jo viranomaistenkin se tietävän. Ja sen, ettei sellaiset tuota edes jatkosopimuksia.
Työkokeilussa ei olla töissä, kokeilija on sananmukaisesti kokeilemassa ja tutustumassa alaan. Hänellä tulee olla oma ohjaaja, jonka ohjauksessa ja valvonnassa toimii. Vain isoilla organisaatioilla on varaa siihen, että yhden työntekijän työpanos menee kokeilijan ohjaamiseen.
Vain työtön kuvittelee olevansa töissä. Työkokeilu ei ole palkaton koeaika eikä sen aikana tarvitse tehdä töitä! Karenssia ei saa, vaikka kieltäytyy yksintyöskentelystä ja vastuista.
Sinulla on outoja pelkoja. Työvoimakoulutukseen pääsee murto-osa hakijoista, kyllä siellä on sellaisia, joilla on aito motivaatio ja halu saada opiskelupaikka, joten turha pelätä koulutukseen joutumista.
Niihin koulutuksiin laitetaan hakemus eikä se virkailija päätä valitaanko sut vai ei. Plus niihin hakee yleensä satoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidanpa sitten kieltäytyä ja hakea toimeentulotukea vaikka tekevätkin siitä sen 20 %:n vähennyksen... Tällä hetkellä kuitenkin ensimmäisestä laiminlyönnistä tulee vain muistutus ja vasta toisesta laiminlyönnistä alkaa tulla karenssia. Eduskunta tosin yrittää tuotakin ajaa että jo ekasta tulisi karenssi.
Eikö kannattaa kumminkin se haastattelu käydä läpi muka kiinnostuneena? Jos vaikka et saakaan sitä paikkaa, niin ei tule mitään karenssia. Ja jos saat, mutta et halua mennä, niin kieltäydy vasta sitten siitä paikasta ja ota se karenssi, jos et kerran karenssia kavahda.
Ne voi pakottaa ja tehdä mitä vaan että saat karenssin. Jos on pitkään työtön niin ne voi keksiä että olet työkyvytön ja sen perusteella ne sinut johonkin työkokeiluun tai kuntouttavaan työhön voi pakottaa. Minut yritettiin pakottaa kuntouttavaan työhön. Mutta siitä on lakipykälät olemassa ettei kuntouttavaan voi pakottaa työkykyistä ja tervettä ihmistä. Sen takia typin virkailija kirjoitti lausunnon että olen sairas, työkyvytön eikä ole elämän hallintaa. Käskivät allekirjoittaa se lausunto ja uhkasivat että jos en allekirjoita niin saan karenssia ja työmarkkinatuki lopetetaan. No suutuin sitten ja otin sen lausunnon itselleni. Lopulta ne katkaisi siis työttömyystukeni joten tein rikosilmoituksen itse koska typin virkailija ei voi sanoa että joku on työkyvytön. Siihen tarvitaan lääkäriä. Varmuuden vuoksi kävin terveystarkastuksessa josta maksoin lähes 300 euroa.No oikeudessa typin virkailija tuomittiin ja sain korvauksia.