Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko TE oma virkailija pakottaa työvoimakoulutukseen tai työkokeiluun?

Vierailija
19.10.2025 |

Olen hakenut töitä ja viimeksi puhelimessa hän kehotti katsomaan työvoimakoulutustarjontaa säännöllisesti, josko sitä kautta harjoittelupaikan myötä saisi vakituisen työpaikan jos "ei hakemalla onnistu", kuten hän asian ilmaisi. Ja että jotain on tehtävä toisin jotta saa työtä. 

Tiedän että karenssia pukkaa jos kieltäytyy. Voiko omavirkailija olla niin mulkvisti että jos kieltäydyn menemästä ja sanon syyksi koska se koulutus ei ole sellainen joka minua kiinnostaisi tai josta kokisin hyötyväni, niin silti edellyttää karenssin uhalla? 

Eikä ole tarkoitukseni marmattaa, vaan ihan aidosti mietin että miksi menisin sellaiseen työvoimakoulutukseen joka ihan oikeasti ei tunnu yhtään omalta?!

Kommentit (124)

Vierailija
81/124 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi et ihan itse etsi sinulle sopivaa koulutusta vaan odotan jonkun muun hankkivan sitä sinulle?

Mitä helvettiä selität? En minä ole sanonut noin, mistä sait tuollaista päähäsi? Oletko jotenkin yksinkertainen? En odota kenenkään virkailijan hankkivan minulle työvoimakoulutusta (ei hän itse sitä ollut minulle hakemassakaan vaan KEHOITTI minua, siis minua itseään, tutkimaan koulutustarjontaa) vaan kyse oli siitä voiko hän pakottaa minua hakemaan vaikka minua ei kiinnostaisi enkä kokisi sitä hyödylliseksi. Se voisi olla vain ajanhukkaa, mitä järkeä yleensäkään hakeutua koulutuksiin joihin ei ole todellista motivaatiota. 

Ap

Vierailija
82/124 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monella on väärä strategia TE-palveluiden suhteen. Ehdota ja mieti itse jo etukäteen, mitä haluat tehdä edistääksesi mahdollisuuksia työllistyä. Sitä vähemmän työkkäri ehdottaa sinulle mitään, mitä oma-aloitteisempi olet. Jos ei juuri nimenomaisella hetkellä ole hyviä koulutuksia, mieti edes millaisista koulutuksista sinulle olisi hyötyä. TE yrittää aktivoida passiivisia ihmisiä tavalla tai toisella. En halua, ei ole mitään, en voi mitään ovat huonoja vastauksia. Tyrkytys alkaa, jos työllistymissuunnitelmaan ei voi laittaa muuta kuin hakee x työpaikkaa kuukaudessa. Se ei johdu persoonallisuushäiriöstä, vaan on osa virkailijan työnkuvaa. Se kuinka paljon perusperiaatteesta joustetaan riippuu paljon paikkakunnan tilanteesta.

Se, mistä sinun pitää huolehtia on ettei työllistymissuunnitelmassa lue mitä tahansa monitulkintaista ja geneeristä höpinää, mistä saaattaa aiheutua väärin tulkitessa sinulle ongelmia. Jos sinne kirjata

Osaan tehdä asioita käskyttämättä silloin kuin itse haluan. Sitä suuremmalla syyllä minulla alkaa keittää kaikenlainen tyrkyttäminen ja ohjaaminen. Hän ei päätä minne minä haen, minä päätän. 

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/124 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et ihan itse etsi sinulle sopivaa koulutusta vaan odotan jonkun muun hankkivan sitä sinulle?

Mitä helvettiä selität? En minä ole sanonut noin, mistä sait tuollaista päähäsi? Oletko jotenkin yksinkertainen? En odota kenenkään virkailijan hankkivan minulle työvoimakoulutusta (ei hän itse sitä ollut minulle hakemassakaan vaan KEHOITTI minua, siis minua itseään, tutkimaan koulutustarjontaa) vaan kyse oli siitä voiko hän pakottaa minua hakemaan vaikka minua ei kiinnostaisi enkä kokisi sitä hyödylliseksi. Se voisi olla vain ajanhukkaa, mitä järkeä yleensäkään hakeutua koulutuksiin joihin ei ole todellista motivaatiota. 

Ap

Ei hän voi pakottaa, mutta hän voi kertoa sinulle, että mikäli et hae, niin työttömyysetuutesi voidaan katkaista. Mitään pakkoa ei ole!

Toisaalta sinulla on hurjan isot luulot itsestäsi, todennäköisesti et tule valituksi mihinkään koulutukseen, vaikka miten hakisit.

Vierailija
84/124 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä hän voi sinulle karenssin määrätä.

Itse sain karenssin kun en suostunut turhalle kurssille. Olin jo tehnyt työsopimuksen ja ilmoittanut siitä työkkärille. Mutta pari viikkoa ennen töiden alkamista tuli kehoitus lähteä jollekin kättelykurssille. Ilmoitin, että "en  osallistu kurssille, sillä aloitan työt". Sain haukut niskaan ja karenssin päälle, vaikka en saanut edes silloin työttömyystukea. 

Ei se karenssi talouteeni vaikuttanut, mutta jätti paskan fiiliksen työkkärin toiminnasta.

Silloin kun tykkäsi käskee hypätä, on hypättävä. Muuten tulee karenssi.

Vierailija
85/124 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kaupungissa ap:n kaltaisille on maanantaiaamuisin klo 9 kahden tunnin ryhmävalmennus. Jos sinne ei saavu, katsotaan se työnhaun katkaisemiseksi.

Vierailija
86/124 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta virkailija on usein kysynyt, että olenko ajatellut hakeutua johonkin työvoimakoulutukseen, ja heti samaan hengenvetoon se on itse jatkanut: mutta tällä hetkellä koulutuksia on aika vähän saatavilla.

Ainahan voi hakea vaikka mihin, mutta on varsin epätodennäköistä, että nykyään tulee minnekään valituksi (pois lukien palkattomat orjatyöt, mutta ainakin opiskelijoillahan on kuulemma vaikeaa saada harjoittelupaikkoja, eli varmaan sama koskenee työttömiäkin).

Vierailija
87/124 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei hän voi pakottaa, mutta hän voi kertoa sinulle, että mikäli et hae, niin työttömyysetuutesi voidaan katkaista. Mitään pakkoa ei ole!

Toisaalta sinull

Mitkä ihmeen hurjat luulot itsestäsi? Täällä kyllä te jotkut osaatte keksiä omasta päästänne asioita. 

Ap

Vierailija
88/124 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin kerran kuulusteluhaastattelussa, että pitäisiköhän minun hakeutua kirjanpitokurssille (kun omasta ammattitutkinnosta valmistumisesta jo 10 vuotta) ja virkailija toppuutteli ja melkein torppasi sen, että tuskin se minua mahtaisi oikeasti kiinnostaa.

Vierailija
89/124 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistuttakaa niitä TE-virkailijoita, että kohta niidenkin työt voi tekoäly korvata, eli he eivät ole korvaamattomia, eivätkä työttömien yläpuolella.

Vierailija
90/124 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jessus sentään teitä kranttuja marisijoita. Milloin opitte, että työ ei pääsääntöisesti ole kivaa ja ihanaa, vaan hinta sille, että vastaamme omast elämästämme itse, maksamme omat kulumme. Harva on umelmatyössään. Mikä tahansa työ on arvokkaampaa kuin työttömänä joutenolo. Nykymaailmassa teknologia, it ja tekoäly syövät työpaikat kaikkialla maailmaasa, ei vain Suomessa, ja ne mitä jäljelle jää, ovat ne paikat.

Vierailija
91/124 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö aina voi hakea jollekin cv-kurssille? Valtaosasta ihmisistähän on nykyään älypuhelin, niin voi viettää kurssiajan sitä näpytellen, ja ei ne minun käymillä kursseilla tainneet edes huomauttaa, vaikka olisi käyttänyt kurssin tietokonetta nettiselailuun samalla, kun kurssinvetäjä höpisi niitä itsestään selvyyksiä.

Vierailija
92/124 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi jessus sentään teitä kranttuja marisijoita. Milloin opitte, että työ ei pääsääntöisesti ole kivaa ja ihanaa, vaan hinta sille, että vastaamme omast elämästämme itse, maksamme omat kulumme. Harva on umelmatyössään. Mikä tahansa työ on arvokkaampaa kuin työttömänä joutenolo. Nykymaailmassa teknologia, it ja tekoäly syövät työpaikat kaikkialla maailmaasa, ei vain Suomessa, ja ne mitä jäljelle jää, ovat ne paikat.

Kärsi kärsi, kirkkaamman kruunun saat.

Perustulo olisi ratkaisu ongelmaan. Suojaosien poiston myötä pimeästi tehty työ lisääntyy (ulkomaalaisten keskuudessa) ja suomalaiset entiset osa-aikatyöläiset pysyy nyt kokokonaan työttöminä.

Vierailija
93/124 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi. Voi vaikka kaduttaa sähkölamauttimella,  mutta ei voi pakottaa mihinkään. 

Vierailija
94/124 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monella on väärä strategia TE-palveluiden suhteen. Ehdota ja mieti itse jo etukäteen, mitä haluat tehdä edistääksesi mahdollisuuksia työllistyä. Sitä vähemmän työkkäri ehdottaa sinulle mitään, mitä oma-aloitteisempi olet. Jos ei juuri nimenomaisella hetkellä ole hyviä koulutuksia, mieti edes millaisista koulutuksista sinulle olisi hyötyä. TE yrittää aktivoida passiivisia ihmisiä tavalla tai toisella. En halua, ei ole mitään, en voi mitään ovat huonoja vastauksia. Tyrkytys alkaa, jos työllistymissuunnitelmaan ei voi laittaa muuta kuin hakee x työpaikkaa kuukaudessa. Se ei johdu persoonallisuushäiriöstä, vaan on osa virkailijan työnkuvaa. Se kuinka paljon perusperiaatteesta joustetaan riippuu paljon paikkakunnan tilanteesta.

Se, mistä sinun pitää huolehtia on ettei työllistymissuunnitelmassa lue mitä tahansa monitulkintaista ja geneeristä höpinää, mistä saaattaa aiheutua vä

Jos sinulla ei ole esittää omia ideoita, silloin he tyrkyttävät ja heidät on ohjeistettu tyrkyttämään.

Vierailija
95/124 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minä ainakaan mitään siivoustyötä lähtisi tekemään, mieluummin sitten vaikka karenssi. Tosin ei niihin siivoustöihinkään noin vain mennä. En keksi mihin töihin nykypäivänä pääsisi tuosta vain, paitsi ehkä joku puhelinmyyntityö, mutta se ei mielestäni olekaan mitään oikeaa työtä (ja palkka käsittääkseni provisioperusteinen ja lähtöpalkka olematon). 

Vierailija
96/124 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kärsi kärsi, kirkkaamman kruunun saat.

Perustulo olisi ratkaisu ongelmaan. Suojaosien poiston myötä pimeästi tehty työ lisääntyy (ulkomaalaisten keskuudessa) ja suomalaiset entiset osa-aikatyöläiset pysyy nyt kokokonaan työttöminä.

Minua, suomalaista, ei saa millään ilveellä kiristettyä, aivopestyä, laitettua, ohjattua poliitikoksi, diplomaatiksi tai valtionhallinnon virkamieheksi. Ei suoja-osien poistolla, ei trolleilla, ei millään. En ole luonteeltani poliitikko enkä virkamies eikä minua kiinnosta se ammatti vttuakaan.

Vierailija
97/124 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä ainakaan mitään siivoustyötä lähtisi tekemään, mieluummin sitten vaikka karenssi. Tosin ei niihin siivoustöihinkään noin vain mennä. En keksi mihin töihin nykypäivänä pääsisi tuosta vain, paitsi ehkä joku puhelinmyyntityö, mutta se ei mielestäni olekaan mitään oikeaa työtä (ja palkka käsittääkseni provisioperusteinen ja lähtöpalkka olematon). 

Otan mielummin karenssin kuin menen valtiolle hallintoon töihin. Yhden karenssin olen ottanut aikoinaan kun irtisanouduin palveluohjaajan (siivous) töistä. Ei ole mikään ongelma ottaa karensseja.

Vierailija
98/124 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö aina voi hakea jollekin cv-kurssille? Valtaosasta ihmisistähän on nykyään älypuhelin, niin voi viettää kurssiajan sitä näpytellen, ja ei ne minun käymillä kursseilla tainneet edes huomauttaa, vaikka olisi käyttänyt kurssin tietokonetta nettiselailuun samalla, kun kurssinvetäjä höpisi niitä itsestään selvyyksiä.

Olen käynyt sellaisen kurssin kaksi vuotta sitten (jos siis tarkoitat työnhakuvalmennuskurssia, siellähän käsiteltiin tietysti myös CV-asiat). Opin sen, että joku on päässyt työhaastatteluun lähettämällä rekrytoijalle vaaleanpunaiselle paperille printattuna työhakemuksen postitse. Eräältä muulta taholta (ei tuolta kurssilta) kuulin, että eräs henkilö oli päässyt työhaastatteluun vain sillä kerralla, kun oli laittanut hakemukseen/ansioluetteloon koiransa kuvan. 

Ap

Vierailija
99/124 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä aina kannattaa yrittää löytää työpaikka! Pitkän toimistotyökokemuksen (laskutus ja varastokirjanpito) omaavan vaimoni työ loppui yrityksen konkurssiin mutta kun vaimo oli silloin päältä 50v niin ei löytynyt uutta työpaikkaa. Ajan mittaan loppui liiton päiväraha, ja sitten tuli kaupungin järjestestämä puolen vuoden työrupeama jotta pääsi uudelleen liiton päivärahaan kiinni.

Työkkäri( ?) ohjasi ATK-kurssille jossain vaiheessa ja sitten piti ruveta tehtailemaan hakemuksia x-määrä / kk tms. Niin ne vuoden menivät kunnes tuli vuodet 64 täyteen ja alkoi työeläke joka jäi pienipalkkaiselta alalta vähäiseksi. Nyt sitä työeläkettä KELA täydentää kansaneläkkeella jotain 80 egee / kk. Nettoeläke noin 1300 €/kk.

Jäi mieleen kun vaimoni eläkeikä alkoi lähestä niin työkkäri patisti niitä hakemuksia tekemään mutta kun yhdessä katsoivat perustietoja niin virkailija hiffasi että kun eläkeikä oli noin kahden kk päässä niin ei kannata enää hakemuksia kirjoittaa, eikä vaatinut niin tekemään.

Onneksi minulla oli hyväpalkkainen työ ja autoetu eikä meillä lapsia enää kotona joten tulimme toimeen.

Suomessa on eläminen ja asuminen niin kallista että normiperhe-elämä kyllä edellyttää kahden aikuisen kokopäivätyösuhdetta.

Vierailija
100/124 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on just se perusolettamus, mikä työkkärilläkin on heti, jos jostain kieltäytyy. Ihan kuin se tarkoittaisi, ettei halua työllistyä. 

- Haluan työllistyä

- Olen valmis tekemään asioita sen eteen

- En halua hakea tähän kyseiseen työvoimakoulutukseen, sillä tiedän jo etukäteen mikä on siellä teema ja mitä ne voivat tarjota ja ne koulutusvaihtoehdot eivät ole minulle luontevia. Kysymys kuuluu, eikö sinua turhauttaisi mennä koulutukseen joka ei tarjoa sinulle mitään ja joka vaan hukkaa kaikkien resursseja? Minua turhauttaa, kyllä pidemmän päälle siinä pää hajoaa kun tekee vasten järkeä asioita. Mutta siihen kai tällä pyritäänkin.

- nimimerkillä "jo kaksi turhaa tutkintoa opiskellut painostuksen alla, voin opiskella kyllä kolmannenkin mutta sitten kun oikeasti sopiva tutkinto löytyy"

Mulla on jo neljä (ja puoli) tutkintoa plakkarissa, kuinkahan mahtaisin päästä työvoimapoliittiseen koulutukseen 😂

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kahdeksan