Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko TE oma virkailija pakottaa työvoimakoulutukseen tai työkokeiluun?

Vierailija
19.10.2025 |

Olen hakenut töitä ja viimeksi puhelimessa hän kehotti katsomaan työvoimakoulutustarjontaa säännöllisesti, josko sitä kautta harjoittelupaikan myötä saisi vakituisen työpaikan jos "ei hakemalla onnistu", kuten hän asian ilmaisi. Ja että jotain on tehtävä toisin jotta saa työtä. 

Tiedän että karenssia pukkaa jos kieltäytyy. Voiko omavirkailija olla niin mulkvisti että jos kieltäydyn menemästä ja sanon syyksi koska se koulutus ei ole sellainen joka minua kiinnostaisi tai josta kokisin hyötyväni, niin silti edellyttää karenssin uhalla? 

Eikä ole tarkoitukseni marmattaa, vaan ihan aidosti mietin että miksi menisin sellaiseen työvoimakoulutukseen joka ihan oikeasti ei tunnu yhtään omalta?!

Kommentit (124)

Vierailija
121/124 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun konsti aina virkailijan soittaessa, on kertoa vuolaasti miten on käynyt monissa haastatteluissa ja ihan just menossa seuraaviinkin. Kehunut kuinka hyvää palautetta olen saanut hakemuksista, cv:sta ja kaikesta, kohta varmaan tärppää. Unohtavat siinä patistaa mihinkään koulutuksiin tai kokeiluihin, sillä ihan kohta VARMASTI tärppää. Toimii aina! 

Vierailija
122/124 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet oikeassa. Minun janssa juuri näin kävi. Luotin niuden pätevyyden, mutra höitä ei nuulunut vuiden verran ainaski. Lopulta löysin omiin voimin työn. Kuultuani siigä, Te snoi, että nyt et menee mihinkään töihin, ms köydettin sinulle kurssi. Sanoin, että kyllö ma menen nyt töihin, ei mihinkään turhapäiväkurssille. Lämäyttivät karensin 3 kk omaaloittelisesta työpaikan löytämisestä. Kyllä oikeus vielä maan perii ja universumi lämäytyää tämmöisille niiden omat energiat takaisin. Karkkilassa tapahtui.

Itselläni vähän samanlainen kokemus. Sain joskus vuosia sitten jonkin "osoituksen" palkattomasta harjoittelusta. Olin juuri aiemmin, tyyliin pari päivää tai viikko aikaisemmin, allekirjoittanut työsopimuksen ihan palkkatyöstä, ja soitin työkkäriin ja sanoin, että nyt en voi hakea tuohon harjoitteluun, koska olen men

Tämä.

Kun itse ilmoitin aikanaan työkkäriin, että lopetan työnhaun saatuani työpaikan, niin sieltä oltiin kiinnostuneita vain, että miten löysin työn. Vaikutti omituiselta. En kertonut, koska minulle tuli vaikutelma siitä, että siellä päässä oli painetta merkata jonnekin työllistymiseni omaksi ansiokseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/124 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi jos sinulla on ammattipätevyys. Painistus ei ole kovin tavatonta, koska ihmiset eivät tiedä oikeuksiaan. Mutta kyllä kaikki pykälät löytyvät jos vaivautuu ne lukemaan läpi. Toimenpiteisiin vaaditaan aina sinun suostumus.

Onko oikeasti näin? Itselläni tällä hetkellä myös tämä tilanne ja juuri työkkäristä sanottiin, että kun on pitkään ollut työtön, niin työvoimakoulutuksiin voidaan velvoittaa vaikka olisikin taustalla jonkin alan perustutkinto.

Olis kiva jos joku pystyis kertoo tarkempaa faktaa, laittaa linkkiä tms. , kun itellä on nyt tän suhteen just tilanne päällä enkä tiedä mitä tekisin.

Kiinnostaako ala johon painostetaan?

Vierailija
124/124 |
27.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi jos sinulla on ammattipätevyys. Painistus ei ole kovin tavatonta, koska ihmiset eivät tiedä oikeuksiaan. Mutta kyllä kaikki pykälät löytyvät jos vaivautuu ne lukemaan läpi. Toimenpiteisiin vaaditaan aina sinun suostumus.

Onko oikeasti näin? Itselläni tällä hetkellä myös tämä tilanne ja juuri työkkäristä sanottiin, että kun on pitkään ollut työtön, niin työvoimakoulutuksiin voidaan velvoittaa vaikka olisikin taustalla jonkin alan perustutkinto.

Olis kiva jos joku pystyis kertoo tarkempaa faktaa, laittaa linkkiä tms. , kun itellä on nyt tän suhteen just tilanne päällä enkä tiedä mitä tekisin.

Kiinnostaako ala johon painostetaan?

Niin, ei minua ainakaan kiinnosta tämä mihin painostetaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kahdeksan