Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko TE oma virkailija pakottaa työvoimakoulutukseen tai työkokeiluun?

Vierailija
19.10.2025 |

Olen hakenut töitä ja viimeksi puhelimessa hän kehotti katsomaan työvoimakoulutustarjontaa säännöllisesti, josko sitä kautta harjoittelupaikan myötä saisi vakituisen työpaikan jos "ei hakemalla onnistu", kuten hän asian ilmaisi. Ja että jotain on tehtävä toisin jotta saa työtä. 

Tiedän että karenssia pukkaa jos kieltäytyy. Voiko omavirkailija olla niin mulkvisti että jos kieltäydyn menemästä ja sanon syyksi koska se koulutus ei ole sellainen joka minua kiinnostaisi tai josta kokisin hyötyväni, niin silti edellyttää karenssin uhalla? 

Eikä ole tarkoitukseni marmattaa, vaan ihan aidosti mietin että miksi menisin sellaiseen työvoimakoulutukseen joka ihan oikeasti ei tunnu yhtään omalta?!

Kommentit (124)

Vierailija
101/124 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö aina voi hakea jollekin cv-kurssille? Valtaosasta ihmisistähän on nykyään älypuhelin, niin voi viettää kurssiajan sitä näpytellen, ja ei ne minun käymillä kursseilla tainneet edes huomauttaa, vaikka olisi käyttänyt kurssin tietokonetta nettiselailuun samalla, kun kurssinvetäjä höpisi niitä itsestään selvyyksiä.

Tämä onkin ollut varmasti yksi tyhmimmistä rahareistä (joilla on tuettu TE-virkailijoiden kamujen firmoja): tehdään CV:tä, joita luetaan joko kuin piru raamattua tai ei ollenkaan. Yleensä rekrytoijilla on tekoäly joka rankkaa hakijat malliin "jos ikä > 30 v lähet voivoikirje" jne. Sitten rekrytoijat voivat lukea CV:tä kuin piru raamattua, onko oikea fontti, onko pilkut ja pisteet oikein, onko lueteltu osaaminen alusta loppuun vai lopusta alkuun. Sitten jos kaikki on oikein, epäillään hakemuksen ja CV:n olevan tehty tekoälyllä, jota ei saisi käyttää. Ei siis ihme, että Suomi on tuhon partaalla kun osaamista ei tunnisteta ja hetaan täysin epäolennaisia asioita hakemuksista.

Vierailija
102/124 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö aina voi hakea jollekin cv-kurssille? Valtaosasta ihmisistähän on nykyään älypuhelin, niin voi viettää kurssiajan sitä näpytellen, ja ei ne minun käymillä kursseilla tainneet edes huomauttaa, vaikka olisi käyttänyt kurssin tietokonetta nettiselailuun samalla, kun kurssinvetäjä höpisi niitä itsestään selvyyksiä.

Olen käynyt sellaisen kurssin kaksi vuotta sitten (jos siis tarkoitat työnhakuvalmennuskurssia, siellähän käsiteltiin tietysti myös CV-asiat). Opin sen, että joku on päässyt työhaastatteluun lähettämällä rekrytoijalle vaaleanpunaiselle paperille printattuna työhakemuksen postitse. Eräältä muulta taholta (ei tuolta kurssilta) kuulin, että eräs henkilö oli päässyt työhaastatteluun vain sillä kerralla, kun oli laittanut hakemukseen/ansioluetteloon koiransa kuvan. 

Ap

Erinomainen esimerkki rekrytoijien tyhmyydestä. Miten punainen paperi osoittaa työssä menestymistä esimerkkinä. Tai koiran kuva. 

- Eri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/124 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnhaku on yksi työttömän velvollisuuksista. Toinen on miettiä miten voisi parantaa mahdollisuuksiaan työllistyä. Ei ole kohtuuttomasti vaadittu. Suurin osa kyllä kuuntelee, jos sanoo ettei tästä koulutuksesta ole minulle mitään hyötyä, mutta jostain toisenlaisesta voisi olla.

Vierailija
104/124 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä hän voi sinulle karenssin määrätä.

Itse sain karenssin kun en suostunut turhalle kurssille. Olin jo tehnyt työsopimuksen ja ilmoittanut siitä työkkärille. Mutta pari viikkoa ennen töiden alkamista tuli kehoitus lähteä jollekin kättelykurssille. Ilmoitin, että "en  osallistu kurssille, sillä aloitan työt". Sain haukut niskaan ja karenssin päälle, vaikka en saanut edes silloin työttömyystukea. 

Ei se karenssi talouteeni vaikuttanut, mutta jätti paskan fiiliksen työkkärin toiminnasta.

Silloin kun tykkäsi käskee hypätä, on hypättävä. Muuten tulee karenssi.

Et voi saada karenssia, jos et saa etuutta. Jos ei ole maksajaa, ei ole mitään tahoa, joka ottaa lausunnon vastaan, joten ei ole karenssiakaan.

Lisäksi sinun olisi pitänyt lopettaa työnhaku siihen, kun sait työpaikan. Ikioma vika, josta ei kannata syyttää lakia tai viranomaisia. Jos on työtön, on työtön siihen asti, kunnes katkaisee työnhaun tai muuttaa itse itsensä työnhakijaksi, työkkäri ei sitä voi tehdä omatoimisesti.

Vierailija
105/124 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain karenssin kun peruin kurssin koska pääsin palkkatöihin. Karenssi napsahti heti kun palkka työ loppui 5 kk päästä.

Vierailija
106/124 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet oikeassa. Minun janssa juuri näin kävi. Luotin niuden pätevyyden, mutra höitä ei nuulunut vuiden verran ainaski. Lopulta löysin omiin voimin työn. Kuultuani siigä, Te snoi, että nyt et menee mihinkään töihin, ms köydettin sinulle kurssi. Sanoin, että kyllö ma menen nyt töihin, ei mihinkään turhapäiväkurssille. Lämäyttivät karensin 3 kk omaaloittelisesta työpaikan löytämisestä. Kyllä oikeus vielä maan perii ja universumi lämäytyää tämmöisille niiden omat energiat takaisin. Karkkilassa tapahtui.

Itselläni vähän samanlainen kokemus. Sain joskus vuosia sitten jonkin "osoituksen" palkattomasta harjoittelusta. Olin juuri aiemmin, tyyliin pari päivää tai viikko aikaisemmin, allekirjoittanut työsopimuksen ihan palkkatyöstä, ja soitin työkkäriin ja sanoin, että nyt en voi hakea tuohon harjoitteluun, koska olen menossa työhön, joka olisi harjoittelun kanssa pääl

Niitä ärsyttää siksi koska jäävät ilman bonareita jos työllistyt itse eikä saa sua "pakotettua" koulutukseen tai muuhun vastaavaan sontaan. Nuo hölynpölykurssit on myyty työkkärille ja jokaisesta osallistuvasta työttömästä saavat rahaa. Yrittäkää työllistyä itse, niin pääsette helpommalla.

Vierailija
107/124 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

osa työnhakijoista on sairaslomalla ja kulkee rollaattorilla,eivät pääse koulutukseen koska rakennuksessa ei hissiä.myös työkyvyttömiä aivohalvaus tyyppejä on listoilla ja te palvelut pakottaa koulutukseen tai harjotteluun vaikka lääkäri kieltää ja on todistus.kela ja te-palvelut voi palaa helvetissä ,vakuutusyhtiöiden kanssa.ei mulla muuta.

Vierailija
108/124 |
22.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritti työkkärin akka minua saada cv kurssille. Meni akalta jauhot suuhun kun näytin sille oman cv ni joka on 4 sivuinen ja ammattilaisen tekemä. Maksoin siitä 50 euroa kun yks tuttu teki sen kanssani.

Vierailija
109/124 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisiin koulutuksiin olet päässyt amikseen? Olen itse hakenut joskus täydennyshaussa - yhteishaussa en voi hakea, koska minullakin on korkeakoulututkinto - mutta minua ei ole valittu.

Vierailija
110/124 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne voi pakottaa uhkaamalla karenssilla. Ne voi pakottaa työttömän terveystarkastukseen jos olet ollut pitkään työtön. Jos juot alkoholia tai poltat tupakkaa niin olet työkkärin mielestä työkyvytön etkä jaksa tehdä mitään. Voivat sanoa että olet alkoholistikin, minulle sanottiin niin vaikka juonut kerran vuodessa.

Jos olet työkyvytön, sinua ei päästetä eläkkeelle, vaan työkkäri juoksuttaa ties missä koulutuksissa ja valmennuksissa. Turhaa hommaa, kun noissa keskitytään vain keksimään, mitä työtön haluaisi tehdä ja mikä häntä kiinnostaisi. Jos työkykyä ei ole, niin ei auta miettiä, mikä kiinnostaisi.

Minut työnnettiin ensin uravalmennukseen, sen jälkeen kuntouttavaan työkykyarvioon, tai mikä sen nimi olikaan. Nyt olen menossa kuntoutuspoliklinikalle (taas nimi saattaa olla jokin muu) laaja-alaiseen työkykyselvitykseen. Saa nähdä, mitä sen jälkeen tapahtuu.

Onni onnettomuudessa on järkevä työkkärin virkailija. Hän on ottanut minulta työnhakuvelvoitteen pois jo aikaa sitten. Aiemmin hain kyllä kaikenlaisia töitä, mutta mitään niistä en olisi kuitenkaan pystynyt tekemään. Haku on turhaa myös työnantajan näkökulmasta, jos hakija ei ole työkykyinen.

Vierailija
111/124 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos työkokeilu tai työharjoittelu EI ole kirjattu työllistymissuunnitelmaan, et voi saada karenssia siitä, että kieltäydyt siitä tai et osallistu siihen, koska et ole virallisesti sitoutunut siihen.

Pelkkä keskustelu TE-toimiston kanssa ei vielä tee toimenpiteestä sitovaa. Se sitoo vasta, kun suunnitelma hyväksytään (esimerkiksi Oma asiointi -palvelussa tai paikan päällä allekirjoittamalla).

Suunnitelmaa ei pidä koskaan hyväksyä, mikäli virkailija säveltää sinne omiaan, vaan vaatia korjausta. Sen jälkeen kun hyväksyt jotain, olet kusessa.

Jos sitä ei hyväksy määräpäivään mennessä, tulee karenssi. Tai ensin nykyään varoitus. Sitä en tiedä, mitkä työnhakijan oikeudet ovat, jos työkkärin virkailija kirjoittelee sinne sellaista, mitä ei ollut sovittu. En kuitenkaan pidätä hengitystäni. Systeemissä on monta kohtaa, joissa työnhakija on todella heikoilla.

Vierailija
112/124 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattanee valita koulutus, joka vaikuttaa kiinnostavan myös muita eli hakijoita olisi mahdollisimman paljon. Lisäksi kannattaa jättää kertomatta itsestäsi sellaisia asioita, jotka voisivat edistää pääsyä kurssille. Sitä, ettei halua kurssille, ei kannata sanoa, koska se todennäköisesti johtaisi huomautukseen/karenssiin.

Jos kurssille joutuu, voi sen ottaa rennosti ajatuksella, että tuleepa seurusteltua muiden kanssa ja ehkä jopa opittua jotakin uutta. Onhan se ajan haaskausta, mutta jos on pakko mennä, niin sitten etsitään tummalta pilveltä hopeareunus.

ps. itse otan aina tuollaisiin jonkin käsityön mukaan, niin aika kuluu rattoisammin

Vierailija
113/124 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et ihan itse etsi sinulle sopivaa koulutusta vaan odotan jonkun muun hankkivan sitä sinulle?

Mitä helvettiä selität? En minä ole sanonut noin, mistä sait tuollaista päähäsi? Oletko jotenkin yksinkertainen? En odota kenenkään virkailijan hankkivan minulle työvoimakoulutusta (ei hän itse sitä ollut minulle hakemassakaan vaan KEHOITTI minua, siis minua itseään, tutkimaan koulutustarjontaa) vaan kyse oli siitä voiko hän pakottaa minua hakemaan vaikka minua ei kiinnostaisi enkä kokisi sitä hyödylliseksi. Se voisi olla vain ajanhukkaa, mitä järkeä yleensäkään hakeutua koulutuksiin joihin ei ole todellista motivaatiota. 

Ap

Ei hän voi pakottaa, mutta hän voi kertoa sinulle, että mikäli et hae, niin työttömyysetuutesi voidaan katkaista. Mitään pakkoa ei ole!

Toisaalta sinull

Oikeastaan päinvastoin. Mitä ylimielisempi ja röyhkeämpi on, sitä todennäköisemmin työllistyy. Sitten taas nöyrä ja omat puutteensa ymmärtävä jää rannalle, vaikka olisi paljon pätevämpi.

Vierailija
114/124 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen käynyt sellaisen kurssin kaksi vuotta sitten (jos siis tarkoitat työnhakuvalmennuskurssia, siellähän käsiteltiin tietysti myös CV-asiat). Opin sen, että joku on päässyt työhaastatteluun lähettämällä rekrytoijalle vaaleanpunaiselle paperille printattuna työhakemuksen postitse. Eräältä muulta taholta (ei tuolta kurssilta) kuulin, että eräs henkilö oli päässyt työhaastatteluun vain sillä kerralla, kun oli laittanut hakemukseen/ansioluetteloon koiransa kuvan. 

Ap

Erinomainen esimerkki rekrytoijien tyhmyydestä. Miten punainen paperi osoittaa työssä menestymistä esimerkkinä. Tai koiran kuva. 

- Eri

Etenkin, kun on myös olemassa ihmisiä, jotka sitten jauhavat vain koko ajan siitä koirastaan. Suurin osa toki ei tee niin. Osa taas inhoaa koiria. Eli koiran kuva voi vaikuttaa myös päinvastaiseen suuntaan. 

Vierailija
115/124 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain karenssin kun peruin kurssin koska pääsin palkkatöihin. Karenssi napsahti heti kun palkka työ loppui 5 kk päästä.

Tuo juuri on yksi järjettömyys nykyisessä systeemissä. Karenssia tulee siksi, että pääsee töihin! Ja en nyt tarkoita työssäoloaikaa, vaan työn päättymisen jälkeen napsahtaa karenssi siksi, että oli töissä etkä pilipalikurssilla.

Vierailija
116/124 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet oikeassa. Minun janssa juuri näin kävi. Luotin niuden pätevyyden, mutra höitä ei nuulunut vuiden verran ainaski. Lopulta löysin omiin voimin työn. Kuultuani siigä, Te snoi, että nyt et menee mihinkään töihin, ms köydettin sinulle kurssi. Sanoin, että kyllö ma menen nyt töihin, ei mihinkään turhapäiväkurssille. Lämäyttivät karensin 3 kk omaaloittelisesta työpaikan löytämisestä. Kyllä oikeus vielä maan perii ja universumi lämäytyää tämmöisille niiden omat energiat takaisin. Karkkilassa tapahtui.

Itselläni vähän samanlainen kokemus. Sain joskus vuosia sitten jonkin "osoituksen" palkattomasta harjoittelusta. Olin juuri aiemmin, tyyliin pari päivää tai viikko aikaisemmin, allekirjoittanut työsopimuksen ihan palkkatyöstä, ja soitin työkkäriin ja sanoin, että nyt en voi hakea tuohon harjoitteluun, koska olen men

Niitä ärsyttää siksi koska jäävät ilman bonareita jos työllistyt itse eikä saa sua "pakotettua" koulutukseen tai muuhun vastaavaan sontaan. Nuo hölynpölykurssit on myyty työkkärille ja jokaisesta osallistuvasta työttömästä saavat rahaa. Yrittäkää työllistyä itse, niin pääsette helpommalla.

Niinpä. Normaali ihminen olisi kertonut työllistyneelle, miten ilmoittaa työllistymisestä niin, ettei tule karenssia sitten, kun määräaikainen työ loppuu.

Vierailija
117/124 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos työkokeilu tai työharjoittelu EI ole kirjattu työllistymissuunnitelmaan, et voi saada karenssia siitä, että kieltäydyt siitä tai et osallistu siihen, koska et ole virallisesti sitoutunut siihen.

Pelkkä keskustelu TE-toimiston kanssa ei vielä tee toimenpiteestä sitovaa. Se sitoo vasta, kun suunnitelma hyväksytään (esimerkiksi Oma asiointi -palvelussa tai paikan päällä allekirjoittamalla).

Suunnitelmaa ei pidä koskaan hyväksyä, mikäli virkailija säveltää sinne omiaan, vaan vaatia korjausta. Sen jälkeen kun hyväksyt jotain, olet kusessa.

Jos sitä ei hyväksy määräpäivään mennessä, tulee karenssi. Tai ensin nykyään varoitus. Sitä en tiedä, mitkä työnhakijan oikeudet ovat, jos työkkärin virkailija kirjoittelee sinne sellaista, mitä ei ollut sovittu

Tulee varoitus. Vaadit uutta virkailijaa epäasiallisen käytöksen vuoksi ja saman tien kantelua aluevirastoon virkalijiasta ja hänen esihenkilöstään. Testatusti toimii ja aluevirasto oli meidän keississä yksimielisesti jokaisessa valituskohdassa meidän puolella. Meillä ei siis vaateita ollut, mutta kantelimme silti. Virkalija myös oli vaihdettu jo aikoja sitten järjellisempään henkilöön. 

Vierailija
118/124 |
23.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitse se koulutus. Koska sä saat paljon paremmat tuet siihen kun se on työvoimakoulutus eikä opintotuen piirissä.

Vierailija
119/124 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mutta toivottavasti voi.

Vierailija
120/124 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullekin virkailija ehdotti työvoimakoulutuksia. Jep, yksi koulutus loppuisi juuri kun täytän 65 vuotta. On niillä niin pokkaa. Toki kieltäydyin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yksi