Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko TE oma virkailija pakottaa työvoimakoulutukseen tai työkokeiluun?

Vierailija
19.10.2025 |

Olen hakenut töitä ja viimeksi puhelimessa hän kehotti katsomaan työvoimakoulutustarjontaa säännöllisesti, josko sitä kautta harjoittelupaikan myötä saisi vakituisen työpaikan jos "ei hakemalla onnistu", kuten hän asian ilmaisi. Ja että jotain on tehtävä toisin jotta saa työtä. 

Tiedän että karenssia pukkaa jos kieltäytyy. Voiko omavirkailija olla niin mulkvisti että jos kieltäydyn menemästä ja sanon syyksi koska se koulutus ei ole sellainen joka minua kiinnostaisi tai josta kokisin hyötyväni, niin silti edellyttää karenssin uhalla? 

Eikä ole tarkoitukseni marmattaa, vaan ihan aidosti mietin että miksi menisin sellaiseen työvoimakoulutukseen joka ihan oikeasti ei tunnu yhtään omalta?!

Kommentit (124)

Vierailija
41/124 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakottaa ei voi, mutta rahantulon työkkäri voi lopettaa, jos kieltäytyy työkkärin toimista ja käskyistä.

Ja kyllä, työkkäri on aina laittanut/pakottanut ihmisiä sellaisiinkin paikkoihin, jotka ei lainkaan kiinnosta tai välttämättä vastaa edes osaamista.

Itsekin olen ollut sellaisessa. Ja kaikkihan siitä sitten kärsivät, niin minä kuin työpaikkakin. Ainut hyöty oli, että sain enempi rahaa siltä ajalta, kun olin ko. paikassa töissä. Työkkärin osoittaman pakkosijoituspainjaisen jälkeen hain itse työtä, jossa olen jo neljättä vuotta viihtynyt.

Taidanpa sitten kieltäytyä ja hakea toimeentulotukea vaikka tekevätkin siitä sen 20 %:n vähennyksen... Tällä hetkellä kuitenkin ensimmäisestä laiminlyönnistä tulee vain muistutus ja vasta toisesta laiminlyönnistä alkaa tulla karenssia. Eduskunta tosin yrittää tuotakin ajaa että jo ekasta tulisi karenssi.

Tuo muistutussysteemi on ollut voimassa noin 5 vuoden ajan, ennen sitä laiminlyönnistä tuli heti selvityspyyntö.

Vierailija
42/124 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

98% työnantajista ei ota työkokeilijoita juuri siksi, että niistä on enemmän vaivaa kuin hyötyä.

Tietävät, ettei kukaan tee palkatonta pakkotyötä siten, että siitä olisi työnatajalle jotain hyötyä. Luulisi jo viranomaistenkin se tietävän. Ja sen, ettei sellaiset tuota edes jatkosopimuksia.

Työkokeilussa ei olla töissä, kokeilija on sananmukaisesti kokeilemassa ja tutustumassa alaan. Hänellä tulee olla oma ohjaaja, jonka ohjauksessa ja valvonnassa toimii. Vain isoilla organisaatioilla on varaa siihen, että yhden työntekijän työpanos menee kokeilijan ohjaamiseen.

Vain työtön kuvittelee olevansa töissä. Työkokeilu ei ole palkaton koeaika eikä sen aikana tarvitse tehdä töitä! Karenssia ei saa, vaikka kieltäytyy yksintyöskentelystä ja vastuista.

Käytännössä "kokeilijaa" käytetään ylimääräisinä ilmaiskäsinä työpaikoilla. Niin kuin kaikkia palkattomia, työharjoittelussa olevia ym. pidetään ekstratyöntekijöinä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/124 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakottaa ei voi, mutta rahantulon työkkäri voi lopettaa, jos kieltäytyy työkkärin toimista ja käskyistä.

Ja kyllä, työkkäri on aina laittanut/pakottanut ihmisiä sellaisiinkin paikkoihin, jotka ei lainkaan kiinnosta tai välttämättä vastaa edes osaamista.

Itsekin olen ollut sellaisessa. Ja kaikkihan siitä sitten kärsivät, niin minä kuin työpaikkakin. Ainut hyöty oli, että sain enempi rahaa siltä ajalta, kun olin ko. paikassa töissä. Työkkärin osoittaman pakkosijoituspainjaisen jälkeen hain itse työtä, jossa olen jo neljättä vuotta viihtynyt.

Taidanpa sitten kieltäytyä ja hakea toimeentulotukea vaikka tekevätkin siitä sen 20 %:n vähennyksen... Tällä hetkellä kuitenkin ensimmäisestä laiminlyönnistä tulee vain muistutus ja vasta toisesta laiminlyönnistä alkaa tulla karenssia. Eduskunta tosin yrit

Jos edes pääsee haastatteluun! Työvoimakoulutus on kallista, ei sinne oteta sellaisia, joista ei ole opiskelemaan kunnolla.

Vierailija
44/124 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

98% työnantajista ei ota työkokeilijoita juuri siksi, että niistä on enemmän vaivaa kuin hyötyä.

Tietävät, ettei kukaan tee palkatonta pakkotyötä siten, että siitä olisi työnatajalle jotain hyötyä. Luulisi jo viranomaistenkin se tietävän. Ja sen, ettei sellaiset tuota edes jatkosopimuksia.

Työkokeilussa ei olla töissä, kokeilija on sananmukaisesti kokeilemassa ja tutustumassa alaan. Hänellä tulee olla oma ohjaaja, jonka ohjauksessa ja valvonnassa toimii. Vain isoilla organisaatioilla on varaa siihen, että yhden työntekijän työpanos menee kokeilijan ohjaamiseen.

Vain työtön kuvittelee olevansa töissä. Työkokeilu ei ole palkaton koeaika eikä sen aikana tarvitse tehdä töitä! Karenssia ei saa, vaikka kieltäytyy yksintyöskent

Tuo on työttömän ikioma vika! Pitää opetella lukemaan paperit, joihin laittaa nimensä ja työkokeilusopimuksessa sovitaan siitä, mitä on menossa tekemään. Sen voi aina ottaa esille ja sanoa, että tästä ei ole sovittu.

Vierailija
45/124 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

TIetenkin voi pakottaa ja sinähän menet. Joutaisi tuet pois, jos et tottele. Töihin tai työkokeiluun siitä, hopi hopi.

Työkokeilijoita ottavien kannattaa laittaa vakuutukset kuntoon. Vahinkoja kun sattuu aina.

Niinkö? Olisiko jotain tarkempaa tutkimustietoa asiasta? Olen itse ollut työ"kokeiluissa", joiden aikana olen käytännössä toiminut lomasijaisena, kun vakituinen henkilökunta on ollut samaan aikaan lomalla! Olen jopa ollut yksin yrityksen toimipisteessä ja tehnyt ihan normaalisti tuottavaa työtä täysiä viikkoja ja 8h päivässä! Työkokeilusopumuksessa sanotaan, että työnantaja sitoutuu järjestämään ohjausta. Tarkoitus on, että työntekijän tilanne paranee ja työpaikan löytäminen helpottuu. Tarkoitus on oppia uutta myös, eikä tehdä vain sitä mitä jo valmiiksi osaa! Työntekijä antaa ilmaisen työpanoksensa ja on tarkoitus, että hän saa vastineeksi oppia uutta ja päivittää osaamistaan ja parantaa mahdollisuuksiaan työmarkkinoilla! Ei ole tarkoitus, että työkokeilijaa käytetään vain ilmaisena lomasijaisena ja palkattomana täydentävänä työvoimana! 

Vierailija
46/124 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne voi pakottaa uhkaamalla karenssilla. Ne voi pakottaa työttömän terveystarkastukseen jos olet ollut pitkään työtön. Jos juot alkoholia tai poltat tupakkaa niin olet työkkärin mielestä työkyvytön etkä jaksa tehdä mitään. Voivat sanoa että olet alkoholistikin, minulle sanottiin niin vaikka juonut kerran vuodessa.

Vierailija
47/124 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi pakottaa. Työkokeilun tarve ja työharjoittelu työllistymistä editäväksi toimenpiteeksi pitää kirjata omaan työllistymissuunnitelmaan. Jos ne on sinne itse hyväksynyt, sitten voi tulla karenssi kieltäytymisestä, mutta jos niitä ei ole sinne suunnitelmaan kirjattu (ei ikinä kannata antaa lupaa ilman todellista syytä!), niin ei voi tulla karenssia.

Vierailija
48/124 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työkokeilu tai työharjoittelu EI ole kirjattu työllistymissuunnitelmaan, et voi saada karenssia siitä, että kieltäydyt siitä tai et osallistu siihen, koska et ole virallisesti sitoutunut siihen.

Pelkkä keskustelu TE-toimiston kanssa ei vielä tee toimenpiteestä sitovaa. Se sitoo vasta, kun suunnitelma hyväksytään (esimerkiksi Oma asiointi -palvelussa tai paikan päällä allekirjoittamalla).

Vierailija
49/124 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

TIetenkin voi pakottaa ja sinähän menet. Joutaisi tuet pois, jos et tottele. Töihin tai työkokeiluun siitä, hopi hopi.

Työkokeilijoita ottavien kannattaa laittaa vakuutukset kuntoon. Vahinkoja kun sattuu aina.

Niinkö? Olisiko jotain tarkempaa tutkimustietoa asiasta? Olen itse ollut työ"kokeiluissa", joiden aikana olen käytännössä toiminut lomasijaisena, kun vakituinen henkilökunta on ollut samaan aikaan lomalla! Olen jopa ollut yksin yrityksen toimipisteessä ja tehnyt ihan normaalisti tuottavaa työtä täysiä viikkoja ja 8h päivässä! Työkokeilusopumuksessa sanotaan, että työnantaja sitoutuu järjestämään ohjausta

Työkokeilupaikkoihin pitäisi tehdä valvontaa, että saataisiin hyväksikäyttäjät kuriin! Jos itse törmään tilanteeseen, jossa työkokeilija, tai muu harjoittelija pyörittää jotain putiikkia tai toimipistettä täysiä tunteja yksinään, niin soitan työkkäriin ja ilmiannan sellaisen yrityksen säälimättä! Suosittelen lämpimästi myös muita toimimaan samoin! 

En ole näihin asioihin osannut kiinnittää huomiota, ennen kuin itse olen useaan kertaan joutunut tällaiseen tilanteeseen työkokeilijana! 

Suomessa on totutettu yritykset ilmaiseen, vastikkeettomaan alalle koulutettuun työvoimaan ja sille pitää tulla stoppi!

Vierailija
50/124 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet oikeassa. Minun janssa juuri näin kävi. Luotin niuden pätevyyden, mutra höitä ei nuulunut vuiden verran ainaski. Lopulta löysin omiin voimin työn. Kuultuani siigä, Te snoi, että nyt et menee mihinkään töihin, ms köydettin sinulle kurssi. Sanoin, että kyllö ma menen nyt töihin, ei mihinkään turhapäiväkurssille. Lämäyttivät karensin 3 kk omaaloittelisesta työpaikan löytämisestä. Kyllä oikeus vielä maan perii ja universumi lämäytyää tämmöisille niiden omat energiat takaisin. Karkkilassa tapahtui.

Itselläni vähän samanlainen kokemus. Sain joskus vuosia sitten jonkin "osoituksen" palkattomasta harjoittelusta. Olin juuri aiemmin, tyyliin pari päivää tai viikko aikaisemmin, allekirjoittanut työsopimuksen ihan palkkatyöstä, ja soitin työkkäriin ja sanoin, että nyt en voi hakea tuohon harjoitteluun, koska olen menossa työhön, joka olisi harjoittelun kanssa päällekkäin. Työ oli määräaikainen ja lyhyt eikä oman alan työ, mutta sopimus oli kuitenkin allekirjoitettu ja se velvoitti minua. Työkkärissä yritettiin jotain jupista ettei tuollainen työ ole hyväksyttävä syy, mutta hiljenivät kun sanoin siitä, että koska työsopimus on allekirjoitettu (ennen kuin sain tietää harjoittelusta), se velvoittaa minua. Mutta todella omituista että työkkärin mielestä ensisijaista olisi ollut mennä PALKATTOMAAN HARJOITTELUUN kuin palkkatyöhön!

Vierailija
51/124 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Vierailija
52/124 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet oikeassa. Minun janssa juuri näin kävi. Luotin niuden pätevyyden, mutra höitä ei nuulunut vuiden verran ainaski. Lopulta löysin omiin voimin työn. Kuultuani siigä, Te snoi, että nyt et menee mihinkään töihin, ms köydettin sinulle kurssi. Sanoin, että kyllö ma menen nyt töihin, ei mihinkään turhapäiväkurssille. Lämäyttivät karensin 3 kk omaaloittelisesta työpaikan löytämisestä. Kyllä oikeus vielä maan perii ja universumi lämäytyää tämmöisille niiden omat energiat takaisin. Karkkilassa tapahtui.

Itselläni vähän samanlainen kokemus. Sain joskus vuosia sitten jonkin "osoituksen" palkattomasta harjoittelusta. Olin juuri aiemmin, tyyliin pari päivää tai viikko aikaisemmin, allekirjoittanut työsopimuksen ihan palkkatyöstä, ja soitin työkkäriin ja sanoin, että nyt en voi hakea tuohon harjoitteluun, koska olen menossa työhön, joka olisi harjoittelun kanssa pääl

Ennen ainakin niillä oli omia listoja työpaikoista, jonne kierrättivät harjoittelijoita ja työkokeilijoita. Ehkä työnantaja siellä pettyi pahasti, kun työkkärin kanssa sovittu työntekijä ei tullutkaan :( näitä samoja listoja on muuten myös kouluilla edelleen, että ketkä ottaa koulun työharjoittelijoita vastaan..

Vierailija
53/124 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaus:*Olen hakenut töitä ja viimeksi puhelimessa hän kehotti katsomaan työvoimakoulutustarjontaa säännöllisesti, josko sitä kautta harjoittelupaikan myötä saisi vakituisen työpaikan jos "ei hakemalla onnistu", kuten hän asian ilmaisi. Ja että jotain on tehtävä toisin jotta saa työtä. 

Tiedän että karenssia pukkaa jos kieltäytyy. Voiko omavirkailija olla niin mulkvisti että jos kieltäydyn menemästä ja sanon syyksi koska se koulutus ei ole sellainen joka minua kiinnostaisi tai josta kokisin hyötyväni, niin silti edellyttää karenssin uhalla? *

En nyt ihan ymmärrä. Tuota työvoimakoulutustahan on monenlaista ja moneen alaan liittyvää. Eikö sieltä löydy yhtään sellaista kurssia, joka kiinnostaisi tai voisi laajentaa osaamistasi hyödyllisesti?

Vierailija
54/124 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi jos sinulla on ammattipätevyys. Painistus ei ole kovin tavatonta, koska ihmiset eivät tiedä oikeuksiaan. Mutta kyllä kaikki pykälät löytyvät jos vaivautuu ne lukemaan läpi. Toimenpiteisiin vaaditaan aina sinun suostumus.

Onko oikeasti näin? Itselläni tällä hetkellä myös tämä tilanne ja juuri työkkäristä sanottiin, että kun on pitkään ollut työtön, niin työvoimakoulutuksiin voidaan velvoittaa vaikka olisikin taustalla jonkin alan perustutkinto.

Olis kiva jos joku pystyis kertoo tarkempaa faktaa, laittaa linkkiä tms. , kun itellä on nyt tän suhteen just tilanne päällä enkä tiedä mitä tekisin.

Työkokeilun tarkoituksena on tutustuttaa sinut jonkin alan töihin. Ok, jos alalle suuntautuminen sinua itseä aidosti kiinnostaa tai koet siitä olevan hyötyä työllistymiseen. Mutta random aktivointitoimena tämä ylittää virkailijan valtuudet kirkkaasti.

Vierailija
55/124 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos työkokeilu tai työharjoittelu EI ole kirjattu työllistymissuunnitelmaan, et voi saada karenssia siitä, että kieltäydyt siitä tai et osallistu siihen, koska et ole virallisesti sitoutunut siihen.

Pelkkä keskustelu TE-toimiston kanssa ei vielä tee toimenpiteestä sitovaa. Se sitoo vasta, kun suunnitelma hyväksytään (esimerkiksi Oma asiointi -palvelussa tai paikan päällä allekirjoittamalla).

Suunnitelmaa ei pidä koskaan hyväksyä, mikäli virkailija säveltää sinne omiaan, vaan vaatia korjausta. Sen jälkeen kun hyväksyt jotain, olet kusessa.

Vierailija
56/124 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutukseen hakeminen ei vielä ole sama kuin koulutukseen pääseminen. Voit myös kirjoittaa siihen oheen, että en sovellu tälle alalle/en ole kiinnostunut tästä alasta, mutta ohjaaja pakotti hakemaan kun siihen kurssille haet.

Vierailija
57/124 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lainaus:*Olen hakenut töitä ja viimeksi puhelimessa hän kehotti katsomaan työvoimakoulutustarjontaa säännöllisesti, josko sitä kautta harjoittelupaikan myötä saisi vakituisen työpaikan jos "ei hakemalla onnistu", kuten hän asian ilmaisi. Ja että jotain on tehtävä toisin jotta saa työtä. 

Tiedän että karenssia pukkaa jos kieltäytyy. Voiko omavirkailija olla niin mulkvisti että jos kieltäydyn menemästä ja sanon syyksi koska se koulutus ei ole sellainen joka minua kiinnostaisi tai josta kokisin hyötyväni, niin silti edellyttää karenssin uhalla? *

En nyt ihan ymmärrä. Tuota työvoimakoulutustahan on monenlaista ja moneen alaan liittyvää. Eikö sieltä löydy yhtään sellaista kurssia, joka kiinnostaisi tai voisi laajentaa osaamistasi hyödyllisesti?

Ei löydy.

Vierailija
58/124 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis niihin kursseille hakee satoja ellei tuhansia niin kuin työpaikkoihinkin. Ei niitä kaikkia hakeneita oteta kurssille.

Vierailija
59/124 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taidanpa sitten kieltäytyä ja hakea toimeentulotukea vaikka tekevätkin siitä sen 20 %:n vähennyksen... Tällä hetkellä kuitenkin ensimmäisestä laiminlyönnistä tulee vain muistutus ja vasta toisesta laiminlyönnistä alkaa tulla karenssia. Eduskunta tosin yrit

On siis varaa yhteen laiminlyöntiin, ainakin vielä. En sitä tietenkään tahalteen tee vaan vasta pakon edessä, esim. juuri työvoimakoulutuksesta kieltäytymisen vuoksi. Ja tiedän ettei sinne kaikki pääse vaan tekevät haastattelun, sillä olen ollut kerran sellaisella kurssilla. Totesin ettei ollut mun juttu, tosin kävin sen loppuun kuitenkin kun en halunnut karenssia. 

Ap

Vierailija
60/124 |
20.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain työtön kuvittelee olevansa töissä. Työkokeilu ei ole palkaton koeaika eikä sen aikana tarvitse tehdä töitä! Karenssia ei saa, vaikka kieltäytyy yksintyöskent

Jep. Huomasin sen työvoimakoulutuksen työssäoppimisjaksolla että tuota yritettiin. Olin jo 39-vuotias joten minua ei kohdeltu ihan niin pahasti kuin ollessani reilu parikymppinen. Onneksi osaan pitää puoleni. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme yksi