Te jotka ette edes kuulu kirkkoon
Miksi teitä silti kiinnostaa kirkon linjaukset ja toimintatavat? Esimerkkinä nyt vaikka avioliittokäsitys.
Kommentit (139)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin pitkään kun kirkko saa kiertoteitse minun verojani, niin mielipiteeseen on oikeus. Kirkko kokonaan irti valtiosta ja kirkollisveron tilalle jäsenmaksu, niin voitte tehdä ihan mitä teitä huvittaa.
Mitenkä kirkollisvero eroaa jäsenmaksusta?
Automaattisella perinnällä verotoimiston puolesta. Erotessa jäsenmaksuja peritään vuoden loppuun. Tavallisissa yhdistyksissä jäsenyyden päättyessä loppuu jäsenmaksutkin. Jäsenmaksuja peritään pakolla henkilöiltä, jotka eivät ole vapaaehtoisesti liittyneet jäseniksi eli lapsikasteen saaneet (pakkoliitetyt).
Olen eronnut kirkosta 1,5 vuotta sitten, kirkon mädätystilan takia. Evl kirkko halveksii nykyään Jumalan Sanaa, ja ihannoi syntiä.
Raamattuun uskovat, konservatiivit vainotaan. Mutta, kaikki tämäkin löytyy Raamatussa, eli kulkekaa vaan liberaalit laveata tietä suoraan Helvettiin!
Vierailija kirjoitti:
Totuushan on vain se, että ateistit pelkäävät. Ovat aina innokkaimpina täällä huutamassa, kun joku ottaa hengelliset aiheet puheeksi. Ei kukaan jaksa sellaisia kommentoida, mitkä eivät oikeasti kiinnosta.
Kyllä, ateistit pelkäävät, että uskomuksia käytetään ohjaamaan heidän elämäänsä, eivät he teidän uskomuksianne pelkää. Hengellisiä asioita on teillä oikeus höpöttää ja ateisteilla on oikeus kritisoida niitä houreita. Turha vetää hernettä nenään ja uhriutua kirkon etuoikeuksien arvostelemisesta.
Puhut ap paskaa. Miksi luulet että kiinnostaisi?
Jeesuksella on yksi maailmanlaajuinen seurakunta ja yksi seurakunta hänellä on myös paikkakunnittain, vaikka me uskovat olemme jakautuneet eri tunnustuskuntiin. Siksi kirkon tekemiset kuuluvat edelleen myös minulle, kirkosta eronneelle uskovalle.
Koska kirkko on osa yhteiskuntaa, ja seurakunnat käyvät mm. kouluilla tekemässä käännytystyötään. Valtio hankkii myös hautaustoimen meille kaikille kirkolta. Ja kirkon lonkerot ulottuvat esimerkiksi eduskunnan juhlallisuuksiin ja armeijan valoihin.
Jos kirkko olisi muusta yhteiskunnasta erotettu, ja uskonto yksityisasia, ei minua kiinnostaisi kirkon linjaukset pätkääkään.
Vierailija kirjoitti:
Koska kirkko on osa yhteiskuntaa, ja seurakunnat käyvät mm. kouluilla tekemässä käännytystyötään. Valtio hankkii myös hautaustoimen meille kaikille kirkolta. Ja kirkon lonkerot ulottuvat esimerkiksi eduskunnan juhlallisuuksiin ja armeijan valoihin.
Jos kirkko olisi muusta yhteiskunnasta erotettu, ja uskonto yksityisasia, ei minua kiinnostaisi kirkon linjaukset pätkääkään.
Haudassa sitten sillä kirkon linjauksella on niin mitä merkitystä? Ja puututko myös muslimien ym. uskontoihin, joista koulun elämänkatsomusopin tunneilla puhutaan?
Toisekseen, kirkosta voi erota. Ei siellä mitään pakkojäsenyyttä ole. Jeesuksen seurakunta ei muutenkan ole tarkoitettu uskosta osattomille, vaan häneen uskoville, uudestisyntyneille kristityille. Jumalan omissa silmissä seurakunnan muodostavat uskovat, vaikka olisi minkä tahansa maallisen seurakunnan jäsen.
Valtio ei varmasti hanki hautaustoimea muslimeille, juutalaisille, hinduille tai monelle muullekaan uskonryhmälle tässä maassa.
kiinnostaa miten kauan oikeat uskovaiset hyväksyvät naislepso piispojen pappien sampan kirkoissa kun se loppuu voisin liittyäkkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinua kiinnostaa kirkkoon kuulumattomien ajatukset ja käsitykset?
Ei oikeastaan kiinnostakaan. Kiinnostaa siis se, että mikä merkitys kirkon tekemisillä on niille jotka eivät kirkkoon kuulu?
Miksi kirkkoon kuulumattomille pitäisi olla minkäälaista merkitystä kirkon tekemisillä/tekemättä jättämisillä?
Mä en asu venäjällä, mutta kiinnostaa kovasti mitä ne puuhailee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin pitkään kun kirkko saa kiertoteitse minun verojani, niin mielipiteeseen on oikeus. Kirkko kokonaan irti valtiosta ja kirkollisveron tilalle jäsenmaksu, niin voitte tehdä ihan mitä teitä huvittaa.
Juuri tämä. Itse maksan yrittäjänä kirkoille veroa yhteisöveron muodossa vaikka en kirkkoon edes kuulu. Tämä on jotenkin käsittämätön juttu.
Ei helvetti taas tätä samaa. Se yhteisövero menee valtion kirkolle antamien velvollisuuksien kattamiseen, kuten hautaustoimi. Kirkolla on velvollisuus haudata kaikki. Miksi seurakuntien jäsenten pitäisi kustantaa muiden uskontokuntien ja kirkkoon kuulumattomien hautaus? Älkää oikeesti jaksako tätä.
terveisin sekulaari humanisti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tämä. Itse maksan yrittäjänä kirkoille veroa yhteisöveron muodossa vaikka en kirkkoon edes kuulu. Tämä on jotenkin käsittämätön juttu.
Ei helvetti taas tätä samaa. Se yhteisövero menee valtion kirkolle antamien velvollisuuksien kattamiseen, kuten hautaustoimi. Kirkolla on velvollisuus haudata kaikki. Miksi seurakuntien jäsenten pitäisi kustantaa muiden uskontokuntien ja kirkkoon kuulumattomien hautaus? Älkää oikeesti jaksako tätä.
terveisin sekulaari humanisti
Ehkä se suurempi kysymys onkin nimenomaan se, että miksi hautaustoimen hoitaminen on annettu kirkon tehtäväksi?
Näin yleissivistyksenä mua kiinnostaa kaikki uskonnot, kristinusko luonnollisesti eniten koska se on suomalaista kulttuuriperimää ja vaikuttaa yhä monessa suvussa. Samalla mua kiinnostaa muutkin suomeen kotiutuneet uskonnot ja se miten ne vaikuttaa ihmisten, erityisesti naisten elämään. Ihmisoikeuskysymykset yleisesti.
Henkilökohtaisesti mua ei hirveästi kiinnostaisi se haluaako kirkko esim vihkiä homoseksuaaleja, tiettyyn pisteeseen asti näin onnekkaassa asemassa elävänä näen helppona ratkaisuna erota sellaisesta kirkosta joka on vastaan mun käsityksiä ja arvoja. Mutta samalla kun tiedän ja tunnenkin useita naisia jotka eivät pysty tai uskalla samaa koska pelkäävät menettävänsä perheensä ja siksi rikkovat itseään fyysisesti ja henkisesti pysyäkseen perheessä ja seurakunnassa, siirtävät traumojaan lapsilleen tuntuu vaikealta ummistaa silmiään täysin.
Olen lukenut Raamatun ja minusta kirkko alkaa erkaantua siitä. Kirkko kutsuisi minua jos se olisi konservatiivisempi. Siis sellaisella hillityllä tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Olen lukenut Raamatun ja minusta kirkko alkaa erkaantua siitä. Kirkko kutsuisi minua jos se olisi konservatiivisempi. Siis sellaisella hillityllä tavalla.
Minäkin olen raamattuni lukenut, joskin siitä on aikaa jo liki 30 vuotta. En kuitenkaan näe suurempia ristiriitoja raamatun ja kirkon toiminnan välillä. Toki ymmäreän, että sellainenkin tulkinta on melko helposti tehtävissä jos niin haluaa tehdä.
Ei kiinnosta. AP:n harhoissa kiinnostaa, muttei oikeasti kiinnosta. AP ota LÄÄKKEET!!!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totuushan on vain se, että ateistit pelkäävät. Ovat aina innokkaimpina täällä huutamassa, kun joku ottaa hengelliset aiheet puheeksi. Ei kukaan jaksa sellaisia kommentoida, mitkä eivät oikeasti kiinnosta.
Kyllä, ateistit pelkäävät, että uskomuksia käytetään ohjaamaan heidän elämäänsä, eivät he teidän uskomuksianne pelkää. Hengellisiä asioita on teillä oikeus höpöttää ja ateisteilla on oikeus kritisoida niitä houreita. Turha vetää hernettä nenään ja uhriutua kirkon etuoikeuksien arvostelemisesta.
Ai olette noin heikkoja tuossa "uskomattomuudessanne"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hautaa sitten myös ihan itse itsesi. Perusta laillinen hautausmaa ja hoida sitä.
Ihan järjestelykysymys tämä. Ei tarvita kirkkoa siihen. Miksi kirkolla pitäisi olla monopoli hautausmaihin? Kunnat voisivat hoitaa sen ilman uskomuksia.
Miksi eivät sitten ole hoitaneet? No tietenkin siksi että siellä kunnissa asuu sinun kaltaisiasi laiskiaisia, jotka eivät eväänsä liikauta, jos joku muu hoitaa hommat. Valittaa kyllä osaat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naurattaa aina, kun näkee, miten ymmärtämättömiä ihmiset on tästä, että mitä kaikkea koko yhteiskuntaa hyödyttävää niillä kirjollisveroilla tehdään. Turhaan yrittäjät itkette.
Tehdää tehdään mutta järjestelmää onkin siltä osin syytä muuttaa. Esim hautaustoimi voitaisiin hyvin hoitaa kuntatasolla.
On se vaan ihme, ettei ole saatu järjestettyä.
Ihan järjestelykysymys tämä. Ei tarvita kirkkoa siihen. Miksi kirkolla pitäisi olla monopoli hautausmaihin? Kunnat voisivat hoitaa sen ilman uskomuksia.