EU esittää filtterillisten savukkeiden tuotannon, maahantuonnin ja myynnin kieltämistä
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011559571.html
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/d6fc8a1e-3857-47a2-8dfd-193bcb657…
Kieltolakikiihkoilijoille joita tälläkin palstalla esiintyy; esitys koskee ainoastaan FILTTERILLISTEN savukkeiden valmistuksen, maahantuonnin ja myynnin kieltämistä. Sätkätupakan myynti jatkuu entisellään, sillä siihen ei tarvita filtteriä mikäli ei niin halua. Tupakkateollisuus tuo markkinoille melko todennäköisesti filtterittömiä savukkeita, jotka olivat yleisiä ennen filtterin kehittämistä ja käyttöönottoa 1950-1970-lukujen aikana. Puinen holkki tulee todennäköisesti taas käyttöön. Itse polttamisen ja hallussapidon kieltämisestä ei kyseisessä esityksessä tai uutisessa mainita sanallakaan. Yllä olevat uutisotsikot ovat sinänsä harhaanjohtavia.
Ja ei, en ala lopettamaan tupakointia vain siksi että joku käskee tai jonkun mielestä niin vain olisi parasta. Nautin paheestani täysin siemauksin terveysvaarat tiedostaen, koska omistan itse omat keuhkoni ja ruumiini, ei valtiovalta. Poltan etäällä toisista ihmisistä ulkona, en sisällä tai parvekkeella. Tumpit hävitän asianmukaisesti tuhkakuppiin tai taskutuhkikseen, en niillä roskaa luontoa. Mikäli ette ole tietoisia, niin tupakkakasvia voi viljellä myös Suomessa, ja se kasvaa täällä hyvin. Niin tehtiin sota-aikana; kun virginiantupakasta oli puutetta, niin maatiloilla kasvatettiin väkevää ja voimakasta mahorkkaa eli kessua. Aion kokeilla tätä itse ensi kesänä vuokratulla viljelypalstalla. Periaatteessa kannatan ideaa savukkeiden tehdastuotannon ja vähittäismyynnin lopettamisesta, sillä kyseessä on niin addiktoiva ja vaarallinen nautintoaine. Olen kuitenkin sitä mieltä, että kotikasvatus omaan käyttöön tulisi olla täysin sallittua, samoin hallussapito ja nauttiminen. Toisaalta kyllähän tupakkaa kasvatettaisiin ja poltettaisiin huolimatta laittomuudesta, kieltolait ja sen surkeat tulokset on nähty moneen kertaan historiassa.
Kommentit (14)
Eikö tuota röökiä voisi vaan kieltää? Menee jo naurettavaksi noiden pykälien ja asetusten kanssa, tai mennyt aikapäiviä sitten jo. Onneksi lopetin 10v sitten
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuota röökiä voisi vaan kieltää? Menee jo naurettavaksi noiden pykälien ja asetusten kanssa, tai mennyt aikapäiviä sitten jo. Onneksi lopetin 10v sitten
Ei voi koska valtio menettää valtavat verotulot + ihmiset kuitenkin polttaisivat joko salakuljetettua pimeän pörssin tavaraa tai itse kasvatettua tupakkaa.
Sitten vaan ulkomailta hakemaan tupakkaa tai sätkiin filttereitä.
Polta ihan rauhassa, mutta maksa sitten keuhkösyöpähoitosi itse tai ole ilman, koska olet tietoisesti itsesi myrkyttänyt.
Karvaperseet ja piiput esiin. Ei niitä filsuja ennenkään tarvittu. Nyt varmaan kaikki nikotinistit lakkaa polttamasta.
Vierailija kirjoitti:
Polta ihan rauhassa, mutta maksa sitten keuhkösyöpähoitosi itse tai ole ilman, koska olet tietoisesti itsesi myrkyttänyt.
Miksei samaa ajattelua sovelleta alkoholin, kovan rasvan, sokerin ja suolan liikakäytön aiheuttamiin sairauksiin? Niistä ei puhuta koskaan mitään, mutta tupakoivia kohdellaan kuin juutalaisia 1930-luvun Saksassa.
Kun ihmiset polttavat filtterillä varustettua tupakkaa, niin siitä filtteristä irtoaa pienenpieniä muovihiukkasia, jotka ajautuvat ihmisen hengityselimiin. Näitä on paljon todettu, kun patologit ovat kuolleita ihmisiä tutkineet.
Olisi ihan järkevää, että kiellettäisiin kaikkien tupakkatuotteiden maahantuonti ja myynti Suomessa.
Jos ne oikeasti haluaisi tupakasta eroon, kieltäisivät asteittain väkevimmät pois. Aloittaisivat kieltämällä punaiset askit ja vähentäisivät vaikka vuoden välein sallittua nikotiinimäärää. Lopulta sallittaisiin vain nikotiinittomat savukkeet, jotka eivät enää addiktoi niin pahasti ja lopettaminen olisi julmetusti helpompaa. Ja viimeisessä vaiheessa kiellettäisiin myymästä jonain vuonna syntyneille ja sitä nuoremmille. Problem solved, jos vain aitoa tahtoa olis!
Vierailija kirjoitti:
Kun ihmiset polttavat filtterillä varustettua tupakkaa, niin siitä filtteristä irtoaa pienenpieniä muovihiukkasia, jotka ajautuvat ihmisen hengityselimiin. Näitä on paljon todettu, kun patologit ovat kuolleita ihmisiä tutkineet.
Olisi ihan järkevää, että kiellettäisiin kaikkien tupakkatuotteiden maahantuonti ja myynti Suomessa.
Mitä ajattelet tupakan kotikasvatuksesta? Salakuljetusta kyllä esiintyisi voimakkaasti, mutta tupakanpolttoa ja hallussapitoa ei ole mitään järkeä kriminalisoida.
Vierailija kirjoitti:
Karvaperseet ja piiput esiin. Ei niitä filsuja ennenkään tarvittu. Nyt varmaan kaikki nikotinistit lakkaa polttamasta.
Minulla on suuri määrä vanhanaikaisia holkkeja. Ei filtterittömät lainkaan minua haittaa.
Eurostoliitto taas vauhdissa, Isoveli valvoo...
Suomessa pitää ottaa samat menetelmät tupakanpolton kitkemiseen kuin Filippiineillä huumeidenkäytön kitkemiseen. Se ei vaadi kuin vähän lakimuutoksia ja poliisille toimintaohjeet että tavoitettaessa tupakoitsija tuli on vapaa.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa pitää ottaa samat menetelmät tupakanpolton kitkemiseen kuin Filippiineillä huumeidenkäytön kitkemiseen. Se ei vaadi kuin vähän lakimuutoksia ja poliisille toimintaohjeet että tavoitettaessa tupakoitsija tuli on vapaa.
Hae itsellesi apua.
Filtteri pitää olla. Ellei halua pahoja oireita ja kuolla tervaan. Mikä on sen materiaali? Onko EU:ssa järkeä?