Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä vaihtoehto Ev.Lut kirkolle?

Vierailija
18.10.2025 |

Mikä olisi sopiva vaihtoehto seuraavaksi kirkoksi? Sen pitäisi olla opeiltaan suunnilleen samanlainen. Kuitenkin sellainen, joka ei vihki avioliittoon homo eikä lesbopareja. Erosin Ev.Lut. kirkosta 15 vuotta sitten Kari Mäkisen puheiden vauhdittamana, mutta jäin kaipaamaan tietynlaista yhteisöllisyyttä.

Kommentit (198)

Vierailija
21/198 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulle suosittelen Lähetyshiippakuntaa, on konservatiivinen luterilainen kirkko Suomessa. 

Itse tullut uskoon ( uudestisyntynyt maaliskuussa-21). Olin aina ollut kirkon jäsen, mutta ei uskossa. Tämä on evl kirkon ongelma, Raamatunvastainen vauvakaste. Raamatullinen kaste on uskovan kaste. Vauvakasteen takia kirkko on täynnä ei uskovia, ja tapakristittyjä ,  jopa ateisteja. 

En itse hyväksy myöskään epäraamatullista naispappeutta. 

Oma seurakuntani oli ok ja konservatiivinen, joten uskoontulon jälkeen jäin jäseneksi. Mutta heti uskoontulon jälkeen luterilaisuus ei  kylläkään tuntunut omalta. Puolitoista vuotta sitten konservatiivinen kirkkoherra muutti kotiseudulleen, ja tilalle tuli liberaali naiskirkkoherra, etosin kirkosta saman tien.

Suomessa on tosi vaikeata löytää uskonyhteisöä missä ei

En. Olen itsekin nainen. 

T. 55v , uudestisyntynyt uskova.

Vierailija
22/198 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täältä lähti viestini missä käsittelin mm uskontuloani, ja evl kirkon luopunutta tilannetta. Onpa ihme ettei saa todeta yleisesti tiedossa oleva asia, evl kirkon tilaa.

T 55v, uudestisyntynyt kristitty

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/198 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kristofasisti joutaa takaisin Venäjälle. Ei sun ajatuksissa ole mitään kristillistä.

Nykyisessä Venäjässäkö on?

Vierailija
24/198 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ortodoksit.

Ei jaksa kuunnella sitä hoilottamista. 

Vierailija
25/198 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käyn vapaakirkossa. Kannattaa tutustua paikalliseen, sillä tuntuu laatu vaihtelevan. 

Vierailija
26/198 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse käyn vapaakirkossa. Kannattaa tutustua paikalliseen, sillä tuntuu laatu vaihtelevan. 

Epäraamatullisia naispastoreita.

T.eri

Vierailija
27/198 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täältä lähti viestini missä käsittelin mm uskontuloani, ja evl kirkon luopunutta tilannetta. Onpa ihme ettei saa todeta yleisesti tiedossa oleva asia, evl kirkon tilaa.

T 55v, uudestisyntynyt kristitty

Huomatkaa myös että ensimmäisellä sivulla oleva minua haukkuva viesti on saanut jäädä. Isoilla kirjaimilla minua haukutaan naispastoreista kiihottuvaksi talibaaniksi. Olen itse nainen 55v uudestisyntynyt kristitty, ja olen todennut että naispappeus/ pastorit ovat epäraamatullista. 

Vierailija
28/198 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt lähti " talebankommentti," Kiitos ylläpidolle!

Vierailija
29/198 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista tähän mennessä. Huomenna sunnuntaina on monella enemmän aikaa kirjoitella. Pidetään keskustelu asiallisena. Tässä on monelle miettimistä, kun näyttää siltä, että tuomiokapituli jyrää seurakuntien yli. Ap

Vierailija
30/198 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helluntaiseurakunta

Vierailija
31/198 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrot sitten demoneille siellä gehennassa et vaihdoin Jeesuksen  Mäkiseen. 

Vierailija
32/198 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se Kari sanoi?

Vierailija
33/198 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekopää tuli ketjuun, kaksi viimeistä kommenttia.

Vierailija
34/198 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helluntaiseurakunta

Käyn ulkopuolisena paikallisen Helluntaiseurakunnan sponsoroimaa ilmaista Raamattukoulua. Edellisen oppitunnin luennoitsija kertoi että nykyisin on se tarkkaan ottaen Helluntaikirkko. Toissa kerralla toinen luennoitsija sanoi että kokouksiin saa tulla kuka vaan, koska "me emme ole lahko". Toisaalta Raamattukoulun luennoilla näytään tähdennettävän erityisesti ettei täydellistä seurakuntaa, yhteisöä ym ole olemassa, ei myöskään täydellistä seurakuntalaista. Näkisin itse tuon Helluntaiseurakunnan/-kirkon parhaana käsillä olevana vaihtoehtona, koska ev.lut. saattaa olla niin pahasti eksyksissä, jotta se voi vetää seurakuntalaisetkin mukanaan syvyyksiin. Sinänsä sielun pelastuksen kannalta tällä ei kai ole ratkaisevaa merkitystä, mutta seurakuntayhteys on, ainakin opetuksen mukaan, merkityksellinen. Oppitunnilla se muotoiltiin "Jumalan seurakunnan merkityksen löytyminen". Tämä seurakuntayhteys, edelleen opetuksen mukaan, avautuu vasta kun Isä Jumala on ensinnä avautunut Kristuksessa ja sen jälkeen sisäinen ihminen muuttuu. Käsitykseni mukaan nuo kaksi ensimmäistä kohtaa tulee olla kirkkaasti selvillä ennen seurakuntaan liittymistä.  

Vierailija
35/198 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin.

Vierailija
36/198 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä se Kari sanoi?

Sitä, että kirkko voisi tulevaisuudessa alkaa vihkimään homo ja lesbopareja. Kirkko kuuluu kaikille. Tästä asiasta olen täysin eri mieltä, joten erosin Ev.Lut kirkosta.

Vierailija
37/198 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helluntaiseurakunta

Tule meille, älä unohda tuoda samalla rahojasi.

Vierailija
38/198 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulle suosittelen Lähetyshiippakuntaa, on konservatiivinen luterilainen kirkko Suomessa. 

Itse tullut uskoon ( uudestisyntynyt maaliskuussa-21). Olin aina ollut kirkon jäsen, mutta ei uskossa. Tämä on evl kirkon ongelma, Raamatunvastainen vauvakaste. Raamatullinen kaste on uskovan kaste. Vauvakasteen takia kirkko on täynnä ei uskovia, ja tapakristittyjä ,  jopa ateisteja. 

En itse hyväksy myöskään epäraamatullista naispappeutta. 

Oma seurakuntani oli ok ja konservatiivinen, joten uskoontulon jälkeen jäin jäseneksi. Mutta heti uskoontulon jälkeen luterilaisuus ei  kylläkään tuntunut omalta. Puolitoista vuotta sitten konservatiivinen kirkkoherra muutti kotiseudulleen, ja tilalle tuli liberaali naiskirkkoherra, etosin kirkosta saman tien.

Suomessa on tosi vaikeata löytää uskonyhteisöä missä ei ole naispastoreita, ja missä pysytään Jumalan Sa

Jos uskoontulon jälkeen luterilaisuus ei tunnu omalta, niin se saattaa johtua halusta tehdä jonkinlaista eroa entiseen. Sellaiselle eron tekemiselle ei ole kuitenkaan mitään tarvetta. Sen sijaan uskonnon vaihtaminen saattaa aiheuttaa ongelmia. Uusi uskonto on väistämättä oudompi ja tuntemattomampi verrattuna siihen, joka on itselle tuttu. On vaikeampaa kehittää omaa ymmärrystä, jos uskonnon käsitteet ja oppi ovat itselle vieraita. 

Vierailija
39/198 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helluntaiseurakunta

Käyn ulkopuolisena paikallisen Helluntaiseurakunnan sponsoroimaa ilmaista Raamattukoulua. Edellisen oppitunnin luennoitsija kertoi että nykyisin on se tarkkaan ottaen Helluntaikirkko. Toissa kerralla toinen luennoitsija sanoi että kokouksiin saa tulla kuka vaan, koska "me emme ole lahko". Toisaalta Raamattukoulun luennoilla näytään tähdennettävän erityisesti ettei täydellistä seurakuntaa, yhteisöä ym ole olemassa, ei myöskään täydellistä seurakuntalaista. Näkisin itse tuon Helluntaiseurakunnan/-kirkon parhaana käsillä olevana vaihtoehtona, koska ev.lut. saattaa olla niin pahasti eksyksissä, jotta se voi vetää seurakuntalaisetkin mukanaan syvyyksiin. Sinänsä sielun pelastuksen kannalta tällä ei kai ole ratkaisevaa merkitystä, mutta seurakuntayhteys on, ainakin opetuksen mukaan, merkityksellinen. Oppitunnilla se muotoiltiin "Jumalan seurakunnan merkityksen löy

No niin. En todellakaan suosittele mitään sellaista yhteisöä, joka edellyttää sitä, että jotkin asiat ovat kirkkaasti selvillä ennen yhteisöön liittymistä. 

Vierailija
40/198 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä siirryin luterilaisesta kirkosta ortodoksiseen kirkkoon. Siirry sinäkin. Syksyisin alkaa monissa ortodoksisissa seurakunnissa katekumeenikurssi. Siellä voi tutustua ortodoksiseen kirkkoon. Ne, jotka ovat keväällä valmiita liittymään kirkkoon, voivat liittyä siihen juuri ennen pääsiäistä, mutta voi toki jäädä vielä pidemmäksi aikaa harkitsemaan liittymistä. Katekumeenikursseista saa tietoa seurakuntien verkkosivuilta, tai voi kysyä seurakunnasta. Myös Valamon opistossa on Ortodoksisuus tutuksi -kursseja. Kannattaa käydä jumalanpalveluksissa ja lukea ortodoksisia kirjoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kahdeksan