Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi nuori tarvitsee vanhempien luvan kirkosta eroamiseen?

Vierailija
30.10.2022 |

Suomessa on uskonnonvapaus, eli saa harjoittaa tai olla harjoittamatta vapaasti sitä mihin uskoo tai ei usko. Miksi tämä ei kuitenkaan koske alle 18 vuotiaita? Millä perusteella esim. 15 vuotias on tarpeeksi kypsä ajamaan mopoa, mutta ei tarpeeksi kypsä päättämään itse uskooko jumalaan?

Alle 18 vuotias tarvitsee molemmilta vanhemmilta kirjallisen luvan kirkosta eroamiseen. Jos kuuluu kirkkoon, on PAKKO käydä uskonnontunneilla. Jotkut nuoret (minut mukaan lukien) pakotetaan rippikouluun tunnustamaan oman vakaumuksen vastaista uskontoa, esimerkiksi uhkailemalla, jankkaamalla ja syyllistämällä. Tuntuu huijaamiselta ja tosi vastenmieliseltä sanoa usko vansa jumalaan vaikka ei oikeasti usko.

Tälläinen nuorten uskonvapauden mitätöinti ja uskonnon pakolla tuputtaminen aiheuttaa vain kirkkoon katkeroituneita ihmisiä.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kirkkoon kuuluminen tarkoita mitään uskon tuputtamista, kirkko on yleishyödyllinen instituutio.

Eihän nämä Jonnet sitä tajua.

Vierailija
2/30 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rippikoulu ei ole pakollinen, vaikka kuuluisikin kirkkoon. Ei pidä yleistää oman perheen ongelmia kaikkia koskeviksi. Kirkosta voi erota huoltajien suostumuksella. Ehkä tässä nyt on syynä, että alle 18-vuotias on muutenkin huollettava.

Jos et kuulu kirkkoon, etkä käy uskontotunneilla, niin sitten on PAKKO käydä ET-tunneilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kirkkoon kuuluminen tarkoita mitään uskon tuputtamista, kirkko on yleishyödyllinen instituutio.

No ei ole. Kirkkoa ei tarvita mihinkään. Kirkolta pois hautatoimi ja vihkimisoikeus sekä verotusoikeus.

Vierailija
4/30 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä myös rikkoo YK:n lasten oikeuksien sopimusta, mihin Suomikin on sitoutunut.

Vierailija
5/30 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska alle kahdeksantoista vuotiaille ei ole oikeuttaa päättää vapaasti asioistaan.

Vierailija
6/30 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kävin lukiossa ET-tunneilla vaikka kuuluin silloin vielä kirkkoon. Ei siellä kukaan tarkastanut kuka kuuluu kirkkoon ja kuka ei. 

Vierailija
7/30 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voitko perustella miten kirkko on mielestäsi yleishyödyllinen? Minä näen asian niin, että kirkko voi antaa lohtua toi jotain iloa tai turvaa jos siihen uskot, ja se on hyvä, mutta kirkosta pitäisi saada erota nuorempana ilman vanhempien lupaa. Minut pakotetaan syyllistämällä ja jankkaamalla riparille, eikä se ole kauhean mukavaa.

Vierailija
8/30 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä myös rikkoo YK:n lasten oikeuksien sopimusta, mihin Suomikin on sitoutunut.

Pakottaa kirkkoon kuuluminen uskomaan sen oppeja.

Vierailija
9/30 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä, mutta sukupuolensa ja seksuaalisuutensa tärvelyyn ei.

Vierailija
10/30 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyyh, kirkko painostaa.

Auttakaa.

Vierailija
11/30 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, miksi sun vanhemmat ei anna sun erota kirkon jäsenyydestä? Ei vanhempien itsensä tarvitse erota. Oletko niin uskonnollisesta perheestä, ettei kerta kaikkiaan käy. Jos olet, niin sitten ei auta kuin kärsivällisesti odottaa se 18 vuoden ikä ja heti sitten eroamaan vaan.

Vierailija
12/30 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rippikoulu ei ole pakollinen, vaikka kuuluisikin kirkkoon. Ei pidä yleistää oman perheen ongelmia kaikkia koskeviksi. Kirkosta voi erota huoltajien suostumuksella. Ehkä tässä nyt on syynä, että alle 18-vuotias on muutenkin huollettava.

Jos et kuulu kirkkoon, etkä käy uskontotunneilla, niin sitten on PAKKO käydä ET-tunneilla.

Tiedän että rippikoulu ei ole pakollinen, mutta minun isälleni se on ilmeisesti niin tärkeää, että minua saa syyllistää ja painostaa niin, että on pakko suostua koska tilanteesta ei ole muuta poispääsyä. Ja mielu.min kävisin et-tunneilla kuin uskonnontunneilla.

Vierailija
13/30 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, miksi sun vanhemmat ei anna sun erota kirkon jäsenyydestä? Ei vanhempien itsensä tarvitse erota. Oletko niin uskonnollisesta perheestä, ettei kerta kaikkiaan käy. Jos olet, niin sitten ei auta kuin kärsivällisesti odottaa se 18 vuoden ikä ja heti sitten eroamaan vaan.

Mun äidille ois ihan ok, jos mä eroisin kirkosta mutta mun isälle ei. Suora lainaus mun isältä: "sä oot vasta lapsi, eikä sulla oo mitään oikeutta päättää omista asioistas!'' Sitten se vetoaa siihen miten tärkeetä se on suvulle, etenkin mummalle.

Vierailija
14/30 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haha! "yleishyödyllinen instituutio" jolle maksetaan vero!

Vierailija
15/30 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun äidille ois ihan ok, jos mä eroisin kirkosta mutta mun isälle ei. Suora lainaus mun isältä: "sä oot vasta lapsi, eikä sulla oo mitään oikeutta päättää omista asioistas!'' Sitten se vetoaa siihen miten tärkeetä se on suvulle, etenkin mummalle.

Ala käyttämään huivia ja sano että mä olenkin nyt muslimi!

Vierailija
16/30 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silti yli 16-vuotiaiden terveysasioita tai vastaavia ei voi vanhemmat hoitaa. Saattaa olla ikäraja nuorempikin. Tässä on joku ristiriita.

Vierailija
17/30 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sinä perustelet kirkosta eroamisen välttämättömyyden isälle tai mummalle?

Vierailija
18/30 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silti yli 16-vuotiaiden terveysasioita tai vastaavia ei voi vanhemmat hoitaa. Saattaa olla ikäraja nuorempikin. Tässä on joku ristiriita.

Opit huomaamaan pian että meidän laissa on paljon ristiriitaisuuksia.

Vierailija
19/30 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieltämättä se on outoa, että vanhempasi voi vihkiä kasteella sinut johonkin kulttiin ilman omaa lupaasi ja sitten kun tajuat sen niin et saa edes erota siitä ennen 18 ikävuotta. Ihan kuin jostain mielikuvitus piiristä eroaminen toisi suurtakin vahinkoa ihmiselle.

Vierailija
20/30 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä kummaa ne ET-tunnit ovat? Ei minun aikanaan piänyt, sai käydä vaikka Alkossa ostamassa viiniä illaksi, jos ehti, halutti ja oli rahaa. Ei sitä kukaan vahtinut, eikä kieltänyt. Kaupassa kyllä kysyivät papereita, että oli varmasti 18 ja kysyi myös, eikä pitäisi olla koulussa. Juoksutunti, vastasin.

Armeijassa ei pitänyt vannoa sotilasvalaa eikä antaa mitään juhlallista vakuutusta, ei sellaista oltu järjestetty, yksikössä oli lisäkseni vain hurskaita ihmisentappajia .