Mistä löytää tahdonvoima lähteä vahingollisesta suhteesta?
Mies käyttää aika rajua henkistä väkivaltaa. Alkoi jo ennen yhteiseen kotiin muuttamista. Muutin silti, koska minulla on aika pahasti omien traumojen hoitaminen kesken. Ja todellakin tiedostan, että sain mitä tilasin, joten säästäkää siltä.
Ymmärrän aivan yksiselitteisesti, että elämäni on sellaista, mitä olen itse valinnut. Ja tiedän, että ainut oikea teko olisi lähteä. En kuitenkaan saa sitä aikaiseksi. Tiedän, että tuhlaan elämääni, tuhoan mielenterveyttäni, koko ajan enemmän. En saa aikaiseksi lähteä, koska olen vielä liian rikki. Kai? Saamaton? Mitään en tässä taloudellisesti tms hyödy. Terapiani ei ole vielä auttanut siihen, että saisin lähdettyä.
Suunta on sellainen, että näen tulevaisuuden, jossa lopulta riistän itseltäni hengen, kun en sitten enää vain jaksa. Ja tilanne on siis niin kieroutunut, että tuokin tuntuu olevan helpommin ja mieluummin toteutettavissa, kuin täältä lähteminen.
En ole masentunut, ahdistunut, vaan totaalisen lamaantunut. Annan miehen toteuttaa seksuaalisia tarpeitaan minuun, koska en vaan enää kestä sitä mitä seuraa, jos en niin tee. Annan miehen tuhota minua, koska en kykene muuhun.
Mitä ihmisen pitäis tällaisessa tilanteessa tehdä? Jos aiot sanoa, että lähdet nyt vaan, niin ole ystävällinen ja kerro Miten saan sen aikaiseksi. Voin kertoa, että olen yrittänyt. En onnistu, koska olen lamaantunut. Ja ei, tämä ei ole provo. Kykenen kirjoittamaan ihan hyvin, hoidan jopa työni ihan hyvin. Mutta jokin mättää niin isosti, että mieluummin näköjään kidun hengiltä kuin saan aikaiseksi lähteä.
Kommentit (142)
Jotkut sanoo, että häpeä sitä sun tätä. Ei sulla ole mitään hävettävää! Väkivalta on AINA tekijän häpeä ja hänen vikansa.
Meillä itse kullakin on on/on ollut omat henkiset esteet ja taakkamme, miksi tuollaisesta suhteesta on ollut vaikea irrottautua, mutta kun sen on vihdoin saanut tehtyä, on elämä alkanut vähitellen kirkastua.
Valoisampia päiviä sinullekin, sinä onnistut!
Ap, katso Julia Robertsin jännityselokuva vuodelta 1991 "Vihollinen vuoteessani", alkuperäiseltä nimeltään Sleeping With The Enemy.
Siinä nainen on just tuommoisessa sairaassa, kontrolloivassa ja väkivaltaisessa suhteessa ja hän tekee nerokkaan pakosuunnitelman. Leffa on tosi jännä alusta loppuun, hyvä kuvaus siitä tuskasta, missä nainen ensin elää ja sitten siitä salaa lähtemisestä, joka on todella hyvä ja jännällä tavalla tehty.
Löytyy tällä hetkellä Disney+:lta, Prime Videosta ja Apple TV:stä. Varmaan on myös YouTubessakin vuokrattavana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tee huoli-ilmoitus itsestäsi.
Saisiko sosiaaliohjaajalta apua?
Apuahan saa, mutta ei ap ole pyytänyt. On vaikka mitä viranomaisia ja periaatteessa turvakotikin. Pitää kuitenkin nyt omakin vastuu olla ja pystyä tekeen se asuntohakemus eikä vain kävellä turvakotiin.
En suosittele tekemään asuntohakemusta tuossa asunnossa enkä muuttamaan suoraan tuosta asunnosta uuteen asuntoon. Muuttoilmoituksessa taloyhtiöön kun pitää ilmoittaa se tulevakin osoite, mies saisi sen helposti selville. Eikä ap pääse tuosta suhteesta turvallisesti muuttamaan pois, mies estäisi sen eikä ap:lla ole voimia ns. normaaliin eroon muutenkaan.
Muutto ensin kavereille, vanhemmille, hotelliin, airnb kämppään ja siellä rauhassa käy läpi eri asuntoja ja tee vasta sieltä käsin asuntohakemuksia. Osoite siksi aikaa väliaikaisesti muualle, esim. omat vanhemmat tai poste restante. Ja osoite salaiseksi!
Kiitos kaikille. En ehdi lukea. Taas on tilanne päällä. Vastasin liian ikävällä äänensävyllä johonkin. Lähden ulos.
Ap
Kerro sitten, että miltä tuntuisi ajatus tuollaisesta äkkilähtemisestä salaa kun mies on poissa ja lappu vain pöydälle, jossa kerrot, että jätät miehen? Pystyisitkö semmoseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole masentunut, ahdistunut, vaan totaalisen lamaantunut. Annan miehen toteuttaa seksuaalisia tarpeitaan minuun, koska en vaan enää kestä sitä mitä seuraa, jos en niin tee.
Mitä siitä seuraa? Kirjoitat ihan aluksi, että sinuun käytetään henkistä väkivaltaa. Millaista siis on henkinen väkivalta, jos et suostu seksiin? Vai onko niin, ettet suostu myöntämään, että väkivalta on myös fyysistä?
Hirvittävää huutoa, raivoamista, nimittelyä, naaman edessä sylki suusta roiskuen karjumista, syyllistämistä, vähättelyä, tavaroiden paiskomista, nukkumisen häiritsemistä. Ja sellaista. Esim.
Ap
Nukkumisen häiritsemistä? Eli suoranaista ki dutusta!
Köyhän maailman naisten on usein mahdotonta lähteä kuvaamastasi suhteesta. Suomessa nainen pärjää itsekseen vallan mainiosti. Sen kun lähdet, älä haaskaa elämää tuollaiseeen.
Nukkumisen häiritseminen on sadistista ja häiriintynyttä käytöstä. En katselis yhtä yötä kauempaa. Lähtisin samantien seuraavana päivänä, kun mies poissa. Tommonen mies ei tarvitse mitään erokeskusteluja. Pelkkä ilmoitus, lappu pöydälle, että hyvästi.
Ap kerro sitten mitä mieltä olet äkkilähtemisestä
Ap, tilanteesi on niin vakava, että kyseenalaisetkin keinot irtipääsemiseksi ovat perusteltuja. Tuollaisista kuvioista pääsee irti toisen miehen avulla. Tukeudut toiseen vähemmän kaistapäiseen mieheen, josta saat turvaa. Kun olet päässyt irti, niin alat rakentaa elämääsi uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
Ap ei saisi jättää mitään jälkiä itsestään.
Vierailija kirjoitti:
Kirjassa Mangopuun alla mies lähtee lomalle ja nainen muuttaa huonosta suhteesta loman aikana lapsineen pois.
Kiitos. Löysin tämän äänikirjana ja laitoin kuuntelulistalle.
Ap, sä nautit uhrin osasta. Muuten lähtisit. Jotkut vaan haluaa alistua, teissä on miehiä ja naisia, se on sun luonteessa.
Vierailija kirjoitti:
Ap, tilanteesi on niin vakava, että kyseenalaisetkin keinot irtipääsemiseksi ovat perusteltuja. Tuollaisista kuvioista pääsee irti toisen miehen avulla. Tukeudut toiseen vähemmän kaistapäiseen mieheen, josta saat turvaa. Kun olet päässyt irti, niin alat rakentaa elämääsi uudelleen.
Ei mitään toisia miehiä tähän soppaan, vaan äkkirysäyksenä kertalaakista ero, lähteminen salaa. Vieras mies voi olla yhtä sairas, ap olisi tällekin miehelle tilivelvollinen, ei saisi hetkenkään hengähdystaukoa. Ap voisi joutua suoraan ojasta allikkoon. Ja vaikka joku laastarimies osoittautuisikin ihan ok mieheksi, on väärin käyttää miestä hyväkseen ja tavallaan tukikeppinä, että pääsee irti sairaasta suhteesta. Nyt vain suoraan äkkilähtö ilman mitään miehiä.
Tarvitset holhoojan tai asiamiehen. Josset itse saa aikaiseksi, tapahtuu sitten se mikä tapahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap ei saisi jättää mitään jälkiä itsestään.
Ei saakaan. Siksi ap:n pitää blokata mies kaikkialla, yhteiset kaverit blokkiin tai poistetaan, uusi osoite ja puhelinnumero pistetään salaiseksi, somea ei päivitetä.
Ap:n kuulumiset saa parhaimmat kaverit tietää vain yksityisviesteillä tai puhelinsoitoilla ja näkemisellä. Elämäänsä ei tarvitse levittää nettiin, että mitä tekee missäkin mihinkä kellonaikaan. Se on kuin veren kerjäämistä nenästään, jos perässä on tuollainen äijä, joka ei eroa hyväksy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään toisia miehiä tähän soppaan, vaan äkkirysäyksenä kertalaakista ero, lähteminen salaa. Vieras mies voi olla yhtä sairas, ap olisi tällekin miehelle tilivelvollinen, ei saisi hetkenkään hengähdystaukoa. Ap voisi joutua suoraan ojasta allikkoon. Ja vaikka joku laastarimies osoittautuisikin ihan ok mieheksi, on väärin käyttää miestä hyväkseen ja tavallaan tukikeppinä, että pääsee irti sairaasta suhteesta. Nyt vain suoraan äkkilähtö ilman mitään miehiä.
Niin tuohan olisi järjellinen ratkaisu, mitä ehdotat. Mutta traumasuhteesta lähteminen on niin vaikeaa, että tuollainen tuskin onnistuu. Itse olen pystynyt päättämään vahingollisen suhteen toisen miehen avulla ja äitini sain sellaisesta pois samalla keinolla. Se mies voi olla vaikka joku entinen poikaystävä.
Vierailija kirjoitti:
Ap, sä nautit uhrin osasta. Muuten lähtisit. Jotkut vaan haluaa alistua, teissä on miehiä ja naisia, se on sun luonteessa.
Helvetintekijä löysi linjalle
Apuahan saa, mutta ei ap ole pyytänyt. On vaikka mitä viranomaisia ja periaatteessa turvakotikin. Pitää kuitenkin nyt omakin vastuu olla ja pystyä tekeen se asuntohakemus eikä vain kävellä turvakotiin.