Mistä löytää tahdonvoima lähteä vahingollisesta suhteesta?
Mies käyttää aika rajua henkistä väkivaltaa. Alkoi jo ennen yhteiseen kotiin muuttamista. Muutin silti, koska minulla on aika pahasti omien traumojen hoitaminen kesken. Ja todellakin tiedostan, että sain mitä tilasin, joten säästäkää siltä.
Ymmärrän aivan yksiselitteisesti, että elämäni on sellaista, mitä olen itse valinnut. Ja tiedän, että ainut oikea teko olisi lähteä. En kuitenkaan saa sitä aikaiseksi. Tiedän, että tuhlaan elämääni, tuhoan mielenterveyttäni, koko ajan enemmän. En saa aikaiseksi lähteä, koska olen vielä liian rikki. Kai? Saamaton? Mitään en tässä taloudellisesti tms hyödy. Terapiani ei ole vielä auttanut siihen, että saisin lähdettyä.
Suunta on sellainen, että näen tulevaisuuden, jossa lopulta riistän itseltäni hengen, kun en sitten enää vain jaksa. Ja tilanne on siis niin kieroutunut, että tuokin tuntuu olevan helpommin ja mieluummin toteutettavissa, kuin täältä lähteminen.
En ole masentunut, ahdistunut, vaan totaalisen lamaantunut. Annan miehen toteuttaa seksuaalisia tarpeitaan minuun, koska en vaan enää kestä sitä mitä seuraa, jos en niin tee. Annan miehen tuhota minua, koska en kykene muuhun.
Mitä ihmisen pitäis tällaisessa tilanteessa tehdä? Jos aiot sanoa, että lähdet nyt vaan, niin ole ystävällinen ja kerro Miten saan sen aikaiseksi. Voin kertoa, että olen yrittänyt. En onnistu, koska olen lamaantunut. Ja ei, tämä ei ole provo. Kykenen kirjoittamaan ihan hyvin, hoidan jopa työni ihan hyvin. Mutta jokin mättää niin isosti, että mieluummin näköjään kidun hengiltä kuin saan aikaiseksi lähteä.
Kommentit (142)
Päätät ja lukitset päätöksen. Onhan perusasiat kunnossa, ettei vetämättömyys johdu myös esim roskaruoasta, anemiasta tmv. Syö probiootteja että saat elimistön puhtaaksi ja vaikuttaa mieleenkin. Alat katsella asuntoja, suunnitella. Varsinaiseen lähtöön ei tarvi paljoa, lompakko, laturit ja lääkkeet. Sen laukun voi valmistella huomaamatta.
Jos jäät odottamaan hänen lupaansa, sitä ei tietenkään tule. Päätät ja lukitset päätöksen. Ja salaa asuinpaikan osoite, sillä on aivan varma että hän yrittää takaisin. Aluksi on hirveää mutta kun aika kuluu tiedät että lähtöpäätös on ainoa oikea. Jos on mitään harmia voit kysyä poliisilta.
Mulle tulee niin kamalan paha mieli, kun tiedän että tulen näkemään sinut vielä, mutta sinä olet silloin jo kuollut ja minä katselen valokuvia siitä.
Kerro itse, mitä mä voisin sanoa? Miten mä voisin suostutella sut toiselle tielle?
Vierailija kirjoitti:
En ole masentunut, ahdistunut, vaan totaalisen lamaantunut. Annan miehen toteuttaa seksuaalisia tarpeitaan minuun, koska en vaan enää kestä sitä mitä seuraa, jos en niin tee.
Mitä siitä seuraa? Kirjoitat ihan aluksi, että sinuun käytetään henkistä väkivaltaa. Millaista siis on henkinen väkivalta, jos et suostu seksiin? Vai onko niin, ettet suostu myöntämään, että väkivalta on myös fyysistä?
Fyysinen väkivalta, jota seksuaalinen väkivaltakin on, on aina myös henkistä väkivaltaa. Ei ole vahingoittavaa kosketusta ilman että se on myös nöyryytys.
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Ehkä sekin pitää suhteessa kiinni, että lähteminen edellyttäisi sen myöntämistä, että oli totaalisen väärässä sen miehen suhteen. Ylpeys estää myöntämästä sitä, että teki kauhean virheen. Vaikka ympäristö yritti varoittaa ja puhua järkeä.
Ehkä sua pitää tällä palstalla kiinni joku ihan sairas sadismi heikoimmassa mahdollisessa asemassa olevia kohtaan. Siis kuinka heikko sä itse olet, jos joudut etsimään täältä apua etsiviä lähisuhdeväkivallan uhreja pilkattaviksi? Häpeä!
En pilkkkaa, missä näet pilkkaa?
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Mulle tulee niin kamalan paha mieli, kun tiedän että tulen näkemään sinut vielä, mutta sinä olet silloin jo kuollut ja minä katselen valokuvia siitä.
Kerro itse, mitä mä voisin sanoa? Miten mä voisin suostutella sut toiselle tielle?
Helvetintekijäkin eksyi paikalle
Vierailija kirjoitti:
Ei se auta, vaikka muut neuvoo ja yrittää puhua järkeä. Onhan nämä nähty. Sen muutoksen pitää lähteä itsestä.
🇺🇦🇮🇱
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se auta, vaikka muut neuvoo ja yrittää puhua järkeä. Onhan nämä nähty. Sen muutoksen pitää lähteä itsestä.
Ja sinä teet kaikkesi sen muutoksen estämiseksi. Miksi?
Onko joku satuttanut sinua siten, ja yrität oikeuttaa sitä, että et lähtenyt ajoissa?
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sinä teet kaikkesi sen muutoksen estämiseksi. Miksi?
Onko joku satuttanut sinua siten, ja yrität oikeuttaa sitä, että et lähtenyt ajoissa?
Mistä oikein puhut? En minä yrittää estää mitään. Olen työurani aikana neuvolan Th:na yrittänyt puhua järkeä sadoille ihmisille. Yleensä tuloksetta.
Opin, ettei se järkipuhe ja neuvot auta. Se on ihan sama kuin neuvoisi alkoholistia, että älä juo. Sen muutoksen pitää lähteä itsestä.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole masentunut, ahdistunut, vaan totaalisen lamaantunut. Annan miehen toteuttaa seksuaalisia tarpeitaan minuun, koska en vaan enää kestä sitä mitä seuraa, jos en niin tee.
Mitä siitä seuraa? Kirjoitat ihan aluksi, että sinuun käytetään henkistä väkivaltaa. Millaista siis on henkinen väkivalta, jos et suostu seksiin? Vai onko niin, ettet suostu myöntämään, että väkivalta on myös fyysistä?
Hirvittävää huutoa, raivoamista, nimittelyä, naaman edessä sylki suusta roiskuen karjumista, syyllistämistä, vähättelyä, tavaroiden paiskomista, nukkumisen häiritsemistä. Ja sellaista. Esim.
Ap
Mikä tässä on huonompi vaihtoehto kuin vastentahtoinen seksi, jossa voi vielä olla mahdollisuus raskautumiseen .
Jatkan: ilmeisesti pelkää ja ei uskalla kieltäytyä
Ei voi myöskään tuomita ihmistä, joka jää väkivaltaiseen suhteeseen. Yleensä nämä neuvojat vain suuttuu, kun se uhri ei suostu tottelemaan heidän hyvää tarkoittavia neuvojaan. Nähty on monta kertaa. Olen usein turhautunut itsekin, mutta en enää. Olen ymmärtänyt, että jokainen valitsee itse. Sitä pitää kunnioittaa.
🇺🇦🇮🇱
Faktaahan tuo on, että se muutos lähtee itsestä. Ei auta, vaikka kaverit kuinka puhuvat järkeä.
Mutta toivon, että ap tarttuu tähän ideaan salaa lähtemisestä. Jos se tuntuisikin helpoimmalta keinolta ja pystyisi sen toteuttamaan. Ap kuitenkin kykenee käymään töissä, joten jotain toimintakykyä hänessä on vielä tallella. Joten taatusti on kykyä lähteä salaa, kun mies on poissa. Ehkä ap ei vain koskaan edes ajattellut, että tuollainenkin lähtö on oikeasti mahdollista tehdä ja siksi on vain jäänyt tuleen makaamaan, kun perinteinen ero kasvotusten ja asiaa vatkaten on tuntunut liian kauhistuttavalta ajatukselta.
Ap, tuuhan sitten kommentoimaan, että oisko susta siihen, että lähtisit salaa sillä aikaa, kun mies on poissa?
Mitä terapeuttisia sanoo? Sun pitää käsitellä asiaa siellä ja siten pystyä lähtemään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän työpäivän aikana voisit saada yli kahdeksan tuntia muuttamiseen. Voisit myös viedä tavaroita pikku hiljaa varastoon tai uuteen asuntoon. Tosin tässä on riski että mies huomaa että jotain on tekeillä.
En suosittele. Mies todellakin huomaisi tämän tavararoiden vaihvihkaisen katoamisen. Suosittelen äkkilähtöä, kertarysäyksellä ja salaa, vähän sillä tyylillä millä laastari repäistään ihosta. Se kirpaisee vain kerran. Sitten se on siinä.
Ainut, mitä ap voisi salaa etukäteen viemään vaikkapa kaverinsa tai vanhempiensa luo, on jonkun verran omia vaatteita. Jos niitä vaatteita on hyllykaupalla, niin jos sieltä vie salaa vaikkapa 5 muovipussillista, niin ei mies välttämättä huomaa mitään. Se on aina sitten vähemmän kantamista siinä tilanteessa, kun sitten oikeasti pitää äkkiä lähteä sieltä kämpästä sillä aikaa kun mies on poissa.
Yksi vaihtoehto tekstiviestijättämiselle on jättäminen paperilapulla.
Eli sen jälkeen, kun olette kantaneet tärkeimmät kamasi ulos asunnosta miehen ollessa poissa, niin jätät ihan lapun keittiön pöydälle, jossa kerrot, että jätät hänet lopullisesti etkä halua olla enää yhteydessä. Jätä avain pöydälle myös.
Ja sitten vain se uusi salainen kännynumero käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Sotasuunnitelma:
Tyhjennät asunnosta sun kamat luotettavan kaverin kanssa salaa, kun mies on varmuudella poissa useamman tunnin.
Mieluiten joku miespuolinenkin mukaan kantamaan ja turvaksi, jos mies sattuiskin tulemaan.
Jätä ne huonekalut tai tavarat, joita et halua tai tarvitse -> muuttaminen käy nopeammin.
Viette kamat ennalta vuokraamaasi varastoon.
Ilmoitat miehelle tekstarilla, että se on lopullinen ero nyt. Tämän ilmoitat sen jälkeen, kun olette poistuneet asunnosta. Tee muuttoilmoitus heti postille osoitteeseen poste restante. Irtisanoudu vuokrasopimuksesta (jos sellainen on).
Otat heti sim kortin irti puhelimestasi ja laitat sisään uuden kortin, jossa on uusi salainen numerosi.
Blokkaat miehen somestasi, whatsapista ym. Poistat turhat yhteiset tutut somesta. Pistä some yksityiseksi ja pidä ainakin parin kuukauden täysi hiljaisuus eli kukaan ei tiedä, mitä teet, missä olet ja milloin.
Muutat väliaikaisesti airnb asuntoon, jonka osoitteen kerrot vain luotettaville kavereille. Airnb asunto mahdollisimman kaukaa miehen asuntoa.
Mieluiten yhteisiin kavereihin, jotka ovat vain moikkaustasolla, niin välit poikki. Heille ei uutta numeroasi.
Annat uuden numerosi vain luotettaville ihmisille.
Airnb asunnossa alat rauhallisesti katsella itsellesi asuntoa. Muista, että kun hommaat asunnon, pistät heti kaikki osoitetietosi salaiseksi. Jos sulla on auto, kirjaudu trafin sivuille ja sielläkin klikkaat tietosi salaiseksi.
Tärkeintä: tarvitset tähän tueksi luotettavan kaverin, joka voi fyysisesti olla sun tukena esim. muutossa.
Jos yrität tehdä eron perinteisen kaavan mukaan kasvotusten, voit päästä hengestäsi tai jos et siitä pääse, niin et kuitenkaan pääse eroon miehestä.
Tämä on kuin jännitysleffasta.
Vierailija kirjoitti:
Tee huoli-ilmoitus itsestäsi.
Saisiko sosiaaliohjaajalta apua?
Nollalinja
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https…